PDA

View Full Version : Fender MiM opknappen / Inruilen ?



Thonic
15 november 2007, 20:56
Hallo,

Ik beschik nu een jaartje over een Fender Stratocaster sunburst made in Mexico uit 2002 / 2003
In het begin beviel de gitaar mij erg goed, omdat ik nog niet zo super lang speel, maar onder tussen beggin ik de gitaar toch een beetje zat te worden.

Nu is de vraag vor mij een beetje wat de goedkoopste oplossing is, de gitaar opknappen of een goede ruil proberen te maken?

Vervolgens willen jullie natuurlijk weten wat ik precies verlang van mijn gitaar. Geluid lijkt me 1 va nde belangrijkste dingen, ik speel tussen soft rock en blues rock in, best breed dus. hiervoor heb ik denk ik andere pickups nodig als die ik nu heb. Verder mankeert er geloof ik niet zo heel veel aan de gitaar, al is een afstel beurtje ook niet mis denk ik...

Momenteel is de gitaar nog helemaal orgineel (behalve de snaren dan ;))

Welke pickups heb ik dan nodig ? zijn deze makkelijk zelf te monteren ?

(Totale ongevere kosten ?)

Of is ruilen misschien toch beter gezien de kosten ? en het werk ?
Zo ja, wat is de gitaar ongeveer waard, en wat kan ik er voor terug krijgen (evt met een kleine bij betaling)

Ik hoop zo voldoende info te hebben gegeven

Als dit onderwerp hier niet thuis hoort, sorry!

Alvast bedankt,
Thomas

Spitfire
15 november 2007, 21:08
Vervolgens willen jullie natuurlijk weten wat ik precies verlang van mijn gitaar. Geluid lijkt me 1 va nde belangrijkste dingen, ik speel tussen soft rock en blues rock in, best breed dus. hiervoor heb ik denk ik andere pickups nodig als die ik nu heb. Verder mankeert er geloof ik niet zo heel veel aan de gitaar, al is een afstel beurtje ook niet mis denk ik...

De muziekstijlen die jij noemt kan je prima op enkelspoels elementen spelen hoor, misschien is de bottleneck voor de vette sound die jij wilt (tenminste, ik denk dat je dat wilt voor blues rock) wel je versterker. Wat voor versterker heb je nu?

En een goede sound krijgen is een hele tijd pielen met de knoppen die je tot je beschikking hebt, misschien moet er nog een overdrive pedaaltje aan te pas komen.

Ohja, een afstelbeurt kan nooit kwaad natuurlijk ;)

Thonic
15 november 2007, 21:16
Hoi, Bedankt voor de snelle reply!

Ik speel over een Roland Dac 80 (80 watt)
niet echt geweldig, er zit wel een B kanaal op, maar die gebruik ik zelden, ik gebruik liever het screamin' blues pedaal van digitech op het A kanaal.

Een afstelbeurtje, wat kost met dan ongeveer ? of is dat erg afhankelijk van hoe erg de gitaar er aan toe is ?

Heb je meer info over een dergelijke bottleneck ?

Spitfire
15 november 2007, 21:25
Een afstelbeurtje, wat kost met dan ongeveer ? of is dat erg afhankelijk van hoe erg de gitaar er aan toe is ?
Ik moest er 35 euro voor betalen, dat is inclusief een nieuw setje snaren. Ze stellen je brug af, vijlen de topkam is als dat nodig is, stellen de halskromming bij, stellen intonatie af en maken de toets schoon en voeden hem met olie. Klinkt als best veel geld, maar dan hoef je het komende jaar eigenlijk niks meer af te stellen (alleen zou ik dan als je nieuwe snaren erop zet even de toets schoonmaken met een beetje wasbenzine op een doek en daarna een beetje limoenolie (kun je bij de muziekwinkel kopen) met een doek erop doen, anders droogt je toets uit, maar dit hoeft natuurlijk niet als je een gelakte (maple) toets hebt).

Anyway, ik denk niet dat iets in je spullen voor een niet mooi geluid zorgt (alhoewel, ik ken de versterker eigenlijk niet), naar wat voor sound ben je eigenlijk op zoek, noem eens een paar artiesten.

