PDA

View Full Version : Lijkt wel Sesamstraatforum hier.



G.G.
16 november 2007, 16:34
Wat is het toch met die jeugd hier af en toe (nee, niet jullie allemaal, maar een deel van de jeugd)?

Ik zie ze steeds vaker, die topics. Vanochtend open ik een topic over een Stagg die niet gestemd wil blijven. Eerste wat ik zie is een onduidelijke openingspost.

Ff op "meer post van gebruiker" geklikt om er zekker van te zijn dat het niet onze vriend Yammie is. Blijkt hem niet te zijn en TS speelt al 10 jaar, en heeft zich aangemeld vóórdat Yammie zich afgemeld heeft.

Ik en sommige anderen gaan er vanuit dat het wel een strat zal zijn, dus zal het wel bij de stringtrees en topkam fout gaan.

TS negeert de topkam opmerkingen min of meer (geeft aan niet te weten wat een topkam is), wil nieuwe tuners (noemt tuner "die dingen aan het eind van je hals waar je aan kan draaien) en post een linkje naar een 3x3 setje.

Conclussie: moet dan een LP-achtige Stagg zijn. Mooi, geen stringtrees en geen tremelo, dus zeker beginnen met de topkam, voordat je nieuwe Grovers gaat kopen die meer dan de helft van de gitaar waard zijn.

TS: nee, het is geen LP, het is een SG.

Prima, daar geld hetzelfde voor.

TS post een plaatje, blijkt het (4 pagina's verder) om een soort BC Rich-achtige te gaan met Floyd Rose en toplock.



Zit ik dus 's ochtends, na mijn nachtdienst hele verhalen te tikken om iemand te helpen met zijn Stagg die niet gestemd wil blijven. Snapt die kerel er echt geen pepernoot van, en ik zit mijn tijd te verdoen.

En zo staat het bijna vol met dit soort topics bij electrische gitaren. Snapt een groot deel van de jeugd het nou niet meer, of wordt ik te oud?

Is er dan zo weinig respect naar ons, dat een dergelijk onvoorbereid pruttopic gestart wordt, waar ik een een paar anderen echt behoorlijk wat tijd in hebben gestoken terwijl achteraf alle adviezen, en lappen tekst geschreven blijken op basis van lulkoek verhalen omdat TS er geen zak van snapt.

Er wordt nogal vaak om hulp/advies gevraagd over zaken die je zo met de zoekfunctie kan vinden. Dat er dan ook nog topics geopend worden, oke, maar als je dan 10 man laat denken/schrijven op basis van onzin......

Dat is toch gebrek aan respect voor je medeforummer en zijn tijd?

Hmmm... ik klink een beetje als een Dramaqueen Yammerjanker71 die zometeen zijn account gaat inlveren om hierna alleen nog met een spookaccount rond gaat klooien. Dat is het dus niet.

Ben ik nou een oude lul aan het worden, of is het hier af en toe net Sesamstraat. Is het internet zo anoniem, dat mensen hier vragen komen stellen waar ze zich in een muziekwinkel voor zouden schamen?

PS: het gaat niet alleen om de persoon van het topic dat ik hierboven beschrijf, maar om een heel zooitje breezahdrinkende, smileypostende onleesbare figuren, die dan ook nog gaan lopen vloeken en rellen in hun posts als ze niet meteen serieus genomen worden.

Ik neem een Glasbier, terwijl ik op mijn Fender-Type ga spelen en ga verder, in stilte lopen Yammerdrammeren en hoop dat de drank dit gevoel een beetje kan doen laten zakken.

Ohja.. n zik op t sesamstraatforum, dan wl k zggn dak Pino lief vint n Aart is n ijkel, Laterzzz XD, Breezahs RULE!!! :X Mazzllls



EDIT: ff spelfouten verwijderd. Zaten er een paar in, logisch als je er zo emotioneel van wordt, dan mis je wel af en toe een toets.

'66 special
16 november 2007, 16:36
Ik kan het samenvatten in een woord: GEMAKZUCHT.

Highroller
16 november 2007, 16:43
Wat is er mis met Sesamstraat? Kijk nou wat je doet!: Ik krijg spontaan trek in bier, de hele jeugd aan de drank door deze topic!

