PDA

View Full Version : verlies hoge tonen bij gebruik volumeknop op gitaar



Smelik
30 november 2001, 13:16
Wie weet hier een oplossing voor, waarbij ik dus op mijn gitaar het volume kan regelen (dus niet op de versterker, volumepedaal, multi-effect).

taylor
30 november 2001, 14:47
1 hogere codensator waarde.

SteavisSmokin
30 november 2001, 18:34
ik weet hier een kleine modificatie voor, heb nu op het moment alleen erg weinig tijd dus ga nu niet uitgebreid antwoorden. Ik laat het je morgen wle even weten.....
steven

ekkerman
1 december 2001, 18:18
hier zijn speciale pots voor met andere waardes zoals taylor al voorstelde vraag maar eens bij een goeie muziek winkel met een goeie reperatie afdeling .

Ibanez2001
4 december 2001, 20:58
Je hebt van die hele speciale Fenders met van die prachtige systemen tegenwoordig voor het behouden van de hoge-en lage tonen als je het volume met je knop omlaagdraait....
Alleen als je een paar ruggen over hebt.
(er is vast iets simpelers voor)

Jeroen
4 december 2001, 21:02
Die actieve gitaren, doen die ook niet zoiets? Dat als je je volumeknop dicht draait dattie dan nog wel de power in het geluid heeft? Kweetnie hoor... als dit gelul is: Verbeter mij !!!!!!!

mzzl!

taylor
4 december 2001, 22:09
nope

actiev wil gewoon zeggen dat die elementen al 1 spanning krijge.

poeyerke
4 december 2001, 23:32
Het is heel normaal dat je hoge tonen verliest bij het verminderen van het volume op je gitaar, sommige mensen vinden dit fijn, sommige niet.
Jij blijkbaar niet, er is dus een oplossing voor die kun je via deze link vinden, je moet echter wel iets van electronica weten, en je gitaar openschroeven (slagplaat eraf):

http://www.guitarnuts.com/wiring/volpass.html

en een iets andere hier:

http://www.kinman.com/html/toneWorkshop/perfectGuitar.htm#volumePots

Het houdt eigenlijk niet meer in dan dat je een hoog-filter tussen 2 polen van de volumepotmeter soldeert, waardoor deze ten alle tijden hoge tonen doorlaat. Wanneer de volumeknop open staat merk je hier niets van en wanneer je je volume omlaagt draait, zullen er hoge tone doorlekken, waardoor je dus geen verlies hebt van hoog.

Jeroen
5 december 2001, 01:05
Op 2001-12-04 21:09, schreef taylor:
nope
actiev wil gewoon zeggen dat die elementen al 1 spanning krijge.


hmmm... ik heb een poosje geleden namelijk op een basgitaar gespeeld en je kon gerust de volumeknop dichtdraaien en toch bleef het krachtige geluid van het slappen hoorbaar. Dat was een actieve bas. Is dit dan toch niet het gevolg omdat die elementen spanning krijgen, zo nee: hoe kan dit dan wel?

taylor
5 december 2001, 11:59
wat bedoel je dat je nog steeds volume had,dan was gewoon die pot kapot.

Jeroen
5 december 2001, 16:21
nee, uhm... het volume ging wel zachter maareh..laat ik het zo zeggen: je kon duidelijk het verschil tussen de actieve en passieve bas horen. Juist die snerpende tonen bij het slappen kwamen op een laag volume beter door op die actieve bas dan bij die passieve. Daarom dacht ik dat het aan dat actieve systeem zou liggen. Maar als het volgens jou niet kan, lag het misschien wel aan de elementen ofzo... Waren wel allebei jazz basjes.
Eigenlijk vond ik het hier op lijken: Bij de actieve bas klonk het alsof je de versterker gewoon zachter zette. En bij de passieve bas klonk het alsof je de gitaar zachter zette. Terwijl ik dus bij allebei aan de vol.knop van de gitaar draaide. Maar ja, ik maar 2 bassen met elkaar vergeleken dus misschien lag het gewoon aan een van de modellen.

grtn

Smelik
5 december 2001, 17:18
Die links van poeyerke waren handig!
Overigens werd het probleem verergerd door een slechte kwaliteit van het gitaarsnoer.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Smelik op 2001-12-05 16:19 ]</font>

taylor
5 december 2001, 18:00
ik weet nie jeroen, van bassen weet ik niet veel maar wat je daar noemt is juist het verschil denk ik tussen actief en passief,bij 1 gitaar heben die juist veel volume en geen verlies(van volume) bij bv a,b,e snaaren(dat blijft gelijk)en dat heb je met pasief soms wel.

Jeroen
5 december 2001, 22:53
hmmmm.... ik geloof het allemaal wel. laten we het hier op houden: actief klinkt krachtiger dan passief. Ik denk niet dat Smelik iets aan mijn verhaal heeft gehad :smile: maar hij heeft z'n antwoord al gevonden geloof ik, hehehe..... mazzel!