PDA

View Full Version : wet/dry/wet setup hulp gezocht



bazzz
13 november 2007, 21:35
Hoi,

Na het lezen van een aantal interessante stukjes over de zgn. wet/dry/wet set up moet ik eerlijk bekennnen dat het mij niet helemaal duidelijk is. Bij deze vraag ik dan ook jullie expertise!
Dit is mijn setup:
pre-amp: Marshall JMP-1
FX unit: Rocktron repliflex
Poweramp: Marshall 9200
Cabinets: twee 2x12's custommade met celestions (G 12 century vintages)

Als ik het een beetje begrijp ga je je signaal opsplitsen, maar hoe sluit je dat precies aan? Ik heb al een beetje rondgesurft, maar niet veel uitleg gevonden...
Wie o wie


Gr,
Bazzz
www.nickelzson.nl

peter_heijnen
13 november 2007, 22:03
Voor w/d/w heb je drie eindtrappen incl aanhangende speaker nodig. Met jouw spullen kun je een w/d setup bouwen en dat is echt goed genoeg, zeker om mee te beginnen.

Wat je daarvoor moet doen:
1-je tapt je geluidsbron/preamp twee keer af, desnoods met een y-kabel.

2-een tap gaat rechtstreeks, dus hardstikke droog, naar een kanaal van je eindtrap, en de andere tap gaat eerst naar je fx-processor en van daaruit naar het andere kanaal van de eindtrap.
Je preamp heeft vast een stereo out, dus een kant daarvan kan naar je poweramp en de andere kan naar je processor.

Je moet hierbij wel zorgen dat uit je fx-processor een zogenaamd 100%wet oftewel fullwet signaal naar buiten komt, anders ontstaan er faseproblemen tussen het droge signaal en het processorsignaal.

3-nu meng je het froge signaal met je efectsignaal tot je de gewenste verhouding droog signaal-effect krijgt.

Bij een w/d of w/d/w setup verlies je wat aan gebruikersgemak vergeleken met een situatie waarbij je met je brongeluid helemaal door een processor gaat, maar het komt wel zowel de originele kwaliteit van je pure brongeluid als ook de ruimtelijkheid van je geprocesde geluid behoorlijk ten goede.

Albertj
13 november 2007, 22:08
Hee !

Een W/D/W setup bestaat eigenlijk uit het volgende:

3 cabs waarvan je center cab alleen je ''Dry'' signaal weergeeft en de linker en rechter cab je ''wet'' signaal weergeven. (Met je effecten e.d)

Je zal dus 2 poweramps nodig hebben. Een stereo amp voor je Wets en een mono amp voor je center cab.

Gtz, Albert

bazzz
14 november 2007, 09:43
ik ga dit zeker proberen. Ik heb het alleen het idee dat mijn effecten (bijv. delay's) minder 'ruimtelijk' zullen klinken. Maar ik denk wel dat mijn geluid meer body krijgt. Ben heel benieuwd. Dit betekent dus dat ik wel altijd in stereo over de P.A. moet spelen:-))
Mijn geluidsman zal wel blij zijn, want ik speel op een Parker Nitelfy met ook nog een accoustisch signaal, dat ik ook stereo naar de mengtafel stuur....
Dus met dit accoustische signaal kan ik dit trucje ook nog een keer uitvoeren!
Dat zijn dan 4 kanalen voor mij!!

In ieder geval bedankt voor julie reactie!

peter_heijnen
14 november 2007, 10:14
Ik heb het alleen het idee dat mijn effecten (bijv. delay's) minder 'ruimtelijk' zullen klinken.
In tegendeel.

BeeJee
14 november 2007, 11:29
Dan zou ik toch echt voor W-D-W gaan, kun je zes kanalen opeisen :satisfie: :D

Nitefly7
14 november 2007, 23:13
ik ga dit zeker proberen. Ik heb het alleen het idee dat mijn effecten (bijv. delay's) minder 'ruimtelijk' zullen klinken. Maar ik denk wel dat mijn geluid meer body krijgt. Ben heel benieuwd. Dit betekent dus dat ik wel altijd in stereo over de P.A. moet spelen:-))
Mijn geluidsman zal wel blij zijn, want ik speel op een Parker Nitelfy met ook nog een accoustisch signaal, dat ik ook stereo naar de mengtafel stuur....
Dus met dit accoustische signaal kan ik dit trucje ook nog een keer uitvoeren!
Dat zijn dan 4 kanalen voor mij!!

