PDA

View Full Version : Gewoon een Stratocaster



SonofDestiny
13 november 2007, 19:51
Hoe duur is een gewone Stratocaster? Zonder al die 'speciale' dingen waarvoor je betaalt, zoals de leeftijd en de signature-naam ofzo. Ik zie bij Feedback Fenders van 700 euro staan maar ook van 5000 euro. Is er nou ook zoveel verschil in kwaliteit?

Kan je trouwens ook je Stratocaster in een bepaalde kleur laten bestellen?

G.G.
13 november 2007, 20:04
Hoe duur is een gewone Stratocaster? Zonder al die 'speciale' dingen waarvoor je betaalt, zoals de leeftijd en de signature-naam ofzo. Ik zie bij Feedback Fenders van 700 euro staan maar ook van 5000 euro. Is er nou ook zoveel verschil in kwaliteit?

Kan je trouwens ook je Stratocaster in een bepaalde kleur laten bestellen?

Er is verschil in kwaliteit, maar dat is niet rechtevenredig met de prijs. Wat betreft de kleur, kijk eens op warmoth.com

Eko
13 november 2007, 22:35
Ik ga er even van uit dat je nieuw bent en niet op de hoogte met eerdere discussies ( zoekfunctie).
Fender bouwt het model stratocaster al meer dan 50 jaar. Omdat het het meest gemaakt ( en geimmiteerde ) is heeft Fender besloten om voor iedere beurs zo`n model te hebben. Dat betekent dat je een Squier uit China kunt halen maar ook een Customshop van dezelfde kleur.
Daartussen zit een hoop verschil. Niet alleen de prijs!
Er is een enorme diversiteit aan kwaliteit en uitvoeringen.
De produktie van de standaard Strats komen uit Mexico en Japan. Uit Japan meer de reissues en uit Mexico over het algemeen de standards en de 50`s en 60`s strats ( nog wel meer maar dat doet even niet terzake)
Uit Amerika komen de strats met USA onderdelen. Gebouwd zoals ze dat al 50 jaar doen.
Goedkope series zoals de Highway`s worden met dunnere laklagen afgewerkt en hebben hun eigen liefhebbers.
Standaard versies hebben de polylakken en zijn voorzien van de nieuwste hardware en stijlen.
De American Vintage series zijn exact zoals ze vroeger werden gemaakt inclusief de oude nitrolakken
De Custom shop levert strats die uit de betere materialen door de beste vaklui zijn gemaakt.
Of dit alles de centen waard is? Als je het niet hoort en/of er aan af speelt niet. Als je het speelgemak en geluidsverschil goed hoort is elke prijs onbelangrijk.
Als het je alleen om het model gaat en een goed instrument zoekt voor minder geld. Kijk dan eens naar een Haar of een axe van een andere kleinere bouwer. Kost de helft van een Customshop en is zeker goed genoeg.

De Beer
13 november 2007, 22:55
De produktie van de standaard Strats komen uit Mexico en Japan. Uit Japan meer de reissues en uit Mexico over het algemeen de standards en de 50`s en 60`s strats ( nog wel meer maar dat doet even niet terzake)
Uit Amerika komen de strats met USA onderdelen. Gebouwd zoals ze dat al 50 jaar doen.
Goedkope series zoals de Highway`s worden met dunnere laklagen afgewerkt en hebben hun eigen liefhebbers.
Standaard versies hebben de polylakken en zijn voorzien van de nieuwste hardware en stijlen.
De American Vintage series zijn exact zoals ze vroeger werden gemaakt inclusief de oude nitrolakken
De Custom shop levert strats die uit de betere materialen door de beste vaklui zijn gemaakt.Beste replie ooit!

Rocketman
13 november 2007, 23:50
maar is het niet zo bij de meeste strats dat ie na aanschaf waard wordt wat een gek er voor geeft? Ik bedoel ik heb in 96 een nieuwe USA Strat gekocht voor 2200 gulden. Wat is zoeen nu waard? 300? 500? 1000? 250?

Ik zie het verschil eigenlijk nauwelijks tussen de dure en de goedkope. Maar ik geef ook toe dat ik totaal niet op de hoogte ben van de specs van de mijne. Ik heb hem gekocht in een winkel die ik toen al 10 jaar vertrouwde en die ik nu nog steeds vertrouw.

