PDA

View Full Version : pijn in vingers



guitarlover
13 november 2007, 19:41
hey

ik wil heeell errggg graaagg gitaar leren spelen. Weet nog niks van gitaren af. ik wilde op les gaan maar ik heb gemerkt dat ik echt pijn krijg in mn vingers bij het spelen. ligt dat aan mij of ligt het aan die gitaar. Het is een spanish akoestische die ik heb geprobeerd. zelf heb ik hele kleine handjes met dunne vingertjes en ik moet echt veel kracht zetten om er een goed klinkende noot uit te krijgen, waarna het lijkt alsof mn vingers in brand staan. iemand met enige raad??

Rouzy
13 november 2007, 19:46
Oefenen, oefenen en oefenen!

guitarlover
13 november 2007, 19:50
Oefenen, oefenen en oefenen!

maar zijn alle gitaren zo of zijn er ook licht spelende gitaren.

Harald
13 november 2007, 19:50
Zal waarschijnlijk niet aan jou liggen. Iedereen die begint te spelen heeft na even spelen pijn aan de vingers. Je moet nl. eerst wat eelt op de vingertoppen krijgen. Dat duurt bij de een wat langer dan bij de ander, maar is in het begin wel normaal.

Harald
13 november 2007, 19:53
maar zijn alle gitaren zo of zijn er ook licht spelende gitaren.

Er zijn uiteraard verschillen in bespeelbaarheid van gitaren, en soms behoorlijk grote. Maar om te beoordelen of het aan je gitaar ligt zou je die gitaar echt even in handen moeten hebben. Is meer een vraag voor een kennis of je gitaarleraar. Je zult in het begin al snel vinden dat je veel kracht moet zetten. Het is tenslotte een, voor jou, nieuwe manier van je hand gebruiken.

sanderz
13 november 2007, 21:30
Oefenen, oefenen, oefenen... juist

Ik ben wel van mening dat je dat oefenen moet doseren. Beter 10x 5 minuten dan één keer een uur. Overbelasten is vanzelfsprekend niet goed.

Aan de andere kant: ik had vorige week plotseling erg veel pijn in mijn linker pink, vooral bij slides. Een soort zenuwpijn. Dat ging wel over door blind doorgaan.

Misschien een setje .010 snaren proberen?

Succes!

Buzz
13 november 2007, 21:36
Misschien een setje .010 snaren proberen?

Succes!

Op een spaanse gitaar? Ik dacht het niet.

harrie
14 november 2007, 06:47
Een Spaans gitaar (nylon snaren!) is vriendelijker voor je vingers dan een staalsnarige gitaar. Dus aan de gitaar zal het niet leggen. Inderdaad, gewoon oefenen en rustig opbouwen.

MurphyFan
14 november 2007, 08:29
tot over enkele weken had ik ook nog vaak pijn na het spelen, zelfs 's anderendaags op't werk nog last bij het typen. Nu is dat de laatste tijd al een pak beter geworden hoor. 'k voel het nog wel, maar gewoon nog een uurtje na het spelen ofzo, het duurt geen dagen meer eer de pijn weg is.
Maar de vingertoppen zien er nog altijd niet uit, de huid schilfert nog e.d. Geef het zeker niet op hoor, je zal zien dat de vingertoppen al behoorlijk hard worden na een paar weken. Niemand zei dat het makkelijk ging worden hé ;) Soms moet je wel wat lijden om iets onder de knie te krijgen. Later zal je er ook met plezier en eer aan terugdenken!

sanderz
14 november 2007, 08:42
Buzz, je hebt helemaal gelijk. Sorry. Excuus. Bedankt dat je zo vriendelijk wilde zijn om mijn misser te corrigeren.

Op een spaanse gitaar mag je geen setje .010 zetten. Ook niet als je pijn in je vingers hebt.

Buzz
14 november 2007, 08:55
Misschien dat low-tension nylon iets uithaalt.En waarschijnlijk ook de actie bij de topkam.

Laser
14 november 2007, 08:56
Ja, iedereen die begint heeft er last van.
Dus inderdaad niet overdrijven, korte sessies (bvb 2x 10min per dag), en geleidelijk opbouwen. Op een nylonsnarige moet dat gaan.

Je kan je handen daar ook wat op voorbereiden. O.a. Pierre Bensusan heeft specifieke oefeningen uitgewerkt om de handen te stretchen voor het spelen. Vergelijk het met een atleet die voor en na het trainen rekoefeningen doet om de spieren soepel te houden. Scheelt hem een brok in de stijfheid achteraf.

Maar de eelt die gevormd wordt, daar valt niet veel aan te doen. Hoeft ook niks aan gedaan te worden. Het went wel heel snel.