In ieder geval bedankt voor julie reactie!

je Parker is toch magnetisch/akoestisch = 2 maar alleen je piezo's gaan naar de P.A.. toch?
of haal je die door 'n stereo effect ?
je hebt in principe met w/d/w + piezo 4 kanalen
1 droog kanaal recht door 't midden (mono)
1 stereo signaal l/r van je effecten (stereo)/2 kanalen

1 mono piezo signaal

als je piezo's stereo-fx doorkruisen en je wilt je piezo's stereo hebben (wat m.i. niet echt heel veel toevoegt, tenzij je 'n lekkere stereo reverb hebt..)
dan kun je idd met 5 kanalen ook wat leuks doen..

bazzz
15 november 2007, 21:22
Daar heb je idd gelijk in. Mijn accoustische signaal gaat naar een Ibanez PT-4, die ik stereo uitstuur via twee DI's naar de P.A. Dat is niet echt stereo, maar door de chorus en reverb krijg je wel een stereo-effect

Einzeln
15 november 2007, 22:16
Wat je ook kunt doen is een DI signaal van je speaker signaal pakken en die door een stereo effect halen en dan met een transistor eindbak naar 2 pa achtige luidsprekers gaan. Dit is de Jan Akkerman (jazzah) manier.

peter_heijnen
16 november 2007, 00:53
En wat je natuurlijk ook kunt doen is je jmp en 9200 inruilen voor een fijne buizentop en een stereo transistor eindtrap.
Ook maak je je beide 2x12's stereo, als je die dan naast elkaar zet heb je 4 apart aan te sturen speakers netjes op een rij.

De buizentop sluit je dan zowel rechtstreeks op de twee binnenste van de vier speakers aan, als ook via een lineout -of via een DI zoals nico ook al aangeeft- op je replifex. Die sluit je aan op de eindtrap, die je op zijn beurt natuurlijk weer aansluit op de twee buitenste van je vier speakers.

En klaar is je w/d/w setup, vwala!

Edit: grappig, ik ben dus ook tijden zo bezig geweest en heb -te- lang rondgezeuld met veel te veel spullen, maar daar ben ik al een tijdje mooi klaar mee. Momenteel ben ik meer dan tevreden met -nota bene- een ac15 1x12 combootje plus een klein pedalboard, en uiteindelijk hoop ik de voor mij perfecte 1x12 combo met paralelle fx-loop te vinden die ik dan wil combineren met zowel mijn pedalboard als mijn lexicon g2, in mono! :)

JorikDekkers
16 november 2007, 13:23
Dan zou ik eerder een 2x12 houden voor de dry in het midden en dan 2 1x12s aan de kanten voor de wets. Op die manier heb je een veel breder geluid voor hetzelfde geld. Plus een extra 1x12 cab is ook nooit weg voor de kleinere podia.

Nitefly7
16 november 2007, 23:09
Wat je ook kunt doen is een DI signaal van je speaker signaal pakken en die door een stereo effect halen en dan met een transistor eindbak naar 2 pa achtige luidsprekers gaan. Dit is de Jan Akkerman (jazzah) manier.

dat idee wil ik ook ooit nog gaan doen, maar dan misschien zelfs met actieve monitors...

guitaraddict
17 november 2007, 10:41
En wat doen jullie met je gitaarsignaal , hoe split je dat ?

En hoe je vermijd je aardlussen ?

Gaat het sigaal dus naar een splitter die 1 signaal naar de droge versterker stuurt en de andere naar de 2e versterker waar in de loop het fx apparaat zit op wet ingesteld en de andere uitgang ( wet ) van dit fx apparaat naar de 3 versterker ?

Het klinkt zo erg ingewikkeld vrees ik !

Alf

Wie laat hier zijn licht op schijnen ??

Eezz
7 oktober 2008, 22:40
...Je moet hierbij wel zorgen dat uit je fx-processor een zogenaamd 100%wet oftewel fullwet signaal naar buiten komt, anders ontstaan er faseproblemen tussen het droge signaal en het processorsignaal.


Bump!