Rocketman
16 november 2007, 16:48
Mijn posts zijn ook niet allemaal even hoogstaand. Maar ik krijg soms wel eens de neiging om iets te posten als "Ik heb een gitaar nodig! Wat voor 1 moet ik kiezen?".

Deze neiging krijg ik vanzelf als ik hier lees. Ik denk overigens dat er weinig aan te doen is. Mijn laatste bericht gaat over een AC15 snakeskin tolexen. Nou het stikt hier van de posts over tolexen. Maar de dingen die mij aangaan komen daarin nauwelijks aan de orde. Dus begin ik gewoon opnieuw met echte n00b vragen.

Het lijkt me niet zo'n groot probleem. N00bs hartelijk welkom heten maar niet al te veel tijd in steken.

Spitfire
16 november 2007, 16:52
Mijn posts zijn ook niet allemaal even hoogstaand. Maar ik krijg soms wel eens de neiging om iets te posten als "Ik heb een gitaar nodig! Wat voor 1 moet ik kiezen?".

Ik heb precies hetzelfde.

En volgens mij heeft '66 Special gelijk, maar TS heeft dan vaak niet eens door dat het gemakzucht is, omdat het gewoon zo bij hem/haar is ingeslopen. Als ik nu een vraag heb google ik het eerste en verwacht dat ik daar een antwoord vind, terwijl je vroegâh waarschijnlijk naar de bieb moest of naar een expert voor antwoord. Conclusie, met internet is het net zo als met 1001 andere dingen: ieder voordeel heb z'n nadeel.

G.G.
16 november 2007, 16:54
Het lijkt me niet zo'n groot probleem. N00bs hartelijk welkom heten maar niet al te veel tijd in steken.


Bedankt voor de tips niet al teveel tijd in n00bs te investeren. Dan ga ik dus ook maar niet in het onderstaande topic kijken (ondanks dat ik wel wat tolex ervaringen heb), dat snap je wel :cooler:


Nou het stikt hier van de posts over tolexen. Maar de dingen die mij aangaan komen daarin nauwelijks aan de orde. Dus begin ik gewoon opnieuw met echte n00b vragen.

Valoosj
16 november 2007, 16:56
Conclussie:


EDIT: ff spelfouten verwijderd. Zaten er een paar in, logisch als je er zo emotioneel van wordt, dan mis je wel af en toe een toets.


zeker van? :D

en ik als 20 jarige krijg het ook op mn heupen van de jeugd van tegenwoordig!

G.G.
16 november 2007, 16:57
maar TS heeft dan vaak niet eens door dat het gemakzucht is,

Klopt. Ik gebruik hier altijd eerst de zoekfunctie. Kom ik er dan niet uit, dan gebruik ik google, altijd in het engels, want dat levert honderd maal meer hits op. Kom ik er dan nog niet uit, dan kan ik de vraag altijd hier stellen.

Ik ga er eigenlijk automatisch vanuit dat iedereen dat doet. Ik ga toch niet met een vraag waar ik, binnen een korte tijd, met google het antwoord op kan vinden een ander zijn tijd verdoen.

'66 special
16 november 2007, 17:01
Even tolexen als voorbeeld: ipv hier een vraag te posten heb ik een gepensioneerd stoffeerder gevraagd hoe hij het bekleden van stoelen met skai (vergelijkbaar met tolex) nou eigenlijk deed.

Daar komt bij dat je van iemand die antwoord geeft op een vraag niet in kunt schatten hoeveel ervaring of kennis die persoon daadwerkelijk heeft, zo anoniem op het internet.

Spitfire
16 november 2007, 17:06
Klopt allemaal wat jullie zeggen, maar even vanuit het oogpunt van een Sesamstraat-poster: als ik hier mijn vraag neergooi (in het zo gebrekkig Nederlands mogelijk natuurlijk, schijnt sneller te typen) en ik kijk een dag later weer is de kans groot dat er ergens wel een goed antwoord tussen zit waar ik wat aan heb.

