PDA

View Full Version : Body Lijmen



Kevz0r
17 november 2007, 16:01
Hallo,

ik heb vandaag twee mooien Mahonie planken gekocht en deze moet ik dus aan elkaar lijmen, ik weet alleen niet wat voor lijm ik hiervoor moet gebruiken, gewone houtlijm van de Gamma ofzo?

Bedankt

Kevin!

Ewoud Kuijt
17 november 2007, 16:09
Titebond. Te verkrijgen bij: http://www.guitarsupplies.nl/ (http://)

thijser
17 november 2007, 16:38
ik gebruik altijd gewone PVAC lijm. Oftewel witte hout lijm. Nog nooit problemen mee gehad en heeft echt geen invloed op de klank. Ook is titebond veel duurder.

Kevz0r
17 november 2007, 17:13
Ben ff naar Vox Humana geraced, heb de laatste fles Titebond kunnen bemachtigen, bedankt voor de snelle reacties! :strat:

jan jansen
17 november 2007, 18:52
Ben ff naar Vox Humana geraced, heb de laatste fles Titebond kunnen bemachtigen, bedankt voor de snelle reacties! :strat:


beetje zonde van het extra geld tov gewoon houtlijm.Met gewone houtlijm uit de gele pot met rode dop(noem geen merk) is de verbinding,mits onder grote druk gelijmd/gedroogd,vele malen sterker dan het hout zelf.

twijfels?gewoon een body maken met bovengenoemde lijm en na een dag doormidden slaan....breekt ie vast niet op de lijmnaad... :hippie: :hippie:

JJ

Puerco
18 november 2007, 06:33
De reden dat titebond word geprefereerd boven die goedkope houtlijm is niet zozeer de sterkte maar dat titebond wat minder last heeft van kruipen onder invloed van (zomer)warmte (denk aan je kofferbak).
Bij verbindingen die onder continue spanning staan (brug, halsverbinding, fretboard) kunnen op zomerse warme dagen langzaam maar zeker verschuiven/loslaten.
Bij het lijmen van body delen lijkt me dit niet zo een groot probleem maar zo duur is die titebond niet dus waarom gokken?
Hoe harder de lijm is hoe beter het ook trillingen doorlaat waardoor het (theoretisch) beter voor de klank zou zijn ook.
Ben zelf groot liefhebber van warme huidenlijm, erg sterk en word zo hard als steen, zo hard dat het schuurpapier vrij snel bot maakt. Deze is ook het makkelijkste weer los te maken en opnieuw te lijmen d.m.v. stoom mocht dat later nodig zijn (daardoor kunnen al die mooie violen van stradivarius na eeuwen nog steeds gerepareerd worden). Je moet er echter wel mee leren werken en het is wat omslachtig als je even snel wat wilt lijmen.
Titebond is tegenwoordig het meest gebruikt en prima alternatief en dan vooral titebond original, prima keuze.

edit: Huidenlijm word nog steeds veel gebruikt in de voedingsindustrie.....
Haal een lekker gelatine puddinkje en je eet gewoon een bak met huidenlijm....
Huidenlijm is hetzelfde als gelatine al is deze laatste wat meer gezuiverd, als je dus in de supermakt smaakloze en kleurloze gelatine haalt is deze ook als huidenlijm te gebruiken :D

rinaldo
18 november 2007, 11:31
yak, vond die puddinkjes altijd al zo aan m,n kiezen plakken :p

jan jansen
18 november 2007, 12:03
yak, vond die puddinkjes altijd al zo aan m,n kiezen plakken :p


nu weet je waarom... 8-) :satisfie:

Javaca
18 november 2007, 13:04
Op in verhouding met de prijs van een geheel instrument zijn de kosten van lijm te verwaarlozen. Met een fles lijm doe je meerdere instrumenten, de tafel van grootmoeder en die krakende stoel met drie poten.

Titebond wordt door de meeste bouwers gezien als 'de' lijm voor instrumenten. Anderen zweren weer bij beenderlijm.
"De beste" lijm bestaat gewoonweg niet. Alles heeft voor en nadelen en niet alle eigenschappen zijn even geschikt.

Je zou je body kunnen lijmen met een Pritt-stift. Kan dit? Natuurlijk kan dat. Of het goed werkt en blijft zitten is een tweede, maar dat het kan wel.

Zo kun je gewone PVA (Polyvinylacetaat) (Witte houtlijm) gebruiken voor het verlijmen van je instrument. Dit gaat best, en zal ook best houden, aangezien de ideale verlijming bestaat uit één molecule lijm.
Pva is echter gemaakt als constructielijm. In meubel- en huizenbouw is het één van de meest gebruikte lijmsoorten. Het voordeel is dat het licht flexibel blijft. Een ideale eigenschap voor een stoel die iedere week zucht onder het gewicht van dikke tante Carabella en nonkel Jos.
Een andere eigenschap is dat het onder spanning de neiging heeft te gaan 'wandelen'. De ideale verlijming bestaat in de praktijk namelijk vrijwel niet.
Je kunt het best gebruiken voor het verlijmen van een body of andere verbinding, die niet onder te veel spanning komt te staan.
Voor een kam zou ik het echter niet aanraden. Heb afgelopen week nog een losgekomen kam van een klassieke gitaar vervangen. Was gelijmd met, jawel, PVA.

Beenderlijm is een fantastisch materiaal, maar heeft ook z'n nadelen. Zo is het maar kort verwerkbaar, en moet je het warm gebruiken.

Het is leuk om als je het gebruik van beenderlijm uitlegt eerst iedereen een winegum te geven. Dan doe je de uitleg, en gaat nog een keer rond met de zak winegums. Ineens zijn er dan heel wat minder mensen die een winegum willen :D

Javaca
18 november 2007, 13:10
Zal ik met de meeting een plankje met voorbeelden van de lijmen meenemen?

Dan kunnen we meteen allemaal kijken en testen.

superfly
18 november 2007, 13:22
En Proeven :)

Kevz0r
18 november 2007, 13:33
Hmm lekker!

rinaldo
18 november 2007, 14:03
ik ga m,n gitaren voortaan lijmen met gelatine pudding bananen smaak, hmmm :D