Ik zit zelf ook te brainstormen over een w/d/w setup. Ik heb echter geen rack fx processor maar dacht mijn T-rex Roommate en TC nova delay als wet fx te gebruiken. Nu lees ik hier dus dat het belangrijk is om alleen 100% wet signaal door de wet stereo poweramp te sturen omdat je anders faseproblemen krijgt. (Door het geringe tijdsverschil dat er optreed neem ik aan?)

Ik gebruik in de praktijk 3 tot 5 verschillende delay presets, iedere preset heeft zijn eigen level/blend/mix stand. Maw de ene keer wil ik de delays bijna zo hard hebben als het origineel en de andere keer hoeven ze bijna niet hoorbaar te zijn.

Hoe kan ik zorgen dat ik beschik over verschillende delay levels zonder het dry signaal in het wet gedeelte te laten komen? Kan dat in mijn geval uberhaupt?

Hoe doen jullie dat met rack fx processors. Kun je dan per preset het uitgangsvolume regelen of zo?

En begrijp het nou goed als ik concludeer dat je totale volume toeneemt naarmate je meer (wet) effect gebruikt?

WillemdaGuide
8 oktober 2008, 09:27
Volgens mij kun je dan het effectlevel gewoon verhogen/verlagen door het volume van de poweramp(s) die het wet signaal te versterken aan te passen.

Harm
8 oktober 2008, 11:26
Volgens mij kun je dan het effectlevel gewoon verhogen/verlagen door het volume van de poweramp(s) die het wet signaal te versterken aan te passen.

Precies!
Bepaal hoe hard je live speelt, pas daar je volume van de eindtrap aan voor de effecten en stel daarop de effecten in.. verder dan alleen een kwestie van terugdraaien van de eindtrap...

Harm

edje kadetje
8 oktober 2008, 12:09
Precies!
Bepaal hoe hard je live speelt, pas daar je volume van de eindtrap aan voor de effecten en stel daarop de effecten in.. verder dan alleen een kwestie van terugdraaien van de eindtrap...

Harm

Hoe waar dit ook is, het lijkt me niet handig in een live situatie. Wissel je van geluid, moet je ook nog even met de hand je power amp bedienen.
Handiger lijkt mij om het level van je effectprocessor - wat waarschijnlijk programmeerbaar is - per preset te differentieren.

Harm
8 oktober 2008, 12:12
Hoe waar dit ook is, het lijkt me niet handig in een live situatie. Wissel je van geluid, moet je ook nog even met de hand je power amp bedienen.
Handiger lijkt mij om het level van je effectprocessor - wat waarschijnlijk programmeerbaar is - per preset te differentieren.

In principe zijn je effecten altijd op juiste volumes ingesteld... Begeleidingsgalm juiste volume tov sologalm, etc... Het enige wat verschilt is hoe hard jij op het podium staat met je dry (dus volume van de top) en de amp voor effecten (stereo voor de wets), dit zijn de enige volumes die je standaard instelt voor elke gig...

Harm

Liquid_Metal
8 oktober 2008, 12:49
Waarom is het hele wet-verhaal ooit bedacht? Ik heb een G-Major en als ik daar mijn delay op 100% zet ben ik mijn oorspronkelijke geluid kwijt. Als ik m op 0 zet heb ik geen delay, dus moet ik een middenweg kiezen. Maar ik heb dus:
1. te weinig (minder) volume van mijn oorspronkelijke geluid over, of
2. te weinig delay.

Naar mijn weten kan ik verder alleen de kill dry aanzetten zodat ik tijdens een effect wel 'origineel' geluid heb, maar als ik dan mijn effecten uitschakel heb ik geen geluid meer. Is dit echt zo of doe ik iets fout/zie ik iets over het hoofd?

Het enige andere multieffect dat ik heb gehad was de Boss GT8 en daar was geen sprake van wet/dry. Ik had mijn oorspronkelijke geluid en effecten als delay kwamen daar 'overheen'. Dus mijn originele geluid werd niet aangetast. Het werd wel aangetast bij zaken zoals chorus enzo (daar kwam dat in de plaats van je originele geluid. 100% wet dus)

Op dit moment gebruik ik de klassieke chain (preamp>fx>poweramp>speaker)

muziekschuur
3 augustus 2009, 21:01
Wet dry Wet.

