PDA

View Full Version : Classic Player ‘50s Stratocaster of de '60s



dreeke
15 november 2007, 19:21
hallo ik ben nieuw op dit forum dus heb ik wat info nodig
ik speel ongeveer een half jaar gitaar ik heb nu een stagg gitaar met een soort bixbey tremelo
als ik de tremelo gebruik is de gitaar meteen onstemt dus daar is niet mee te spelen
nou heb ik de Classic Player ‘60s Stratocaster gezien met '69 pickups
maar ook de '50s met 57/'62 vintage-style single-coil pickups
daarom is mijn vraag wat is beter voor mij
ik speel graag nummers van de the shadows ;the ventures enz.
'n beetje oude rock & roll
heeft iemand ervaring met de gitaren of weet er iemand iets over te vertellen

ps. ik heb 'n vox ad30vt amp
misschien is er iemand die weet hoe ik hem moet instellen voor het shadows geluid

heel mooi forum voor deze beginneling
groetjes dreeke

Mr.Fingers
15 november 2007, 19:23
hallo ik ben nieuw op dit forum dus heb ik wat info nodig
ik speel ongeveer een half jaar gitaar ik heb nu een stagg gitaar met een soort bixbey tremelo
als ik de tremelo gebruik is de gitaar meteen onstemt dus daar is niet mee te spelen
nou heb ik de Classic Player ‘60s Stratocaster gezien met '69 pickups
maar ook de '50s met 57/'62 vintage-style single-coil pickups
daarom is mijn vraag wat is beter voor mij
ik speel graag nummers van de the shadows ;the ventures enz.
'n beetje oude rock & roll
heeft iemand ervaring met de gitaren of weet er iemand iets over te vertellen

ps. ik heb 'n vox ad30vt amp
misschien is er iemand die weet hoe ik hem moet instellen voor het shadows geluid

heel mooi forum voor deze beginneling
groetjes dreeke

Shadows = vroege jaren '60 strat, dus ga dan voor de '57 stratocaster

En uw versterker op veel reverb zetten!

dreeke
15 november 2007, 19:41
bedankt voor de reactie
maar ze hebben alleen de '50s of '60s classic players (mex)

Mr.Fingers
15 november 2007, 19:43
bedankt voor de reactie
maar ze hebben alleen de '50s of '60s classic players (mex)

Ga dan voor de 50's. Die hebben de juiste elementen voor die periode (vroege jaren '60)... een '60 strat is meer van mid jaren 60, en klinken wel wat anders...

(als je de echte shadows-sound wil, moet je ook eens kijken naar de gitaren van Burns...)

Luke-wannabe
15 november 2007, 19:47
Hij had geen 60's strat. Hij had een maple necked strat. Kan dus maximaal '58 zijn.

dreeke
15 november 2007, 20:32
de '50s player heeft een maple neck

Eko
15 november 2007, 22:42
Voor iemand die nieuw is , is het misschien beter even uit te leggen. De Fender gitaar die Hank B Marvin bespeelde was er een uit de 50`s. Een V-hals met een maple neck. De 60`s strat die je hebt gezien is er een met een C-hals vorm en met een rosewood toets.
Als je dus een zelfde type wilt zou een 50`s type moeten kiezen.
Fender bouwt heel wat gitaren die tijdscorrect zijn. Het zijn dan echter wel veel duurdere types. De duurdere gitaren zijn dan echter wel met exact dezelfde specificaties gebouwd incl. de duurdere nitrolakken en de dunnere vintagefrets.
Als je net begint met dit soort instrumenten is een 50`s strat een hele leuke keuze. Probeer hem wel eerst uit. De halsvorm is er een waar je soms lastig aan went. De hals van de 60`s is wat ronder en voelt prettiger aan.
Als je per se een maple hals wilt ( zo`n blankhouten dus) kun je eventueel ook gewoon een standard strat kiezen uit Mexico. Die is misschien niet tijdscorrect maar best goed.
Als je het geluid wilt immiteren is inderdaad een goede reverb een vereiste en een delay. Veel succes!

dreeke
15 november 2007, 23:07
oke bedankt ik denk dat ik voor de '50s ga
ik twijfel alleen nog over de kleur Shoreline Gold Maple
de '60s strat heeft de mooie Sonic Blue
dus twijfel twijfel

Luke-wannabe
15 november 2007, 23:08
Die heeft de 50's ook, hoor! Of is dat daphne blue..? Nah jah verschilt toch niet zo veel.

dreeke
15 november 2007, 23:26
je hebt gelijk alleen ik kijk naar de Classic Player ‘50s Stratocaster uit de Custom Shop
die jij bedoelt is de ‘50s Stratocaster
ik weet niet of er veel verschil inzit behalve de custom two-point vintage-style tremolo op de classic

Luke-wannabe
15 november 2007, 23:30
OOh! Sorry... Ik weet ook niet wat voor verschil er in zit. Je zou even de specs moeten vergelijken..

TimmU
15 november 2007, 23:30
Die heeft de 50's ook, hoor! Of is dat daphne blue..? Nah jah verschilt toch niet zo veel.
verschilt eigenlijk best veel ! Ik heb een daphne blue strat bij me zondag, dan kan je het even vergelijken. Het is een kleur die absoluut niet veel voorkomt, en "Hate it or love it" is zeer toepasbaar. de een roept gelijk panisch "HOMO" alsie tevoorschijn komt, de ander kwijlt er eerst even over om daarna wat licht gekreun uit te kramen.

Puerco
15 november 2007, 23:36
De classic player 50's is er alleen in shoreline gold en sunburst en de classic player 60's is er in sonic blue en sunburst.
Beide geweldige gitaren zeker voor de prijs. Ik heb zelf de classic player 60's strat omdat ik vooral van de hendrix sound houd maar als je graag een shadows sound wilt hebben (apache :D ) dan is de classic player 50's echt perfect.
Zijn niet helemaal tijdscorrect, er zijn wat verbeteringen zoals een 2 punts tremolo die naar mijn ervaring zeer stemvast is.

peterjasper
15 november 2007, 23:50
Hij had geen 60's strat. Hij had een maple necked strat. Kan dus maximaal '58 zijn.

Niet helemaal waar, oud song book van me pa.

http://home.casema.nl/peterjasper/Pics/Shadows012.jpg

Luke-wannabe
15 november 2007, 23:53
Niet helemaal waar, oud song book van me pa.

http://home.casema.nl/peterjasper/Pics/Shadows012.jpg
Dan zal dat wel een 60's, of eind 50's exemplaar zijn.

@ Timmu ik heb ook een daphne strat:)

TimmU
16 november 2007, 00:05
Dan zal dat wel een 60's, of eind 50's exemplaar zijn.

@ Timmu ik heb ook een daphne strat:)
geil hoor! :D

Aron Maiden
16 november 2007, 09:30
Ik heb een '60 classic player besteld, eerst had ik hem in het sunburst besteld, maar heb toch maar de kleur geswitscht.. Toch maar voor de sonic blue gegaan!

En er zit natuurlijk heel wat verschil in de '50 en '60, maar ik had gewoon de strat gedaan die jij het beste vind spelen en het lekkerst vind klinken! Met sowiezo een strat kom je heel erg in de buurt van The Shadows!