Moed houden en genieten van het spelen!!!

axmaster
14 november 2007, 09:04
Hallo guitarlover,

'No pain, no gain'. Even de tanden op elkaar, dan gaat de pijn vanzelf over. Ik zou spelen totdat mijn vingers pijn doen, nog even doorgaan, en dan je vingers rust geven. Vervolgens weer gaan spelen etc. Je zult merken dat je steeds langer pijnvrij kunt spelen.

Wat mij geholpen heeft toen ik begon met spelen zijn dunne snaren (010) . Mocht je voor een snaalsnaar gitaar kiezen is dat een optie.

Succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, Peter

guitarlover
14 november 2007, 15:49
tot over enkele weken had ik ook nog vaak pijn na het spelen, zelfs 's anderendaags op't werk nog last bij het typen. Nu is dat de laatste tijd al een pak beter geworden hoor. 'k voel het nog wel, maar gewoon nog een uurtje na het spelen ofzo, het duurt geen dagen meer eer de pijn weg is.
Maar de vingertoppen zien er nog altijd niet uit, de huid schilfert nog e.d. Geef het zeker niet op hoor, je zal zien dat de vingertoppen al behoorlijk hard worden na een paar weken. Niemand zei dat het makkelijk ging worden hé ;) Soms moet je wel wat lijden om iets onder de knie te krijgen. Later zal je er ook met plezier en eer aan terugdenken!


hmm dan ga ik van die lelijke vingers krijgen..maar ik blijf me aan vasthouden dat het achteraf wellicht waard is. gitaar spelen is al 5 jaar een droom voor mij. heb het ook vaak opgegeven doordat het zon pijn doet. Ik dacht dat het gewoon aan mijn vingers lag omdat het bij de mensen die ik ken alleen wat kietelt (die hebben gewoon een dikke huid om hun vingers heen). maar nu zie ik dat ik dus niet de enige ben..dus heb weer moed om echt te beginnen! Bedankt Jongens!!!

*AcousticGuitarMan*
14 november 2007, 17:26
Ik speel nu 9 weken ofzo en had eerst zo'n pijn. Nu niet. Na ongeveer 4 weken was het over bij mij

Dudie
17 november 2007, 19:32
Op nylon (klassieke gitaar) studeren, of voor dit doeleinde een goedkoop modelletje kopen. De western is het gemeenst voor je vingers in mijn ervaring. Neem je gitaar even mee naar de winkel om te kijken of het kammetje bv wat lager kan zodat je minder hard hoeft te drukken. Verder heb ik ooit gehoord van iemand die lijm op zijn vingertoppen smeerde (en uit liet harden) maar heb dit maar belachelijk gevonden en raadt het af.

De belangrijkste tip is psychologisch: Als je pijn hebt na het spelen, of soms zelfs de volgende dag, denk dan bij jezelf YES! -wat heb ik hard gewerkt! en wees TROTS! Hetzelfde geldt voor blaren en bloeduitstortingen.

...en maar doorgaan... :cooler:

Rocketman
18 november 2007, 14:40
Vooral doorgaan, ik kan het me ook nog herinneren dat ik vroeger altijd gloeiende vingers had. En zelfs dit jaar, na een lange zomerstop, had ik het weer een beetje bij de eerste paar repetities met de band.

Ik kreeg ooit een tip; en die werkt echt; als je in de buurt van een stenen muur of betonnen oppervlak staat, heel eventjes zachtjes met je vingertoppen overheen gaan. En dat gewoon jezelf aanwennen zodat je dat automatisch even doet als je bij zo'n ruw oppervlak staat.

De huid op je vingertoppen moet in ieder geval niet Zwitsal baby zacht zijn.

blue spotted gherkin
22 november 2007, 12:19
Vooral doorgaan, ik kan het me ook nog herinneren dat ik vroeger altijd gloeiende vingers had. En zelfs dit jaar, na een lange zomerstop, had ik het weer een beetje bij de eerste paar repetities met de band.

Ik kreeg ooit een tip; en die werkt echt; als je in de buurt van een stenen muur of betonnen oppervlak staat, heel eventjes zachtjes met je vingertoppen overheen gaan. En dat gewoon jezelf aanwennen zodat je dat automatisch even doet als je bij zo'n ruw oppervlak staat.

De huid op je vingertoppen moet in ieder geval niet Zwitsal baby zacht zijn.

Goed idee...heb het geprobeerd.....heb nu bloedsporen op mijn muur :p

seri: na een paar maanden gaat het totaal over en speel je 3 uur achterelkaar zonder pijn..gewoon oefenen en er op letten dat je je vingertoppen goed op je gitaar plaatst ;)

Ron1983
23 november 2007, 21:27
Ik heb juist iets raars met mijn vinger zetting.

Als ik een Mineur in de barre akkoord doe.

