PDA

View Full Version : Drummert aan de gitaar?



Mystical Potato Head
14 november 2007, 00:24
Hallo allemaal,

Ik ben 22 jaar oud en een totale newbie in de wereld van de gitaar. Speel al sinds mijn 12e drums en heb nooit de behoefte gehad om de stokken te ruilen voor een plectrum.

Onder invloed van toppers als: Joe Satriani, Steve Lukather, John Petrucci, Yngwie Malmsteen, Mark Knopfler, Eric Johnsson, Carlos begint het de laatste tijd echter wel heel erg te kriebelen om te beginnen met gitaar spelen. Dit zou ik dus graag naast het drummen willen gaan doen.

Ik heb echter geen verstand van gear, lessen, toonladders, vingerzettingen, akkoorden, etc. Dus hoop op dit forum wat vragen op antwoorden te vinden en te leren van ervaren gitaristen. :lp:

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen met de volgende vragen:

• Hoelang duurt het voordat ik theorie enigszins praktisch kan toepassen. Maw: is het de eerste jaren alleen toonladders, vingerzettingen oefenen of kun je dan al gauw wat spelen?
• Is les noodzakelijk of kun je veel leren uit boeken, internet, etc?
• Welke gitaar zou ik het beste kunnen aanschaffen. Heb e.e.a. gelezen over pick-up’s, hout, kastopbouw en hun invloed op het geluid, etc. Maar zou iemand me kunnen vertellen welke parameters er precies bestaan en hoe deze invloed hebben op het geluid?

o Is het juist wel of niet verstandig om een bepaald type/merk gitaar aan te schaffen om mee te beginnen.
o Kan ik voor +- € 500 een goede gitaar aanschaffen. En wat zou een goede versterker kunnen zijn voor een € 200? Of is het juist verstandig om 2e hands een goede gitaar uit de subtop te kopen. (dit is bij drums nl. vaak te verkiezen boven (redelijk) goedkoop en nieuw?
o Is OLP een goedkoper zustermerk van Music Man; net zoals Pacific bij DW drums? Zag nl. een OLP Lukather of een Petrucci staan voor €329. Is dit wat?

Ik weet dat het veel vragen zijn maar begin nu wel heel nieuwsgierig te worden…Alvast bedankt! :strat:

Luke-wannabe
14 november 2007, 07:53
Hej!!
Hier een lotgenoot. Ik speel namelijk ook drums. Maar ga jij helemaal stoppen met drums, of blijf je dat nog wel doen?

Ik zal je vragen beantwoorden.

• Hoelang duurt het voordat ik theorie enigszins praktisch kan toepassen. Maw: is het de eerste jaren alleen toonladders, vingerzettingen oefenen of kun je dan al gauw wat spelen?
De theorie in praktijk toepassen vind ik nog steeds erg moeilijk, maar dat ligt ook een beetje aan hoe snel je leert en je muzikaliteit. Je moet verbanden gaan zien, en dat is voor sommige mensen erg moeilijk.
• Is les noodzakelijk of kun je veel leren uit boeken, internet, etc?
Je kunt een hoop leren uit boeken e.d. maar ik zou wel les gaan volgen. Dan gaat het wat sneller.
• Welke gitaar zou ik het beste kunnen aanschaffen. Heb e.e.a. gelezen over pick-up’s, hout, kastopbouw en hun invloed op het geluid, etc. Maar zou iemand me kunnen vertellen welke parameters er precies bestaan en hoe deze invloed hebben op het geluid?
Ik zou even kijken in de FAQ's in het 'Elektrische gitaar'-subforum.

