PDA

View Full Version : Advies gevraagd bij aanschaf nieuwe PC, of...



amon
13 november 2007, 17:48
Ik heb hoe langer hoe meer problemen met mn CPU en ProTools en nu begint het me toch wel echt enorm te ergeren.
Zo was ik vandaag bezig met een simpel gitaarpartijtje (2 sporen) op te nemen om naar de zanger van mn band te kunnen sturen, zodat hij er een tekstje op kan schrijven. Dus ik een nieuw project geopend, snel wat ingespeeld en opgenomen en uitgemixt:

track 1 (piëzo)
compressortje
Send naar Bus 1-2
Send naar Bus 3-4

track 2 (mic)
compressortje
EQ
Send naar Bus 1-2
Send naar Bus 3-4

Bus 1-2
Reverb

Bus 3-4
Medium Delay

Master channel
L2 limiter


Resultaat klonk wel leuk, dus ik had zin om het uit te werken in combinatie met Reason. Echter, Reason was nog niet geinstalleerd (paar weken terug mn pc opnieuw geinstalleerd (in de hoop dat daarmee het probleem, dat ik dus al langer heb, opgelost zou zijn)), dus moest PT even afsluiten en Reason installeren.
Daarna starte ik PT weer op en wilde ik mn sessie laden, maar toen bleef vanalles hangen en wilde hij niet afspelen en 'zou ik eens moeten proberen de buffer size omhoog te gooien, etc'. Echter, die opmerking heb ik al vaker gehad en mn buffer size enzo staan bijna voluit.

Dit heb ik nou steeds vaker: ik begin aan een sessie, alles werkt prima, maar zodra ik hem later weer open, staan sommige tracks te feedbacken (die 'VU meters' staan te gloeien), ik hoor krrrrrrrrrrrr of plop plop plop over mn monitors en alles gaat traag en loopt uiteindelijk vaak ook wel gewoon vast.
-> computer opnieuw opstarten...

En nu heb ik er echt genoeg van. Ik wilde mn gitaartrackje dus wat uitwerken met wat drums en een baslijntje eronder, maar ik kan mn PT sessie niet meer openen zonder dat alles kuren vertoond.

Computer specs:
Intel P4, 2.8 GHz, 1 GB
Gforce FX5200
ik werk met de laatste PT versie 7.3.1.131cs5 LE
En wat plug ins

Ik begrijp dat ik sessies met 10-tallen tracks en 10-tallen plug ins niet kan draaien, maar een sessie als hierboven omschreven zou toch makkelijk moeten kunnen lijkt mij zo...


Maargoed, ik heb er genoeg van. Is het een idee een nieuw PC aan te schaffen (dit beestje is ondertussen wel weer 2-3 jaar oud), of zijn er andere mogelijkheden? Hoeveel profijt zal ik er van hebben als ik mn werkgeheugen zou upgraden voor een paar tientjes, of iets anders?

amon
13 november 2007, 18:38
Sandra report:

SiSoftware Sandra

System
Host Name : DING
User : Jasper Serraris
Workgroup : MSHOME

Processor
Model : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
Speed : 2.80GHz
Cores per Processor : 1 Unit(s)
Threads per Core : 1 Unit(s)
Internal Data Cache : 1x 16kB, Synchronous, Write-Thru, 8-way set, 64 byte line size
L2 On-board Cache : 1x 1MB, ECC, Synchronous, ATC, 8-way set, 64 byte line size, 2 lines per sector

System
System : Hewlett-Packard HP dx2000 MT(DY925AV)
Mainboard : Lite-On Tech. 08FCh
Bus(es) : ISA X-Bus PCI IMB USB i2c/SMBus
Multi-Processor (MP) Support : 1 Processor(s)
Multi-Processor Advanced PIC (APIC) : Yes
System BIOS : American Megatrends Inc. 1.06
Total Memory : 1015MB DDR-SDRAM

Chipset 1
Model : GVC/BCM Advanced Research 82865G/PE/P, 82848P DRAM Controller / Host-Hub Interface
Front Side Bus Speed : 4x 133MHz (532MHz data rate)
Total Memory : 1GB DDR-SDRAM
Shared Memory : 8MB
Memory Bus Speed : 2x 133MHz (266MHz data rate)

Video System
Monitor/Panel : Standaardbeeldscherm
Monitor/Panel : Plug en Play-monitor
Adapter : NVIDIA GeForce FX 5200
Adapter : Intel(R) 82865G Graphics Controller

