PDA

View Full Version : london city 200watt kast 120watt help



ernes
16 november 2007, 16:31
Ik heb een london city buizen top gekocht van 200 (bouwjaar 1972) watt 8 en 16ohm.
nu had ik al een ranger kast 2x 15ich speakers maar die is maar 120watt 8 ohm.

ik vraag mij af of ik door bijvoolbeeld nog een speaker kast erbij te kopen ik bij elkaar aan de 200watt kom en ik zonder problemen de ranger kast ook voor de london city top kan gebruiken.

wie kan mij helpen. :lp:

Negative K3 fan
16 november 2007, 19:18
je kunt er een extra 8 ohm cab bij kopen, dan wordt het totale maximaal belastbaar vermogen 2 x de waarde van de laagste

probleem is dan dat je een 4ohm uitgang zou moeten gebruiken, en die zit niet op de versterker.

jacky
16 november 2007, 19:21
of nog zon cab en dan alle twee om bedraden naar 32 ohm zodat je weer 16 hebt als je ze parr gebruikt

jerome
16 november 2007, 20:47
Ik speel al 15 jaar met een 100 watt top over een 50 watt box zonder problemen.
Zolang m'n mastervolume niet boven de 4,5 komt klinken de speakers heerlijk.
lekker vol geluid.
Een keer de mastervolume op 5 gehad maar dan hoor je dat ze teveel op hun flikker krijgen. Dan gaan ze zwabberen en zwaar vervormen
Het is een wijd verspreid misverstand dat je altijd maar meer vermogen aan speakers dan het vermogen van je versterker moet gebruiken.
In sommige gevallen klinkt het juist wel lekker als de speakers lekker "gevuld" worden.
Sluit m aan en begin voorzichtig met de volume op 1 en draai m steeds iets harder en luister goed wat er gebeurd.
Die speakers blaas heus niet zomaar op, vooral niet als je onder de 3 á 4 blijft met je volume.

Frits van Mourik
18 november 2007, 01:09
Met je mastervolume op 'n lage stand wil niet zeggen, dat je amp dan begrenst is; het is alsnog mogelijk om er flinke vermogenspieken aan te ontlokken.
"Moderne" speakers kunnen die kortstondige oprispingen wel hebben; ik zou toch een voorbehoud willen maken voor echte ouwetjes, zoals de Celestion G12H, G12M, Goodmans, Peerless, Philips(!), Fane enzo.

TimmU
19 november 2007, 12:10
betekent dat , dat als ik een combo heb met 2x12" 8 ohm erin , en dan een 4x12" 8ohm kast er extra bij wil hebben, ik die dus samen in de 4ohm moet flikkeren?

Frits van Mourik
20 november 2007, 01:45
Zou kunnen, mits je eerst de combospeakers in serie zet. 16 Ω, dus.
Je krijgt dan samen met de 4 X 12 " -zeg maar- drie paren speakers van 16 Ω, die je alle 3 parallel zet.
De impedantie daarvan is ≈ 5,3 Ω. Prima voor een 4 Ω- output.

TimmU
20 november 2007, 02:04
Zou kunnen, mits je eerst de combospeakers in serie zet. 16 Ω, dus.
Je krijgt dan samen met de 4 X 12 " -zeg maar- drie paren speakers van 16 Ω, die je alle 3 parallel zet.
De impedantie daarvan is ≈ 5,3 Ω. Prima voor een 4 Ω- output.
wooooow heftige theorie.

Wat ik bedoel : Ik heb een 4Ω en een 8Ω input op m'n combo . de speakers in m'n combo stonden aangesloten op de 8Ωinput. ik heb een 4x12"cab van ook 8Ω. Nu las ik vanmiddag in de FAQ dat als je 2x 8Ω speakers in serie zet, dat je hem dan ook kan aansluiten op de 4Ω aansluiting.

dus : 4Ω : 2 speakers van elk 8 ohmΩ(lijkt me?)
8Ω : 4x12" cab.

pol
20 november 2007, 09:33
dan was je nog niet goed wakker toen je dit hebt gelezen, ofwel in andere sferen...

2 x 8 ohm in parallel is dus 4 ohm, niet in serie he, dan moet je gewoon optellen.

TimmU
20 november 2007, 12:14
dan was je nog niet goed wakker toen je dit hebt gelezen, ofwel in andere sferen...

2 x 8 ohm in parallel is dus 4 ohm, niet in serie he, dan moet je gewoon optellen.
Dankjewel dankjewel, dan ga ik van de week maar is aan de slag met de soldeerbout ! :)