PDA

View Full Version : vraagje over epoxy



gw_guitars
14 november 2007, 17:48
Dit is misschien wel de stomste vraag ooit gesteld!

Is het mogelijk om de gehele gitaar met transparante epoxy te behandelen?
Waarom? :confused:
Ik heb geen spuitcabine of andere middelen om te spuiten.
Voorheen schilderde ik de gitaar (ongeveer 15 tot 20 lagen) en schuurde hem dan glad.
Dit werkte wel maar; tussen elke laag 5 uur drogen, dan 6 weken uitharden, dan schuren en volgende dag polijsten.
Ik heb niet iedere dag tijd dus is dit al met al ongeveer bijna 10 weken werk.
Hierdoor verlies ik mijn enthousiasme om door te gaan.

Vandaar mijn vraag.

Groetjes Gerard

hassent
14 november 2007, 18:25
Wat denk je van gewoon een spuitbus en dan buiten spuiten (of in een redelijk stofvrije schuur)? Overigens kost het spuiten je ook een week. Elke dag 2 lagen en tussendoor schuren. Daarna 3-4 weken uitharden en bij acryllak eigenlijk nog wat langer. Dan ben je dus ook 6-7 weken verder.

Je kan 'm ook olieën, ben je in een dag klaar :p .

Mattia
14 november 2007, 18:33
...of compressor, pistool, en dan buiten spuiten? Ideaal is anders, maar het kan wel.

Er zijn trouwens wel genoeg epoxy soorten die goed werken als porieenvullers, en ook een dun laagje 'finish' of 'wetting' aan kunnen brengen (a la sealer, zeg maar). Moet er wel een vinden die goed te schuren is, doorzichtig, en tegen UV kan (redelijk tegen UV, tenminste). Z-poxy finishing resin (de betere modelbouwzaak heeft 't) werkt wat dat betreft prima.

gw_guitars
14 november 2007, 19:06
OK,

Bedankt voor het snelle antwoord.
Helaas (en dit is niet rot bedoeld) was ik al een beetje bang voor dit antwoord.
Ik schilder nu met poly-urethaan lak. (goed gespeld?)
Ik wilde overgaan naar nitro-cellulose lak.
Dat is op een of andere manier nogal moeilijk te verkrijgen, wat ik wel gevonden had (want het is nu weer weg???) is Cetabever cellulose lak.
Is dit net zoiets?

Olieen heb ik wel over gedacht maar ben ik nog niet uit.


Bij mijn lokale 'verfboer' werd juist spuitbussen afgeraden omdat het vaak zo klontert. Hij wist mij ook niets te vertellen over Tung olie.

Affijn, bedankt voor het snelle antwoord en ik ga maar verder in mijn 'speurtocht'

Groetjes Gerard

Mattia
14 november 2007, 19:11
check guitarsupplies.nl even voor spulletjes. Verder, nouja, tung olie moet je niet willen gebruiken. Iets als TruOil of Rustin's Danish Oil (Baptist.nl heeft 't) weer wel, is geen ruwe olie, meer een soort vernis, droogt harder en beter uit. Genoeg draadjes over geweest. Ik gebruik het met enige regelmaat, maar het punt is ook wel een beetje dat niet iedere gitaar zich voor een olie finish leent. Denk aan een vuurrode (of anderssinds gekleurde/gestained) maple top gitaar, of een Candy, die wil je toch gewoon hoogglans hebben. Past er een beetje bij.

hassent
14 november 2007, 19:47
Bij mijn lokale 'verfboer' werd juist spuitbussen afgeraden omdat het vaak zo klontert.
Als je goed met een spuitbus omgaat spettert ie niet.
Dus, goed schudden (2-3min). Dan spuiten, tussendoor nog eens schudden.
Als je klaar bent, spuitbus omdraaien en spuiten tot je alleen nog drijfgas spuit. Dan blijft het spuitmondje schoon en gaat ie niet spetteren.
Mocht het mondje toch wat dicht gaan zitten kun je het spuitmondje ook een nacht in de tinner of terpentine leggen om 'm schoon te krijgen.
Ben voorzichtig met tinner, ik weet niet zeker of het plastic van het spuitmondje daar wel zo goed tegen kan.

G.G.
15 november 2007, 00:50
Als je goed met een spuitbus omgaat spettert ie niet.
Dus, goed schudden (2-3min). Dan spuiten, tussendoor nog eens schudden.
Als je klaar bent, spuitbus omdraaien en spuiten tot je alleen nog drijfgas spuit. Dan blijft het spuitmondje schoon en gaat ie niet spetteren.
Mocht het mondje toch wat dicht gaan zitten kun je het spuitmondje ook een nacht in de tinner of terpentine leggen om 'm schoon te krijgen.
Ben voorzichtig met tinner, ik weet niet zeker of het plastic van het spuitmondje daar wel zo goed tegen kan.

Precies. Ik gebruik celluloselak in spuitbussen. Voor gebruik schud ik ze 2 min. Zet ze rechtop in een tupperwarebak met lauw tot warm water voor 30 min totdat de bus zelf lekker aanvoeld. Daarna weer ff 2 min schudden en spuiten maar.