PDA

View Full Version : Kapotte (?) potmeter Blade



Spitfire
16 november 2007, 17:03
Ik heb al een mailtje naar Blade gestuurd met dezelfde vraag, maar daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen, dus misschien dat jullie me verder kunnen helpen.

Toen ik mijn gitaar kocht (Blade RH-2) was de push-push potmeter kapot en hebben ze daar een nieuwe in gezet. Ik begin natuurlijk steeds meer mijn gitaar te 'ontdekken' dus kloot ik ook wat met de tone-pot, maar ik merk dat er toch wat mis is met dat ding (als ik het vergelijk met andere verhalen over tone-potmeters). Het hele tone-bereik zit namelijk in de laatste 1/6 draai en er zit nogal wat speling in de knop (dat ik hem heen en weer kan draaien zonder dat de potmeter zelf meedraait). Dus, kan ik dit makkelijk zelf vervangen (als dat überhaupt nodig is) en hoe kom ik erachter wat voor een ik nodig heb (kwestie van openschroeven en kijken lijkt me?).

Edit: @ G.G. en '66 Special, is dit nou ook weer gemakzucht eigenlijk? :satisfie:

G.G.
16 november 2007, 17:07
Ik heb al een mailtje naar Blade gestuurd met dezelfde vraag, maar daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen, dus misschien dat jullie me verder kunnen helpen.

Toen ik mijn gitaar kocht (Blade RH-2) was de push-push potmeter kapot en hebben ze daar een nieuwe in gezet. Ik begin natuurlijk steeds meer mijn gitaar te 'ontdekken' dus kloot ik ook wat met de tone-pot, maar ik merk dat er toch wat mis is met dat ding (als ik het vergelijk met andere verhalen over tone-potmeters). Het hele tone-bereik zit namelijk in de laatste 1/6 draai en er zit nogal wat speling in de knop (dat ik hem heen en weer kan draaien zonder dat de potmeter zelf meedraait). Dus, kan ik dit makkelijk zelf vervangen (als dat überhaupt nodig is) en hoe kom ik erachter wat voor een ik nodig heb (kwestie van openschroeven en kijken lijkt me?).

Hey Spitfire, zoek eens op logaritmisch en linear. Daar zit het probleem in denk ik.

Spitfire
16 november 2007, 17:09
Hey Spitfire, zoek eens op logaritmisch en linear. Daar zit het probleem in denk ik.

Zoiets dacht ik ook al, maar hoe kom ik erachter wat ik nodig heb? Staat dat op de potmeter of zijn alle tone-potmeters linair/logaritmisch en een bepaalde weerstand?

Sorry van de gemakzucht :p

G.G.
16 november 2007, 17:14
Zoiets dacht ik ook al, maar hoe kom ik erachter wat ik nodig heb? Staat dat op de potmeter of zijn alle tone-potmeters linair/logaritmisch en een bepaalde weerstand?

Sorry van de gemakzucht :p

Op een potmeter staat een "A" of een "B' en de weerstand in Ohm, bijv. 250k

Spitfire
16 november 2007, 22:10
Ik heb hem even opengeschroeft en er staat het volgende op: M250KA
Er gaan 2 dikke witte draadjes naartoe, 1 dunne witte en een dunne rode (horen bij elkaar) en een zwarte.

http://img194.imagevenue.com/img.php?image=47106_IMG00013_122_200lo.JPG

Maar nou weet ik dus nog steeds niet of dit de juiste potmeter is of niet (omdat ik niet weet of Tonika hem toendertijd door de juiste potmeter heeft vervangen). Wat raden jullie me aan?

nevyn292
17 november 2007, 11:51
als die echt kapot is een push-pull(ik lees push-push bij jou, geen ervaring mee) van 250K lineair halen(A dus)

je hebt een humb en twee single coils.

bij single hoort meestal 250k, bij humbucker 500k, zou gewoon vasthouden aan die 250

Spitfire
17 november 2007, 18:57
250K lineair halen(A dus)

Ok ik snap het ff niet met de lettercodes

Taper Old Code New Code Alternate
Linear A B LIN
Log (Audio) C A LOG
Antilog F N/A N/A