PDA

View Full Version : sectorwerkstuk: tele



Gerko
14 november 2007, 21:08
hey,
Ik moet een sectorwerkstuk(profielwerkstuk) maken voor school en ik dacht ik bouw een gitaar.

Ik ga een telecaster bouwen (ben eigenlijk al begonnen), gewoon standaart model. Niet erg orgineel, maar voor een 1e projectje vind ik het wel leuk type.

Heb stuk essen gehaalt in zwolle bij de meubel maker (was stukje te groot :P ). En hij had het al voor me aan elkaar gelijmt :) .
Verder heb ik van een ouwe vriend van mij een ouwe strat gekocht (30pop), daar gebruik in de hals en een boel onderdelen van. Ben zaterdag even naar hasselt gereden (tonefactory) en rest van de onderdelen opgehaalt.

foto:
http://www.freshzwolle.nl/private/DSCF0973.JPG

Control gat uitgeholt met speedboor? heb geen freezapparaat en geen idee hoe het werkt.
http://freshzwolle.nl/private/DSCF0978.JPG

zo zie je niks van het gat :P :
http://freshzwolle.nl/private/DSCF0976.JPG




Morgen ga ik weer verder,

Groetjes, Gerko

lennaertn
14 november 2007, 21:44
Succes ermee!

Ik kom zelf ook uit Zwolle.. Welke meubelmaker ben je geweest dan?

Gerko
14 november 2007, 21:51
daar bij leenman aan de zwartewateralee

lennaertn
14 november 2007, 23:31
Kan je daar op afspraak hout halen of zoiets? Zoja, dan moet ik dat even onthouden :satisfie:

Das wel handig.. ongeveer 20 minuten fietsen.. kwartiertje vanaf mijn school :satisfie:

laurence
15 november 2007, 00:43
leuk man! Ik ben voor mijn profielwerkstuk ook een tele aan het bouwen, van mahonie dan. Ben ook al aardig ver. Zal er binnenkort een topic over maken.

dunnoaname
15 november 2007, 17:36
Gaaf idee, een gitaar maken. Je kiest ook een vet model:):).


Maareh:



gehaalt
gelijmt
opgehaalt.
uitgeholt


Ik vind het bijzonder zorgwekkend dat iemand die blijkbaar nu de middelbare school afrond het voor elkaar krijgt om 4 fouten met de d's en t's te maken binnen een enkele post.

Misschien een nuttige link:

http://home.wxs.nl/~herelder/Alles_over_dt.doc

Gerko
16 november 2007, 19:46
Ben nooit goed geweest in nederlands :P

Gisteren en vandaag weer even bezig geweest.
de elementen gaten uitgehakt en de neckpocket. Kanaaltjes uitgehakt, en gaten voor snaren geboord. Ook nog even input kanaalt geboord. En morgen kan ik gaan schuren :) Geen idee of het goed is voor de neckpocket dat er gaatjes overblijven van de speedboor maar dat vul ik wel op met beetje lijm :cooler:

http://freshzwolle.nl/private/DSCF0980.JPG




owja de elementen zijn groter dan bij een tele omdat ik die van een ouwe strat gebruik.

Morgen ochtend kan ik weer verder :)
Groetjes, Gerko

(hoeveel plaatjes kan ik eigenlijk per post doen?

Gerko
16 november 2007, 19:47
nog een paar

http://freshzwolle.nl/private/DSCF0984.JPG
http://freshzwolle.nl/private/DSCF0985.JPG

G.G.
16 november 2007, 19:56
owja de elementen zijn groter dan bij een tele omdat ik die van een ouwe strat gebruik.
Hoe ga je dat oplossen met de ophanging van het brugelement? Al over nagedacht? op de foto lijkt het ook dat de fresing voor dat element onder de brug uitsteekt. Zou jammer zijn.

B_2_the_a
16 november 2007, 20:11
zo te zien heb je een HELE HOOP schuurwerk

Van Dattum
16 november 2007, 21:02
Gerko, jongen, doe jezelf een grote lol en koop een bovenfrees. Al is het maar een FERM van 4 tientjes... Je zult zien dat dat veel makkelijker en vooral veel nauwkeuriger werkt. Even een freesmal maken van MDF en het leven van de zelfbouwer wordt een stuk aangenamer!

niekb
17 november 2007, 04:03
zo is dat!

