PDA

View Full Version : Fretjes Schoonmaken



888_Gerrinezzzz
14 november 2007, 17:15
Hallo iedereen, ik was een half jaartje geleden nog actief hier maar was daarna de site een beetje vergeten. Maar ik heb dus een tijdje geleden van mijn oom een gerrinez gekregen (ik weet, zeer onbekent maar tog altijd leuk om zo maar te krijgen) en de fretjes waren onwijs smerig en zat veel aanslag op. dus heb ik brasso gekocht. maar voordat ik het erop wou smeren heb ik dus aan jullie de vraag, is brasso goed voor om de fretjes schoon te maken, maar is het ook goed voor de hals? zo ja, dan ga ik meteen aan de slag :punk:

bij voorbaat dank

BamBuFan1
14 november 2007, 17:37
Hallo iedereen, ik was een half jaartje geleden nog actief hier maar was daarna de site een beetje vergeten. Maar ik heb dus een tijdje geleden van mijn oom een gerrinez gekregen (ik weet, zeer onbekent maar tog altijd leuk om zo maar te krijgen) en de fretjes waren onwijs smerig en zat veel aanslag op. dus heb ik brasso gekocht. maar voordat ik het erop wou smeren heb ik dus aan jullie de vraag, is brasso goed voor om de fretjes schoon te maken, maar is het ook goed voor de hals? zo ja, dan ga ik meteen aan de slag :punk:
bij voorbaat dank

Even met van dat schilderstape de toets afplakken.

Mocht het een maple (lichtgele) toets zijn dan zou het in principe niet zoveel kwaad kunnen aangezien daar altijd een flinke laklaag overheen zit: je zou in zo'n geval dus hooguit de lak wat polijsten. Een palisander (oid) toets (donkerbruin) is niet van een laklaag voorzien, dus daarbij zou je de brasso in het hout wrijven en je loopt dan het risico op lelijke verkleuring...

888_Gerrinezzzz
14 november 2007, 17:38
de hals is idd licht, dus waarschijnlijk maple en er zit een flinke lak laag over heen.

erg bedankt en ik ga nu aan de slag!

888_Gerrinezzzz
14 november 2007, 18:46
Hallo, ik had nog een vraagje. ik had mensen gezien die de binnenkant van hun gitaar met aluminium folie hadden bekleed tegen storing. kan je dit ook zelf doen? zoja, is het moeilijk en waar moet je op letten?

bij voorbaat dank

no 1 hops
14 november 2007, 19:08
een bepaald merk heeft een 3 pak waarin een soort van polijstlapje zit.
scotsbrith wil ook wel werken en 4 x 0 staalwol, maar wel geldt afplakken.
bij zelfbouw staat een hoe shield ik mijn gitaar pdf.
bij de stickys
kun je zo downloaden.

BamBuFan1
14 november 2007, 21:56
Hallo, ik had nog een vraagje. ik had mensen gezien die de binnenkant van hun gitaar met aluminium folie hadden bekleed tegen storing. kan je dit ook zelf doen? zoja, is het moeilijk en waar moet je op letten?
bij voorbaat dank

Ja, dit kun je zelf doen. Het idee is om van de hele holle ruimte onder de slagplaat een 'kooi van faraday' te maken waardoor andere electra geen invloed meer uitoefenen op je gitaargeluid (o.a. gezoem van tl-buizen, tv's en radio Zagreb). Je moet dus zowel de holle ruimte als de onderkant van de slagplaat bekleden met koper- of aluminiumfolie.

Ik gebruik zelf altijd 'noppenfolie' van de bouwmarkt. Hoewel ik normaal gesproken onder noppenfolie bubbelwrap versta, ligt het bij de bouwmarkt onder die naam bij de isolatiespullen. Het is een grote rol aluminiumtape van ongeveer 10cm breed. De slagplaat bekleed ik van onderen helemaal met stroken noppenfolie. Vervolgens doe ik de zijwanden van de body (gewoon de noppenfolie in de lengte ertegenaan plakken en het stuk dat er bovenuit steekt er met een stanleymes afsnijden). Laat ook een paar stukken 'over de rand' lopen zodat als je de slagplaat monteert de beide folies elkaar raken (en zo dus een afgesloten geheel vormen.
Als laatste doe ik de bodem. Daarvoor knip ik de folie ongeveer in de vorm van de bodem en plak het over de eventuele andere stroken heen.

Daarna moeten je er zeker van zijn dat zowel de noppenfolie op de slagplaat als de noppenfolie in de body geaard zijn. In principe zou dit al zo moeten zijn omdat de potmeters die je tegen de folie op de slagplaat aan schroeft zelf geaard zijn en als het contact tussen de beide folies wordt gemaakt als je de slagplaat weer op zijn plek schroeft zou de holte ook meteen geaard zijn.

In de praktijk valt dit nogal eens tegen (folie maakt geen optimaal contact)
Kijk daarom met een multimeter of er netjes 0 Ohm weerstand tussen potmeter en noppenfolie op de slagplaat staat. Voor de zekerheid kun je ervoor kiezen om vanaf één van de potmeterbehuizingen een draadje naar de noppenfolie in de body te laten lopen om die te aarden. Daarna even meten of er daadwerkelijk 0 Ohm tussen potmeter en de body staan en in mekaar schroeven dat ding.

888_Gerrinezzzz
15 november 2007, 08:25
erg bedankt iedereen!