Physical Storage Devices
ST340015A (ATA) : 37GB (C :)
ST380011A (ATA) : 75GB (D :)
ATAPI MS-8148C1 (ATAPI) : 291MB (E :)
LITE-ON COMBO SOHC-4832K (ATAPI) : N/A (F:)
AW5880K OYD381V (SCSI) : N/A (H:)

Logical Storage Devices
Hard Disk (C:) : 37GB (1.4GB, 4% Free Space) (NTFS) @ ST340015A (ATA)
Jasper (D:) : 75GB (15GB, 21% Free Space) (NTFS) @ ST380011A (ATA)
NOMAD (E:) : 290MB (CDFS) @ ATAPI MS-8148C1 (ATAPI)
CD-ROM/DVD (F:) : N/A @ LITE-ON COMBO SOHC-4832K (ATAPI)
CD-ROM/DVD (H:) : N/A @ AW5880K OYD381V (SCSI)
3.5" 1.44MB (A:) : N/A

Peripherals
Serial/Parallel Port(s) : 1 COM / 1 LPT
USB Controller/Hub : Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D2
USB Controller/Hub : Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D4
USB Controller/Hub : Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D7
USB Controller/Hub : Intel(R) 82801EB USB2 Enhanced Host Controller - 24DD
USB Controller/Hub : Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24DE
USB Controller/Hub : USB-hoofdhub
USB Controller/Hub : USB-hoofdhub
USB Controller/Hub : USB-hoofdhub
USB Controller/Hub : USB-hoofdhub
USB Controller/Hub : USB-hoofdhub
USB Controller/Hub : USB Composite Device
USB Controller/Hub : Digidesign Mbox 2 Firmware Updater
Keyboard : Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
Mouse : Microsoft PS/2-muis

MultiMedia Device(s)
Device : SoundMAX Integrated Digital Audio

Printers and Faxes
Model : Send To OneNote 2007
Model : PDF995
Model : Canon PIXMA iP2000
Model : Automatisch HP DeskJet 670C op SERRARIS-JIC61I
Model : Automatisch Canon PIXMA iP2000 op SERRARIS-JIC61I
Model : Automatisch Canon Bubble-Jet S450 op SERRARIS-JIC61I

Power Management
Mains (AC) Line Status : On-Line

Operating System(s)
Windows System : Microsoft Windows XP (2002) Home 5.01.2600 (Service Pack 2)
Platform Compliance : Win32 x86

Network Services
Adapter : Intel(R) PRO/100 VE Network Connection

Performance Tips
Tip 2546 : Large memory modules should be ECC/Parity.
Tip 2 : Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more information about the tip.

bass blom
13 november 2007, 19:25
vreemd.. ziet er toch niet zo beroerd uit allemaal.
geheugen is wat krap, maar voor die paar tracks moet dat kunnen.
shared 8MB is dat onboard video?
dat zou vertraging kunnen geven..
en probeer alle usb spullen die je niet gebruikt er eens af te gooien.

amon
13 november 2007, 22:19
enkel de mobx2 is aangesloten, alle andere usb poorten zijn vrij.


shared 8MB is dat onboard video?
Geen idee... Hoe zou ik dat kunnen achterhalen?

JeeBee
13 november 2007, 22:31
Waarschijnlijk is er online wel ergens een ProTools userforum? dat zou ik eens proberen. Je specs zien er immers op zich niet slecht uit.

amon
14 november 2007, 00:09
Jep, ik heb daar eenzelfde draadje lopen... Maar de reacties op dat forum zijn komen vaak niet zo snel.

Ic3gl0vE
14 november 2007, 00:49
Probeer eens een nieuwe chipset driver te vinden ofzo, misschien helpt dat.
Nieuwe driver voor je geluidskaart kan ook helpen.

De snelheid van die pc zou het probleem niet moeten zijn. 2,8ghz pIV is zo verkeerd nog niet!

amon
14 november 2007, 00:57
De snelheid van die pc zou het probleem niet moeten zijn. 2,8ghz pIV is zo verkeerd nog niet!

Dat dacht ik ook niet.

Nieuw driver voor de chipset en geluidskaart installeren; ik zou het graag willen proberen, maar heb geen flauw idee welke de juiste is...

bass blom
14 november 2007, 01:02
probeer in ieder geval eens met 2GB dat is vrij simpel en kan een hoop schelen.

