PDA

View Full Version : luide mix



pol
15 november 2007, 14:46
hoe krijg je een mix luid en laat je die nog goed klinken ook ? Ik weet wel, hard limitten en compressen kan iedereen, maar wat zijn de truken om het hard te laten gaan zonder te platgedrukt te laten klinken.

Zal weer een leuke discussie worden vermoed ik :)

bass blom
15 november 2007, 14:47
luid beginnen? :D

Azrael
15 november 2007, 14:49
Volume van je versterker open draaien helpt! 8-)

Ic3gl0vE
15 november 2007, 15:09
Als je hoort dat 1 element je mix in elkaar drukt, bijvoorbeeld de kick of de snare, dan zit er op dat punt iets fout in je mix en zul je, zonder die limiter, eerst dat probleem op moeten lossen.

Met een multiband limiter zoals Waves L3-16 is het ook makkelijker om je volume op te krikken, want dan neemt de limiter 16 frequentiebanden waarover gelimit wordt en dan slaat je mix minder snel dicht op één frequentie. Maar als je mix voor het limiten al totaal niet goed is, wordt het nooit goed hard terwijl het nog lekker klinkt natuurlijk.

The Lo Lands
15 november 2007, 20:36
hoe krijg je een mix luid en laat je die nog goed klinken ook ?Veelal verschillende factoren spelen een rol. Het begint bij de eerste opnames van je band, instrument, zang e.d. Is het overall geluid al dynamisch en mooi in balans is dat al een plus voor je eindmix.

Het opnemen: met welke apparatuur ga je het opnemen, met high-end preamps, mixers, microfoons e.d. of een homerecorder met middelmatige mics en preamps van gewone kwaliteit? Alles telt mee voor het eindresultaat.

Het afmixen: afmixen met je homerecorder of met een computer based DAW met pro plugins zal ook bijdragen aan je doel van een 'luide' mix. Daarnaast de kunst van het afmixen en het tackelen van eventuele problemen in de mix dragen bij. Bij het afmixen is het niet zaak je mix al zeer 'luid' af te mixen want dit doe je bij de kunst van het masteren!

Het masteren: simpelweg een limiter op brickwall setting zetten doet zeker niet de truc! Je zal merken dat de mate van hoeveelheid compressie van een multiband compressor de mix al een dusdanige compactheid en kracht kan meegeven dat uiteindelijk de limiter puur bedoeld is om het plafond op te zoeken! Let wel dat iedere eindmix in het masteringsproces zijn grenzen kent qua gebruik van beiden. Met knappe monitoren en veel geduld, experimenteren kun je een hele mooie 'luide' mix in elkaar zetten. Let wel dat heel veel commerciële CD's helemaal niet meer mooi klinken doordat ze zo hard zijn gemasterd dat enige mate van dynamiek en lucht uit de mix verdwenen is. Hiermee wil ik zeggen dat je niet blind moet staren op commerciele CD's cq luide mixen maar zelf moet leren beoordelen wat goed is voor jou muziek!

Succes en ik heb verder niet de wijsheid in pacht :)

pol
17 november 2007, 13:24
ik ben al een beetje op het juiste spoor, was blijkbaar vooral de snare die nogal een hoge piek had in het begin van de slag, even een clipper opgezet (G-clip) om die piek in te tomen, maakt bijna niet zoveel uit voor de sound.

compressie had ik ook geprobeerd maar die clipper laat het geluid meer intact, haalt alleen die piekjes weg.

Ic3gl0vE
17 november 2007, 16:44
De meeste compressors hebben een attack en een release knop. Door hier mee te spelen kun je in grote mate zelf bepalen hoe de compressor je geluid verandert. Is de piek (of "transient") van je snare te hard, dan kun je een superkorte attack tijd nemen om die piek te drukken. Wil je dat de rest van het geluid van die snare blijft zoals het was, zet dan ook de release tijd heel kort. De hoeveelheid compressie regel je met de treshold en de ratio.

bass blom
17 november 2007, 17:52
compressie op kanalen zetten, sommigen.
dan op eind veel minder en resultaat veel mooier.