G.G.
16 november 2007, 17:09
Klopt allemaal wat jullie zeggen, maar even vanuit het oogpunt van een Sesamstraat-poster: als ik hier mijn vraag neergooi (in het zo gebrekkig Nederlands mogelijk natuurlijk, schijnt sneller te typen) en ik kijk een dag later weer is de kans groot dat er ergens wel een goed antwoord tussen zit waar ik wat aan heb.

Klopt, maar als je dat doet, ben je dan lui of heb je gebrek aan respekt naar de lezers?

Heb net in je nieuwe topic bij zelfbouw een nuttig antwoord gepost, maar je moet er wel ff google voor gebruiken :satisfie:

Slevin
16 november 2007, 17:34
Tis internet he, veel gebruikers die denken dat er bij een mager 'help mij' postje een ridder op een witte strat aan komt en je uit de brand helpt.

Wat meestal ook wel zo is, en zo leren ze er dus niets van :+ Komen ze nog wel achter als ze eenmaal gaan werken enzo :)

Chris Winsemius
16 november 2007, 17:39
Hey, mijn naamgenoot en familielid Chris Winsemius schrijft/maakt muziek voor Sesamstraat!

Samen met ome Pieter toch nog 3 coole gasten in mijn familie so don't bash Sesamstraat-forums!!!

Laat je gitaren staan, schuif gezellig aan bij Gitaarnet :)

Valoosj
16 november 2007, 17:39
Tis internet he, veel gebruikers die denken dat er bij een mager 'help mij' postje een ridder op een witte strat aan komt en je uit de brand helpt.

Wat meestal ook wel zo is, en zo leren ze er dus niets van :+ Komen ze nog wel achter als ze eenmaal gaan werken enzo :)

Er wordt hier veel hulp geboden, en dan leer je wel iets bij hoor. Ik heb sinds januari mijn kennis over electronica en pedalenbouw uitgebreid via dit forum, en nu help ik daar ook al mensen mee die simpele vragen hebben.

Maar sommigen overdrijven inderdaad wel met hun vragen.

Bart_Blueprint
16 november 2007, 17:45
Zullen we van de openingspost een sticky maken? Of anders elk lid verwelkomen met een soort van nieuwsbrief waarin we letterlijk de openingspost in overnemen? ;) Denk dat je daarmee nog iets zult bereiken ook!

AART
16 november 2007, 17:46
Ohja.. n zik op t sesamstraatforum, dan wl k zggn dak Pino lief vint n Aart is n ijkel, Laterzzz XD, Breezahs RULE!!! :X Mazzllls



Nou, dankje!


;)

Slevin
16 november 2007, 17:46
Er wordt hier veel hulp geboden, en dan leer je wel iets bij hoor. Ik heb sinds januari mijn kennis over electronica en pedalenbouw uitgebreid via dit forum, en nu help ik daar ook al mensen mee die simpele vragen hebben.

Maar sommigen overdrijven inderdaad wel met hun vragen.

Ow dat bedoelde ik niet :) Had het over het goed stellen van vragen :D

G.G.
16 november 2007, 17:49
Nou, dankje!


;)

Sorry Aart, bedoelde Meneer Aart sr., niet junior. Alles goed met Pa?

kenx
16 november 2007, 17:59
volgens mij hoort dit niet echt onder "elektrische gitaren" en dit is dikke zever, sorry voor deze reactie, maaar ik denk dat een slotje een goed idee zou zijn. En oh ja, die jongen van die stagg, is een beginner, waarom dan zoals je zegt die heel "inteligente" uitleg. Je kan NIET verwachten dat een beginner dat gaat begrijpen, dus ben jij de noob om daar zo'n antwoord op te geven, terwijl je even goed kan zeggen " ga naar een muziekwinkel, en vraag betere stemmechanieken":d

grtz

Valoosj
16 november 2007, 18:04
volgens mij hoort dit niet echt onder "elektrische gitaren" en dit is dikke zever, sorry voor deze reactie, maaar ik denk dat een slotje een goed idee zou zijn. En oh ja, die jongen van die stagg, is een beginner, waarom dan zoals je zegt die heel "inteligente" uitleg. Je kan NIET verwachten dat een beginner dat gaat begrijpen, dus ben jij de noob om daar zo'n antwoord op te geven, terwijl je even goed kan zeggen " ga naar een muziekwinkel, en vraag betere stemmechanieken":d

grtz


Kijk, nog zo eentje. Die noob van je speelt wel al 10 jaar gitaar. En naar eigen zeggen beter dan iedereen hier...

