PDA

View Full Version : SM57 & PG81 voor je kabinet?



Thoom42
15 november 2007, 00:20
Hallo,

Om mijn gitaar op te nemen heb ik het tot nu toe altijd alleen gedaan met een SM 57. Zou het beter/mooier klinken er een PG 81 bij te zetten?

JvD.
15 november 2007, 00:53
ik ken de mic niet, maar absoluut. je krijgt altijd een vollger geluid, simpel weg omdat je een groter deel van je amp opneemd.
ik vind het vooral vijn dat je meerdere delen van je cone kunt opnemen.

Han S
15 november 2007, 01:02
Wel eens gehoord van fasefouten? Dat leidt altijd tot een minder resultaat. Overigens is hier al heel vaak gezegd dat degene die de microfoon plaatst belangrijker is dan de microfoon(s).

Ik zet twaalf tot veertien microfoons op en rond een drumstel bijvoorbeeld, allemaal prima klinkende en dure microfoons, maar met zijn veertienen is het een strijd op leven en dood.

En soms is het veel eenvoudiger met maar één microfoon, zeker op een gitaaramp.

Ik begrijp niet goed waarom je alles vraagt, ga eens zoeken op dit forum of probeer het gewoon eerst uit.

Thoom42
15 november 2007, 01:16
Sorry hoor, maar dit forum is toch juist bedoelt om vragen te stellen?? Ik vraag me gewoon af of mensen ervaringen hebben met deze twee mics voor een gitaar amp.

bass blom
15 november 2007, 01:19
gewoon proberen!

je stelt wel erg veel vragen thoom :chicken:

guhlenn
15 november 2007, 07:50
aangenomen dat je ze allebei hebt is de enige manier proberen. Ik gebruik nu een akg en sennheiser (ik ben je nog meer dank verschukdigt HAn ;) ), maar het lijkt meer onverstandig die op dezelfde speaker te zetten. andere speaker=minder last van fase fouten. minder.

pol
15 november 2007, 09:27
de afstand tussen je geluidsbron (speaker in dit geval) en beide micro's moet gelijk zijn, of je kan de 2 sporen's ook gelijkzetten in je daw. (inzoomen op de pieken en 1 van de sporen opschuiven tot ze gelijk zitten.

hoe zit dat dan met een andere speaker nemen ? dit blijft toch +- hetzelfde qua faseverschillen ?

bass blom
15 november 2007, 09:30
de afstand tussen je geluidsbron (speaker in dit geval) en beide micro's moet gelijk zijn, of je kan de 2 sporen's ook gelijkzetten in je daw. (inzoomen op de pieken en 1 van de sporen opschuiven tot ze gelijk zitten.

hoe zit dat dan met een andere speaker nemen ? dit blijft toch +- hetzelfde qua faseverschillen ?

zou je denken ja, maar ik heb de test gedaan, 2 dezelfde mics voor 2 speakers in een 412 cab, zo nauwkeurig mogelijk op zelfde plek gezet.
opgenomen..
dan in cubase van 1 spoor de fase omgekeerd en bingo, 97% of meer van mijn geluid was weg.

pol
15 november 2007, 09:35
dan zitten idd wel heel goed in fase.

maar waarom zou je 2 mics proberen op exact dezelfde positie proberen te zetten, dan krijg je toch 2 geluiden die grotendeels hetzelfde zijn ? Als je 2 mics neemt wil je toch dat ze mekaar wat aanvullen.

bass blom
15 november 2007, 09:38
dan zitten idd wel heel goed in fase.

maar waarom zou je 2 mics proberen op exact dezelfde positie proberen te zetten, dan krijg je toch 2 geluiden die grotendeels hetzelfde zijn ? Als je 2 mics neemt wil je toch dat ze mekaar wat aanvullen.

dit deed ik ook puur en alleen om dat de checken :D

ik neem een gitaar gewoon met minimaal 2 mics op.
wij hebben toch ook 2 oren?
doe het maar eens en luister een tijdje en zet dan 1 van de 2 uit.
een acoustische heb ik laatst met 4 opgenomen, dat is helemaal feest :cheerup:

Han S
15 november 2007, 10:28
Sorry hoor, maar dit forum is toch juist bedoelt om vragen te stellen?? Ik vraag me gewoon af of mensen ervaringen hebben met deze twee mics voor een gitaar amp.

