PDA

View Full Version : zelfbouw gitaren



roonald
31 januari 2003, 14:56
heej, ooit iemand zelf een gitaar gemaakt??

ben er nu mee bezig:
swamp ash body (soort van ESP Ganesa)
maple/rosewood nek
EMG H1 and H2 humbuckers (nieuw)
Schaller locking tunes
Schaller bridge/tailpiece met finetuners
greenburst finish
gouden hardware

Iemand nog tips?

FTI
31 januari 2003, 14:59
Heel veel geduld. Als iets niet lukt, even weg lopen en later overnieuw proberen.

Ik zou jou aanraden om een gitaarbouw boek te kopen.

success.

fti

Shay
31 januari 2003, 16:04
Hoi,

Ik vind het best boeiend ... mag ik vragen wat je tot nu toe uit hebt gegeven aan al die spullen?

hansoonk
31 januari 2003, 16:05
Er is redelijk wat over zelfbouw op dit forum te vinden. Zoek maar wat rond met trefwoorden als 'zelfbouw', 'houthandel', 'warmoth', 'refinish' of 'lakken' kom je heel wat informatie tegen

hansoonk
31 januari 2003, 16:19
Zelfbouw kan toch redelijk in de prijzen lopen. Ik ben zelf bezig met een 'Reverse Jazzmaster' ... een Jazzmaster op zijn kop. Ik heb een linkshandige Strat-neck gekocht in de US, met tuners en neck-plate: $ 115 en hout voor de body bij een houthandel: 50*75 cm en 5 cm dik elzenhout voor € 35. Als het me lukt om een mooie body te maken en de neck er goed aan te krijgen, moet ik het ding gaan lakken (30-50 € heb ik ergens op dit forum gelezen); een slagplaat snijden (materiaal ongeveer 20€ ... waarschijnlijk erknoei ik er eerst twee voordat ik een strakke slagplaat heb) en heb ik een brug met tremelo nodig (via Warmoth: $55). Vervolgens de pick-ups (ongeveer $ 100 voor nieuwe, maar misschien wel goedkope tweedehands ergens) en allerlei kleiner grut (potmeters, knoppen, ...). Al met al wordt het toch zo'n € 400 tot 500 denk ik, maar als het lukt heb ik ook echt iets unieks ...

Negative K3 fan
31 januari 2003, 16:38
mijn heb ik met hulp van mn vadedr een beetje gemaakt, een strat body en nek en allerlei ondeerdelen heb ik in elkaar gezet en de body is nog wat verzaagd en gespoten, ios leuk afgelopen.

roonald
31 januari 2003, 16:57
swamp ash body 110e
maple/rosewood nek 180e
EMG H1 and H2 humbuckers (nieuw) 220e
Schaller locking tunes 130e
Schaller bridge/tailpiece met finetuners 100e
en heel veel kleine onderdeeltjes

het heeft me nu al bijna 1000 euro gekost en ik moet de lak enzo nog kopen

maar het kost aardig wat

hoofd
31 januari 2003, 17:08
Ben momenteel bezig met het in elkaar zetten van een Jazzbas. Had die ooit 's voor 25 gulden gekocht (vaag merk Cimar), en echt alles eraan is verrot. Hals maak ik fretloos, en moet opnieuw gelakt worden. Verder moeten zo'n beetje alle onderdelen vervangen worden (elementen, brug, topkam, tuners, potmeters etc.). Ben van plan om dan later als ik genoeg geld heb alle goede onderdelen over te zetten in een zelfgemaakte jazzbas.
Daarnaast ben ik van plan nog enkele gitaren zelf te maken, ideeen zat, en ze zijn elk heel uniek :smile:. Maar dat duurt nog wel enkele jaren.

Lacrymosa
31 januari 2003, 18:02
zie het topic: Repainting voor mijn advies over de afwerking

CheerS!!

Negative K3 fan
31 januari 2003, 18:51
Ideeen heb ik ook zat voorlopig, maar mn prioriteiten en financiele situatie zijn daar niet zo blij mee.