PDA

View Full Version : pickup schema van strat



pannekoek
17 november 2007, 21:23
hey forumleden,

[noob-mode]
ik heb gisteravond mijn praxis stratocaster helemaal verkent :) (tja je moet toch ooit een keer erachter komen hoe een gitaar er van binnen uit ziet)

dus ik heb maar alles eraf geschroefd wat eraf kon :)


ik heb dus een schema getekent van de bedrading etc ect en dit is het geworden(het is een ritmuller stratocaster maar ik neem aan dat het precies hetzelfde eruit ziet als elk andere stratocaster?

http://img236.imageshack.us/img236/5493/schemapickupstratdd6.png

nu wil ik dit jaar met een laag budget een gitaar gaan bouwen om gewoon wat kennis op te doen.

dus ik had wat vragen:

-wat is het groene draadje dat naar de achterkant van de gitaar gaat, hij is vastgesoldeerd op een plaatje waar de veren voor de brug zitten.

- als ik andere pickups erin wil zetten kan dat dan gewoon door de het soldeer los te maken en het opnieuw vast te zetten?

- waarom is bij de neck pickup het draadje naar de volume knop grijs en de andere bruin?

- waar dient alles ongeveer voor? want alle draden lijken naar de volume knop te gaan?


alvast bedankt


gr stephan

[/noob-mode]

nevyn292
17 november 2007, 21:28
hey forumleden,

[noob-mode]
ik heb gisteravond mijn praxis stratocaster helemaal verkent :) (tja je moet toch ooit een keer erachter komen hoe een gitaar er van binnen uit ziet)

dus ik heb maar alles eraf geschroefd wat eraf kon :)


ik heb dus een schema getekent van de bedrading etc ect en dit is het geworden(het is een ritmuller stratocaster maar ik neem aan dat het precies hetzelfde eruit ziet als elk andere stratocaster?

http://img236.imageshack.us/img236/5493/schemapickupstratdd6.png

nu wil ik dit jaar met een laag budget een gitaar gaan bouwen om gewoon wat kennis op te doen.

dus ik had wat vragen:

-wat is het groene draadje dat naar de achterkant van de gitaar gaat, hij is vastgesoldeerd op een plaatje waar de veren voor de brug zitten.

- als ik andere pickups erin wil zetten kan dat dan gewoon door de het soldeer los te maken en het opnieuw vast te zetten?

- waarom is bij de neck pickup het draadje naar de volume knop grijs en de andere bruin?

- waar dient alles ongeveer voor? want alle draden lijken naar de volume knop te gaan?


alvast bedankt


gr stephan

[/noob-mode]

mag ik je heel erg aanraden om te kijken naar seymourduncan schema's? die prik je zo van hun site af!

ik zal even omdat ik zelf ook een noob ben(maar toch iets minder) toch de moeite nemen om je vraagjes te beantwoorden:


-wat is het groene draadje dat naar de achterkant van de gitaar gaat, hij is vastgesoldeerd op een plaatje waar de veren voor de brug zitten.

dit is een draad die van de aarde naar de klem van je veertjes gaat, hierdoor krijg je minder ruis. niks bijzonders, is intussen standaard op alle strats

- als ik andere pickups erin wil zetten kan dat dan gewoon door de het soldeer los te maken en het opnieuw vast te zetten?

in principe wel, ahngt van de elementen af. misschien dat je 2 draadjes van de pick ups zelf moet verwisselen


- waarom is bij de neck pickup het draadje naar de volume knop grijs en de andere bruin?

de ene is 'hot' , de ander is 'ground' waarbij je deze gewoon kan omdraaien, verandert alleen de richting van het magnetische veld in je spoel. aanrader is om hot naar je switch te leiden en ground naar je volume.

- waar dient alles ongeveer voor? want alle draden lijken naar de volume knop te gaan?

dit is zelfs mij teveel gevraagd. ga je natuurkunde huiswerk maken en je ziet het vanzelf in, zo is het mij ook gelukt :hippie:

orreltak
17 november 2007, 21:41
misschien een handige site met info voor je

http://www.guitarelectronics.com/

pannekoek
17 november 2007, 22:02
oke dankje wel :)

topic mag gesloten worden (tenzij iemand andershier nog iets nuttigs van wil maken)

Orpheo
17 november 2007, 22:16
waar alles voor dient...

alles dient ervoor, dat jij je strat gewoon zo kan gebruiken, zoals je een strat moet kunnen gebruiken. electrotechnisch gezien dan...