Thonic
15 november 2007, 21:35
Ik heb een Rosewood toets, wat het verschil precies is tussen een mapple en een rosewoord toets is en welke invloed dat heeft op de klank zal vast wel ergens op dit forum beschreven staan, neem ik aan... maar, als je het in het kort uit kan leggen, en daar zin in hebt (A)

Artiesten,

Ian parker
Bad Company
Joe bonamassa
Robben ford

Die richting een beetje ;) qua geluid.

Die versterker, dat zou maar zo de oorzaak kunnen zijn ..
Het is overigens oon niet echt een bekend / populair ding geloof ik haha

Omdat ik gelezen heb dat ze hier dol zijn op foto's (niet van mij zelf overigins)

http://contenidos.masoportunidades.clarin.com/ARG01/235/116/10390460/fotos/10390460_3_2007813_18_29_4.jpg

http://contenidos.masoportunidades.clarin.com/ARG01/235/116/10390460/fotos/10390460_3_2007813_18_30_46.jpg

Eko
15 november 2007, 23:10
Een rosewood neck ,of toets eigenlijk , is een lichte hals met een donkere bovenkant. De hals is dan aan de kant waar je handpalm zit licht van kleur vanwege het maple-hout en aan de bovenkant zit er een plak hardhout op meestal pallisander.
Een maple neck is , je raad het al , geheel van maple ( esdoorn) . Deze is afgelakt om het zachtere hout een harder oppervlak te geven en te beschermen tegen slijtage ( zo lang mogelijk).
Maple halzen geven , vanwege het hardere oppervlak , een wat meer helder geluid. Het rosewood brengt wat meer warmte aan het geluid. Let wel, dit is alleen fractioneel en niet voor iedereen hoorbaar. Veel ligt aan je speelstijl en handen.

Thonic
15 november 2007, 23:24
Hoi Eko,
Bedankt voor je reply, het meeste wist ik wel over de halzen, ik dacht alleen dat het verschil in klank minder minimalistisch was.

Wat raad jij mij aan als je dit verhaal zo leest, of is er misschien meer informatie van mijn kant nodig ?

BamBuFan1
16 november 2007, 00:09
Nu is de vraag vor mij een beetje wat de goedkoopste oplossing is, de gitaar opknappen of een goede ruil proberen te maken?

Als je echt bent uitgekeken op de gitaar, of op strats in het algemeen dan is pimpen niet echt aan de orde. Mexicanen staan onderaan de lijst van gewilde strat-modellen en ik denk dat als hij goed speelt het zonde is om hem voor (relatief te) weinig in te ruilen of te verkopen.

Maar een afstelbeurt bij een goede gitaartechnicus kan je gitaar al onherkenbaar veranderen. Hij speelt ineens twee keer zo licht en de pickups klinken beter (omdat ze op de goede afstand zijn gezet). Tussen de €30 en €50 lijkt me normaal voor een goede setup afhankelijk van wat er allemaal moet gebeuren. Laat dit sowieso alleen bij een zaak doen waarvan je van andere gitaristen hebt gehoord dat ze goed werk afleveren. Je zou eventueel meteen kunnen vragen of ze een benen of grafieten topkam willen monteren voor een beter geluid/stelstabiliteit.

De volgende stap zou inderdaad het vervangen van de elementen zijn. Een optie die hier momenteel veel gebruikt wordt zijn de elementen van GFS (store.guitarfetish.com). Hun elementen leveren volgens veel medeforummers de meeste bang for the buck, en ze bieden een heleboel verschillende strat-sets aan. Weliswaar zullen de echte merk®-elementen nog wat beter zijn, maar daar betaal je voor één element meer dan voor een hele GFS-set... (Ik sta zelf ook op het punt om een paar GFS-setjes te bestellen).

Ik wens je veel sterkte bij je besluit... http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/bandit.gif

no 1 hops
16 november 2007, 07:28
zou gewoon je gitaar een smeenemen naar een winkel die wat verschillende versterkers heeft en daar eens gaan proberen of je geluid dan beter word.
blijft het niet alles, dan kun je langzaam de gitaar veranderen naar jouw smaak.
ik weet dat er mensen met MIM strats zijn die door vervanging van pickups er meer speelplezier van gekregen hebben.
mocht je dus die kant op willen dan zou je de afstelbeurt misschien kunnen combineren met het inbouwen van de pups.
(toch staat roland niet echt bekend als slecht voor versterkers meende ik)

dus eens goed de tijd nemen om amp trapbakje en gitaar op elkaar af te stellen kan geen kwaad

Rinze
16 november 2007, 07:40
ALs eerste die Roland dumpen en een leuke buizen- of eventueel modellingbak kopen. ten tweede je gitaar afstellen, klik hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) voor een handleiding. Kun je best zelf doen, het ergste wat kan gebeuren is dat ie alsnog "professioneel" moet worden afgesteld. Wanneer je dat een keer zelf kunt ben je niet meer afhankelijk van anderen en je leert een hoop over je instrument.