Ben je bij Wilba geweest? Bij de scheepswerf.
Ik wil daar binnenkort ook eens gaan kijken. Wel handig een hout leverancier in de buurt. Ik hoorde dat ie wel wat mooie dingen heeft liggen.

Suc6 ermee.

Gerko
17 november 2007, 13:37
hoe ik hem ophang moet ik nog even uitvogelen, en ja is jammer dat hij onder de brug uit komt (had eigenlijk stuk van element moeten afzagen :satisfie: ). Is er misschien een manier op het op te vullen? (probeer wel blokje er in te stoppen ofzo, misschien iemand een beter idee)

schuurwerk heb ik net even gedaan, ben alleen nog niet klaar met de cut-away omdat de bandschuurmachine er niet in past :( , dat is dus heel veel met de hand schuren...

En hethout heb ik gehaalt daar in het witte gebouwtje bij de scheepswerf. (beter eerst even bellen of ze het hebben)

Bovenfrees koop ik wel een keer als ik ooit nog een gitaar ga bouwen...

vincedepooh
17 november 2007, 13:48
Hoi,

Wat voor opleiding doen jullie dan als je een "profielwerkstuk" moet maken?

G.G.
17 november 2007, 13:56
Hoi,

Wat voor opleiding doen jullie dan als je een "profielwerkstuk" moet maken?

Profielwerkstuuken had ik nooit van gehoord toen ik op de havo en het vwo zat. Sommige dingen in het onderwijs zijn dus toch beter geworden dan vroeger.

Ace 1.15.19
17 november 2007, 14:22
Misschien is het handiger om je foto's wat kleiner te maken en ze dan te posten. Ik vind die hals best mooi, aangezien er geen grote 'vin' aan de kop zit :).

laurence
18 november 2007, 16:31
Hoi,

Wat voor opleiding doen jullie dan als je een "profielwerkstuk" moet maken?

ik moet het ook doen en ik zit op vwo.

Maar hoe diep heb je je neckpocket 'gehakt'?
Ik heb mijn neckpocket zelf uitgefreest (tele) en de moer van de halspen komt nog een stukkie boven de body uit. Bij mij is de neckpocket 15,9mm diep.

Gerko
18 november 2007, 17:59
die neckpocket moet ik nog volproppen met lijm, want nu heb je allemaal gaten en ongelijkheden...

hoe diep moet hij officeel zijn?

Hendriks
18 november 2007, 18:07
17 mm...............

Vonk
18 november 2007, 18:46
Voor het vwo een gitaar maken? Wat ga je allemaal in het verslag zetten van wetenschappelijke aard?
Ik moest hologrammen maken en verklaren, dat is wel wat ingewikkelder dan een gitaar maken.

G.G.
18 november 2007, 20:44
Ik moest hologrammen maken en verklaren, dat is wel wat ingewikkelder dan een gitaar maken.
Een crappy hologram zal makkelijker zijn dan een gitaar.

Succes met de tele.

Gerko
18 november 2007, 22:12
Oeps! Ik had op de speedboor aangegeven hoe diep de neckpocket moest komen, had gewoon op oog gedaan ongeveer hoe diep ie moest worden. Hij is aan de bovenkant (als je hem zohoud dat je speelt) 20mm en onderkant 23mm :chicken: . Heleboel lijm? Of maakt het niet zoveel uit dat de hals zo laag zit. Hij past namelijk wel gewoon (op dat ie scheeft zit na).

En ik doe VMBO-TL.

In het verslag doe ik iets over welke types erzijn, afstellen en electronica.

