PDA

View Full Version : Kan dit kwaad?



Paulio
16 november 2007, 18:22
Hey, sinds kort heb ik in mijn schuur een soort van oefenruimte. Maar aangezien het zonde is er om de hele dag de verwarming daar aan te doen doe ik deze alleen aan als ik ga spelen. Maar als de verwarming niet aan staat is het dus redelijk koud met dit weer. En als ik de verwarming aan doe wordt het plotseling juist weer redelijk warm. Heeft de kou en de opwarming invloed op de gitaar? ( kromming hals of iets dergelijks)

Alvast bedankt :)

Danieldg
16 november 2007, 18:24
Jep, en je lak kan barsten doordat het hout van je gitaar krimpt en zwelt. Het beste is om gewoon je gitaar op je kamer ofzo te laten staan als je niet speelt.

robert-gitarist
16 november 2007, 18:25
Nja het kan zijn dat je gitaar af en toe wat ontstemd is.
Heeft te maken o.a. met de hals. Vrij technisch verhaal geloof ik maar dat is wat ik er van weet. Ik weet wel dat er eerder een topic hier over geweest is waarin het tot de puntjes toe werd uitgelegt. Ff zoekfunctie gebruiken?

robert-gitarist
16 november 2007, 18:25
Jep, en je lak kan barsten doordat het hout van je gitaar krimpt en zwelt. Het beste is om gewoon je gitaar op je kamer ofzo te laten staan als je niet speelt.

Relic!! :D ;)
maar hier van heb ik eigelijk nooit gehoord, dat de lak kan knappen...

orreltak
16 november 2007, 18:29
als ik jou was zou ik er meteen mee stoppen nu met de winter voor de deur.

met die erge oude gitaren zie je dat vaak dat de lak is geknapt.
maar met hevige temperatuursverschillen zal dat proces dan denk ik juist versnellen.

G.G.
16 november 2007, 18:29
Relic!! :D ;)
maar hier van heb ik eigelijk nooit gehoord, dat de lak kan knappen...

Het is zelfs een echte relictechniek die door veel bouwers gebruikt wordt. Body wordt verhit en daarna in de vriezer gegooid of met vloeibare stikstof bewerkt om de lak te laten barsten (kleine haarscheurtjes) Zal overigens niet snel gebeuren met een polylak.

Waar ik meer bang voor zou zijn is de verandering in luchtvochtigheid? Is de boel goed geventileerd? Wees zuinig op je instrument en ga voor goed advies eens een deskundige opzoeken in een goeie muziekhandel ofzo.

mrweird
16 november 2007, 21:26
Ik heb ook ooit een oefenruimte gehad ergens in een weiland met enkelsteens muurtjes en een kachel die enkel aanstond als we aan het spelen waren en m'n oude ibanez RG'tje kon er slecht tegen.. Door het krimpen en uitzetten van de body zat de hele (keiharde polyester) lak vol scheuren wat er op zich best aardig uitzag toch wel .. Beetje relic :-)

dr.distortion
16 november 2007, 21:43
Ik heb hetzelfde gedaan als de topicstarter. Van de zomer het schuurtje in de tuin gerenoveerd (isolatie, elektriciteit en al) maar geen verwarming op cv, wel een radiatortje op stroom waardoor de elektriciteitsmeter als een ventilator tekeer gaat :D. Na een paar dagen in de kou ben ik eens gaan kijken, er lag wat partituur op tafel en wat blijkt? Zo nat als een krant! Gitaren maar gauw weer binnen in huis gezet, versterker staat in de oefenruimte van mijn band.


@TS: ik zou je gitaren binnen zetten, elektronica en hals kunnen nogal wat problemen kunnen krijgen door kou en vocht en dat wil je niet!

Saf
17 november 2007, 01:34
onze oefenruimte is het zelfde geval. stervens koud en alleen op de dinsdagavond gaat de houtkachel aan. Heb daar tegenwoordig standaard een el cheapo bas liggen (zo'n mm copie van vintage) maar de mandolie, banjo en akoestische gitaren van mijn bandleden bivakeren ook regelmatig een weekje tot eigenlijk doorlopend in deze zeker voor akoestische instrumenten slechte omgeving. De afgelope ndrie jaar en de drie jaar ervoor met dezelfde situatie met mijn punkband nergens last van gehad nauwelijks stemming problemen, geen scheuren in de laklaag of krom getrokken halzen. Misschien geluk hebben maar ik ben nog geen problemen tegen gekomen.

Het zal opzich zeker niet aan te bevelen zijn, maar naar mijn menig is het allemaal niet zo heel erg als soms beweerd word. Je zal je gitaar zeker niet van 5 graden naar 40 graden ofzo moeten doen. Ach ja en anders had hij maar geen gitaar moetne worden als hij daar neit tegen kan.

Heb overigs wel ooit mijn oude fender bas achter in de auto gelegd en toen ik thuis kwam hem vergeten uit te halen heeft dat weekend flink gevroren entoen ik na het weekend na mijn werk wilde rijden, en daar mijn zo innig geliefde instrument zag had hij allemaal haarscheuren in de lak. Die bas ziet er sowieso al uit als een zwervers dus het misstaat hem niet, maar was niet nodig geweest. (zat overigs in een doek in een koffer, maar direct na een optreden dus noggoed op tempratuur in de vrieskou achter in de auto gedumpd en daar drie dagen laten liggen)

pol
17 november 2007, 08:20
hier het zelfde, repetiehok in een ouwe stal, koelt als we niet spelen af tot rond het vriespunt in de winter.

doe dit al jaren zo en mijn gitaar blijft gewoon staan daar, kan geen kwaad, nog nooit problemen mee gehad, buiten dat er wat meer gestemd moet worden, dat hout kan daar wel tegen

acoustische intrumenten zullen hier wel gevoeliger aan zijn.