Tupelo
16 november 2007, 18:10
Ohja.. n zik op t sesamstraatforum, dan wl k zggn dak Pino lief vint n Aart is n ijkel, Laterzzz XD, Breezahs RULE!!! :X Mazzllls
Sigworthy! :seriousf:

G.G.
16 november 2007, 18:12
ga naar een muziekwinkel, en vraag betere stemmechanieken


Dat is wel heel makkelijk. Kunnen we het hele forum opheffen en alleen een pagina plaatsen met de tekst: "Ga naar de muziekwinkel".


volgens mij hoort dit niet echt onder "elektrische gitaren" en dit is dikke zever, sorry voor deze reactie, maaar ik denk dat een slotje een goed idee zou zijn. En oh ja, die jongen van die stagg, is een beginner, waarom dan zoals je zegt die heel "inteligente" uitleg. Je kan NIET verwachten dat een beginner dat gaat begrijpen, dus ben jij de noob om daar zo'n antwoord op te geven, terwijl je even goed kan zeggen " ga naar een muziekwinkel, en vraag betere stemmechanieken":d

grtz

Ho ff Koekebakker. Ik noem mijn uitleg nergen "inteligent". Ik zeg wel dat ik er een hoop tijd in gestoken heb. Ook heb ik mijn uitleg (kijk maar eens in dat topic) echt zo simpel mogelijk gehouden. Ik ga toch geen gecompliceerde lappen tekst tikken als de lezer daarvan dat met geen mogelijkheid zo kunnen begrijpen.

Iemand zomaar naar de muziekwinkel sturen is wel heel gemakkelijk. Ga eerst eens je huiswerk maken door dat topic te lezen, dan zie je dat hij ook met adviezen richting muziekwinkel gestuurd werd (tusk, graphtech of been, en daarna pas eventueel de tuners) maar wel met onderbouwingen waarom de problemen waarschijnlijk daar te vinden zouden zijn etc...

Brent Ray Vaughan
16 november 2007, 18:21
Gewoon niet te erg aantrekken. Bij twijfel, gewoon geen tijd insteken en negeren.
En in je achterhoofd houden dat het allemaal niet kwaad bedoeld is. Ik open hier ook wel eens een topic waarvan ik het antwoord misschien wel via google zou vinden, maar ben van mening dat er hier veel mensen zijn die erg veel van gitaren weten en het is gewoon gemakkelijk.

Maar je hebt wel gelijk dat een vraag duidelijk geformuleerd moet worden en niet zoals uit je voorbeeld.

Het is de frustratie niet waard,

Greetz

Dweezman
16 november 2007, 18:32
Ik snap de TS wel een beetje. En ja: er bestaat iets als een generatie/cultuur verschil. Veel nieuwe posters komen al lang op fora, met volledig andere taal en omgangsvormen. Laten we onze jongste forummers de gelegenheid geven om iets op te steken van de cultuur van dít specifieke forum. De letterlijke betekenis van het woord educatie is opvoeding...


Ene royboy, na vriendelijke verzoeken iets aan zijn taalgebruik te doen:

fuck you man ma wa staat der onleesbaar in en die f*cking leestekens makt gen reet uit tis tog nie da ge der gen reet van kunt leze he f*ck you kut zooi gaa al op een ander forum man

Hij is reeds naar een ander forum vertrokken, zegt 'ie ;-)

pannekoek
16 november 2007, 18:36
zelf ben ik 16 en speel een jaartje gitaar, ik zal soms (lees: vaak) domme topics openen maar excuses daarvoor :chicken:

maar topics openen van:


''titel: gitaar

hallo ik zoek een gitaar, wat is een goede voor mij?''

dat doen alleen debielen (lees: nog debieler dan mezelf)


maar dat soort dingen zul je altijd wel op het internet houden :)

gr, stephan

AART
16 november 2007, 18:38
Sorry Aart, bedoelde Meneer Aart sr., niet junior. Alles goed met Pa?