o Is het juist wel of niet verstandig om een bepaald type/merk gitaar aan te schaffen om mee te beginnen.
Ik snap de vraag niet helemaal, maar ik verwijs je nog een keer naar het Elektrische gitaar subforum.
o Kan ik voor +- € 500 een goede gitaar aanschaffen. En wat zou een goede versterker kunnen zijn voor een € 200? Of is het juist verstandig om 2e hands een goede gitaar uit de subtop te kopen. (dit is bij drums nl. vaak te verkiezen boven (redelijk) goedkoop en nieuw?
Voor 500 euro kun je, zeker 2dehands, een erg leuke gitaar aanschaffen. En bijvoorbeeld als versterker een Roland Cube of Vox Valvetronics model.
o Is OLP een goedkoper zustermerk van Music Man; net zoals Pacific bij DW drums? Zag nl. een OLP Lukather of een Petrucci staan voor €329. Is dit wat?
Ja OLP is hetzelfde van Musicman als Pacifica van DW. Opzich zijn dit erg lekkere gitaartjes. Ik heb zelf een MM1 en heb daar een aantal optredens mee gedaan. Hij heeft me nooit in de steek gelaten!

Jimwoud
14 november 2007, 14:45
Hier nog een, ik ben 6 jaar geleden begonnen met gitaarspelen, en speel nu al 9 jaar drum. En doe het nog steeds allebei, ook in een band. gitaarspelen is op een of andere manier gewoon een stuk gaver, lekker voor op het podium staan en rocken!!!

Ik heb nooit les gehad in gitaarspelen, het is wel zelf aan te leren. Vooral slaggitaar is prima te doen, maar als je echt wil leren soleren is les wel makkelijk om de techniek en theorie te leren. Dat is ook de reden dat ik voor geen meter kan soleren.

Veel succes, en even doorzetten zodra je wat dingen kunt spelen is het echt leuk. En inderdaad meteen elektrisch beginnen, is gewoon het leukst.

Mystical Potato Head
14 november 2007, 21:20
Allereerst: bedankt voor de reacties!

@Luke-wannabe: ik blijf wel drummen hoor, daar stop ik nooit meer mee. Wil wel echter graag ook gitaar gaan spelen. Wat voor stijll speel jij en wat voor drumstel?

Ben ook van plan lessen te gaan nemen want ik wil wel wat progressie maken om het interessant te houden.

"Is het juist wel of niet verstandig om een bepaald type/merk gitaar aan te schaffen om mee te beginnen" Met deze vraag bedoelde ik te vragen of sommige gitaren helemaal niet werken voor bepaalde stijlen muziek. Bv een Strat die niet werkt voor rock, ik noem maar iets doms (en klopt ook niet geloof ik> Yngwie)

Die Roland Cube komt me bekend voor..ik ga eens kijken voor zo'n apparaat. Zal wel posten als ik iets op 't oog heb.

Wat raden jullie aan als je < €500 een gitaar moet zoeken uitzoeken met een geluid dat ergens in de buurt komt van Lukather, Satriani, Petrucci. De OLP Lukather kopen of misschien 2e hands een betere kopen? En welke mag dat dan bv. zijn, iets met single coil pick-ups? Heb nl. begrepen dat Humbuckers zorgen voor zwaarder, lager, brommerig geluid > zoals bij een les Paul misschien?

Alle advies is welkom! :) :)

Luke-wannabe
14 november 2007, 23:12
Ik zou in jouw geval een HSS gitaartje aanschaffen. HSS staat voor de configuratie van de gitaar. 1 humbucker pickup en 2 single coil pickups, zoals die OLP Luke.
Die Luke van OLP vond ik geen geweldige gitaar. Er is voor datzelfde geld veel meer beter spul op de markt.
Zoek gewoon eens wat gitaren op die jij cool er uit vind zien, en ga die opzoeken op Youtube. Van veel gitaren hebben mensen wel filmpjes gemaakt. En soms kun je aan de hand hiervan veel informatie inwinnen. Zo heb ik ook veel gear gekocht die ik niet even snel kon testen.
Nogmaals zou ik zelf niet voor die OLP Luke gaan. Dan zou ik eerder voor een Ibanez RG gaan (is wel HSH of HH) of een ander superstrat achtige. De MM1 van OLP is ook leuk! Maar ik heb niet zo veel verstand van Superstrats, dus misschien iemand anders met meer advies? Anyone?