Ic3gl0vE
14 november 2007, 01:06
Ram kost echt niks meer tegenwoordig, 2gb van Kingston (goed merk) heb je al voor minder dan 40 euro.

Toch denk ik niet dat dat het probleem gaat oplossen.
Neem eens contact op met digidesign en HP voor die drivers.

JeeBee
14 november 2007, 01:16
Gewoon ff googlen:
* Zijn veel goede sites met bijna alle drivers
* Gratis freeware, bv. Everest (zeer uitgebreid) voor herkenning van al je hardware http://www.majorgeeks.com/download4181.html

JeeBee
14 november 2007, 01:19
Gewoon ff googlen:
* Zijn veel goede sites met bijna alle drivers
* Gratis freeware, bv. Everest (zeer uitgebreid) voor herkenning van al je hardware http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Ik ken Sisoft Sandra niet goed, maar Everest is gratis, goed en zeer uitgebreid programma. Probeer eens. Baat het niet dan schaadt het niet.

amon
14 november 2007, 11:13
Ik heb Sandra nog eens wat beter gelezen en onderaan geven ze wat tips/waarschuwingen:



Performance Tips
Notice 224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Warning 2508 : All memory slots are full. Upgrading the memory may be difficult or expensive.
Tip 2546 : Large memory modules should be ECC/Parity.
Warning 2544 : System/Video shared memory greatly reduces performance. Use external video card.
Tip 2 : Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more information about the tip.

Ik denk dus dat mn pc geen gebruik maakt van mn videokaart(?)
Ik heb met het opnieuw installeren van mn pc een paar weken terug al heel internet afgezocht naar de juiste driver voor mn videokaart, maar blijkbaar heb ik dus nog niet de goede. Of is dit een instelling die ik ergens in mn configuratiescherm kan veranderen...?

bass blom
14 november 2007, 11:36
Ik heb Sandra nog eens wat beter gelezen en onderaan geven ze wat tips/waarschuwingen:



Ik denk dus dat mn pc geen gebruik maakt van mn videokaart(?)
Ik heb met het opnieuw installeren van mn pc een paar weken terug al heel internet afgezocht naar de juiste driver voor mn videokaart, maar blijkbaar heb ik dus nog niet de goede. Of is dit een instelling die ik ergens in mn configuratiescherm kan veranderen...?

precies, die 8MB shared
in je bios moet je dan je onboard video disabelen.

amon
14 november 2007, 12:04
Het enige dat met video /VGA te maken heeft dat ik in de BIOS kon vinden was de volgende keuze:

Initial graphic adapter priority:
1. Int-VGA / PCI (default)
2. PCI / Int-VGA


Optie 2 was geselecteerd, wat volgens mij dan wil zeggen dat hij eerst kijkt naar de kaarten geinstalleerd in de PCI slots en daarna, als hij die niet kan vinden, naar de geintergreerde VGA overstapt.
Wat denk ik dan weer wil zeggen dat hij mijn videokaart niet herkent en daarom over gaat naar de geintergreerde. Oftewel, mijn videokaart is niet goed geinstalleerd... Oniedan?

Ik zal nog eens googlen naar drivers voor mn videokaart (Gforce FX 5200), maar ik kan nog goed herinneren van de vorige keer dat dat een heus doolhof voor me was.

bass blom
14 november 2007, 12:11
Het enige dat met video /VGA te maken heeft dat ik in de BIOS kon vinden was de volgende keuze:

Initial graphic adapter priority:
1. Int-VGA / PCI (default)
2. PCI / Int-VGA


Optie 2 was geselecteerd, wat volgens mij dan wil zeggen dat hij eerst kijkt naar de kaarten geinstalleerd in de PCI slots en daarna, als hij die niet kan vinden, naar de geintergreerde VGA overstapt.
Wat denk ik dan weer wil zeggen dat hij mijn videokaart niet herkent en daarom over gaat naar de geintergreerde. Oftewel, mijn videokaart is niet goed geinstalleerd... Oniedan?