Vandaag was zondag, dus even lekker niks doen. Stiekem tog even de electronica gemaakt. Die dingen van internet werken van geen meter dus ik heb het op mijn eigenmanier gedaan. Alles op de schakelaar door gemeten, toen beetje solderen. Even aansluiten op je versterker, met schroevendraaier op de element tikken, en hij doet het :cooler: .

foto
http://freshzwolle.nl/private/DSCF0989.JPG

en op de foto met de rest van de familie
http://www.freshzwolle.nl/private/DSCF0988.JPG

laurence
18 november 2007, 23:06
tja, ik kan ook een (saaier) moeilijker onderwerp kiezen, maarja..
Als ik de keuze heb, mijn natuurkunde leraar speelt ook gitaar, dan weet ik wel wat ik doe :cooler:

en over die 17mm diep. Die van mij is dus 15,9mm diep, zal dat verschil veel uitmaken? Zal ik hem nog 1,1mm dieper frezen?

laurence
18 november 2007, 23:15
Voor het vwo een gitaar maken? Wat ga je allemaal in het verslag zetten van wetenschappelijke aard?
Ik moest hologrammen maken en verklaren, dat is wel wat ingewikkelder dan een gitaar maken.

Oja, van 'wetenschappelijke' aard valt er wel wat in te zetten hoor. Hoe elementjes werken enzo. Invloed van houtsoorten op het geluid en hoe dat komt. Trillingen enzo. Kan er vast ook wel beetje gitaartheorie bij proppen :D


Oeps! Ik had op de speedboor aangegeven hoe diep de neckpocket moest komen, had gewoon op oog gedaan ongeveer hoe diep ie moest worden. Hij is aan de bovenkant (als je hem zohoud dat je speelt) 20mm en onderkant 23mm . Heleboel lijm? Of maakt het niet zoveel uit dat de hals zo laag zit. Hij past namelijk wel gewoon (op dat ie scheeft zit na).

Is dat niet wat te diep? En volgens mij maakt het wel uit, hoe kan die hals dan goed vast gemaakt worden? Die schroeven trekken hem dan toch helemaal scheef?

Mattia
19 november 2007, 08:32
Scheeftrekken zal wel niet zo'n probleem zijn als de boel maar ongeveer vlak is.

Verder, de 'wetenschappelijkheid' van allerlei theorieen over invloed van hout, etc. etc. op geluid zijn nogal, nouja, matig tot niet uitgezocht. Van objectiviteit is nauwelijks sprake (ik weet van enkele gepubliceerde studies over electrische gitaren, veel meer over akoestische en violen, en dan nog...velen niet publiekelijk toegankelijk), en van info al helemaal niet.

De electromagnetische principes van verschillende soorten pickups, daar zou je nog wat mee kunnen, wellicht iets over snaartheorie, snaarmodellen, dan verklaren hoezo je intonatie nodig hebt (verschil tussen je theoretische snaar en je werkelijke snaar), verschillende theorieen over fret plaatsting in historisch context, danwel alternatieve ideen daarover (dus: tempered tuning, compensatie, etc...), allemaal wiskundig onderbouwd en te onderbouwen.

Maar de invloed van hout op klank, hoewel het er zeker wel is bij electrische gitaren, daar is bitter weinig over bekend of bekeken.

G.G.
19 november 2007, 16:37
http://freshzwolle.nl/private/DSCF0989.JPG


Leuk project. Ook leuk dat dit soort dingen tegenwoordig op school gedaan kunnen worden.

Alleen, werk je niet een beetje te snel? Er zitten wat foutjes in, die volgens mij, door te snel werken komen:

Gat onder de potmeters is te groot. Laatste stukje sleuf tussen slagplaat en brug, en slagplaat en potmeterplaatje had je beter kunnen boren (dit blijf je zien) en de neckpocket lijkt wat scheef, gat voor het brugelement is te groot, en moest gevult worden.

Wees voorzichtig bij de rest van dit project, en probeer een beetje vooruit te plannen. Gitaarbouw is 50% plannen, meten, tekenen, nameten en een beeld vormen en 50% daadwerkelijk bouwen.

Succes met je project, dit kan best een leuk gitaartje worden.

laurence
19 november 2007, 16:54
Scheeftrekken zal wel niet zo'n probleem zijn als de boel maar ongeveer vlak is.

Verder, de 'wetenschappelijkheid' van allerlei theorieen over invloed van hout, etc. etc. op geluid zijn nogal, nouja, matig tot niet uitgezocht. Van objectiviteit is nauwelijks sprake (ik weet van enkele gepubliceerde studies over electrische gitaren, veel meer over akoestische en violen, en dan nog...velen niet publiekelijk toegankelijk), en van info al helemaal niet.