G.G.
16 november 2007, 09:20
hiervoor heb ik denk ik andere pickups nodig als die ik nu heb.

Kun je het geluid omschrijven, en precies wat je dan mist. Ik weet het, het is heel moeilijk, maar probeer het eens. Strats zijn mijn favoriete gitaren omdat je er juist zo heel veel mee kan omdat er een slagplaat op zit. Alle denkbare elementcombinaties zijn mogelijk en onder de slagplaat is zat weg te werken als je echt extreem wilt gaan (zo heb ik in eentje een dummiecoil ingebouwd).

9 v/d 10 keer is er een hoop te doen zonder freeswerk en slagplaat aanpassingen: Non RWRP setje, railsjes, treblebleeder, neck-on-blender-mods, afscherming, topkammetje (nee jongens, geen topkam met toonkamer-grappen maken) of gewoon een ander setje singlecoils.

Probeer eens te omschrijven wat je hebt, en wat je zou willen hebben. Kan natuurlijk ook aan je versterker of effecten liggen. Maar zonder concrete info van jouw kant mbt geluid kunnen we hier eigenlijk alleen maar loos brullen in de ruimte.

Ash ketchum
16 november 2007, 12:56
@ Thonic,

Waar kom je vandaan? Als je in de buurt van een gitaarnetter woont wil hij je gitaar voor een zacht prijsje afstellen. Zoek op zijn minst een gitaarbouwer op om je gitaar af te stellen. Die stellen gitaren beter af dan de gemiddelde gitaarwinkel IMHO.

Een andere optie is zelf je gitaar afstellen. Er staan genoeg sites waar op staat hoe het moet.

Thonic
16 november 2007, 13:26
Bedankt voor alle reply's

Het geluid wat ik nu heb, en dus ontevreden mee ben is lastig te beschrijven.
Zelf vind ik het geluid op de 'clean' stand niet helder en duidelijk genoeg, eerder te dof. Het geluid op het Gain kanaal vind ik het wat te dun en te grof, dus dat zou van mij ook wel wat zuiverder / dikker (ballen) mogen.

Het geluid waar ik naar opzoek ben is dus helder, zuiver, ballen etc, een aantal artiesten had ik al genoemd;

Ian Parker
Bad Company
Joe Bonamassa
Robben Ford

en nog wel wat anderen.

Verder las ik om de roland Dac 80D weg te doen, en een buizen versterker te nemen deze verstrker heeft mij 200euro (tweedehands) gekost. Wat zou ik er ongeveer voor terug kunnen krijgen, en wat voor buizenversterker kan ik met dat geld kopen (evt met een kleine bij betaling) (maar dit kan ik misschien beter vragen in een versterker (sub) Forum

Ik woon Vlak bij Amersfoort, en ik heb een aantal forummers gezien die hier wel in de buurt wonen.

no 1 hops
17 november 2007, 13:26
kan dus ook aan de gitaarkabel liggen

Thonic
19 november 2007, 08:31
kan dus ook aan de gitaarkabel liggen

Ik speel op het moment met een cordinal instrument cable high perfomance CIK 122

Wat zou een betere of goede kabel voor mij zijn ?

@ Bambufan1 bedankt! idd wat goedkopere pickups!! Maar, welke zouden geschikt voor mij zijn?

Sorry voor al die n00b vragen :x , nouja toch goed teken dat ik het zelf ook weet haha, G.G ik voel me ergens aangesproken door je onderschrift

G.G.
19 november 2007, 10:22
Sorry voor al die n00b vragen :x , nouja toch goed teken dat ik het zelf ook weet haha, G.G ik voel me ergens aangesproken door je onderschrift

Dat onderschrift komt uit een sarcastische (hoop ik ) opmerking van Orgasmocaster.