Ik zal nog eens googlen naar drivers voor mn videokaart (Gforce FX 5200), maar ik kan nog goed herinneren van de vorige keer dat dat een heus doolhof voor me was.

je moet het kunnen zien aan de eigenschappen, welke kaart in gebruik is.
ff ergens op een leeg plekje rechtsmuizen op je desktop, eigenschappen, instellingen.

amon
14 november 2007, 12:20
Plug and Play monitor op NVIDIA GeForce FX 5200

amon
14 november 2007, 14:06
Ik heb nu de volgende drivers geinstalleerd:

http://www.xfxforce.com/web/support/searchDriversSerial.jspa
(zoeken op H8H015591, onderste:Windows XP/MCE/2K, Version :77.72 (Size: 56.96MB))

Maar merk geen verschil

bass blom
15 november 2007, 01:06
en eerst had je geen problemen?
het wordt erger?
ben te lui nu in je data terug te loeren.. is je C;/ en dataschijf toevallig dezelfde?
dat kan ook problemen geven en die worden langzaam erger.

amon
15 november 2007, 01:19
Nee, het wordt niet echt langzaam erger, maar ik mix de laatste tijd gewoon meer (althans, probeer ik, want echt lekker mixen kan ik het op deze manier niet noemen).

C: en data zijn hetzelfde ja.

Ic3gl0vE
15 november 2007, 02:04
Plug and Play monitor op NVIDIA GeForce FX 5200

www.nvidia.com
Daar moet je zijn voor je drivers. Het maakt niet uit welk merk er op je kaart staat, maar als het een geforce is moet je de nvidia drivers hebben, dat werkt altijd het beste.

bass blom
15 november 2007, 09:34
Nee, het wordt niet echt langzaam erger, maar ik mix de laatste tijd gewoon meer (althans, probeer ik, want echt lekker mixen kan ik het op deze manier niet noemen).

C: en data zijn hetzelfde ja.

C: daar staat je windows op.
ook je scratch disk dus.
windows en virtual memory zijn de hele tijd bezig met die schijf.
naast je data die naar/van diezelfde schijf moet.
de schijf raakt wellicht wat gefragmenteerd en bingo, de vage problemen dienen zich aan.
1GB is echt geen luxe.. kijk maar eens als je windows kaal opgestart is wat je dan al in gebruik hebt..

amon
15 november 2007, 11:08
Dus, wat raad je me aan?

Meer geheugen erin gooien? -> alle 4 de slots zitten al vol (4x 256) dus, 4 x 512 erin gooien? (even snel een vraagje hierover, hoe gaat dat, gewoon oude eruit, nieuwe erin en het werkt? of moet dat nog geinstalleerd worden op een of andere manier?)

Mn C: schijf wat opruimen kan misschien ook al helpen?

Ic3gl0vE
15 november 2007, 11:52
Heb je nog een harde schijf of een partitie over? Probeer dan eens het volgende:

Installeer windows op de schijf die je nog over hebt. Als windows geinstalleerd is, download dan de updates en dergelijke en installeer vervolgens alléén protools en de plugins die je gebruikt. Heb je het probleem nu nog?

bass blom
15 november 2007, 12:21
Dus, wat raad je me aan?

Meer geheugen erin gooien? -> alle 4 de slots zitten al vol (4x 256) dus, 4 x 512 erin gooien? (even snel een vraagje hierover, hoe gaat dat, gewoon oude eruit, nieuwe erin en het werkt? of moet dat nog geinstalleerd worden op een of andere manier?)

Mn C: schijf wat opruimen kan misschien ook al helpen?

kijk eens wat je windows gebruikt als ie opgestart is
en wat er in gebruik is als je je protools start en je project geladen is
is te zien in taakbeheer ;)

C opruimen en defragmeteren kan helpen ja, pas op met schijfopruiming, linke soep! zelf doen is veel veiliger..

als je nieuw geheugen gaat doen wel ff in je moederbord boekje checken wat er in kan, wel jammer dat je 4 x 256 hebt..
kortste klap is 2 x 1GB er in gooien, als je mobo dat aankan, anders 4 x 512..

amon
15 november 2007, 12:39
schijf opruimen heb ik gedaan, heb nu een kleine 5GB vrije ruimte op C:, maar helpt niet, PT loopt nog altijd vast.

Als ik mn project laadt loopt alles vast en kan ik niet eens mn taakbeheer starten...

En als je geen boekje van je mobo (of andere onderdelen) hebt...? ;)

bass blom
15 november 2007, 12:51
schijf opruimen heb ik gedaan, heb nu een kleine 5GB vrije ruimte op C:, maar helpt niet, PT loopt nog altijd vast.