De electromagnetische principes van verschillende soorten pickups, daar zou je nog wat mee kunnen, wellicht iets over snaartheorie, snaarmodellen, dan verklaren hoezo je intonatie nodig hebt (verschil tussen je theoretische snaar en je werkelijke snaar), verschillende theorieen over fret plaatsting in historisch context, danwel alternatieve ideen daarover (dus: tempered tuning, compensatie, etc...), allemaal wiskundig onderbouwd en te onderbouwen.

Maar de invloed van hout op klank, hoewel het er zeker wel is bij electrische gitaren, daar is bitter weinig over bekend of bekeken.


Hij is aan de bovenkant (als je hem zohoud dat je speelt) 20mm en onderkant 23mm

Dat noem ik toch niet helemaal vlak.
Je hebt trouwens wel wat interessante dingetjes genoemd, ga ik maar even verdere research op doen :cool:
Maar over de invloed van hout op toon. Daar zullen toch zeker bepaalde verbanden tussen zitten. Misschien is het leuk om toch daar dieper op in te gaan, juist omdat er zo weinig van bekend is.

Weet verder nog iemand wat ik moet doen met mijn neckpocket van 15,9mm diep? Dieper frezen tot 17mm of zo laten?

B_2_the_a
19 november 2007, 16:57
om eerlijk te zijn vind ik dit een beetje afgeraffeld, ziet er niet echt uit alsof je er veel tijd in steekt en het snel af wil hebben... sorry

G.G.
19 november 2007, 17:00
Weet verder nog iemand wat ik moet doen met mijn neckpocket van 15,9mm diep? Dieper frezen tot 17mm of zo laten?

Dieper maken. Zeker bij je eerste project zoveel mogelijk de juiste maten aanhouden. Als je gaat afwijken, kan dat problemen gaan geven bij de optelsom van afwijkingen. (pocket niet diep genoeg, hals net te dik, toets net te dik etc.. en vervolgens moet je een plank onder je brug plaatsen om de boel niet aan te laten lopen.) Lijkt een beetje overdreven, maar probeer het ontwerp, en de maten zo precies mogelijk aan te houden. Nu kan het nog, straks staat ie helemaal mooi in de lak en wordt het lastiger.

Gerko
19 november 2007, 17:13
die slagplaat en dan afdekplaatje van de elektronica zitten echt in elkaar. Zie je niks meer van die gleuf. Bij de brug doe ik dit ook (officeel hoort dit niet volgens mij?)

En dat ik te snel werk is denk ik omdat ik hem 7 december in moet leveren :chicken: .

Maar komt wel goed met die neckpocket, moet alleen even weten waar ik lijm kan halen... bij de eerste huisentuinwinkel?

Die witte lespaul op de achtergrond had ik geverfd met acryl, kan ik deze ook met acryl verven? (blank)

B_2_the_a
19 november 2007, 17:16
zie de lak-faq

maar dan nog, je bent al een tijdje bezig, beter iets goed doen en niet compleet af, dan afraffelen

G.G.
19 november 2007, 17:25
die slagplaat en dan afdekplaatje van de elektronica zitten echt in elkaar. Zie je niks meer van die gleuf. Bij de brug doe ik dit ook (officeel hoort dit niet volgens mij?)

Hou er rekening mee dat het verplaasten van de brug, strak tegen de slagplaat de mensuur ook ietsje veranderd (als er standaard een klein randje hout tussen zit).

Dat bedoelde ik in een eerdere post met afwijkingen. Als je teveel afwijkingen hebt, kunnen die bij elkaar opgeteld een onbespeelbaar instrument opleveren.

G.G.
19 november 2007, 17:28
En dat ik te snel werk is denk ik omdat ik hem 7 december in moet leveren :chicken: .


Dan zou ik hem blank laten en later lakken. Voordat je lak helemaal hard is, heb je de kerstman al gezien en al oliebollen gegeten.

Gerko
19 november 2007, 20:39
hop heb een klein plankje tussen de neck en de body gedaan. Raad eens, hij is 16,5mm diep :cooler: .

Had de neck er opgeschroeft, noem me maar amateur 1e klas prutser want hij zat harstikke scheef :mad: . Heb hem weer los geschroeft en opnieuw in elkaar geschroeft alleen op andere volgorde de laatste schroef trok hem scheef dus daar gat wat uitgeboord, en nu is ie mooi recht :)

Moet nu alleen nog even de cutaway schuren en beetje details bijwerken. En natuurlijk die element/brug stuk even opvullen...

