PDA

View Full Version : Statisch/electrisch geladen slagplaat.



Ewoud Kuijt
17 november 2007, 15:41
Dit wordt een lastige:

Over mijn eerste pannenkoek (de telecaster van onderstaand topic) heb ik weinig klagen op een ding na. Wanneer ik speel over mijn halselement dan hoor ik nogal wat gekraak. Dat komt omdat ik tijdens het spelen met een of twee vingertoppen van mijn rechterhand op de slagplaat rust. Wanneer die schuiven over de slagplaat dan hoor ik het bewuste gekraak. Dit heb ik al geprobeerd:
*Aardedraad losgesoldeerd van de shielding.
*De aluminiumfolie vanonder de slagplaat weggehaald.
*Het aluminiumgedeelte wat over de rand van de elementholte heen is geplakt weggehaald.
Niets heeft geholpen.

Als ik de slagplaat helemaal weghaal is het gekraak weg. Maar als ik de slagplaat boven de gitaar houdt zonder dat 'ie contact heeft met de gitaar en ik ga weer met de vingertoppen over de slagplaat dan is het geluid weer terug. Houdt ik de slagplaat boven het brugelement dan krijg ik ook het bewuste geluid. Ik vermoed dat de plaat een bepaalde electrische lading oid heeft.

Wie snapt het nog, heeft hier ervaring mee of weet een oplossing. Of heb ik gewoon "Harry Potter-vingers".

nevyn292
17 november 2007, 18:37
domme vraag maar: van welk materiaal is je slagplaat?(ik heb een chromen dus die geleid)

Ewoud Kuijt
17 november 2007, 19:23
Het is een gewone plastic teleslagplaat van Guitarfetish.

Gearjunkie
22 november 2007, 19:56
Ik had ooit hetzelfde, wanneer ik rustte op de slagplaat drukte ik 'iets' in de controlcavity tegen de shielding aan waardoor het misging.
Wat het precies was weet ik niet, maar door sommige verbindingen opnieuw te solderen en krimkous e.d. te gebruiken loste ik het probleem op.

Maar de slagplaat los boven de gitaar.... weet ik ook niet....

hassent
22 november 2007, 20:00
Klinkt een beetje als microfonische elementen. Zijn ze gewaxed?

Ewoud Kuijt
22 november 2007, 20:20
Gelukkig wat mensen die reageren.


Klinkt een beetje als microfonische elementen. Zijn ze gewaxed?

Het is het op een na duurste tele hals element van GF. Volgens hun site zijn ze gewaxed met paraffinewas dus dat zou geen probleem moeten zijn. Hoe kan ik checken of een element microfonisch is? Ik vind dit echt vervelend. Sta je een clean slagpartijtje spelen dan komt het gekraak duidelijk door de speakers.

Ik ga binnenkort eens proberen om de hele slagplaat te shielden met alutape. Misschien dat dat de zaak afschermd.

hassent
22 november 2007, 20:46
Kan best exemplarisch zijn. Als je op de elementen tikt, hoor je dat dan ook heel hard?

Ewoud Kuijt
22 november 2007, 21:34
Wat is hard? Als ik erop tik dan hoor je dat wel maar ik weet niet of dat overdreven hard is. Wat je wel goed hoort is het overhalen van de pickupswitch. Je hoort dan dat geluid daadwerkelijk door de speakers of koptelefoon.

johan_mooyer
23 november 2007, 10:06
als het een zwarte plaat is kan het best zo zijn dat de kleur door middel van koolstof is verkregen.. als dat zo is kan hij inderdaad ruis opleveren.. misschien een aard draadje onder een van de montage schroefjes aan de achterkant van de plaat, hoef je niets van te zien. of een heel andere plaat.

groet,

Johan

Ewoud Kuijt
1 december 2007, 09:22
Hallo allemaal,

Ik heb voor de zekerheid een nieuw slagplaatje bij TF besteld. Met deze erop is het gekraak weg.


Klinkt een beetje als microfonische elementen. Zijn ze gewaxed?

Wat me wel steeds meer opviel is dat het halselement wel erg veel bijgeluiden gaf. Ik hoor het draaien van de knoppen en het omzetten van de switch als door een microfoon over de speakers. De 'Lil puncher' bij de brug heeft daar totaal geen last van. Email gestuurd naar Jay van GF. Antwoord:

Yeah that's pretty much how covered tele neck pickups are- Been that way
for 50+ years. Our Alnico Fatbody (I37) fixes all of that- But a lot of
people like the look of a classic covered tele neck pickup.

You purchased our "Budget" neck pickup- Our higher qulaity neck pickup
is here- http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/revialtenepi.html

Jay

Heeft iemand hier een mening over. Is een tele neckpickup per definitie microfonisch?

Ewoud Kuijt
1 december 2007, 14:53
GRRRRR, de nieuwe slagplaat past niet. Met een Dremel de uitsparing voor de controlplate een beetje bijwerken. Wordt niet echt netjes. De gaatjes voor de schroefjeszitten ook net niet goed. Nieuwe gaatjes boren gaat dus ook niet lekker. Frustratie alom.

Toen een ideetje geprobeerd wat ik een tijdlang onbewust heb genegeerd. De slagplaat heb ik aan de onderkant helemaal beplakt met aluminiumtape (dus niet alleen rond het gat voor het halselement).

Opgelost!!

Helaas een slagplaatje voor niets gekocht. Maar eind goed al goed.

Iemand nog een idee over het microfonische element?