PDA

View Full Version : AC30 top boost fet preamp



Mister X
14 november 2007, 20:52
hallo,

ik zou graag een gitaarversterker maken met een goed clean kanaal

nu zag ik deze stompbox die een AC30 top boost nabootst, deze zou ik willen voor een opamp preamp willen hangen die het signaal sterk genoeg versterkt voor aan een eindtrap te hangen,
www.runoffgroove.com/englishchannel.html

nu is mijn vraag, kan ik voor deze hele schakeling nóg ééns een distortionpedaal zetten,
ik gebruik de AC30 top boost schakeling dus enkel voor een mooi clean kanaal met een randje te creëren,

volgorde:
gitaar --> distortion --> AC30 top boost --> preamp --> eindversterker

Negative K3 fan
14 november 2007, 23:58
geen enkel probleem

Goeiemorguh
15 november 2007, 07:37
Als je alleen een randje uit de english channel wilt halen kan het best wat expirementeren met verschillende FET's. De j201's die aangeraden worden hebben flink wat gain dus probeer ook 2n5457's (medium gain) en evt. mpf102's (low gain) of een mix daarvan.

Mister X
15 november 2007, 19:12
thanks voor de respons,

heb nog één vraag, wat doe ik het best voor een zo neutraal mogelijk preamp te maken om het signaal van de AC30 schakeling genoeg te versterken?

gewoon een TL072 opampje die ik dan schakel als niet-inverterende versterker?

Dirk_Hendrik
15 november 2007, 19:35
yep,


Als je het inverterend hoort is het ook knap ;)

hadv
16 november 2007, 00:12
yep,


Als je het inverterend hoort is het ook knap ;)
er zijn er hier waarschijnlijk zat te vinden die beweren het verschil te horen

Mister X
17 november 2007, 20:40
heb hem gemaakt (met een vervangingstype van de 2n5457's) en hij klinkt wel goed, maar verzwakt wel verschrikkelijk veel,

ik krijg ook niet de juiste spanningen aan de source pinnen, kan misschien iets te maken hebben met dat ik ander type FET gebruikt heb?
zou ik dan beter de originele J201's eens proberen?

zal morgen in elk geval nog eens aandachtig heel de schakeling controleren,

guitaraddict
18 november 2007, 10:39
maar verzwakt wel verschrikkelijk veel,

Dat klopt niet, ook niet met transistoren die je hebt gebruikt moet hij versterken.
Je hebt dus ergens een fout gemaakt.

Goed zoeken dus, misschien een stukje soldeer ergens te veel of een koude las !

Alf

Mister X
18 november 2007, 15:06
gecontroleerd en een fout gevonden, verholpen en terug getest maar geen merkbaar verschil,

ik denk dat het aan Q4 ligt, ik heb namelijk moeite om de 1,6Volt op de source pin én de 4,5Volt op de Drain pin te krijgen,
deze 2 spanningen meten op mijn schakeling dezelfde waarde,

ik heb de weerstand van 4,7k vergroot zoals in de tekst staat maar blijf hetzelfde probleem krijgen,

iemand een idee?