Over het lakken, ik had op mn witte lespaul acryl op gesmeerd, en er zitten allemaal van die streepjes in nu. Ik wil dit niet bij deze, moet ik hier een porien vuller voor gebruiken, en dan lekker 2 bussen acryl eroverheen?
(bij die lag-faq staat alles beetje door elkaar).

Post morgen wel weer even een foto .

B_2_the_a
19 november 2007, 20:41
gewoon complete lak faq doorlezen, alles staat erin

Gerko
19 november 2007, 20:42
En geen lak vind ik best wel stoer :P

B_2_the_a
19 november 2007, 21:11
past bij de rest van de afwerking

Javaca
19 november 2007, 22:06
Nooit iemand afrekenen op z'n eerste gitaar...

Als dat overal gebeurt kan ik m'n schaaf wel op gaan bergen.

B_2_the_a
19 november 2007, 22:11
tjah, die bas van je gaat wel erg ver ja!
Maar kom, ik had er toch meer tijd ingestoken en het belangrijkste: een frees gekocht!

Gerko
19 november 2007, 22:18
ziet ie er zo slecht uit dan? :???:
Van die elementen gaten zie je straks niks meer en die elektronica gat helemaal niks. Neckpocket zie je alleen nog een plankje er onder zitten, die je alleen ziet als je mn gitaar bestudeert.

En wees blij dat ik een hals van een andere gitaar heb anders was het helemaal een picasso werk geworden :soul: :p

barno
20 november 2007, 01:08
hij ziet er niet slecht uit hoor, maar hier zitten vele jongens die al jaren ervaring hebben en toch nog 10 keer meer tijd steken in de bouw van een gitaar . Ze nemen hun vak zeer au serieux en da's ook nodig om uiteindelijk iets echt goed te maken. Hun opmerkingen zijn er vooral ook om je aan te zetten nog beter te worden. Dat je gaten niet mooi gefreesd zijn, is idd niet zo belangrijk maar het zegt waarschijnlijk ook iets over de marges die je neemt bij andere belangrijkere onderdelen (bv de neckpocket). keep going!

Gerko
21 november 2007, 15:14
heb hem in elkaar gezet, stel ouwe snaren erop gezet en afgestelt (gelukkig was de hals nog goed :) ). Speelt beter dan mijn strat en lp :jam:

Als ik hem ga verfen zal ik nog even dat element gat opvullen, en dan is ie klaar. Nu even een pauze dus...

Had trouwens voor de liefhebbers de gaten nog even wat beter afgewerkt, de elektronica gat is nu mooi recht, alleen vergeten fototje te maken.
foto:

http://www.freshzwolle.nl/private/DSCF0991.JPG

http://www.freshzwolle.nl/private/DSCF0993.JPG



Over paar weken hoor je wel weer van me als ik hem ga lakken. Raden jullie me trouwens blank aan of een hip kleurtje?

Groetjes, Gerko

Gerko
21 november 2007, 15:15
http://www.freshzwolle.nl/private/DSCF0998.JPG

G.G.
21 november 2007, 16:48
Raden jullie me trouwens blank aan of een hip kleurtje?


Ik zou hem goed schuren, oneffenheden plamuren en strak aflakken in een dekkende kleur of je vulplekjes te verbergen. Vergeet ook niet ff de randen netjes rond te fresen of schuren (scheelt een hoop beschadigingen)

laurence
21 november 2007, 17:40
waarom doe je niet van die string ferrules erin? Die dopjes die je op je stringthrough gaten zet, ziet er wat netter uit.

Ik zou hem trouwens ook dekkend lakken.

http://www.stewmac.com/shopby/item/0173-G

Gerko
21 november 2007, 17:45
oke bedankt.


waarom doe je niet van die string ferrules erin? Die dopjes die je op je stringthrough gaten zet, ziet er wat netter uit.

