PDA

View Full Version : Opnemen met onboard geluid: mogelijk?



Guitarik
17 november 2007, 14:36
Ik gebruikte altijd CoolEdit om geluid (gitaar, zang, wat dan ook) op te nemen. Gebruikte hiervoor een SB Live en dat ging eigenlijk altijd prima. Gewoon via een verloopstekkertje direct in de PC.

Nou heb ik een nieuwe PC met een onboard geluidsstuurprogramma. (Realtek HD Audio) Dus geen geluidskaart. Hoewel er wel een input op het moederbord zit, lijkt deze niet te werken. CoolEdit/Audition geeft ook aan dat de driver niet compatibel is met directsound input.

Weet iemand of het mogelijk is hiermee op te nemen? Of moet ik dan toch een geluidskaartje erbij kopen?

p.s. Ben inmiddels ook de nieuwste drivers aan het downloaden. Mocht het daarmeen wel werken dan laat ik dat nog weten.

guhlenn
17 november 2007, 15:30
waarschijnlijk wel. maar je kan dan niet tegelijk \iets anders \horen. zoals je guide track.

Robin.ke
17 november 2007, 15:30
Ook al krijg je het werkend, dan zou ik je nog adviseren om er een fatsoenlijke geluidskaart in te zetten. Onboard geluidskaarten zijn over het algemeen van mindere kwaliteit. Gewoon de sounblaster omzetten of kijk eens op marktplaats. Daar worden er genoeg voor een habbekrats aangeboden.

Ic3gl0vE
17 november 2007, 18:14
Bij zon'onboard ding kun je inputs soms als ouputs gebruiken. Je hebt dan 3 sockets maar wel de mogelijkheid tot 5.1 surround òf line/mic inputs.

Je moet dat kunnen schakelen in de software die erbij zit. Waarschijnlijk is je line in op dit moment een output en dan werkt het dus niet.

Guitarik
18 november 2007, 13:40
De SB is helaas kapot dus daar heb ik niks aan. Het liefst zou ik dit eerst werkend krijgen, omdat ik voorlopig geen hoge kwaliteit nodig heb.

Hij staat gewoon op stereo ingesteld en niet op 5.1 dus dat zal het dan niet zijn.

MjS
18 november 2007, 15:02
Heb destijds met mijn Audigy kaartje prima opnames gemaakt in Audacity. Heb nu met Pod X3 of Mackie Onyx al meer latency (gebruik ik echter Cubase voor, die heeft itt Audacity wel fatsoenlijke latency correctie).

Guitarik
22 november 2007, 10:14
Nou het zal waarschijnlijk toch een nieuw kaartje gaan worden dan. Iemand nog goede opties. Voorwaarden:
- compatible met vista en Adobe audition 3
- minimaal mic en line input
- max. 50 euro, liefst zo rond de 30.
- goede geluidskwaliteit is natuurlijk mooi, maar hoeft niet top te zijn. Dan wordt al gauw te duur. Zo goed mogelijk voor het geld dus.


Evt andere opties?
Externe geluidskaart: maar is waarschijnlijk te duur
Guitarport oid: kan ik daar ook mic mee opnemen?