Trouwens: Ik ben een flinke heavy hitter a la Chad Smith, John Bonham, Dave Grohl. Dat zijn tog wel mijn invloeden. Ik speel in een PowerPop/Rock band genaamd Crimson Sky (www.crimsonsky.nl)

Kim Wilson
15 november 2007, 09:08
Ha, hier ook een drummer/gitarist! :)


Welkom hier. Let op: gitaarspelen werkt verslavend. :D

Jimwoud
15 november 2007, 10:06
@Mystical potato head: In welke band speel je? En wat voor drumstel heb je?

Ik speel in deze band: SugarSpoon (http://www.sugarspoon.nl)

Mystical Potato Head
17 november 2007, 10:56
Ben op advies van Luke-wannabe eens op Youtube gaan luisteren naar Ibanez RG, Olp MM1, OLP Luke en Petrucci, Fender American classic strat en vindt ze eigenlijk allemaal goed klinken. :satisfie: Ga daarom binnenkort maar eens met een gitarist naar een winkel om daar het e.e.a. eens in het echt te horen en te kijken naar afwerking en materiaalgebruik. Misschien hangen daar ook nog andere superstrats voor een redelijke prijs.

@ Luke-wannabe: Ben op de website van Crimson Sky geweest. Klinkt goed!

@ Jimwoud: Speel nu even niet meer in een band. Heb in het verleden in een Indiebandje gespeeld en m'n laatste band was een rockband met jaren '70, '80 metal invloeden. Maar hou van vanalles: (progressive) rock, funk (Candy, Tower of Power) maar ook fusion (Weckl, Colaiuta, Bill Evans, enz) en pop.

Speel zelf op een Maple Custom van Yamaha en Paiste Traditionals-Zildjian K (custom).

Leuke filmpjes op jullie website. Vooral die tijdens "Averechts". Goed nummer daar in het begin. (wordt trouwens ook goed gedanst 8-) )

hugo123
17 november 2007, 14:41
Welkom!


+10tekens

Luke-wannabe
19 november 2007, 14:20
Ben op advies van Luke-wannabe eens op Youtube gaan luisteren naar Ibanez RG, Olp MM1, OLP Luke en Petrucci, Fender American classic strat en vindt ze eigenlijk allemaal goed klinken. :satisfie: Ga daarom binnenkort maar eens met een gitarist naar een winkel om daar het e.e.a. eens in het echt te horen en te kijken naar afwerking en materiaalgebruik. Misschien hangen daar ook nog andere superstrats voor een redelijke prijs.

@ Luke-wannabe: Ben op de website van Crimson Sky geweest. Klinkt goed!

Ja ga lekker kijken en thnx voor de complimenten :)

Hellsbellsnl
19 november 2007, 17:08
Hello,

Hier nog iemand die ooit met stokjes en ketels speelde.
(stijl was: Peart,Simmons,Moon) althans dat werd geprobeerd.
Nu dan voor een paar jaar toch maar gaan tokkelen en jengelen ook vanwege het al om bekende plaatsgebrek met een drumkit. om nog maar te zwijgen van het geruzie met de buren.

Knbr
19 november 2007, 18:16
Allereerst: bedankt voor de reacties!
Wat raden jullie aan als je < €500 een gitaar moet zoeken uitzoeken met een geluid dat ergens in de buurt komt van Lukather, Satriani, Petrucci. De OLP Lukather kopen of misschien 2e hands een betere kopen? En welke mag dat dan bv. zijn, iets met single coil pick-ups? Heb nl. begrepen dat Humbuckers zorgen voor zwaarder, lager, brommerig geluid > zoals bij een les Paul misschien?


Humbucker is letterlijk Brom-onderdrukker dus ik denk niet dat het brommerig geluid geeft. maar voor de rest heb je denk ik wel gelijk.

Mystical Potato Head
19 november 2007, 20:27
@ Hellsbellsnl: Ben je vast ook fan van Bonzo? Ik kan mijn kit voorlopig nog thuis laten staan (en bespelen :cooler: )

Denk dat ik wel veel meer tijd kan steken in het gitaarspelen omdat ik de versterker gewoon stiller kan draaien en elektronisch drummen ^%#^$# is :stop: :stop:



"Humbucker is letterlijk Brom-onderdrukker dus ik denk niet dat het brommerig geluid geeft." Ok weer wat geleerd! :)