Dat ben ik dus vergeten... Zijn die alleen in gitaarbouw speciaal zaken te koop of ook in een gitaar winkel? En ik ga even met kiskeae uitvogelen welke kleur... :)

oknarb180
23 november 2007, 00:29
Hey,

Er zijn velen die beginnen met het verhaal dat ze een gitaar willen gaan bouwen, je het hemd van het lijf vragen en vervolgens hoor je/zie je er nooit meer wat van. Verder is het natuurlijk heel makelijk om negatief over iemand z'n bouwwerk te oordelen.

Nou, ik vind het TOF wat je gebouwd hebt! Oké, je kunt e.e.a. verbeteren, maargoed, ik vind het onwijs goed van je dat je laat zien wat je hebt gemaakt. En dat ie ook nog eens beter speelt dan je andere gitaren, mooi toch! Als je met een volgende gitaar aan de slag gaat, bouw je misschien de hals ook wel zelf en waarschijnlijk krijgt de afwerking dan ook wel wat meer aandacht. Maargoed, zie het verder als positieve/opbouwende kritiek!

vr.gr.

Branko

Gerko
24 november 2007, 13:31
;)

hey ik ben even op zoek gegaan welke kleur het zou worden...
kheb een hele vette gevonden, hijs beetje gevlekt met wit ofzoiets. Weet iemand hoe je dit kan maken? Of gewoon mat rood erop spuiten... met witte grondlak

http://www.guitarattack.com/tele/telefull1.jpg
en hij word niet relic, want dat is me strat al aant worden :P

(aan het verfen wil ik meer tijd besteden dan aan het bouwen )

(sorry dat ik zoveel vraag...)

B_2_the_a
24 november 2007, 13:40
;)

hey ik ben even op zoek gegaan welke kleur het zou worden...
kheb een hele vette gevonden, hijs beetje gevlekt met wit ofzoiets. Weet iemand hoe je dit kan maken? Of gewoon mat rood erop spuiten... met witte grondlak

http://www.guitarattack.com/tele/telefull1.jpg
en hij word niet relic, want dat is me strat al aant worden :P

(aan het verfen wil ik meer tijd besteden dan aan het bouwen )

(sorry dat ik zoveel vraag...)


da's gewoon zon :P (weerspiegeling ervan enzo, zie autoruit)

laurence
24 november 2007, 14:07
maar ik denk dat je het wel zo zou kunnen maken toch. Witte grondlak, rode lak erover en schuren ofzo?

orreltak
24 november 2007, 16:13
witte grondlak is de ergste k*tkleur voor de dekking van rode lak.
dat effect wat je dus in je hoofd heb zal niet in de buurt komen.
zal eerder over het gehele oppervlakte een glazige niet dekkende rood worden

om dat effect te krijgen kom je denk ik een end in de buurt als je hem dekkend rood spuit en daarna die vlekken lichtjes aanbrengt met airbrushen.

misschien veel werk maar jij wil het meest van de tijd toch aan de lak besteden? ;)

Gerko
24 november 2007, 19:30
voor airbrushen heb je tog zon speciale spuit voor nodig, en die heb ik niet...
misschien beetje afplakken en op grote afstand spuiten...? Of rood daarna wit en dan schuren, of is dit een slecht plan?


En anders word ie gewoon mat rood (als dit bestaat :p )

orreltak
24 november 2007, 19:41
ben bang dat dat niet lukt.
neem bv een spuitbus....die nevel is veelste grof.zou geen mooi effect geven

Gerko
24 november 2007, 19:58
ik had nog een heleboel hout over probeer daar wel wat mee...

nog even uitzoeken welke verf ik ga gebruiken... (zo goed koop mogelijk :p )

Danielovich
24 november 2007, 20:03
ik had nog een heleboel hout over probeer daar wel wat mee...

nog even uitzoeken welke verf ik ga gebruiken... (zo goed koop mogelijk :p )

Daar ga je al de fout in, goedkoop is duurkoop. Je zij toch zelf dat je veel tijd in het verven wou stoppen? doe het dan goed;) hier heb je later meer plezier van.

