PDA

View Full Version : Volumeknop doet t nie



Henkie spenkie
16 november 2007, 23:07
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik een complete leek ben op het gebied van het sleutelen aan de gitaar. Er kunnen dus behoorlijk wat domme vragen komen, maar don't blame me :hippie:

Probleem:
Heb een Ibanez GSR200 basgitaar. Nooit aan echt veel aandacht besteed aan het geluid e.d. Maar vandaag even wat dingen uitgeprobeerd en nu kom ik er achter dat 1 volumeknop niet goed werkt. Ik heb gemerkt dat er een piep klein beetje speling in de knop zit, en dat als ik hem heen en weer beweeg hij het af en toe wel even doet, en af en toe weer niet. als ik er niet aanzit doet ie het niet Heb de zooi opengehaald maar alles leek goed vast gesoldeerd te zijn. de speling zit in de potmeter zelf (niet dat ie niet goed vast zit ofzo). Nu vroeg ik mij af; kan het zijn dat de potmeter gewoon stuk is en vervangen moet worden? Of kan het ook iets anders zijn? en voor iemand die maar een heel klein beetje ervaring heeft met solderen, is het te doen om zoiets zelf te vervangen? of is het verstandiger om weg te brengen? (zo'n bas staat voor 100-150 eurie op marktplaats, dus veel geld voor reparatie is het niet waard, maar ik heb ook niet echt geld om een nieuwe bas te kopen als het mis gaat..)

Ik heb wel eens gehoord dat als je niet goed soldeert er ruis kan ontstaan in het geluid, is de kans hierop groot?

alvast bedankt :hippie:

guitartheo
16 november 2007, 23:54
Je potmeter zal wel kapot zijn , gewoon even een nieuwe er in zetten , de waarde staat meestal op de achterkant (250k of 500k log)

solderen is niet zo moeilijk ,even een tekeningetje maken hoe die nu aangesloten is

succes