PDA

View Full Version : Gretsch 5129



Rormo
17 november 2007, 12:47
Gisteren een dagje Feedback gedaan. Van plan om de PRS SE Custom te gaan testen en daarna als nieuw levensdoel te stellen :) Echter had ik na 15 minuutjes spelen het wel gezien op de PRS. Voegt weinig toe aan mijn Fender en Gibson LP.

Toen heb ik een Gretsch 5129 uitgeprobeerd. En dat ding verbaasde me echt. Heerlijk geluid. Misschien een beetje zwaar in het spelen vergeleken met de Ibanez semi-hollow die ik geprobeerd heb, maar een erg lekkere sound.

Nu mijn concrete vraag: Ik heb een half uurtje ofzo op die gitaar gespeeld en had daarbij toch redelijk last van ontstemmen. Dit kwam ook omdat ik hem gewoon naar E had gestemd, terwijl hij toen ik hem van de muur haalde ergens tussen D# en E in zaat (meer richting D#) en ik dus alle snaren flink strakker moest zetten. Maar ook na een half uur bleef de gitaar nog ontstemmen. Heeft iemand hier ervaring mee bij deze goedkopere Gretsches? Weet iemand wat het veroorzaakt? en wat kan ik er aan doen als ik dat ding koop om het ontstemmen op te lossen?

Komt het door de Bigsby? Zijn de tuners niet goed? Topkam?
Ik zou graag wat meningen/ervaringen horen alvorens deze gitaar aan te schaffen. Dan weet ik waar ik aan toe ben.

dank!

Rocketman
17 november 2007, 13:00
Het ligt sowieso niet aan de bigsby. Die maakt het probleem alleen hoorbaarder doordat je meer met je snaren doet als je hem gebruikt.

Volgens mij ligt dat verschijnsel, wat inderdaad vaker voorkomt, aan de topkam. Die moet dan gesmeerd of bijgevijld worden. Overigens kan het ook gewoon aan oude rotsnaren liggen.

Rocketman
17 november 2007, 13:02
Verder heb ik er geen verstand van want mijn Gretsch Tennessean ontstemt nooit, alleen bij psychobilly achtig gebeuk en een daardoor verschuivende brug.

Luke-wannabe
17 november 2007, 13:59
Het kan ook te maken hebbben met de snaren heh. IK hou er nooit zo van om meteen al te roepen dat er iets vervangen moet worden, dus ik zou zeggen kijk even goed naar of de snaren wel goed opgerekt zijn, en of ze er wel goed opgezet zijn. Want dat is ook nog een kunst als ik sommige dingen zie :stop:

Rormo
17 november 2007, 14:18
Het kan ook te maken hebbben met de snaren heh. IK hou er nooit zo van om meteen al te roepen dat er iets vervangen moet worden, dus ik zou zeggen kijk even goed naar of de snaren wel goed opgerekt zijn, en of ze er wel goed opgezet zijn. Want dat is ook nog een kunst als ik sommige dingen zie :stop:

Ja dat is zeker waar. Ik zou ook nooit gelijk dingen gaan vervangen. Altijd eerst een maandje kijken hoe het bevalt en of het probleem constant blijft. Maar ik wil wel even de scenario's een beetje duidelijk hebben.

Snaren die er op lagen waren iig wel nieuw, dus van ouderdom kan het niet komen. Zag er uit alsof ze ook goed opgewonden waren, maar ja dat weet je natuurlijk beter als je het zelf gedaan hebt.

Mr.Bluesbreaker
17 november 2007, 14:35
Topkam niet goed uitgevijld is zelfs bij 1500+ euro gitaren in veel zaken nog een punt van aandacht. Ligt per merk er een beetje aan.

Vaak is de topkam te krap uitgevijld en merk je bij het stemmen dat sommige snaren niet lekker soepel door te topkam lopen, maar op een bepaald moment een klein "tikje" geven. Dit is een teken dat de boel wat te krap is voor de snaardikte. Je hoort dan de snaar hoger worden als je hem al spelend bijdraait, maar dan net op het punt waar het vaak moet zijn schiet ie een stukje door.

Elke vakman op afstel/reparatiegebied kan dit voor je oplossen, met dezelfde topkam is het vaak kostenloos, helemaal bij aanschaf van een nieuwe gitaar moet je dat er zeker even bij vermelden.

Gretsch 5120
17 november 2007, 18:15
Ik heb mijn stemmers van mijn 5120 vervangen voor Sperzels. De reden van vervanging was dat er nogal wat speling op enkele mechanieken zat, de gitaar zelf bleef wel op stemming. Plus: het vervangen van je snaren bij Sperzels gaat nu echt een stuk sneller en gemakkelijker. Ik denk zelf dat het idd komt door de topkam. Over de fabriekssnaren was ik overigens ook niet kapot.

episua
17 november 2007, 19:48
Ik heb een 5124 (dezelfde als die jij getest hebt, maar dan in het wit).
Helaas had ik ook behoorlijk last van ontstemmen, ook na de topkam wat beter te hebben ingevijld. Uiteindelijk heb ik de stemmechanieken vervangen voor locking mechanieken van Kluson (via tonefactory) waardoor het probleem al een stuk minder erg was. Echter met gebruik van de bigsby bleef hij ontstemmen dus heb ik er een graphtech topkam (jumbo model, past gelijk) opgezet. De combinatie graphtech + locking tuners is geweldig, de Gretsch ontstemd gewoon helemaal niet meer, hoe veel je ook met de bigsby heen en weer gaat.

bass blom
17 november 2007, 22:44
liefhebbers met gas, niet klikken :D

http://www.2dehands.nl/1958-gretsch-amp-mint-condition-31486245.html?afdeling=muziek

Rocketman
17 november 2007, 23:33
Ja zo'n graphtech topkam is zelfsmerend of zo iets he.

Maar er zijn ook smeerseltjes heb ik gezien:

http://www.google.co.uk/products?hl=en&q=nut+strings+lube&um=1&ie=UTF-8

Eko
18 november 2007, 08:55
Die smeersels bevatten altijd hetzelfde werkende materiaal. Grafiet. Dat zit ook in je potlood. Even wrijven met een potlood in je topkam doet ook wonderen.

Otje
18 november 2007, 09:47
Ja zo'n graphtech topkam is zelfsmerend of zo iets he. Maar er zijn ook smeerseltjes heb ik gezien: http://www.google.co.uk/products?hl=en&q=nut+strings+lube&um=1&ie=UTF-8

Loop naar de ijzerwinkel en haal een tube siliconenvet en een busje grafietpoeder. Nadat je nieuwe snaren d'r op gezet hebt en de zaak op stemming hebt gebracht doe je 1 druppel vet op een papiertje, grafietpoeder erdoorheen, goed mengen en met een lucifershoutje (scherp kantje aan snijden met aardappelschilmesje) doe je een klein beetje onder de snaren, zowel in de topkam als in de brugzadels. Daarna weer stemmen en lekker gaan spelen.

Kost nix, werkt perfect.

Rormo
18 november 2007, 11:23
Kijk dit zijn tips waar ik wat mee kan. Zal in de kosten iig dus wel meevallen. Beetje grafiet in de kam en zadels smeren was ik zelf ook al van plan. Nu eerst m'n Gibson verkopen en dan gelijk aan de Gretsch (heb voor mezelf nu de regel dat er eerst een gitaar uit moet voor er een gitaar in komt).

Fender75
18 november 2007, 12:53
liefhebbers met gas, niet klikken :D

http://www.2dehands.nl/1958-gretsch-amp-mint-condition-31486245.html?afdeling=muziek
Damn...GAAAS!!