PDA

View Full Version : boeken over arrangeren ?



koella
16 november 2007, 19:40
Deze vraag is vooral bestemd voor de conservatorium jongens hier.:)

Weet iemand misschien een goed boek of ander materiaal om te leren arrangeren ?
Ik bedoel vooral voor blaasinstrumenten. En dan in het licht/jazz idioom.

Ik heb al eens een boek voorbij horen komen van ene Wright. Maar ik weet niet of dat iets is.

Ps. voor de duidelijkheid. Ik bedoel dus geen dingen over quintparalellen, tritonus etc. De basis harmonie dingen ken ik wel.

Mr.Bluesbreaker
16 november 2007, 20:19
"The Study of Orchestration" van Samuel Adler is voor mij ongeveer de bijbel voor alle instrumenten qua orkestratie, schrijfwijze, klank, noem maar op.
Te gek boek! Wat kan ik er nog meer over zeggen, alles wordt wel besproken van strijkers tot slagwerk, hout/koperblazers, etc.

koella
16 november 2007, 20:51
Klinkt goed.
Maar is het ook geschikt om de ins en outs van bigband/jazzensembles te leren kennen ? Adler lijkt me toch meer op klassieke leest geschoeid.
Of is dat niet relevant ?

Mr.Bluesbreaker
16 november 2007, 21:21
Hm, daar heb ik gewoon een apart vak Arrangeren voor, inderdaad voor bigband en jazzensembles.
Ik gebruik het boek echter bij vanalles, maar meer voor klassieke settings tot nu toe. Durf dus op bigbandgebied nog niet zo hard dingen te roepen. Echter, je moet gewoon weten wat het bereik van alle instrumenten is, speelwijze, klankkleur, lastige passages, en de technieken die elk instrument uniek maken. Dat staat er sowieso in. Misschien weet Tristan hier iets over te zeggen?

koella
16 november 2007, 22:09
Nou je bent al een flinke hulp geweest.

Ik zit alleen met specifieke vragen. B.v. wat is de reden dat sax secties met klarinet aangedikt worden, en spelen die klarinetten dan alleen de hoofdstem mee of alle stemmen van de saxen. Dat kan ik namelijk niet goed horen.

Tsja dat soort dingen.

Maar misschien wordt alles inderdaad duidelijk als ik zo'n universele bijbel ga bestuderen.:)