PDA

View Full Version : Vervangen tubes ac30 head



AndyMaes
17 november 2007, 17:40
Hoi,

Kheb eigelek 2 vragen, de eerste is technisch:
Ik speel dus op een vox ac30 head. Binnekort beginnen wij veel te gaan optreden, en daarom wil ik goed voorbereid zijn. Dus mijn vraag eigelek, kan ik zelf eenvoudig mijn tubes vervangen? Kheb al geprobeerd het ding open te krijgen, lukt voorlopig niet, helemaal niet zo efficiënt! Iemand hier ervaring mee?

2De vraag gaat eigelek meer over de lampen zelf, welke zou ik op reserve zeker moeten bijhebben?
Der zitten 4 power valves in EL84, 1 Rectifier GZ34 en dan nog 6 ecc83's.
Ben liever voorbereid, heb al een power tube en een rectifier tube stuk gespeeld op 2jaar tijdblij

Thx

Andy

the sure thing
17 november 2007, 21:15
Ik zou zeggen: breng dat ding naar een amp dokter. Als je er zelf niet uit komt om zo'n ding open te maken, kan ik je adviseren niet aan de buizen te komen. Het kost een paar centen, maar dan weet je zeker dat je ertegen aankan tijdens je optredens!!

Waar woon je in de buurt?

ColourofFire
17 november 2007, 21:17
Een paar lessen Nederlands zouden ook geen verkeerde investering zijn :sneaky:

the sure thing
17 november 2007, 21:23
Dat heet MSN taal :D

AndyMaes
17 november 2007, 23:23
Een paar lessen Nederlands zouden ook geen verkeerde investering zijn :sneaky:

Speciaal voor meneer zal ik volgende keer geen msn taal meer gebruiken.
Voor diegene die de vraag wel verstonden, mijn welgemeende excuses!

Dirk_Hendrik
17 november 2007, 23:24
Valt wel mee. lees het met een vlaamse tongval en er staat redelijk correct taalgebruik. Ga eens roondhangen op een Vlaams forum Dan is dit vrij tam.


Hoi Andy,
Welkom, stoor je niet aan die azijnpissers ;)

imlikeajungle
17 november 2007, 23:33
Andy,

Een optie dicht bij je deur is forumlid Birt, hij is amptech en woont in Mechelen. Als je wat wil rijden kan je naar Rik in Tielt of Geert/Sonicart in Lommel.
Ik heb zelf uit deze 3 alleen ervaring met Geert en die man is waanzinnig goed in zijn job en spotgoedkoop. Bovendien is hij erg thuis in vintage spul.

Succes!

Puerco
18 november 2007, 00:02
En ALS je het toch besluit om zelf te proberen doe jezelf (en je familie) dan een groot plezier en lees eerst even dit: Veiligheid bij buizenversterkers! (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=68785)

Rocketman
18 november 2007, 02:39
Loop je bij het verwisselen van buizen ook dat risico op die doodklap?

Puerco
18 november 2007, 07:16
Als je het goed doet niet :D

ff serieus: Volgens mij valt dat wel mee als je simpelweg een buisje vervangt maar vond het toch noodzakelijk er even op te wijzen dat we er wel van bewust zijn dat er hoge spanningen in zo een ding achter kunnen blijven als de spanning eraf is en voorzichtigheid geboden is. Dus niet achteloos overal aan gaan zitten voelen ofzo...
Mischien kan iemand met meer ervaring eens vertellen wat er nou wel en niet gevaarlijk aan is en hoe daar veilig mee om te gaan?

Rocketman
18 november 2007, 13:20
Ja daar sluit ik me bij aan. Ik weet nu wel dat het gevaarlijk is. Ik ga er eigenlijk vanuit dat alles wat zich afspeelt aan de buitenkant van het chassis, ongevaarlijk is. En dat ik bijvoorbeeld mijn chassis in een andere kast kan hangen of buizen kan verwisselen zonder te eindigen als spare rib.

ACSlater
18 november 2007, 15:27
Maareh buiten de vraag over hoe buizen te verwisselen, is er iemand hier die een reserve set buizen mee neemt naar optredens? Ik doe dit dus nooit en heb zelfs geen extra zekering mee. Als mijn Marshall het begeeft dan speel ik wel met mijn Boss ME50 direct over de PA. Klinkt nergens naar maar je kunt je redden in het geval de versterker ermee kapt.

Rocketman
18 november 2007, 15:38
Ik speel AC15 en neem een VOX Pathfinder mee als backup. 1 keer nodig gehad. Het publiek vond het allebei mooi.

the sure thing
18 november 2007, 20:39
Reservebuizen meenemen heeft eigenlijk geen zin, omdat OVER HET ALGEMEEN buizen niet plotseling kapot gaan. Vaak wordt de kwaliteit eerst minder of gaan ze tikken, gekke bijgeluiden maken enz. Dan heb je nog tijd om ze NA het optreden te vervangen. Een extra zekering meenemen kan geen kwaad. Ik heb op mijn pedalboard de Mesa V Twin liggen die in noodgevallen in de PA geprikt kan worden.