PDA

View Full Version : Mijn eerste strat



happynjitram
16 november 2007, 01:01
Heb gisteren mijn allereerste strat gekocht, een rode london city spitfire II om precies te zijn, en ik vind hem helemaal geweldig. Hij speelt goed en er komt een lekker geluid uit.

Maar het zijn dus ook mijn eerste singlecoils, en ik weet nog niet precies hoe ik hier nou mee om moet gaan. Op clean is er niks aan de hand, maar zodra ik hem op cruch of OD zet begint het me toch te brommen. Vooral op de beroemde 1, 3 en 5 stand.

Nu heb ik al een beetje de zoekfunctie gebruikt en weet in ieder geval dat het er allemaal bij hoort. en dat stand 2 en 4 dit niet hebben omdat dat eigenlijk humbucker standen zijn.

Maar ik heb toch nog wat vragen. Ik speel over een niet geaard stopcontact met een marshall transistor versterker. Met mijn humbucker ibanez heb ik nergens last van, maar bij mijn LC krijg ik een gebrom die pas ophoudt als ik mijn handen op de snaren/brug/ingang voor de plug hou. dan hoor ik een kleine tik en stopt het brommen. Ik heb toen een geaard verlengsnoer gebruikt om te spelen over een geaard stopcontact in de badkamer, maar toen had ik ook nogsteeds hetzelfde probleem. Ik heb geen computers of andere dingen aanstaan op mijn kamer.

Wat kan het zijn? Legt het aan de gitaar? (bij de winkel waar ik hem kocht was er totaal geen sprake van ruis) Legt het aan de versterker, of het enige waar ik nog aan kon denken: draadloos internet?

Alvast bedankt!

no 1 hops
16 november 2007, 07:07
dimmers en trafo's computers, allemaal stoor zenders.
zou even naar de keuken gaan met de versterker en deze rechtstreeks inpluggen op een geaard stopcontact, geen verleng snoer.

jerome
16 november 2007, 08:11
Deze problemen liggen niet direct aan je gitaar.
Als je over een ongeaard stopcontact speelt krijg je dit soort problemen.
De storingen (reststroompjes) die normaal over de randaarde afgevoerd worden kunnen nu niet weg en worden pas afgevoerd via jouw lichaam als je de snaren aanraakt. (en dan hoor je dat getik)
Met humbucker-elementen zul je precies hetzelfde hebben alleen ze brommen minder.
Een stopcontact met goede randaarde is dus een goede oplossing.

Overigens heb je met een Strat in standjes 2 en 4 volgens mij geen echt humbucking effect.
Wel minder last van brom omdat 2 elementen tegelijkertijd meer signaal geven dan 1 element en eventuele storingen dan minder vat op je signaal hebben.
Een humbucking effect ontstaat pas als de coils verschillend zijn.
(noord en zuid van de magneet verschillend en/of draairichting verschillend,
correct me if i'm wrong)

Ik heb gelezen dat er een mogelijkheid is om je middelste element te (laten) veranderen zodat je in standje 2 en 4 wel een humbucking effect krijgt.(Artikel van Ted Oberg in een oude MusicMaker)
Als je wil kan ik het wel ff opzoeken.

no 1 hops
16 november 2007, 08:27
@jerome
ik denk dat de spitfire al rwrp middenpup heeft.
extra shielden zou nog kunnen helpen.
maar daarover zijn de meningen verdeelt
de ene hoord tone verschil de andere niet

G.G.
16 november 2007, 08:40
Een humbucking effect ontstaat pas als de coils verschillend zijn.
(noord en zuid van de magneet verschillend en/of draairichting verschillend,
correct me if i'm wrong)


Waar denk je dat RWRP voor staat, bij 99% van de middelste elementen op strats? Reverse Wound, Reverse Polarity.

makkelijk te testen door de elementen met de polen tegen elkaar te duwen. Brug en hals moeten elkaar afstoten en ze moeten allebij het middelste elemant aantrekken.

EDIT: zie net dat No 1 Hops het rwrp verhaal al verteld heeft.

jerome
16 november 2007, 08:55
Sorry, ik wist niet dat zo'n RWRP element (tegenwoordig?) standaard gemonteerd wordt op Strats. Ik dacht dat het aftermarket of special elementen waren
Weer wat geleerd... 8) :)

G.G.
16 november 2007, 09:00
Sorry, ik wist niet dat zo'n RWRP element (tegenwoordig?) standaard gemonteerd wordt op Strats. Ik dacht dat het aftermarket of special elementen waren
Weer wat geleerd... 8) :)

Niet alleen tegenwoordig maar al heel lang.