Ik moet ook zeggen er is echt helemaal niks mis met de gitaar.....Ik heb 1 keer de veren losgetrokken bij 1 of andere Deep Purple solo, dat is het enige probleem wat ik er ooit mee gehad heb . Hij is, ook na vele optredens de afgelopen 10 jaar nog steeds als nieuw. Hij klinkt precies zoals een strat moet klinken, dus SRV, Hendrix, Shadows noem maar op.

Maar ik bedoel soms zie ik duurdere die lelijker zijn en soms goedkope die net zo mooi zijn. Of misschien wel mooier. Het verschil tussen USA, Mex en Japan schijnt ook al niet interessant te zijn. Kortom eigenlijk heb ik gewoon geen idee.

Bij een Gretsch kun je er na het nodige onderzoek wel achter komen wat precies de specs en de waarde van je gitaar zijn maar bij een strat lijkt me dat haast onmogelijk.

Fender_Type
13 november 2007, 23:51
Fuck die hele verhalen! Ga spelen man!

Mod-edit: Dag Yamhammer! Ga je nu weer lief buiten spelen?

mikeyaxeman
14 november 2007, 00:02
Fuck die hele verhalen! Ga spelen man!

Ik denk dat jij zit te solliciteren naar een ban flapdrol!
Gezien dit en je andere posts...

mikeyaxeman
14 november 2007, 00:15
Wat jij wilt kerel...

Tankman
14 november 2007, 00:16
Zo...die heb ik ook meteen eventjes een waarschuwing gestuurd naar de leiders van dit forum over ons fender vriendje met tourettes...

Eko
14 november 2007, 07:55
Het probleem met de waarde van Fenders ligt het in het feit dat er massa`s van gemaakt zijn. De oude strats uit Amerika hebben het voordeel dat er maar weinig van zijn en dat doet het altijd goed bij verzamelen. Ook zijn er ( van de weinigen) nog minder origineel.
Van de gitaren van , laten we zeggen, 1980 zijn er zoveel gemaakt en verkocht dat het speciale er wel een beetje af is. Dan ga je eerder kijken naar uitvoeringen die er maar weinig zijn. Fender heeft een aantal keren geexpirimenteerd met nieuwere elementen. De voorlopers van de lace sensors zaten bv op de Fender Elites. Die zijn nu nog niet extreem veel waard , maar wel weinig verkocht en dus potentieel verzamelwaardig.
DE meesten kijken naar een Fender om te verzamelen en dat is een foute manier van kopen. Leo Fender bedacht instrumenten als de Telecaster en Stratocaster als instrumenten om te spelen. De gehele produktie was er op gericht om de onderdelen zo goedkoop mogelijk te kunnen maken en ,bij slijtage makkelijk, te vervangen. Gebruiksmaterialen dus.
In prijzen voor het verzamelen en restwaardes moet je ondertussen ook dollarkoersen verwerken. ER zijn in de jaren strats verkocht terwijl de dollar huizenhoog stond terwijl die de laatste jaren in de kelder bivakkeert. Ook dat heeft z`n invloed. Je gaat immers geen goud betalen voor een massaprodukt wat je nu voor weinig nieuw kunt kopen.
Koop om te spelen en laat het verzamelen over aan mensen die geld over hebben om te doen waar ze zin in hebben. Die kopen immers niet om er op te spelen maar om er mee gezien te worden of om in de kluis te leggen.

Rocketman
16 november 2007, 02:51
Oh ik koop ook om te spelen hoor. Ik gebruik mijn huidige Gretsch ook voor optredens. Maar ik verwonder me, net als de topic starter, over het prijsverschil van Strats.

De dollarkoers speelt inderdaad een enorme rol, daar had ik nog niet aan gedacht. De dollar was in 96 of 97 toen ik mijn strat kocht echt veel en veel duurder dan nu.

Maar afgezien daarvan speelt er toch nog iets.

Voorzover ik kan zien is dit mijn strat, al is de mijne 2 jaar ouder en al weet ik niks over die technische details waar ze het over hebben, maar qua hout en zichtbare hardware is de mijne exact zo.

http://www.oasismusicalinstruments.ltd.uk/acatalog/info_UsedFenderStratSB090.html

Daar vragen die lui 625.00 GBP = 873.701 EUR voor.