Gerko
25 november 2007, 14:25
zo goed koop mogelijk bedoel ik niet mee dat ik verf van de basisschool erop smeer, maar verf die wel geschikt is voor gitaren...

barno
25 november 2007, 15:14
mijn ervaring is dat de kwaliteit van de lak er wel toe doet uiteraard, maar dat de manier waarop hij wordt opgebracht nog veeeel belangrijker is, maw juiste volgorde van bewerkingen, schuren, bijwerken, schuren, bijwerken enz... en als je denkt dat het perfect is, nog es schuren en bijwerken, telkens fijner schuurpapier enz... (zie lakfaq).Zelfs met de duurste lak komt er niets van als je dit niet tegoei doet. Het is alleszins een proces dat meerdere weken duurt.
succes dermee!

orreltak
25 november 2007, 22:19
als je maar wel even de kopzekanten netjes rond maakt.

Gerko
16 december 2007, 19:13
:eek:

Ik heb een 9,5 gekregen voor mijn sector werkstuk! :cooler:

Nu kan ik bezig gaan met verfen...
Ga denk ik na de kerst of na oud en nieuw hem verven.

:B Groetjes, Gerko

superfly
16 december 2007, 19:20
Helemaal top, gefeliciteerd met je 9,5!
Enuh met je prachtige gitaar natuurlijk........

Wim

TimmU
28 december 2007, 02:03
Wat ik een keer gedaan heb bij een akoustische gitaar. Misschien heb je er wat aan, als je iets flashy's wilt hebben. Ik wou een glinster hebben. En ik ben gek van blauw.Dus ik kwam tot de ontdekking van metallic lak. Heb dus eerst die complete body van die akoustische zilverkleurig metallic gespoten, en toen in een aantal verschillende lagen afwisselend blauw, en toen weer zilver ,en toen weer blauw. project is nog niet af , maar het begint nu is ergens op te lijken. Dat geeft écht een prachtig effect!

Gerko
18 januari 2008, 18:20
Toets week voorbij en nu kan ik weer aan de slag.


Ik zou hem goed schuren, oneffenheden plamuren en strak aflakken in een dekkende kleur of je vulplekjes te verbergen. Vergeet ook niet ff de randen netjes rond te fresen of schuren (scheelt een hoop beschadigingen)

Ik heb ongeveer het halve forum bekeken nu, maar ik weet nog steeds niet hoe ik het moet doen. Heeft essen een filler/sealer nodig? Of kan ik het gewoon doen zoals GG zegt schuren, plamuren, en verfen die handel?

Als ik het goed begrepen heb, heb ik een grondlak nodig. Dan plamuur, dan een kleur opbrengen met spons(Acryl uit pot)? Of is nitrocellulose ook goed (of is dit alleen als je relic wil, zoals GG in zijn roze gitaar project heeft)/(op de motip website hebben ze niet de rood die ik wil of moet je een kleurcode intypen ergens?). :chicken: En dan nog een berg blanke lagen...

Groeten, Gerko.

barno
18 januari 2008, 19:34
Essen heeft absoluut filler nodig, ander blijf je reliëf van nerven voelen forever en suckt de body tonnen verf. Er zijn diehards die er niks opzetten omdat de filler de klank zou aantasten maar zij willen heiliger zijn dan Fender zelf.

Gerko
23 januari 2008, 20:27
ik heb een porienvuller in URK gevonden, is dit een goeie?
(ik wil namelijk niet in het buitenland bestellen)

http://www.paintspectrum.nl/index1.html (naar beneden scrollen naar Allihol Porienvuller P 1800: 1 ltr )

(misschien handig voor anderen die zich ook helemaal suf zoeken naar zoiets)

jan jansen
23 januari 2008, 21:48
ik heb een porienvuller in URK gevonden, is dit een goeie?
(ik wil namelijk niet in het buitenland bestellen)

http://www.paintspectrum.nl/index1.html (naar beneden scrollen naar Allihol Porienvuller P 1800: 1 ltr )

(misschien handig voor anderen die zich ook helemaal suf zoeken naar zoiets)


zonder reclame te maken kijk hier eens:

http://www.guitarsupplies.nl/

5,50 euro....

Gerko
31 januari 2008, 15:48
besteld! Nu maar wachten :cooler:

(nog bedankt voor je reactie :) )

Maxie
31 januari 2008, 21:57
Mag ik wat vragen?

Hoe dik is jouw hout?
en wat voor soort hout heb je ?

Btw,
Het is echt een mooi dingetje geworden !

:hippie: Max

Gerko
3 februari 2008, 15:47
Mag ik wat vragen?