Bijv. Fm : 2-4-4-2-2-2

Dan demp automatisch de G snaar.

Ik vind het wel vaag want ik druk met mijn vinger de hele 2de fret in.
Maar toch demp ik die snaar.
Dit heb ik bij Fm - Gm - etc.

Ik denk dat niemand me daarbij kan helpen want ik moet het zelf onder
de knie krijgen zeg maar

Kan dit aan de snaarkeuze liggen.
Ik heb op dit moment 0.12.

Is het soepeler spelen met 0.10 snaren

Harald
23 november 2007, 21:59
Demp je die snaar omdat je wijsvinger niet hard genoeg duwt, of ( lijkt me eerder) zet je de pink ( of ringvinger) op de D snaar niet recht genoeg neer, waardoor die de G snaar dempt?

JeeBee
23 november 2007, 22:10
Goed idee...heb het geprobeerd.....heb nu bloedsporen op mijn muur :p

Dan voor jou speciaal de geheime Mr. Miyagi methode (zie Karate Kid 1).
Neem een bak met zand. Spits alle vingers van je hand en duw ze met kracht in het zand. Dit hard je hand en vingers. Op een gegeven moment kun je het zand ook vervangen door kiezels... :D

Ron1983
23 november 2007, 22:23
Nou kijk als ik keihard duw met mijn wijsvinger over de hele 2de fret dan moet ik wel heel hard drukken voordat er klank uit de g snaar komt. Alle andere snaren zijn perfect., Ik vind het vreemd want ik heb het nog nooit gemerkt en op mijn andere gitaar heb ik hetzelfde. Ik vind het maar vreemd

JeeBee
23 november 2007, 22:28
Nou kijk als ik keihard duw met mijn wijsvinger over de hele 2de fret dan moet ik wel heel hard drukken voordat er klank uit de g snaar komt. Alle andere snaren zijn perfect., Ik vind het vreemd want ik heb het nog nooit gemerkt en op mijn andere gitaar heb ik hetzelfde. Ik vind het maar vreemd

En dat heb je alleen op de tweede positie?

Ron1983
23 november 2007, 23:07
nee op alle fretjes.

Maar ik krijg me vinger niet zo dat het wel goed gaat.
Behalve als ik echt mega hard druk.

Nevaratoiel
23 november 2007, 23:36
nee op alle fretjes.

Maar ik krijg me vinger niet zo dat het wel goed gaat.
Behalve als ik echt mega hard druk.
Dat probleem heb ik ook. Alleen heb ik een elektrische gitaar. Ik heb altijd het idee dat ik heel hard moet drukken voor er een beetje een normaal geluid uit komt..... :confused:

JeeBee
23 november 2007, 23:49
nee op alle fretjes.

Maar ik krijg me vinger niet zo dat het wel goed gaat.
Behalve als ik echt mega hard druk.

Als dat op meerdere gitaren is, dan heeft het toch waarschijnlijk te maken met hoe je je vinger over de snaren heen legt denk ik en niet meteen met de druk op de snaren. Probeer je vinger eens wat te verplaatsen en te draaien. Ook experimenteren met de houding van je hele linkerarm, zo dat je de greep gemakkelijker en soepel kunt pakken.
Probeer die G snaar ook terwijl je je vinger anders over de snaren legt steeds even apart aan te slaan. Mogelijk klinkt het soms beter en soms slechter. Zo kun je zien/horen wat een betere stand van je hand/vinger is.
Een andere suggestie is om eens met een andere gitarist te oefenen en samen eens naar je houding en techniek te kijken. Het is een probleem wat ik bij meer beginnende gitaristen wel eens heb gezien en vaak heeft het met bovenstaande te maken.

Harald
24 november 2007, 08:05
Het probleem is er dus ook als je alleen een barre legt, en aanslaat? En op meerdere gitaren, dan is het waarschijnlijk idd een kwestie van de manier waarop je de barré legt. Vinger licht draaien kan helpen, kijk ook even waar je fret. Probeer bij een barré zo dicht mogelijk tegen de fret (maar niet erop) te fretten. Kracht kan ook een probleem zijn, dat is dan echt een kwestie van oefening. Als je het op meerdere gitaren hebt verwacht ik niet dat het met de afstelling van de gitaar te maken heeft. Tenzij ze allemaal behoorlijk zwaar spelen.

Ron1983
24 november 2007, 10:01
Ja het zal vast aan mij liggen. Ik heb nou niet het idee dat mijn gitaar behoorlijk zwaar speelt. Maar hier kom ik best wel laat achter., Het is me nooit opgevallen en als ik mijn vinger draai dan gaat het inderdaad iets beter maar me vinger gaat wel pijn doen omdat hij het daar niet gewend is.,