Accoord, maar sommige vragen zijn al zo vaak gesteld en sommige antwoorden zijn al zo vaak gegeven. Je bent duidelijk een novice op het gebied van opnemen, ik zou dan eerst eens flink gaan spitten op dit forum, waar een heleboel informatie is te vinden als je tenminste zoekt.

Als je op de engelstalige forums bijvoorbeeld ziet hoe vaak de vraag: 'wat is de beste microfoon onder de honderd dollar' wordt gesteld, dan begrijp je misschien waarom de mensen die het kunnen weten niet meer antwoorden.

Als je een microfoon nieuw koopt zit daar altijd een handleiding bij met specificaties, je kunt dan bijvoorbeeld zien dat hij met een batterij werkt en/of met fantoomvoeding, dat moet genoeg informatie zijn.

Ik heb bijvoorbeeld al een paar keer uitgelegd hoe je twee of meer microfoons exact in fase zet en dat red je ook nog met twintig mics voor een cab. Die kennis en informatie is hier allemaal te vinden en het kost ook nog niks. :D

guhlenn
15 november 2007, 11:06
hoe zit dat dan met een andere speaker nemen ? dit blijft toch +- hetzelfde qua faseverschillen ?

Nope, speakers klinken niet identiek, dat helpt (tis enigzins verkapt dubbel inspelen). en daarnaast is het fysiek onmogelijk om twee mic's op exact hetzelfde punt voor 1 speaker te zetten .

pol
15 november 2007, 11:10
ze moeten dan ook niet exact op hetzelfde punt staan, de afstand moet enkel gelijk zijn om ze in fase te hebben.

als dit niet lukt kun je nog altijd de tracks aligneren in je opnameprogramma.

JvD.
15 november 2007, 11:11
ik doe altijd twee mic's voor mijn speaker. simpelweg omdat ik een 15" bass amp gebruik voor mijn gitaar.

fase fouten hoor je toch? of je ziet ze gewoon in je wave form?
als je de eerste plaatst om de mooiste weergave te geven, en dan de tweede op een plek zet dat het voller klinkt is alles goed en wel!
mic plaatsen is eigenlijk gewoon heel veel luisteren.

yhcmarc
15 november 2007, 11:17
Ik ben absoluut fan van meerdere mics voor een cab. Ik gebruik meestal een sm57 en een beyer M201 die ik zo dicht mogelijk naast elkaar voor dezelfde speaker zet en zover mogelijk naar het midden van de conus op +- 4 a 5 cm van het doek af. Een grootmembraan condensator of ribbon voor een andere speaker erbij is vaak ook wel leuk, alleen veel gekloot om de fase echt lekker te krijgen.

Maar volg dus meest gegeven tip gewoon maar op: Proberen !! ..

skanky
15 november 2007, 11:17
fase fouten hoor je toch? of je ziet ze gewoon in je wave form?


Ga nooit uit van wat je ziet. Waveforms zijn heel bedriegelijk. Het kan eruit zien alsof ze uit fase staan maar toch gewoon goed klinken. Ga altijd uit van wat je hoort. Waveforms kijken is modern engineeren..... ("Wat een prachtige opname, kijk eens naar de waveform")

Han S
15 november 2007, 11:26
De laagste tonen die wij horen hebben een golflengte van meer dan 10 meter en de hoogste tonen die we kunnen horen hebben een golflengte van minder dan een centimeter.

Als je twee microfoons gebruikt is er altijd wel een golflengte die de klos is en waarbij de ene microfoon de andere uitwist. De kunst is om er geen last van te hebben.

Thoom42
15 november 2007, 14:09
Je hebt gelijk Han, ik moet meer rondkijken, en niet naar de bekende weg vragen. Het klopt ook dat ik onervaren ben. Ik ga dingen proberen en als ik het echt niet weet, en ik kan het nergens op fora vinden, kan ik het altijd nog vragen. Excuses!

The Lo Lands
15 november 2007, 20:43
Ik neem altijd m'n gitaarversterker met twee mics op! Één dynamische en een condensator. Faseprobleem is op te lossen door de close mic (dynamische mic) zo neer te zetten dat het faseprobleem weg is, luister middels je koptelefoon terwijl je de gitaar ook bespeelt, je kunt het horen namelijk waneer er een faseprobleem is (wegvallken van je gitaargeluid!). De condensator mic zet je op ongeveer een meter van je versterker en indien mogelijk voor een andere speaker (heb zelf 4x12" waarvan twee van m'n Fender buizencombo en twee Celestion vintage 30 van m'n extra cabinet.

Gewoon proberen en als het niet werkt gebruik je er toch gewoon ééntje : )