PDA

View Full Version : Volume pedaal vraagje (plaatsing, hoog ohmig, laag ohmig)



rhcp_schipper
14 november 2007, 08:45
Goedemorgen Mensen,

Ik wil al een tijdje een volume pedaal bij setup toevoegen, maar zit er nog steeds een beetje mee welke ik moet halen(merk), en wat voor een soort(hoog ohmig, laag ohmig?)

En wat is de beste plaats voor een volume pedaal, gelijk na je gitaar, of aan het eind van je pedalen reeks?

En welke volume pedalen kunnen jullie mij aanraden?

Bedankt voor de hulp.

Nitefly7
14 november 2007, 10:23
FV-300/500 L versie als ie achteraan staat ( dus niet meteen een hoog-ohmig gitaarsignaal krijgt) en de 300/500 H als ie vooraan staat..

L-versie kan volgens mij ook in de FX-loop

en natuurlijk de klassieker: de Ernie Ball (25k voor loop en 250k voor 'gewoon' gebruik).
zelf gebruik ik de EB Vol. jr (is wat handzamer dan het 'klassieke' bakbeest), achteraan: zo heb ik een mastervolume voor al 't geluid voordat het de amp ingaat..
vooraan werkt goed als je niet graag aan je gitaarvolumeknop komt, of pedalsteel achtige geluiden wilt..

Mephistocles
14 november 2007, 10:44
FV-300/500 L versie als ie achteraan staat ( dus niet meteen een hoog-ohmig gitaarsignaal krijgt) en de 300/500 H als ie vooraan staat..


Oh ik dacht dat het andersom was. Gitaar in low input via een low ohm volumepedaal. Ik zal het wel mis hebben. (wilt iemand het me uitleggen?)

Je volumepedaal kun je overal zetten. Je hebt een strattechniekje waarmee je met je pink je volumeknop opendraait bij het aanslaan van de snaren. Als ik dat met een pedaal wil simuleren, zet ik m voor mn effecten.

Wil ik m gewoon als volumepedaal, zet ik m aan 't eind. Als ik dan stop met spelen, mute ik de boel met mn pedaal. Of als ik merk dat ik te hard sta, zet ik m met mn pedaal iets zachter en aan het eind van het nummer zet ik m weer open en zet ik mn amp zachter...

Mitch
14 november 2007, 11:18
Nee, het is zoals Nitefly zegt. Vers uit je pickups komt een hoogohmig signaal, aan het eind van je pedalenketen heb je een laag ohmig signaal, dus vandaar: vooraan een H vol. pedaal, achteraan een L vol. pedaal.

rhcp_schipper
14 november 2007, 11:38
En was is het effect als ik een volumepedaal in de fx loop zet?

Wat kun je dan regelen.

Bedankt voor alle super nuttige info!

Mitch
14 november 2007, 11:39
Als je je oversturing uit de pre amp haalt, beïnvloed je met een volumepedaal vóór de pre amp ook de mate van vervorming. Als je het volumepedaal ná de pre amp zet, dus in de loop, blijft de hoeveelheid gain gelijk.

rhcp_schipper
14 november 2007, 11:44
Als je je oversturing uit de pre amp haalt, beïnvloed je met een volumepedaal vóór de pre amp ook de mate van vervorming. Als je het volumepedaal ná de pre amp zet, dus in de loop, blijft de hoeveelheid gain gelijk.

Maar controleer je dan wel het overall volume als je het pedaal in de loop zet?

rhcp_schipper
14 november 2007, 11:48
FV-300/500 L versie als ie achteraan staat ( dus niet meteen een hoog-ohmig gitaarsignaal krijgt) en de 300/500 H als ie vooraan staat..

L-versie kan volgens mij ook in de FX-loop

en natuurlijk de klassieker: de Ernie Ball (25k voor loop en 250k voor 'gewoon' gebruik).
zelf gebruik ik de EB Vol. jr (is wat handzamer dan het 'klassieke' bakbeest), achteraan: zo heb ik een mastervolume voor al 't geluid voordat het de amp ingaat..
vooraan werkt goed als je niet graag aan je gitaarvolumeknop komt, of pedalsteel achtige geluiden wilt..


Ernie Ball heeft ook pedalen voor passieve en actieve electronica, wat bedoelen ze daarmee, voor actieve of passsieve elemeten?

Mitch
14 november 2007, 11:49
Lijkt me wel hè ? Zou raar zijn als je je volumepedaal achteroverduwt en je hebt ineens een chorus ;)

Dick Wolkendeck
14 november 2007, 11:59
Lijkt me wel hè ? Zou raar zijn als je je volumepedaal achteroverduwt en je hebt ineens een chorus ;)


Jaja da's apart, hahaha. Nou ik werk met een expressie pedaal via midi en een replifex, daarmee kan je volume hard zonder chorus en volume zacht met chorus schakelen/regelen door eenvoudig het pedaal voorover te kieperen. Maar da's natuurlijk niet een volumepedaal zoals de TS bedoelde.

rhcp_schipper
14 november 2007, 12:44
Bedankt mensen, Nu moet ik alleen nog een goed pedaal vinden die niet teveel tonesuck heeft.

Iemand die mij wat kan voorschrijven? Die nieuwe boss pedalen zien er goed uit, zijn dit een beetje goede pedalen?

