PDA

View Full Version : dubbele potmeter, handig of niet..?



jimihattricks
15 november 2007, 18:46
ik heb hier nog een h-s-s slagplaatje en een humbucker liggen die ik nog wel es op een stratje wil knutselen, als een soort van 'EvH' relic superstrat project..

nu wil ik de control-layout liefst zo simpel mogelijk houden, ik denk dan aan 1 potmeter, that's it..

wel wil ik graag volume & tone kunnen controleren, en nu ben ik naar opties aan t kijken, bv:

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/CP500.jpg

punt is alleen dat deze pots beide logarithmisch zijn, en veel fabrikanten gebruiken toch een lineaire pot voor de tone..?

ik denk dat t desondanks toch wel moet werken (toch?)

alleen vraag ik me af of een dergelijke setup handig is? (dat je aan de volumeknop wil draaien en je draait aan de tone)

ervaringen en/of advies anyone..?

en ohja:

als ik dit plaatje goed begrijp hoort t onderste potje doorgaans bij de middelste shaft, en het bovenste potje bij de buitenste shaft..?
http://www.stewmac.com/freeinfo/i-3479/i-3479_2.gif

barno
15 november 2007, 19:25
heb een danelectrootje U2 56 gehad, die gebruiken dat dubbelpot systeem ook voor vol en tone , even wennen, dat wel, maar best speelbaar

hugo123
16 november 2007, 23:55
Het lijkt mij ook handig, aangezien ik zomin mogelijk knoppen op mijn zelfbouw wil hebben. Maar tone moet toch linear zijn??


hugo

jimihattricks
17 november 2007, 10:51
niets moet, maar het klopt wel dat voor toneregelaars meestal lineaire pots worden gebruikt...

maar ga jij maar es een gecombineerde log/lin dual concentric pot zoeken.. (zeker hier in nl.)

er zijn zat mensen die gewoon een log pot op hun tone-control gooien, en het werkt wel gewoon, alleen wat anders

hugo123
17 november 2007, 11:36
Dus het is gewoon even wennn??

nevyn292
17 november 2007, 11:43
de overloop is anders.

logaritmische functie loopt anders dan die van een lineaire. je toon gaat neit meer als een recht lijntje.

tis gewoon even wennen ja :hippie:

hugo123
17 november 2007, 23:34
`oke, ik gebruik persoonlijk de tonepot toch haast nooit, dus het maakt voor mij niet zoveel uit.


hugo