PDA

View Full Version : vragen, vragen en nog eens vragen



flappie
18 november 2007, 12:52
dag iederen,
ik kijk al een tijdje stiekum op dit forum en heb genoten van de mooie bouwerkjes.
nu is bij mij echter ook de bouw drift naar boven geborreld.
zoals de titel al zegt zit ik ondanks de vele info nog met wat vragen.

Heeft iemand een tekening van een Jackson Dinky? ik kon op het www niets vinden (kan met mijn digibetie te maken hebben) ik vindt dat een erg mooi model, beetje classic en toch niet duf.

Is het een goed idee om een mahonie body te combineren met een birdseye maple (mooi mooi) met ebben toets?
zelf had ik gedacht dat het wel aardig zou gaan; het warme van mahonie en de strakkere hoge en midden tonen van de hals en toets

iedereen alvast bedankt!!

vrgr flappie

thijser
18 november 2007, 23:09
Ik heb geen tekening, maar birdseye maple is idd mooi samen met mahonie. Er is alleen wel een erg prijsverschil tussen birdseye maple met weinig spiegels en een stuk met heel veel. Zelf heb ik een lespaul gebouwt met mahonie,esdoorn en een ebben toets. Deze klinkt super dus zeker aan te raden!. Succes, Thijser

Mattia
19 november 2007, 07:27
guitarbuild.com al gevonden? Misschien staat het daar tussen. Anders de oude truk: goede foto, opblazen (Afstand tussen nut en 12de fret is bekend = 1/2 van de mensuur, dus daar kun je je vergrotingsfactor aan afleiden).

Noid
19 november 2007, 12:44
http://www.guitarplansunlimited.com/dinky.htm

Succes

flappie
20 november 2007, 11:16
dag mensen,
super bedankt!!
binnen kort ff n vriend van me lastig vallen wiens pa een huge houthandel heeft, misschien kan ik daar een mooi stukkie mahonie los peuteren

dan nog even een paar freesjes voor de bovenfrees kopen en ik kan los!
weet iemand van jullie of er ook van die freesjes met een geleide lagertje tussen het snijvlak en schacht te koop zijn.
bij de ijzerwaren handel "op de hoek" hadden ze alleen maar freesjes met het lagertje aan de onderkant.

alvast weer bedankt
vrgr flappie

G.G.
20 november 2007, 11:20
dag mensen,
super bedankt!!
binnen kort ff n vriend van me lastig vallen wiens pa een huge houthandel heeft, misschien kan ik daar een mooi stukkie mahonie los peuteren

dan nog even een paar freesjes voor de bovenfrees kopen en ik kan los!
weet iemand van jullie of er ook van die freesjes met een geleide lagertje tussen het snijvlak en schacht te koop zijn.
bij de ijzerwaren handel "op de hoek" hadden ze alleen maar freesjes met het lagertje aan de onderkant.

alvast weer bedankt
vrgr flappie

ja, hier:

http://www.guitarsupplies.nl/

http://www.guitarsupplies.nl/b_51.jpg

flappie
20 november 2007, 11:27
wow,
super snel!
nu nog ff op het hout wachten en ik kan beginnen!!
ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen

sembo
21 november 2007, 16:36
je moet het hout eerst aan de temperatuur en omgeving laten wennen bij je thuis.

het is verstandig om het eerst een dikke maand in huis of in de schuur te laten liggen.( waar je het gaat bewerken)

flappie
21 november 2007, 17:24
ik had idd al zoiets ergens gelezen!
igg bedankt voor het meedenken

-geert-
21 november 2007, 17:27
met de hals zou ik nog wel wachten ja tot het wat heeft gewerkt, je ken het wel wat ruig op maat maken, wat laten werken en dan weer opniew vlakken/haaks en dan nog een keer wat beter op maat maken. Heb ik zelf ook gedaan voor mn hals.. maar ik denk dat het voor de body weinig last kan om direkt te starten, helemaal als ie in 2 helften gaat. Het is wel mahony, geen vuren dus ik denk dat dat wel moet kennen

Mattia
21 november 2007, 17:51
je moet het hout eerst aan de temperatuur en omgeving laten wennen bij je thuis.

het is verstandig om het eerst een dikke maand in huis of in de schuur te laten liggen.( waar je het gaat bewerken)

Bij dit weer? Thuis, binnen, minimaal een week of twee, liefst langer (maar als het al droog is gaat het om acclimatiseren, en dan vooral aan de (relatieve) vochtigheid), voor halshout minimaal een maand.

Als je het bewerkt, doe het dan in de schuur, maakt allemaal niet uit, maar lijmen en klemmen het liefst binnen, bij fatsoenlijke temperatuur (witte en gele lijm mag NIET onder het vriespunt komen, het liefst ook niet te dicht in de buurt daarvan) en luchtvochtigheid. Geld dubbel en dwars voor halzen.

flappie
22 november 2007, 17:40
Ik ben van plan om mn hals bij vox humana te halen
beetje duur wel mooi!
ik wil eerst wat ervaring opdoen met hout en misschien voor het volgende project zelf een hals maken.

ik zal nog wel even moeten wachten omdat mn "leverancier" van mijn mahonie tot begin december op vakantie is :(

iedereen weer bedankt voor het meedenken!!

flappie
30 november 2007, 18:30
dag allemaal

paar dagen terug een hals besteld bij vox humana als t goed is kan ik m in de eerste weken van januari ophalen.
vandaag kwam er een doosje van guitarsupplies binnen. bleek dat een strap pin een productiefoutje had. ik hoefde m niet terug te sturen. komt morgen of overmorgen de nieuwe binnen. :cheerup:

nog een paar nachtjes slapen en dan kan ik mn mahonie uit zoeken.

als ik bouwfoto's heb post ik ze en kunnen jullie meegenieten

vr gr flappie