Hoe dik is jouw hout?
en wat voor soort hout heb je ?

Btw,
Het is echt een mooi dingetje geworden !

:hippie: Max

Essen en 4,5 cm dik ;)

---
Goeie service bij dat bedrijf :p binnen 3 dagen was het binnen, morgen beginnen met uitelkaar halen en schuren :cheerup:

Gerko
20 maart 2008, 19:48
hey,
Heb de voorkant in de porienvuller zitten (eindelijk), nu de achterkant nog.
Ik wou verf gaan bestellen, denk dat ik toch maar voor nitrocellulose ga. Nu lees ik dat het een beetje schaars word in Nederland. Ik heb tot nu toe 2 adresjes gevonden waar ik het kon bestellen...Of kun je bij nicolas in leiden ook bestellen(zag niet iets op hun website)

http://shop.onlineverfwinkel.nl/index.php?cPath=627_666&osCsid=516570e17ac9f117aba8402cf52009b7
http://www.spuitbuswinkel.nl/N_frame.html?http://www.spuitbuswinkel.nl/Trendy-Colorline-N_grp_24_98-1.html
Ik zie iets terug in dit topic dat wit een k*t kleur is voor een ondergrond van rood, maar er zijn geen andere kleuren primer...

verder d8 ik de boel plamuren(of andersom dat primer eerst moet?), primer (bus leeg maken/2lagen?), kleur (1bus leeg spuiten), blanke lak (2 bussen leeg spuiten). Ik wil hem Vermelho Vallelunga rood spuiten.
Iemand tips of ideen?

Gerko
24 maart 2008, 15:42
Heb toch nog rooie primer gevonden... (ander merk, wel nitro)

Van porienvullen krijg je vieze vingers 8-)

bloodgulge2
24 maart 2008, 17:00
Gaaf idee, een gitaar maken. Je kiest ook een vet model:):).


Maareh:



Ik vind het bijzonder zorgwekkend dat iemand die blijkbaar nu de middelbare school afrond het voor elkaar krijgt om 4 fouten met de d's en t's te maken binnen een enkele post.

Misschien een nuttige link:

http://home.wxs.nl/~herelder/Alles_over_dt.doc

je bedoelt afrondt ;)

Mephistocles
25 maart 2008, 23:21
Maareh:



Ik vind het bijzonder zorgwekkend dat iemand die blijkbaar nu de middelbare school afrond het voor elkaar krijgt om 4 fouten met de d's en t's te maken binnen een enkele post.

Misschien een nuttige link:

http://home.wxs.nl/~herelder/Alles_over_dt.doc
Ik zit op havo en heb een werkstuk gedaan over waarom de voltooide deelwoorden allemaal op de zelfde manier geschreven moeten worden. Ivm de analogie en omdat het uniek is in de taalwereld om een VD met 2 verschillende laatste letter te schrijven.

Ik kan het wel, maar ik doe het consequent niet, zoals deze mede anti-VD'er. Ik schrijf alles consequent met een d op het eind. Een t is iets miner logisch.

EDIT: haha afrondt inderdaad. Die had ik in de gauwigheid niet gezien :)

Snuiter
26 maart 2008, 11:42
Ik kijk nu al uit naar je sollicitatiebrieven, ;).

Gerko
27 april 2008, 22:28
eindelijk is ie dan af =)

kheb me eigen logo'tje gemaakt in de letters van Fender, telecaster staat er een beetje scheef maar van een afstand zie je dat niet. (uitgeprint en lekker ouderwets met carbon papier en dan overgetrokken met fineliner)
http://www.freshzwolle.nl/private/BILD1056.JPG

Van dat grote gat bij de brug van het element zie je niks meer van
http://www.freshzwolle.nl/private/BILD1058.JPG

http://www.freshzwolle.nl/private/BILD1059.JPG

Klinkt lekker helder speelt soepel ben er erg blij mee :satisfie:

charlotte
27 april 2008, 22:39
Hey Gerko :)
Ziet er goed uit,
Als je de foto's iets verkleind komt het nog beter over.
Ik heb 1 advies,: vervang de schroeven van de hals pup nog even, dat stoord een beetje, verder netjes gedaan,

Veel plezier ermee.
Groetjes charlotte :lp: