PDA

View Full Version : Martin Enquete



hanskemink
15 november 2007, 15:45
---------------------

bass blom
15 november 2007, 15:49
oei straks is de olie op en kan er geen plastic meer gemaakt worden :D

bass blom
15 november 2007, 16:00
jezelf antwoord geven op fora gaat het helemaal worden in 2008 :cheerup:

Rutger
15 november 2007, 16:05
:seriousf:

Ik gok B, maar ik ben nooit goed geweest in multiple choice

Makor1966
15 november 2007, 16:09
Ooh het was een poll
en het is niet eens dinsdag tssssss :sneaky:

hendrix2
15 november 2007, 16:14
A. Wist U dat Martin kunststof (micarta)als toets en brug op zijn gitaren gebruikt?
Ik wist het niet, ik hoorde het van jou hier op het forum.


B. Wat vindt u daarvan?
Aangezien ik helemaal geen tonefreak ben ofzo, maakt het mij behoorlijk weinig uit. Een gitaar is bij mij in de eerste plaats om te bespelen en de klank moet een beetje goed zijn. 9 op 10 mensen (geen gitaristen) horen geen verschil in een gitaar van 2500 euro of een van 500 euro.



C. Lijkt het U een verbetering of een verslechtering?
Ze zullen er hun redenen voor hebben, ik kan niet zeggen of ik het slechter of beter vind. Zoals gezegd ben ik niet echt heel veel bezig met 'tone' ed. Ik speel al heel wat jaartjes gitaar en beleef daar nog steeds heel veel plezier aan, maar de muziek primeert bij mij op het instrument.



D. Heeft U het instrument zelf mogen ervaren en wat was u conclusie t.o.v. de toets, brug c.q. de gehele gitaar.
Ik ben de laatste maanden op zoek gegaan naar een nieuwe akoestische gitaar, ik heb dan ook een aantal martins bespeeld, waren heel degelijke gitaren, maar voor mij persoonlijk waren er andere gitaren die ik gezien prijs-kwaliteit iets beter vond. Dat is natuurlijk een persoonlijk gevoel, ik had trouwens ook niet het budget gehad om een degelijke martin te kopen (mijn budget was rond de 1000 euro).

Flipkoos
15 november 2007, 17:50
A. Wist U dat Martin kunststof (micarta)als toets en brug op zijn gitaren gebruikt?
Nee, dat hoor ik net.

B. Wat vindt u daarvan?
Ik vind sowieso dat Martin een belachelijke prijs/kwaliteitsverhouding hanteert. Je betaald 25% voor de naam. Hier wordt het denk ik niet beter op.

C. Lijkt het U een verbetering of een verslechtering?
Kunstof is misschien constanter van kwaliteit, maar karakterlozer.

D. Heeft U het instrument zelf mogen ervaren en wat was u conclusie t.o.v. de toets, brug c.q. de gehele gitaar.
Helaas niet.

sanderz
15 november 2007, 18:15
A. Ja

B. Geen enkel probleem. De gitaren die ik gevonden heb met micarta fingerboard zijn de Little Martin modellen en enkele uit de X-serie en ik begrijp dan ook niet dat je valt over de micarta toets. Aangezien immers back en sides van HPL zijn lijkt me dat de micarta pas in de laatste plaats nog een beperkte invloed heeft op het geluid van de desbetreffende gitaar.
Voordeel aan een gitaar van volledig HPL, micarta en stratabond is dat je de gitaar zonder al te veel problemen op de verwarming kunt leggen, op de boot of in de auto kunt achterlaten. Niet altijd meteen in nadelen denken, dat beperkt je als mens.

C. Soms een verbetering, soms een beperking.

D. Nee, ik heb het instrument niet zelf kunnen proberen, maar kan me niet voorstellen dat het slechter is dan een Stagg met een 1e klas ebben toets.

Flipkoos
15 november 2007, 18:51
Voordeel aan een gitaar van volledig HPL, micarta en stratabond is dat je de gitaar zonder al te veel problemen op de verwarming kunt leggen

Haha, volgens mij moet de eerste idioot nog geboren worden die zoiets uberhaupt doet....ik zie het voordeel niet.... :P

northernlake
15 november 2007, 19:07
A. Wist U dat Martin kunststof (micarta)als toets en brug op zijn gitaren gebruikt?

Jazeker!

B. Wat vindt u daarvan?

Ik vind het goed dat een bouwer als Martin op zoek gaat naar alternatieven voor materialen die ze anders in veel grotere hoeveelheden moeten verbruiken voor gitaren uit 'lagere' series.

C. Lijkt het U een verbetering of een verslechtering?

Ik vind het verstandig (zie B.). Ik heb wel vertrouwen in de materiaalkeuze. Die keuze zal niet over een nacht ijs gegaan zijn.
Moet daar wel bij aantekenen dat ik persooonlijk niet zo snel een gitaar met een dergelijke toets zou kopen omdat ik wat conservatiever ben in dat soort zaken. Voor een vakantiegitaar lijkt het me dan weer perfect!
Om precies dezelfde reden zou ik ook nooit een Babicz Guitars 'Spider' kopen. Persoonlijke esthetische overwegingen dus. maar zie: D...

D. Heeft U het instrument zelf mogen ervaren en wat was u conclusie t.o.v. de toets, brug c.q. de gehele gitaar.

Ik heb een CEO-4 (mahonie slope shoulder dread) met micarta toets en brug gespeeld. Winkelprijs ong. 2000 eur. Ik vond het echt lekker spelen! Heel snel en vlak. Echt wel goed. Maar om de onder B gegeven reden niet voor mij.

sanderz
15 november 2007, 19:46
Haha, volgens mij moet de eerste idioot nog geboren worden die zoiets uberhaupt doet....ik zie het voordeel niet.... :P

Ehm... ja. Heb je vrouwen in je leefomgeving?

-Yves-
15 november 2007, 20:07
Tja, Martin blijft maar spullen op de markt gooien. Je ziet haast het bos door de bomen niet meer. Ik vraag me af of ze het zelf nog weten.
Op één of andere manier blijven ze die goede naam behouden desondanks er al heel wat merken zijn die de Martinkwaliteit ver voorbij zijn. En dit al helemaal als je de prijs in acht neemt.

Hoe dan ook, het blijft een feit dat ze ZEER lang geleden werkelijk topgitaren maakten. Heb eens op een D-18 prewar gepingeld. Werkelijk een donderdoos, nooit eerder heb ik op zo'n kanon gespeeld. Helaas moet je nu bij Martin aardig wat neertellen om echt een topgitaar te hebben. Marquis en GE refereren naar die tijd van toen en hebben dan ook een navenant prijskaartje.

De laatste jaren hebben ze veel te veel low end spullen gemaakt die naar mijn mening allemaal te modderig klinken en veel te duur betaald worden. Hoe je het ook keert of draait, er zijn beter alternatieven.

dadgad
15 november 2007, 20:49
Ik schrok laatst van het aantreffen van een kunststof toets en brug (micarta)op een goede Martin gitaar. (volgens een forumlid is dit al veel langer aan de gang).


A. Wist U dat Martin kunststof (micarta)als toets en brug op zijn gitaren gebruikt?
B. Wat vindt u daarvan?
C. Lijkt het U een verbetering of een verslechtering?
D. Heeft U het instrument zelf mogen ervaren en wat was u conclusie t.o.v. de toets, brug c.q. de gehele gitaar.


Dank voor Uw medewerking, onder de inzenders wordt een pakje Martin SP snaren verloot.

Hallo Hans,

A. Ja, dat wist ik. Zelfs op een redelijk exclusief instrument als de CEO4 werd
dit materiaal gebruikt. En raad eens wat ? Dat instrument kreeg nog positieve
reviews ook ! De uniforme dichtheid van het materiaal schijnt bij te dragen
aan een betere toon, geen dode plekken op de hals, en meer van dat moois.
B. Persoonlijk (ja, ik heb een CEO4 geprobeerd, bij de String in A'dam) vind
ik het toch minder geslaagd. Het voelt "bijna" aan als hout, misschien wel
als heel duur ebben, maar het blijkt kunststof. En dat voelt - zeker bij zo'n
prijskaartje - een beetje als oplichterij.
C. Wat klank betreft is het verschil niet groot - als het er al is (gitaren klinken
nou eenmaal allemaal verschillend). Maar dat (te) gladde gevoel van de toets,
en gewoon al het weten dat het kunststof is, nee, dat staat me tegen. Beetje
hetzelfde als een Ovation - die kopen veel gitaristen ook niet, niet omdat ze
slecht klinken, maar omdat ze niet van hout zijn.
D. Zie B. Ja dus. Oordeel wat betreft het geluid is neutraal, niet echt beter of
slechter. Maar je voelt het, het materiaal is te perfect glad, en ook te egaal
zwart. De gitaar zelf, de CEO4, is een buitenbeentje, eigenlijk de Martin versie
van de Gibson J-45. En dan met de oude vorm, ronde schouders en zo. En een
veel te donkere (mislukte ?) sunburst lak. Klinkt niet als een Martin, voelt niet
als een Martin. Dat maakt het toch al moeilijk de invloed van het Micarta op
het geluid te beoordelen. Maar het voelt en oogt "kunstmatig".

Greetz,

Han.

P.S. ze gebruiken het ook voor zadels en topkammetjes. Doe jezelf een lol,
en vervang die zo gauw mogelijk door been. Je hoort het verschil echt !

Dirk_Hendrik
15 november 2007, 21:28
Ik schrok laatst van het aantreffen van een kunststof toets en brug (micarta)op een goede Martin gitaar. (volgens een forumlid is dit al veel langer aan de gang).




A. Wist U dat Martin kunststof (micarta)als toets en brug op zijn gitaren gebruikt?

Sinds begin deze week.




B. Wat vindt u daarvan?

Het lijkt me een prima ontwikkeling in de zoektocht naar het gebruik van nieuwe materialen.




C. Lijkt het U een verbetering of een verslechtering?

Eerst horen, dan beoordelen. Het gebruik van kuststoffen of alternatieve materialen in instumentenbouw heeft verrassende (maar ook smaakgebonden) ontwikkelingen opgeleverd. Ik denk aan de grafietcompounds in Status basgitaren (en het daarmee afwezig zijn van dode plekken) of het gebruik van aluminium in de halzen van Kramer gitaren. Ook keek ik enige tijd geleden naar een documentaire over volledig uit koolstofcomposiet gemaakte Cello's die zeer goed klonken (en dat was ook de mening van de concertcellisten die er op speelden) en als extra voordeel hadden dat ze aaanzienlijk minder temperatuursgevoelig waren. Wel eens in een koude kerk gespeeld? Ik ben een groot voorstander van dit soort inventiviteit. Dan heb ik Ovation bodies en Elixir snaren (sterk smaakgebonden) nog even buiten beschouwing gelaten.




D. Heeft U het instrument zelf mogen ervaren en wat was u conclusie t.o.v. de toets, brug c.q. de gehele gitaar.

Nee, maar zal dat zeker met een open mind doen, motivatie, zie D.)



Dank voor Uw medewerking, onder de inzenders wordt een pakje Martin SP snaren verloot.

sanderz
15 november 2007, 21:55
Als je de geschiedenis van de gitaar bekijkt, zie je dat Martin al in 1850 innovatief was met de toepassing van x-brace. Of ze het nu zelf hebben uitgevonden of niet, ze waren niet bang om dergelijke wijzigingen in te voeren.

Niemand die daar nu nog over valt. En ik vermoed dat over 50 jaar niemand een punt zal maken van een gitaar van papier en verlijmd spaan. Misschien verklaren ze je dan wel voor gek als je een ebben toets wilt.

hadv
15 november 2007, 23:49
gitaristen moeten gewoon meer op hun oren vertrouwen dan op een spec-sheet. ik zou menig prietprater op dit forum wel eens een blinddoektest willen laten afleggen
toen ik mijn martin D2R (geen echt topmodel, maar behoorlijk goed in mijn oren, maar op uitgekeken) onlangs wou inruilen heb ik zo'n 10 verschillende gitaren van topmerken uit het prijssegment van rond de 2500 euro beluisterd. de verschillen waren schokkend terwijl de specs er allemaal niet om logen.
andersom waren er gitaren van rond de 1000 euri waarvan het geluid dermate goed was dat die netzogoed 2500 hadden kunnen kosten.

Picker
16 november 2007, 00:21
A. Wist U dat Martin kunststof (micarta)als toets en brug op zijn gitaren gebruikt?Ja.



B. Wat vindt u daarvan?
Tja, vroeger waren karrewielen van hout, tegenwoordig zijn autobanden van synthetisch rubber. Misschien hadden ze daar ook ooit enquêtes over? ;)



C. Lijkt het U een verbetering of een verslechtering?
Ik denk eigenlijk dat het voor de gitaar weinig uitmaakt. Micarta is goedkoper, en makkelijker te bewerken, maar vergelijkbaar in soortelijk gewicht en overige mechanische eigenschappen. Het is wel stabieler: het kan niet uitdrogen of barsten. Op high-end gitaren geef ik uiteraard de voorkeur aan ebben, maar dat is puur emotioneel eigenlijk.


D. Heeft U het instrument zelf mogen ervaren en wat was u conclusie t.o.v. de toets, brug c.q. de gehele gitaar.
Ik had tot voor kort een Martin 00016GT met micarta brug en toets. Het was een ontzettend goeie gitaar, één van de beste Martins die ik ooit bespeeld heb. En eigenlijk kon je niet eens zien dat er micarta was gebruikt - de toets en de brug leken eigenlijk op heel mooi egaal ebbenhout.

Ik had er totaal geen problemen mee. Puike gitaar.

Makor1966
16 november 2007, 00:23
Man.. Picker what a surprise!!! leuk dat je even komt binnenvallen en jammer dat je niet in Apeldoorn was vorige keer.

Picker
16 november 2007, 00:31
Ik zit in Chicago en het is nog een beetje vroeg om naar bed te gaan... zodoende! Ik kom hier dus eigenlijk uit pure armoe ;).

Makor1966
16 november 2007, 00:40
Ja Harald zei vorige keer dat je in Istanboel uithing, je hebt het er maar druk mee al dat reizen. Nooit verwacht je hier nog eens te zien. Zit je in Chicago voor gitaarzaken of je daytimejob?

MonkeyFace
16 november 2007, 01:47
Ik zit in Chicago en het is nog een beetje vroeg om naar bed te gaan... zodoende! Ik kom hier dus eigenlijk uit pure armoe ;).

nee, je miste ons gewoon. Geef het maar toe :D Maar goed om te zien dat je hier weer eens post :)

Laser
16 november 2007, 08:24
Ik ben dan misschien wat ouderwets,
maar ik mis in die ontwikkelingen wat van de métier van de gitaarbouwer.

Ik heb heel veel respect voor wat een gitaarbouwer met zijn handen kan maken van hout en staaldraden.
Het oude beroep, het kerven, schaven .... van massief houten platen tot een instrument dat - juist daardoor - een uniek karakter krijgt.

Dat vind ik nu net zo boeiend: dat bemeesteren van de materialen, stuk voor stuk unieke instrumenten bouwen, en eenmaal je dat meester bent ook de wensen van een gitarist kunnen tegemoetkomen.

Er is niks mis met het experimenteren met materialen, maar.... ik zie dan toch liever dat men zoekt naar alternatieve houtsoorten als grondstof dan dat men ongemerkt kostenbesparende technieken gaat inbrengen die wat aan de kwaliteit afdoen, om de winstmarge te verhogen. Maar dat is een ander debat...

Het gaat me in de eerste plaats om de traditie van de instrumentenbouw, het vakmanschap van de luthier. Dat blijft onvervangbaar.

northernlake
16 november 2007, 17:17
Behalve het gebruik van Micarta doet Martin trouwens nog iets tegenwoordig om zo efficient mogelijk gebruik te maken van zeldzaam wordende houtsoorten.

De meeste gitaren in de standard series (D-18, D-28, OM-18 etc) krijgen nu een neck van solid Spanish Cedar *of* van Solid Mahogany, maar dan met zgn' 'Wings', zie plaatje:

http://www.nrjag.org/wings.jpg

Omdat de mahonie reserves ook hard gaan hoeft men op deze manier minder grote stukken mahonie voor de halzen te gebruiken. De 'wings' aan de zijkant worden er dus aangelijmd. Alleen de allerduurste series hebben dit niet. Het geklaag van de puristen is niet van de lucht!

Je kunt wel een custom bestellen met mahonie neck zonder vleugels, maar dat kost je een paar honderd dollar up charge.

Iedere Martin die in de specs sheet heeft staan 'select hardwood' krijgt dus *of* een volledig massieve Ceder neck, *of* een mahonie neck met wings.
Mijn op bestelling gebouwde D-18V heeft mahonie met wings en het kan me werkelijk geen donder schelen :)

En nog even terug naar de oorspronkelijk vraag... Ik heb vandaag nog op een tweede CEO-4 gespeeld en ik ben nu helemaal zeker dat zo'n Micarta toets echt geen deal breaker hoeft te zijn. Als je het niet weet is het maar zeer de vraag of het je direct opvalt.

chris c
16 november 2007, 19:48
Goed idee, die wings van Martin... als je ziet hoeveel hout je anders zomaar moet weggooien.
Mijn oude Guild had die ook.

Marlene H
17 november 2007, 00:41
Ja.

Tja, vroeger waren karrewielen van hout, tegenwoordig zijn autobanden van synthetisch rubber. Misschien hadden ze daar ook ooit enquêtes over? ;)

Ik denk eigenlijk dat het voor de gitaar weinig uitmaakt. Micarta is goedkoper, en makkelijker te bewerken, maar vergelijkbaar in soortelijk gewicht en overige mechanische eigenschappen. Het is wel stabieler: het kan niet uitdrogen of barsten. Op high-end gitaren geef ik uiteraard de voorkeur aan ebben, maar dat is puur emotioneel eigenlijk.

Ik had tot voor kort een Martin 00016GT met micarta brug en toets. Het was een ontzettend goeie gitaar, één van de beste Martins die ik ooit bespeeld heb. En eigenlijk kon je niet eens zien dat er micarta was gebruikt - de toets en de brug leken eigenlijk op heel mooi egaal ebbenhout.

Ik had er totaal geen problemen mee. Puike gitaar.

hoi eltjo!!! leuk te zien dat je er weer bent!!!
en nog proficiat met je nieuwe cd. ik heb hem net in huis en hij is fantastisch, complimenten!!!