Groeten Tim

Valoosj
14 november 2007, 12:48
ik ga er binnenkort zelf eentje bouwen, hoe kan ik merken of die H vol is of L vol is?
experimenteren qua plaatsing doe ik zelf nog wel eens k hem af heb

Mitch
14 november 2007, 13:05
Bedankt mensen, Nu moet ik alleen nog een goed pedaal vinden die niet teveel tonesuck heeft.

Iemand die mij wat kan voorschrijven? Die nieuwe boss pedalen zien er goed uit, zijn dit een beetje goede pedalen?

Groeten Tim
Ik gebruik de 500L voor op mijn synth en mij collega de H voor gitaar; we zijn er beide zeer tevreden over, maar in hoeverre er tone suck is weet ik niet, nooit specifiek getest. Hij speelt met een strat via een GT8 over een AC30, dus een beetje verlies van hoog of dynamiek valt niet echt op.

up-guitarman
14 november 2007, 14:07
Nee, het is zoals Nitefly zegt. Vers uit je pickups komt een hoogohmig signaal, aan het eind van je pedalenketen heb je een laag ohmig signaal, dus vandaar: vooraan een H vol. pedaal, achteraan een L vol. pedaal.

Mja, en wat als je hem zoals mij gebruikt? Ik heb mijn volumepedaal tussen de drives en de modulatie/delay pedalen staan voor swell toestanden en soundscapes en zo. Ik heb geen idee of mijn pedaal laag of hoogohmig is maar ondervind geen problemen...

pol
14 november 2007, 14:23
hangt van de gebruikte potmeter af he, een volumepedaal is niks anders dan de pots in je gitaar, bij passieve pickups gebruik je ook 250k of 500k pots, bij actieve 50k.

ernie ball gebruikt 250k, die vond ik op humbuckers al wat teveel hoog en signaal wegnemen, t'is niet veel, maar je hoort het toch, net zoals het verschil tussen verschillende waardes van potmeters in je gitaar.

up-guitarman
14 november 2007, 14:32
hangt van de gebruikte potmeter af he, een volumepedaal is niks anders dan de pots in je gitaar, bij passieve pickups gebruik je ook 250k of 500k pots, bij actieve 50k.

ernie ball gebruikt 250k, die vond ik op humbuckers al wat teveel hoog en signaal wegnemen, t'is niet veel, maar je hoort het toch, net zoals het verschil tussen verschillende waardes van potmeters in je gitaar.

Mm, maar het doet er op zich dus niet zoveel toe voor een goeie werking van het pedaal? Ik heb hem in een TB-loop hangen voor minimale tonesuck, en merk niet gigantisch veel verschil, het is er wel maar niet echt storend of zo...

pol
14 november 2007, 14:40
hoogohmig kan altijd, enige nadeel wat je hierbij kan hebben is dat je volume niet geleidelijk omhoog gaat.

maar moest je een 50k pot recht na je pickup hebben gaat je wel veel signaal verliezen.

logisch als je erover nadenkt : een volume pot stuurt als die dicht staat je volledig signaal naar je aarde, hoe hoger de waarde van die pot, hoe minder signaal er naar aarde kan als die volledig open staat, de weerstand naar aarde is immers veel hoger.

oorzaak
6 december 2007, 20:04
Beste volumepedaal-kenners,

Ik heb een Boss FV 50H maar vind het verloop van het volume erg ongelijkmatig. Er zit ergens halfverwege een punt waarop het volume met een grote sprong toeneemt. Aangezien ik het pedaal wil gebruiken voor viool-achtig aanzwellen ben ik hier niet blij mee. Je kunt net zo goed gewoon aanslaan. Herkent iemand dit probleem, weet iemand een oplossing (behalve proberen terug te brengen naar de winkel :p )?

Groeten, Frits

Mephistocles
11 januari 2008, 12:40
Beste volumepedaal-kenners,

Ik heb een Boss FV 50H maar vind het verloop van het volume erg ongelijkmatig. Er zit ergens halfverwege een punt waarop het volume met een grote sprong toeneemt. Aangezien ik het pedaal wil gebruiken voor viool-achtig aanzwellen ben ik hier niet blij mee. Je kunt net zo goed gewoon aanslaan. Herkent iemand dit probleem, weet iemand een oplossing (behalve proberen terug te brengen naar de winkel :p )?

Groeten, Frits
Als je ipv een logaritmische een lineaire potmeter plaatst is het over. Je hebt alleen één probleem, om zo'n potmeter zitten van die tandjes. Dan zou je moeten kijken of dat eraf kan. Doe het dan iig niet zelf. Ik zou zeggen: zoek een lineaire en breng die van jou lekker toch terug naar de winkel of verkoop m via internet wat jij wilt.

Ff wat anders. Zou het een leuk idee zijn om een pedaal achter je loop te zetten, en dan van je gitaar naar het einde van je loop nog een pedaal zetten, zodat je de mix wet/dry met een volumepedaal kan instellen?

gieros
11 januari 2008, 13:29
Speel al een tijdje met EB Jr. Ik vind hem echt top. Oerdegelijk. Verder geen ervaring met andere volume pedalen maar er zullen zat goeie op de markt zijn. Hoorde dat die van Boss ook goed is. success