Met pa is alles kits, gewoon een eikel zoals gewoonlijk!


En nog bedankt voor de sig :satisfie:

GunMetalBlue
16 november 2007, 18:40
Hoi GG


....




Nog een bakkie?


Wind je niet zo op man :D Als je ziet dat het om een stagg gaat kun je ook concluderen dat je er niet zoveel tijd moét insteken.

G.G.
16 november 2007, 18:44
Als je ziet dat het om een stagg gaat kun je ook concluderen dat je er niet zoveel tijd moét insteken.

Juist wel, als zo'n stuk brandhout beter gaat functioneren, dan blijft die beginner (ervan uitgaande dat alleen beginners Stagg kopen) gemotiveerd, leert ie goed gitaar spelen en blijft het leuk voor hem.

AART
16 november 2007, 18:47
Juist wel, als zo'n stuk brandhout beter gaat functioneren, dan blijft die beginner (ervan uitgaande dat alleen beginners Stagg kopen) gemotiveerd, leert ie goed gitaar spelen en blijft het leuk voor hem.

+1

Die lui helpen is toch de bedoeling van dit forum? Niet hun gear afkraken(aanprijzen graag, maar alleen met pics:P)

Orgasmocaster
16 november 2007, 19:18
Er moet gewoon een Beginners subforum komen die we met zn allen kunnen gaan negeren.. behalve voor diegenen die het fijn vinden om advies te geven welke Epi, Squier, Stagg, London City het beste bij de TS past.

drap
16 november 2007, 19:24
Er moet gewoon een Beginners subforum komen die we met zn allen kunnen gaan negeren.. behalve voor diegenen die het fijn vinden om advies te geven welke Epi, Squier, Stagg, London City het beste bij de TS past.

Nee, ik denk dat dat ook geen oplossing is. Het gaat nagenoeg genegeerd worden en dat lijkt me ook geen goeie zaak. Anders modereren op dergelijke topics lijkt me een betere oplossing (niet bedoeld om moderators te ondermijnen, begrijp me niet verkeerd). Onleesbare posts, waarschuwing en slotje bij negeren. Al te voor de hand liggende vragen, antwoord van een moderator en een slotje. Scheelt een hoop geeikel in dergelijke topics en doet de sfeer alleen maar ten goede. Althans, dat is mijn idee erover en alleen maar opbouwende kritiek. Nogmaals, ik wil absoluut niks ondermijnen en ben de moderators alleen maar dankbaar dat ze kosteloos hun vrije tijd in dit forum steken.

G.G.
16 november 2007, 19:24
Er moet gewoon een Beginners subforum komen die we met zn allen kunnen gaan negeren.. behalve voor diegenen die het fijn vinden om advies te geven welke Epi, Squier, Stagg, London City het beste bij de TS past.

Geweldig! Die gaat in mijn sig.

Dirkdewaard
16 november 2007, 19:24
Ik reageer altijd wat kort en kijk dan of de poster uberhaubt de moeite doet om het te begrijpen.

Ik zou echt blij geweest zijn met een forum als dit toen ik begon. :)

kenx
16 november 2007, 19:28
Dat is wel heel makkelijk. Kunnen we het hele forum opheffen en alleen een pagina plaatsen met de tekst: "Ga naar de muziekwinkel".



Ho ff Koekebakker. Ik noem mijn uitleg nergen "inteligent". Ik zeg wel dat ik er een hoop tijd in gestoken heb. Ook heb ik mijn uitleg (kijk maar eens in dat topic) echt zo simpel mogelijk gehouden. Ik ga toch geen gecompliceerde lappen tekst tikken als de lezer daarvan dat met geen mogelijkheid zo kunnen begrijpen.

