PDA

View Full Version : stroef fretboard...



Wilson
18 november 2007, 00:11
Hallo allemaal,

Ik besloot laatst het fretboard van mn strat eens een keertje schoon te gaan maken aangezien dit alweer zo'n drie jaar geleden was, en ik op dat moment de plakkaten vuil en zweet eraf kon trekken. Nou na een uurtje boenen met van die dunlop citrusolie zag je eindelijk het hout weer, allemaal prima dus.

Alleen al dat schone hout blijkt dus nu verschrikkelijk irritant te spelen. Het is enorm stroef waardoor mn vingers in schokken overheen glijden wat vooral erg irritant is bij het benden.

Wat doe ik hieraan? heb ik het verkeerde middel gebruikt om schoon te maken? Is er iets te koop om je fretboard gladder te maken?

Puerco
18 november 2007, 06:03
Rosewood of maple???

Eko
18 november 2007, 08:44
Als je je toets hebt gereinigd gebruik je meestal toetsolie om in te smeren. Die is er voor. Misschien is het gewoon eng , zo`n schoon instrument.

wiegersma
18 november 2007, 08:46
gebruik Fast Fret, en je miept zo weer over de snaren heen

wiegersma
18 november 2007, 08:48
dat was vroeger en blikje (nu een plasticje, pffff bezuinigingen) met een vettig borsteltje en een doekje om de snaren weg te houden van roest, maar je snaren worden er ook minder stroef van.

Makor1966
18 november 2007, 09:21
die citroenolie mag je niet op 'n maple fretboard gebruiken

cas121
18 november 2007, 09:25
mag,mag,mag... Alles mag, het doet alleen geen reet op een gelakte toets, kan je erzo afvegen.

no 1 hops
18 november 2007, 09:37
als je gepoetst hebt MET de olie kan ik mij voorstellen dat bij een rosewood toets de boel verzadigt is en je juist het vuil erin gesmeert hebt.
gebruik zelf nafta (aanstekervloeistof) wel heel giftig.
misschien is medische alcohol van bijn 100 % dan beter.
even alle vettigheid eraf, laten drogen, dan met een doek wat olie opbrengen, en minuut of vijf laten intrekken en dan met een droge doek de restanten er goed af wrijven.
misschien zijn je frets ook wel bedekt met aanslag waardoor je minder makkelijk 'benden' kunt

Wilson
18 november 2007, 15:25
ojah dat was ik vergeten, idd rosewood.

maar idd ik had ook niet echt het idee dat het er veel schoner van werd met die olie dus ik ga binnenkort maar eens wat anders halen om te cleanen..

jerome
18 november 2007, 18:07
Zijn de fretjes niet gewoon vies/ruw?
Die kan je glad maken/polijsten met vloeibare chroompoets bijv van Valma.
Gladde/gepolijste fretjes heeft vaak nog meer effect dan een gladde en schone toets

no 1 hops
18 november 2007, 18:45
Zijn de fretjes niet gewoon vies/ruw?
Die kan je glad maken/polijsten met vloeibare chroompoets bijv van Valma.
Gladde/gepolijste fretjes heeft vaak nog meer effect dan een gladde en schone toetsals jij rosewood wilt poetsen met chroompoets mag je de toets eerst wel afplakken met schilderstape

jerome
18 november 2007, 19:12
als jij rosewood wilt poetsen met chroompoets mag je de toets eerst wel afplakken met schilderstape

Afplakken begin ik niet aan, is mij teveel werk
Gewoon een heel klein drupje chroompoets op een doekje vervolgens goed richten en alleen op de fretjes smeren...
Daarna maak ik de toets schoon met alcohol en daarna wrijf ik m in met een klein beetje fretboardconditioner.
Speelt ie weer als een trein...

Gelukkig heeft het merendeel mijn gitaren een maple toets...
Als je dan wat morst op de toets is het helemaal niet erg.
Maar daar mag je btw natuurlijk geen fretboardconditioner op gebruiken

Barré
18 november 2007, 19:16
als jij rosewood wilt poetsen met chroompoets mag je de toets eerst wel afplakken met schilderstape

En hoe kom je dan bij het rosewood?

Ik wil zelf de fretjes wel eens een beurt geven met staalwol, en dan plak ik idd ook de toets even af, maar dan met dat gekleurde pvc plakband. Als je de schilderstape te lang laat zitten heb je best kans dat je stukjes lak mee trekt, dus ook op een gelakte maple toets.
Er zijn ook van die handige dingetjes in de handel waarmee je snel even een stukje toets isoleert en de fret vrij laat.

Kan het niet zo zijn dat topicstarter te royaal met olie heeft gesmeerd en dat het residu is gaan uithardenop de toets en nu dus wat plakkerig aanvoelt?

jerome
18 november 2007, 19:22
Ik denk dat hij juist er mee wilde zeggen dat je met die chroompoets alleen de fretjes mag poetsen en niet een het hout van een ongelakt fretboard.

Barré
18 november 2007, 20:32
Zou je denken? :noob:

no 1 hops
18 november 2007, 20:50
Zou je denken? :noob:yep!
je wilt niet de chrome poets op je fretboard, daarbij laten dan de frets zwartsel af en dat wrijf je dan in het hout.
wat betreft de tape, schilderstape van een goede kwaliteit is kleeft het maar licht en laat niks achter.
zou het wel danheb je het er zo af met alcohol.

Lenweë Míriel
18 november 2007, 20:55
sorry jongens kan kan het toch echt even niet laten



toetsen stroef.....
glijmiddel gebruiken daarmee wordt allesglad :dance:

HvV
18 november 2007, 22:59
Gelukkig heeft het merendeel mijn gitaren een maple toets...
Als je dan wat morst op de toets is het helemaal niet erg.
Maar daar mag je btw natuurlijk geen fretboardconditioner op gebruiken

Iemand anders zei ook al dat je geen citroen-olie op een maple toets moet gebruiken en geen fretboardconditioner? En maakt het wat uit of je maple toets gelakt is of niet? Ik heb een gitaar met een ongelakte maple toets hoe onderhoud ik die het best?

no 1 hops
19 november 2007, 08:31
Iemand anders zei ook al dat je geen citroen-olie op een maple toets moet gebruiken en geen fretboardconditioner? En maakt het wat uit of je maple toets gelakt is of niet? Ik heb een gitaar met een ongelakte maple toets hoe onderhoud ik die het best?
dat hout staat dus open voor alle invloeden, een gelakte zou niet behandelt hoeven worden maar ook lak slijt, en dan heb je een keuze, alle troep erin laten trekken of toch afdichten.