PDA

View Full Version : full range monitors



guhlenn
14 november 2007, 14:42
Heb,m op aanraden van Han, zo'n Eltax subje gescoord (de atomic 8) waardoor ik in één keer merkte wat ik miste. Het is bizar hoe zo;n bromdoos de monitors nog gedtailleerder kan maken. Ik ben er erg blij mee, dank Han. Echter, daarnmee kwam ook de zoveelste aanval van monitor koorts (ik heb het al eens aangekaart. Nou weet ik dat Han laatst die 801D (?) heeft getest, dus aan allen, maar specifiek aan Han, is het A) zinvol om een full range systeem in een kleine kamer te proppen (ruimte upogarde laat nog even op zich wachten nl.)

en b) heeft iemabnd ervaring met de B&W matrix 801 sIII. Als ik het geod begrijp is hij minder dan de 802D (de 801D word weer als minder, want execssive bass, aangemerkt), maar kan iemand mij een idee geven in wleke orde van grootte we praten?
Algemene discussie (mbt tot dit thema) word ook gewaardeerd.

Han S
14 november 2007, 15:07
De 801D kost € 16.000 per paar en wegen 118 kg per stuk, dat is een beetje teveel van het goede. Ze klinken gewoon heel goed maar hebben veel ruimte nodig. Het rendement is hoog (90dB/w/m) en het is een makkelijk aanstuurbare speaker, maar als ik heel eerlijk mag zijn zou ik die 16 mille ergens anders aan besteden.

Wat ik nog wel zou willen is twee Atomic 15 subs bij de mains, dat is 600 watt voor het sublaag en als je die niet te hard zet en op een laagste kantelpunt dan hoor/voel je volgens mij heel goed wat er daar helemaal beneden aan de hand is.

Ik denk dat als je de ALS40's aanvult met een Atomic acht of nog liever een tien aan elke kant, dan moet je een bijna perfect monitorsysteem hebben dat het merendeel van de studio monitors als KRK, Genelec en al die soortgelijke zooi ver achter zich laat.

Dan nog een paar NS10 voor de bagger te ontdekken en de overall balance en je hebt een prima systeem.

guhlenn
14 november 2007, 15:46
Hai Han, de 801D is idd een beetje (ha!) boven m;n budget. Maar de matrix 801 niet. Vandaar. Ik twijfel nog teveel om de plunge te maken. ook jammer dat die atomic serie niet meer gemaakt word. Twee atomic 10's, yup, dat zou nog erg vet zijn. (mooi om erbij te vermelden dat de IMF's makkelijk mee kunnen met m;n PMC's...) Vande andere kant zou ik zeggend at z''n fullrange zuil net even wat beter in elkaar steekt dan een als40 met atomic voor het sublaag...
Maar dat is vnl. gebaseerd op imago, heb de 801 nog nooit gehoord. OH, en te groot, wat bedoel je daarmee? Impressive, toch? ;)

Han S
14 november 2007, 16:27
De 801 wordt veel gebuikt bij de masteraars en de 801D staat in Abbey Road, maar die is echt flink hoor, daar moet je wel de ruimte voor hebben en het zijn staande monitoren dus die moeten al op een verhoging achter de mengtafel. Die til je niet met twee man omdat je zo weinig houvast hebt en bouw jij daar handgrepen op?

En ik vond ze niet echt zoveel beter klinken dan andere luidsprekers die veel minder kosten. Maar aan de andere kant vraagt Siltech € 75.000 voor een paar speakers en dat is nog lang niet de duurste.

En eigenlijk maak ik op een paar NS10en ook een mooie mix.

guhlenn
14 november 2007, 16:51
De boodschap is duidelijk. het gewicht en he vloeropp. had ik al in de overweging meegnomen, de 802 is dan nog een kandidaat, maar dan kom ik toch al wat meer meningen tegen die dan negatief zijn. Tis ook meer een luxe probleem, met die ALS heb ik geen translatie problemen, maar een mooi zuil set die echt full range is (dus geen sub nodig) en ook nog wat indruk maakt lijkt me ook niet verkeerd. Waarmee is de 801D (of matrix, heb je die al eens kunnen beluisteren?) het best vergelijkbaar denk je?

Han S
14 november 2007, 17:46
De 801D is een neutraal klinkende speaker, niet bepaald spectaculair. Men beweert dat door de diamanten tweeter (industriediamant) de cone break bij 70 khz ligt inplaats van de 30khz van een aluminium tweeter en dan denk ik: lekker belangrijk.

Als je voor je plezier naar muziek luistert kies je een luidspreker uit die in jouw beleving en jouw situatie het prettigst klinkt binnen je budget. De 801D zal door veel mensen worden gekocht om uiting te geven aan hun rijkdom schat ik.

Die mensen kopen een netsnoer voor bijna 6000 euro en beweren dat het beter klinkt, vreemd volk loopt er rond.

Maar als je muziek gaat opnemen en mixen stel je heel andere eisen aan je speakers toch? Wat me altijd weer opvalt hoe makkelijk sommige monitoren vertalen naar andere speakers terwijl ze zelf helemaal niet zo goed klinken. De NS10 is daar een sprekend voorbeeld van, een speaker die ik voor geen goud in mijn woonkamer zou willen hebben, maar die je nog altijd heel veel op mengtafels ziet staan.

Als ik op de NS10 een geluid maak klinkt dat op de ALS40 hardstikke goed. Cor Bakker (de pianeur) verdient een paar centen hoor, woont in een joekel van een boerderij en welke speakers denk je dat er in zijn luisterkamer staan? De ALS40II en hij vertelde mij dat hij er erg lang naar heeft gezocht.

Nee, ik denk niet dat ik behoefte heb aan een paar 801 matrixen, ik vind het mooi zat zo met al die IMF monitoren.

guhlenn
15 november 2007, 07:48
Tevredenheid is een hoog goed. :D

Dank Han!