Je hebt dfat topic blijkbaar niet gevolgd. Slaat dus niet zo heel erg op dit topic, want je begint al met redelijk goeie informatie.

Die kabel ken ik niet. Maar ik weet wel dat mijn gitaar heel anders klinkt op een kabel van 10 meter als op een korte. Maar da's minimaal. Als je kabel gewoon een fatsoenlijke is, dan lekker zo laten.

Volgens mij heb je met je strat gewoon een hele goeie basis, en ik zou zo 1,2 3 niet weten wat je eraan zou moeten veranderen.


Het geluid wat ik nu heb, en dus ontevreden mee ben is lastig te beschrijven.
Zelf vind ik het geluid op de 'clean' stand niet helder en duidelijk genoeg, eerder te dof. Het geluid op het Gain kanaal vind ik het wat te dun en te grof, dus dat zou van mij ook wel wat zuiverder / dikker (ballen) mogen.

Het geluid waar ik naar opzoek ben is dus helder, zuiver, ballen etc, een aantal artiesten had ik al genoemd;


Kijk eens of het voor je mogelijk is om een keertje naar een goeie muziekzaak te gaan met je eigen gitaar, en probeer eens een aantal versterkers uit. Kijk of je het geluid wat je wilt hebben hier wel uit kan halen. Het kan mogelijk aan je versterker liggen (ik ken deze roland niet, maar over het algemeen heeft Roland toch wel een behoorlijk goeie reputatie).

Voor een helder geluid zijn er een aantal factoren op een strat die mee kunnen spelen.

Helder <> Minder helder:
Trem zwevend <> Trem geblokt
Standaard topkam <> Graphtech, tusk, been
Rosewood toets <> esdoorn toets
Keramische elementen <> Alnico's
Probeer ook eens met je plectrum iets dichter op de brug te spelen

Meer "ballen":
Elementen met meer output,
Preampje (stompbox),
Dikkere snaren,
probeer ook eens een iets dikkere plektrum

Wat je zou kunnen doen, (en ik weet het, het is vloeken in de kerk) is een goedkoop setje tweedehands elementen zoeken op marktplaats die keramisch zijn en die eens proberen, die hebben vaak niet ietsjes meer hoog, helderheid.

Zie foto: bovenaan is alnico, onderaan ceramisch:

http://img251.imageshack.us/img251/5977/p1000725ui9.jpg

De volgorde die ik aan zou houden als ik jou was:

1. naar muziekwinkel met je gitaar en wat versterkers uitproberen. Dikke kans dat je gewoon een goeie gitaar hebt, waar heel wat uit te halen valt.
2. Koop gelijk wat verschillende diktes plectra
3. Blokje hout achter je tremelo (als je deze niet gebruikt)

Daarna pas eventueel met andere elementen gaan rommelen.

Thonic
19 november 2007, 16:44
@G.G.
Je helpt me echt enorm, veel dingetjes die ik achteraf natuurlijk ook wel had kunnen verzinnen, naar de muziekzaak gaan' maar ook wel veel duidelijke informatie hoe ik het geluid kan bereiken wat ik zou willen hebben.

Kan nog veel vragen stellen, maar tot dat ik in de muziekzaak ben geweest om versterkers te proberen is dat misschien allemaal niet nodig, en typen jullie onnodig veel informatie die ik dan niet emer nodig heb.

Wat misschien nog wel relevant is, naar wat voor soort versterkers kan ik het beste kijken ? Zodat ik niet onnodig veel versterkers ga uitproberen. Ik heb nu dus mijn Roland Dac 80-D welke ik hopelijk voor 200euro weer kan verkopen, en dan wil ik evt nog wel wat bijleggen (euro of 100, ben een arme student......)

G.G.
19 november 2007, 17:03
Wat misschien nog wel relevant is, naar wat voor soort versterkers kan ik het beste kijken ? Zodat ik niet onnodig veel versterkers ga uitproberen. Ik heb nu dus mijn Roland Dac 80-D welke ik hopelijk voor 200euro weer kan verkopen, en dan wil ik evt nog wel wat bijleggen (euro of 100, ben een arme student......)

Laat je strat zien, en zeg dat je een versterker wil proberen om dit geluid te krijgen:


Ian Parker
Bad Company
Joe Bonamassa
Robben Ford


Dan maken ze in de muziekhandel wel een goeie selectie voor je.