Baker
17 november 2007, 08:38
temperatuurverschillen is nog tot daar aan toe.
maar pas op voor vocht!
Das pas echt funest. En pas op, in zo'n schuur is het vochtiger dan je denkt.

Paulio
17 november 2007, 16:11
Bedankt allemaal!
Als ik het zo hoor valt het allemaal wel mee bij mij, het is zeker niet vochtig. Ik kan voor de zekerheid de gitaar wel in de koffer doen elke keer. Maar als de verwarming niet aan staat is het ongeveer wel n graadje of 12, dus ik denk dat het wel iets meevalt..

TimmU
17 november 2007, 16:20
Bedankt allemaal!
Als ik het zo hoor valt het allemaal wel mee bij mij, het is zeker niet vochtig. Ik kan voor de zekerheid de gitaar wel in de koffer doen elke keer. Maar als de verwarming niet aan staat is het ongeveer wel n graadje of 12, dus ik denk dat het wel iets meevalt..
Neem nou maar voor de zekerheid je gitaar steeds mee. wat meer sjouwen of een vernaggelde gitaar, kies maar!

Paulio
17 november 2007, 18:15
Een vernaggelde gitaar natuurlijk!

Nee, ik ga toch maar voor de zekerheid dan.. Kan ik meteen beetje spierballen kweken:P

Danielovich
17 november 2007, 19:57
wat voor gitaar heb je dan?

Paulio
17 november 2007, 20:49
Een les paul, een oude wel te verstaan:P

Jim Haagmans
18 november 2007, 17:36
zet je toch n vochtvretertje in de schuur

bass blom
18 november 2007, 18:08
een oude les paul ga je niet in een schuur zetten :sneaky:

grayfink
18 november 2007, 18:10
Misschien is het een Hondo II Les Paul :satisfie:

bass blom
18 november 2007, 18:10
Misschien is het een Hondo II Les Paul :satisfie:

oja, dat kan wel :D

Tupelo
18 november 2007, 18:21
Ik heb mijn gitaren thuis in mijn huiskamer winters zelfs niet graag open en bloot staan. Verschil in stemming morgens / avonds & verwarming aan / uit, gaat al tekeer als een jojo.

Paulio
18 november 2007, 22:28
Nee, t is wel een gibson, maar ik heb een zolder op de schuur waar ik veel ruimte heb en ook n drumstel heb staan. Maar ik sjouw hem wel gewoon heen en weer. Maar het lijkt me dan wel verstandig om de schuur dan eerst op te warmen tot huiskamertemperatuur. Want plotselinge temperatuursveranderingen lijken mij al helemaal niet gezond voor mn gitaar.

bass blom
18 november 2007, 22:31
tja, als je een optreden hebt buiten, wat gebeurt er dan met je plank?
kwa vocht en temperatuur..
de wisselingen zijn het slechtst voor een gitaar.

maar ik zou mijn oude gibson nooit in een schuur doen en helemaal niet laten staan.

never ever

Paulio
19 november 2007, 19:14
wat is het grote probleem met een gitaar in de schuur dan? Het is in de schuur niet veel anders dan in huis, ik moet alleen ervoor zorgen dat de temperatuur een beetje hetzelfde is als in huis.

Tupelo
19 november 2007, 19:28
tja, als je een optreden hebt buiten, wat gebeurt er dan met je plank?
kwa vocht en temperatuur..
de wisselingen zijn het slechtst voor een gitaar.

maar ik zou mijn oude gibson nooit in een schuur doen en helemaal niet laten staan.

never ever
Jij woont min of meer in het equivalent van een oude schuur toch? :D

Paulio
19 november 2007, 19:50
:P

Maar ik bedoel t is niet een oude schuur ofzo waar mij gitaar tussen de gereedschappen staat. Ik heb van de zolder een nette oefenruimte gemaakt en het is zekr geen oude schuur..

bass blom
20 november 2007, 00:36
mijn 'schuur' is volgens de strenge normen van 1998 voor een woonhuis gebouwd :satisfie:

bass blom
20 november 2007, 00:40
:P

Maar ik bedoel t is niet een oude schuur ofzo waar mij gitaar tussen de gereedschappen staat. Ik heb van de zolder een nette oefenruimte gemaakt en het is zekr geen oude schuur..

die teperatuurwisseleingen waar je het over had, dat is niet fijn.
ook al niet voor de stemming.
ik zou hem gewoon in huis houden.
en als je dan naar de schuur gaat, eerst de boel opstoken daar, tot dezelfde temp als je huis, dan de gitaar in koffer naar schuur en uit koffer.
je gitaar in de schuur zetten terwijl een kachel hem opstookt is vrij dramatisch voor een gitaar.
tenzij je hippe relic scheurtjes in je lak wilt.

joke
20 november 2007, 07:58
maar in huis zoals op zolder staat ook niet 24/7 de cv aan en schommelen de temps er ook best aardig af en toe!
kan weinig last denk ik , vocht is echter een grotere boosdoener!

Paulio
20 november 2007, 17:05
Bedankt allemaal voor de informatie, ik warm de schuur gewoon van tevoren op naar huiskamertemperatuur en neem dan mn gitaar mee:)