PDA

View Full Version : Electrische gitaar niet te bespelen clean



Oasis
13 november 2007, 17:56
Beetje vreemde vraag.

Maar als ik op mijn versterker de overdrive uitzet en dan wat akkoorden speel dan maakt het bij elke struming zo'n dreun dat het bijna niet meer naar gitaar klinkt. Met overdrive heb ik er geen last van.

Iemand een idee hoe het komt? Oja, voor ik het vergeet ik ram er niet op ofzo.

Ik heb een Cort gitaar van rond de 200 euro, zou het aan de kwaliteit van die prijsklasse liggen?

Jellyfish00
13 november 2007, 18:00
hmm het lijkt eerder een probleempje van de versterker, tenzij er binnenin je gitaar iets niet goed is (onwaarschijnlijk). wat voor versterker heb je?

Oasis
13 november 2007, 18:41
Ik heb een Laney 10 Watt Guitar Combo Amplifier.

CrudeSapphire
14 november 2007, 17:55
Ik had het ook, heb een Bc Rich Warlock van rond de 200 euro en krijg hetzelfde gedreun [maar enkel op lage E string], Ik had eerst een amp die er bij zat, en toen dacht ik dat het daaraan lag, maar nu heb ik een Marshal 15mg cdr, en heb het nog steeds, en omdat Marshall tog kwaliteit is, denk ik dat het aan de gitaar ligt :)

Oasis
14 november 2007, 19:50
Oke, ik zal toch eens gaan kijken naar een betere gitaar. Bedankt voor de antwoorden

no 1 hops
14 november 2007, 20:21
vraag mij af of de gitaar wel goed afgesteld is.
een cort is geen verkeerde gitaar, heb er zelf ook een.
ook andere echt goedkope gitaren en die klinken niet slecht.

is er wel genoeg afstand tussen de snaren en de pickups?
neem een muntje van 20 euro cent druk de snaar in bij de hoge e en de laatste fret bij de body en dan moet dat muntje nog tussen de snaar en de pup passen.
bij de lag E 2 x het muntje.
dan heb je ongeveer een goede afstand en zou je verder moeten kijken naar de afstelling van de versterker.
als je vrienden hebt met een gitaar, neem de versterk dan een mee en probeer er een andere gitaar op, of anders om probeer een andere gitaar op je versterker

epiphone4life
14 november 2007, 20:33
ik denk dat je hals niet bol genoeg loopt. als je over de elementen langs de hals van je gitaar kijkt, moet jij lichtelijk omhoog lopen, niet te veel, niet te weinig. als een gitaar dit niet doet, moet je hem bijstellen. Kun je zelf proberen, maar zou even langs een muziekzaak gaan.

RiffMeister
15 november 2007, 11:21
Zou ook kunnen zijn dat je output richting versterker te hoog is. In dat geval even het volume een beetje terugdraaien. Kijken of dat werkt.

Jellyfish00
17 november 2007, 17:25
Laten we zeggen, het zal niet aan de prijsklasse van de gitaar liggen. Niet dat er bij goedkope gitaren nooit wat misgaat, maar ook al is het goedkoop, de fabrikant moet en zal ook een redelijk product leveren. Misschien geen geweldig geluid maar voor 200€ zou je een goed werkende gitaar moeten krijgen.

Gearjunkie
25 november 2007, 21:11
Zou ook kunnen zijn dat je output richting versterker te hoog is. In dat geval even het volume een beetje terugdraaien. Kijken of dat werkt.
Dit lijkt me niet. Een versterker gaat niet klippen van de output van enkel de gitaar. ;)
Dan zal er op z'n minst een pedaaltje tussen moeten die het signaal versterkt.

Dit is typisch een afstellingsprobleem. Misschien ratelende snaren, of inderdaad de pu's te dicht bij de snaren, dit geeft een raar, zwevend bijgeluid.
Verder moet je wellicht ook eens aan de knoppen van de versterker draaien tot je een betere sound vind.

succes!


ik denk dat je hals niet bol genoeg loopt.

Een hals dient iets HOL te lopen.

Oasis
3 januari 2008, 19:21
Ik heb net weer mijn gitaar uit het stof gehaald en nog is wat getest.

Hier een mp3tje (200kb) van het (clip?)geluid:
http://download.yousendit.com/73DB196254FC694E

Heb even een condenstator mic voor de amp gehangen en iets gespeeld clean. Het lijkt alsof ik als een bezeten op mijn gitaar rag maar dat is niet het geval.

ErikE
3 januari 2008, 20:55
Probeer het element wat je gebruikt (of bij tussenstandje van 2 humbuckers de neckpickup) lager te schroeven, om te beginnen aan de kant van de lage E, en test na wat bijstellen meteen even of het de goede kant op gaat...

MarkV
3 januari 2008, 21:08
Klinkt toch niet zo heel raar dat MP3tje, behalve dan dat je gitaar behoorlijk vals is. :stop:

Ik hoorde niet echt een technisch raar geluid. Wellicht loont het om eens de gitaar goed te laten afstellen. En dan wel even meekijken zodat je het vervolgens zelf kan!

sjoerd5
3 januari 2008, 21:30
Draai de bass eens weg

Blend
3 januari 2008, 21:34
fieeeuw, wat is dat vreselijk vals zeg!

Bigfoot414
3 januari 2008, 22:29
Oplossing: ga niet meer clean spelen :P

wietse
3 januari 2008, 22:54
ik denk dat je hals niet bol genoeg loopt. als je over de elementen langs de hals van je gitaar kijkt, moet jij lichtelijk omhoog lopen, niet te veel, niet te weinig. als een gitaar dit niet doet, moet je hem bijstellen. Kun je zelf proberen, maar zou even langs een muziekzaak gaan.

een hals moet HOL staan niet BOL, en dat is een heel ander geluid dan hij omschrijft staat de hals te recht of zelfs enigszins bol dan krijg je fretbuzz.
zolang je geen fretbuzz hebt en normale aktie dan is er niks aan de hand, lijkt mij ook een geval van verkeerde afstelling van de element hoogte.

Oasis
4 januari 2008, 10:46
Vals dat klopt na een tijd niet te hebben gespeeld.

Maar ik ga is naar een winkel toe om er eens naar te laten kijken.