Iemand zomaar naar de muziekwinkel sturen is wel heel gemakkelijk. Ga eerst eens je huiswerk maken door dat topic te lezen, dan zie je dat hij ook met adviezen richting muziekwinkel gestuurd werd (tusk, graphtech of been, en daarna pas eventueel de tuners) maar wel met onderbouwingen waarom de problemen waarschijnlijk daar te vinden zouden zijn etc...

tuurlijk is zoiets niet kwaad genoeg bedoeld, en by the way toen ik zei noob heeft dat niets te maken met hoe goed hij kan spelen hoor.
Ik wind gewoon dat dit topic hier NIET thuishoort, en idd dat er een beginnersforum moet komen :d

grtz

Agent_Smith
16 november 2007, 19:29
Er moet gewoon een Beginners subforum komen die we met zn allen kunnen gaan negeren.. behalve voor diegenen die het fijn vinden om advies te geven welke Epi, Squier, Stagg, London City het beste bij de TS past.

Ja, goed plan denk ik!
Verder ben ik het helemaal met G.G. eens. Ik ben ook bang dat het echt een generatiekloof is.
Je wordt toch langzamerhand knettergek van de puisterige pubers waarvan er niet één fatsoenlijk nederlands kent (me vader zegt... etc, geen leestekens) die gitaar willen gaan spelen omdat dat ze één bepaald nummer hebben gehoord..... En dan inderdaad topics starten als "hoe vervang ik me snaar" of "kan er distorsion op me gitaar".
Maar goed, ik zal ook wel te oud worden en skip dus maar steeds meer topics.

G.G.
16 november 2007, 19:31
Ja, goed plan denk ik!


Even voor de duidelijkheid. Ik ben het niet eens met Orgasmocaster. Met "Geweldig" doelde ik op de uitspraak zelf.

Sorry voor de verwarring.

Dweezman
16 november 2007, 19:32
Ik erger me aan mensen die neerbuigend doen t.o.v. anderen omdat zij iets weten wat de ander nog niet weet. Een apart nOOb-forum vind ik arrogant.

G.G.
16 november 2007, 19:39
Ik erger me aan mensen die neerbuigend doen t.o.v. anderen omdat zij iets weten wat de ander nog niet weet. Een apart nOOb-forum vind ik arrogant.

Goeie instelling. Denk ook dat het van twee kanten moet komen. Een beginner, die op een fatsoenlijke manier een vraag stelt, waaruit ook blijkt dat hij er zelf al wat aan gedaan heeft, om dichter bij het antwoord te komen ... die zie ik hier niet zo snel afgeblaft worden. Gelukkig maar.

almarvk
16 november 2007, 19:39
Dat is idee is laatst ook geopperd in Algemeen, en ook dat idee heeft het niet gehaald vanwege een aantal argumenten.

Ik ben het met een aantal eens dat beginners/nieuwkomers beter moeten posten en dat ik er soms ook knettergek van wordt. Bert & ik zullen iig binnenkort met een oplossing komen. Iig; we doen ons best!

Toch moeten de vaste jongens hier niet direct te neerbuigend doen en rare opmerkingen plaatsen of inside jokes plaatsen die niemand snapt en ook geen toegevoegde waarde hebben.

Goed, dat was de mening van de moderator. Nu kan ie dicht.

Heb je nog input of iets anders? Dan ontvang ik (of Bert) graag een PM! :)

bert k
16 november 2007, 20:52
Ook ff reactie van de andere mod :) (Zondag zie ik ik Almar wel, dan praten we verder.)


- Ja, dit topic hoort eigenlijk meer in Algemeen. Niks aan te doen, het staat nu hier, en het gaat zo op slot dus het blijft staan.

- Idioten en trollen zijn de zorg van de mods. We proberen ze zo veel mogelijk onder controle te houden, maar een PM mag altijd, ik lees ook niet alles.

- N00bs horen erbij. Jochies van 12 die voor hun verjaardag een gitaar van Chinees Kreupelhout krijgen hebben veel te vragen, en komen niet altijd even slim over. Maar ze hebben zeker recht op antwoord.

- Een n00bforum werkt niet. Dan komen de ervaren gitaristen er niet, en die weten nou juist de kloppende antwoorden. Wen er maar aan dat sommige topics altijd blijven terugkomen.

-Is een topic te dom voor woorden: ANTWOORDEN IS NIET VERPLICHT. Gewoon negeren.

- Een beetje respect doet geen pijn. Iedereen is ooit begonnen, meestal door het stellen van domme vragen.