Zoals ik het gebruik. Je hebt een fijne preamp zoals een Mesa Boogie V-twin, of een Koch pedaltone. Daaruit ga je direct naar je centerversterker. Je overstuur is dus direct via de centerversterker te regelen. Dit is je main source.

Links en rechts. Vanuit de V-twin of pedaltone is er een Y verbinding (de V-twin heeft een TO POWERAMP aansluiting die dus direct naar een voetpedaaltje kan). Ik heb daar een reverb en een stereo chorus voor. Die gaan dus naar links en rechts.

Tussen deze stereo setup met center kanaal setup kun je nu kiezen tussen mono effecten (via het centerkanaal of via 3 kanalen) en via het stereo (zonder centergeluid) pad.

Dit is dus de WET DRY WET setup. Om deze setup goed te laten werken heb je een hoogwaardige stereo FX chain nodig. Dus werden daar nog niet zolang geleden Lexicon PCM70 en latere varianten voor gebruikt. Maar ook Eventide H8000's waren in deze scene populair.

Inmiddels, Bijvoorbeeld met de Marble Jazzah, maar ook gewoon met een buizencombootje en een P.A. stereo versterkertje en twee extra speakers is de WET DRY WET setup duidelijk kleiner geworden.

Inmiddels heb ik een effectenbakje dat links en rechts naar de P.A. kan sturen en het centerkanaal gaat naar de gitaarversterker en via een microfoon ook naar de P.A.

Hoogwaardige effecten zijn inmiddels ook in pedalvorm verkrijgbaar zo heeft de Digitech Hardwire reverb een Lexiconchip erin en kun je dus op een goed gemaakt pedalboard snel een WET DRY WET setup maken die ook in mono en in stereosetup goed werkt.

Een mooie flightcase kun je maken van de DAP Showmaster 24 of 48. Daarmee heb je een lege doos die een fijne basis kan vormen voor je WET DRY WET setup.
Suc6.

Liquid_Metal
3 augustus 2009, 22:45
Waarom reageer je nou op een topic van 2 jaar geleden? Om de TS te helpen? Volgens mij is die wel klaar. Of om je eigen spul to boasten? :soinnocent:

(overigens zie ik dat de laatste post een vraag van mijzelf was. ONBEANTWOORD. Lekker forum hier :P:hippie:. Het antwoord weet ik inmiddels wel :))

hole
4 augustus 2009, 08:14
(overigens zie ik dat de laatste post een vraag van mijzelf was. ONBEANTWOORD. Lekker forum hier :P:hippie:. Het antwoord weet ik inmiddels wel )

:P

Je bent in minder dan een jaar geëvolueerd van serieel naar wet-dry naar parallel, naar weer serieel.

MAKE UP YOUR Epic MIND :D:D::seriousf::seriousf:

En wat betreft je reactie: doen we dat niet allemaal, ons eigen spul boasten!!! Het is wél GN natuurlijk ..haha :D

Overigens heeft Muziekschuur wel een ontzettend gave PA set (BagEnd)..daar wil ik ook wel eens over spelen hoor.

Liquid_Metal
4 augustus 2009, 09:35
:P

Je bent in minder dan een jaar geëvolueerd van serieel naar wet-dry naar parallel, naar weer serieel.

MAKE UP YOUR Epic MIND :D:D::seriousf::seriousf:

En wat betreft je reactie: doen we dat niet allemaal, ons eigen spul boasten!!! Het is wél GN natuurlijk ..haha :D

Overigens heeft Muziekschuur wel een ontzettend gave PA set (BagEnd)..daar wil ik ook wel eens over spelen hoor.

Ik begreep de intentie van de post niet helemaal. TS helpen lijkt me wat overbodig en de rest van het topic is ook al wat ouder. De toevoeging lijkt een antwoord op een gestelde vraag, dus vandaar.

Tja het eerste serieel was het begin van mijn rackcarriere. Dat zoog toon als een malle en toen was W/D een makkelijke optie. Dat werkte niet ideaal dus ging ik het maar met een mixer proberen. Klonk super maar werkte ook niet ideaal en aangezien toen de GM2 uitkwam (ongeveer tegelijk met mijn mixeraanschaf) was dat een goede keus. Ik ben er erg tevreden mee dus de kans is groot dat deze voorlopig blijft.
Sowieso zie ik mezelf niet snel weer van serieel afstappen. Zeker als ik de tonesuck niet merk.