Is dat dan niet veel te duur?

nathandan
16 november 2007, 15:52
de duurste fender die daar staat is meestal niet nieuw maar al een ouder versie en ik heb het niet over 2jaar maar over 30 jaar die zijn veel waard. ik heb een van 35 jaar en die is zo iets maar nieuw een fender van5000 lijkt mij duur.of het is een custom gitaar daar is gewoon veel tijd in gestoken in de body maar blijft het zelfde klinke als de duurste gitaar uit die reeks.

Rocketman
16 november 2007, 16:12
Heb ik exact dezelfde pickups als Buddy Holly had? Zie reactie 11

Eko
16 november 2007, 16:57
De gitaar die je hebt is echt wel terug te vinden als je moeite doet. Als ik van het weekend iets meer tijd heb zoek ik de specificaties even op voor je. Ik heb hier een hele stapel gidsen uit de jaren 1990-2000 liggen met alle gitaren er in.
Over het algemeen kan gezegd worden dat de pick-ups uit de tijd van Buddy Holly zelf met de hand werden gewonden. Abigail Ybarrah doet dit al 50 jaar! In het begin waren de machines zeer onnauwkeurig en werden windingen om de spoel gemaakt op gevoel en met onnauwkeurige metingen. Om klachten te voorkomen was er wel ruwe controle mogelijk en werd er soms wat extra gewonden. Die laatste catagorie leverde iets meer output en meer mid in het geluid. Die zijn nu zeer geliefd en gezocht. Fender bouwt ze nu na en noemt ze fat 50`s of Custom 54. Ze zijn er nu in meerdere variaties dus , waar ze vroeger per ongeluk ontstonden.
De standaard pick-ups in USA standards zijn inderdaad normale standaard elementen en voldoen in de meeste gevallen wel. Het echte glazen geluid ( als je geluid ooit kunt omschrijven...) uit de fifty`s komt uit pick-ups met polen die een afgeronde bovenkant hebben ( of een schuin kantje). Beveled edges of poles. Ze zitten in de American Vintage en de Custom Shop gitaren.
Ze zijn ook gewoon los te koop in een set.
Laat je niets wijs maken , als je je huidige strat aansluit op een mooie twin en het treble gedeelte iets verder openzet kom je al akelig dicht in de buurt. Snaren doen ook wonderen. Zet maar eens een set vintage nickel op je gitaar. Het verschil is groot t.o.v. moderne gecoate snaren.
De waarde van je strat is inderdaad niet echt speciaal te noemen. Ik heb zelf een `97 hardtail. 2200 ouderwetse guldens is nog maar 1000 euries nieuw. ga er van uit dat verzameltechnisch de strats uit de jaren 70 nog ,,maar,, net iets meer dan 1000-1500 doen. Dit voor normale strats , er zijn uitzonderingen. Hoe vroeger hoe hoger de waarde. Dit geld echter alleen voor instrumenten die geheel origineel zijn en dan mag de hals niet meer dan 3 maanden in datum van de body verschillen.
Onze instrumenten zijn met duizenden en duizenden verkocht en dus niet zeldzaam. Bijna allemaal wel een keer voorzien van nieuwe slagplaten, stelmechanieken , pick-ups of straplocks. Niet origineel meer dus. Prijzen liggen tussen 600-900 euries. Voor de deluxe versies soms iets meer.

Rocketman
16 november 2007, 23:57
Het gaat mij dus niet om de waarde he. Ik wil alleen graag mijn ouwe trouwe strat waarderen zoals ie is. Een miskoop was het sowieso niet.

Maar ik ben nu, een tiental jaren later, wel benieuwd naar wat voor iets het is enzo.

Het serienummer is N7230117. En verder ziet ie er EXACT zo uit als in berichtje 11.

Mijn strat is de meest veelzijdige gitaar die ik ooit heb gehad. Alles kan ie. Ok mijn Gretsch met Hilotrons heeft natuurlijk een soundje wat de Strat niet heeft. Maar verder wint de strat op alle fronten. Bespeelbaarheid maar ook veelzijdigheid qua geluid.