Als ik mn project laadt loopt alles vast en kan ik niet eens mn taakbeheer starten...

En als je geen boekje van je mobo (of andere onderdelen) hebt...? ;)

dan online opzoeken wat er in kan.
er zijn mobo's waar bijvoorbeeld max 1GB inkan, of 2 maar dan alleen in 4x512 etc..
de snelheid is ook belangrijk.. pariteit kan ook van belang zijn.

amon
15 november 2007, 13:07
Ok, thanks, zal later deze dag nog eens wat aandacht aan besteden. Eerst maar even weer wat 'echt' werk doen...

Makor1966
15 november 2007, 13:25
Sandra report:

System
System : Hewlett-Packard HP dx2000 MT(DY925AV)
Mainboard : Lite-On Tech. 08FCh
Bus(es) : ISA X-Bus PCI IMB USB i2c/SMBus
Multi-Processor (MP) Support : 1 Processor(s)
Multi-Processor Advanced PIC (APIC) : Yes
System BIOS : American Megatrends Inc. 1.06
Total Memory : 1015MB DDR-SDRAM

Chipset 1
Model : GVC/BCM Advanced Research 82865G/PE/P, 82848P DRAM Controller / Host-Hub Interface
Front Side Bus Speed : 4x 133MHz (532MHz data rate)
Total Memory : 1GB DDR-SDRAM
Shared Memory : 8MB
Memory Bus Speed : 2x 133MHz (266MHz data rate)


Ik ben geen computer techneut maar zit 't 'm niet gewoon in het werkgeheugen en de bus speed?
Ik heb ook sinds kort een laptopje omdat m'n oude pc Guitar Pro niet aankon, ging dan ook stotteren en vastlopen.
Op m'n laptop nu een werkgeheugen van 2048MB en tot 1600Mhz systeembus. Geen problemen meer.

Ic3gl0vE
15 november 2007, 14:13
Nee dat zit allemaal wel prima, die computer móet snel genoeg zijn voor een paar sporen audio. Ik geloof er ook echt niet in dat er te weinig geheugen zou zijn. 1gb is niet meer superveel tegenwoordig, maar het is wèl zat voor zoiets.

Nieuw geheugen kopen voor deze computer is echt zonde van je geld. Waarschijnlijk moet er ddr in en dat is duur tegenwoordig. Ddr2 is nu de standaard (en over een tijdje ddr3 want dat is ook al te koop) en ddr2 kost nu praktisch niks meer maar andere soorten zijn duur.

bass blom
15 november 2007, 14:15
Nee dat zit allemaal wel prima, die computer móet snel genoeg zijn voor een paar sporen audio. Ik geloof er ook echt niet in dat er te weinig geheugen zou zijn. 1gb is niet meer superveel tegenwoordig, maar het is wèl zat voor zoiets.

Nieuw geheugen kopen voor deze computer is echt zonde van je geld. Waarschijnlijk moet er ddr in en dat is duur tegenwoordig. Ddr2 is nu de standaard (en over een tijdje ddr3 want dat is ook al te koop) en ddr2 kost nu praktisch niks meer maar andere soorten zijn duur.

ja, dat is het dillema vandaag de dag, een puter lijkt haast maar 3 jaar mee te gaan.
na die tijd is er alweer zoveel veranderd..
de wegwerp maatschappij..

amon
15 november 2007, 17:52
Zou het probleem dan niet kunnen zijn dat de computer op een of andere manier geen gebruik maakt van mn videokaart? (hoewel mn monitor hier wel op aangesloten staan en het fentilatortje van de videokaart ook gewoon draait...)
En dat ie alle 'video'-taken met zn onboard videokaartje probeert te regelen?

amon
16 november 2007, 12:50
Nou merk ik ook dat andere dingen ook veel trager gaan...
Ik heb 2 word bestanden op, een (simpel) excel bestand een firefox browsertje met wat tabs. Open ik een PDF, laadt hij ontzettend traag en ook bij het naar beneden scrollen duurt het even voordat ie door heeft dat ik naar beneden wil.

Dit doet zich zo een beetje voor sinds ik die driver opnieuw geinstalleerd heb (2 dagen terug ofzo)...
Ik wordt er gek van!


http://img91.imageshack.us/img91/9388/dastochnienormaalss6.jpg

Das toch niet normaal, dat is abnormaal, das niet normaal