PDA

View Full Version : Snaren verwisselen



Sim-Simon
13 november 2007, 17:47
Dag dames en heren.

Nee ik vraag me niet af hoe ik een andere snaar op m'n gitaar moet krijgen. :P Ik speel nu met bronze Martin snaren, 012, altijd al gedaan. Deze zitten er al weer een tijdje op en nu wou ik eens wat anders. Ik ben de laatste tijd behoorlijk into zigeunerjazz en zag dat één van mijn favoriete gitaristen, de u allen wel bekende Stochelo Rosenberg speelt met D'addario Silk and Steel snaren. Ik hoor weinig goeds over deze snaren van andere muzikanten maar die rustigere, minder felle klank van Stochelo vind ik wel mooi, en erg duur zijn ze niet, dus ik dacht: die moet ik eens proberen. Overigens speel ik gewoon op een westerngitaar.

Nu weet ik niet precies hoe het zit met de diktes van deze Silk and Steel snaren. Ik kan ze op internet alleen in 011 vinden maar misschien weet iemand daar meer over.

Maar wat ik dus wou weten is of het schadelijk kan zijn voor mijn gitaar om deze snaren (die van ander materiaal zijn dan wat ik normaal heb) erop te zetten. Aangenomen dat er een 012 set bestaat. En zo niet, hoe zit dat bij 011?

-Yves-
13 november 2007, 19:03
Ze zijn zeker niet schadelijk voor je gitaar.
Zoals het woord al doet vermoeden is het nylon en metaal.
De nylon kern is door metaal omwonden. Ik denk niet dat je met je gitaar de echte Stochelo sound zal krijgen maar je zal wel wat dichter in de buurt komen. Zoals je weet is het de speeltechniek van je rechterhand ("pompen") van groot belang voor deze stijl te spelen. Ook de gitaar natuurlijk.

Ik kan je niks zeggen over de diktes. Kan je Stochelo geen mail sturen en het vragen? Is een vriendelijke kerel.

En nu maar sparen voor die Selmer ;-)

Harald
13 november 2007, 19:57
Door de manier waarop ze samengesteld zijn uit verschillende materialen hebben ze een lagere snaarspanning. Daardoor kom je idd. veel dichter bij de sound van oa. Stochelo. Het heeft o.a. invloed op wat je kunt doen met vibrato. Als je dat soort muziek speelt zeker de moeite van het proberen waard.

Voor andere stijlen vond ik ze zelf dan weer volledig onbruikbaar. Ze hebben nl. ook een heel andere sound (had zelf trouwens niet d'Addario maar een ander merk Silk and Steel) en bij die snaren was het hoog eigenlijk zowat gelijk al weg.

Maar goed, gewoon proberen, bevalt het niet, pak je weer wat anders.

Barré
13 november 2007, 20:01
Speelt TS nu op een staalsnaarige?
Bespaar je dan de moeite om er een nylon setje op te zetten, daar kan je dan beter een gitaar voor kopen die daar voor gebouwd is.

Sim-Simon
13 november 2007, 20:53
Speelt TS nu op een staalsnaarige?
Bespaar je dan de moeite om er een nylon setje op te zetten, daar kan je dan beter een gitaar voor kopen die daar voor gebouwd is.

Ja, staalsnarig. Maar die Selmer-modellen zijn toch ook staalsnarige gitaren?

Harald
14 november 2007, 16:10
Een goede flatpick is idd. voor die stijl wel aan te raden. Niet bezuinigen. Voor de leads is een Fatone van Michel Wegen geweldig. (klank en spelen) Heb er een van 5 mm dik. Voor dat soort werk heerlijk. En verkijk je niet op de prijs. Het lijkt veel, maar ze slijten nagenoeg niet, en je zorgt ook wel dat je ze niet verliest... Eenmalige investering die je uiteindelijk geld bespaart. Plectrums van een euro raak je makkelijker kwijt, en als je ze niet kwijt raakt slijten ze weer... Nadeel van de Wegenpicks is alleen dat je ze niet goedkoop kunt proberen. Wil je er een aantal proberen, ben je afhankelijk van kennissen die ze gebruiken of een goed gevulde beurs.

http://www.wegenpicks.com/#fatone

Sim-Simon
14 november 2007, 16:39
Waarom koop je niet voor 150 a 200 een Woodland (D-Selmer) heb je met een savarez argentin set een boel lol bij het 'kampvuur' en thuis waarschijnlijk ook een periode.

Omdat de gitaar die ik nu heb prima is en ik geen 200 euro heb. :p

Laser
14 november 2007, 17:10
Harald,



Wat zou een ideaal basis materiaal zijn om met(figuurzaag, ijzervijl en schuurpapier ) zelf te gaan experimenteren.


Of toch kurk.

Goede tip.
Je kan heel wat materialen omtoveren tot pick.
Zoek op rommelmarkten naar grootmoeders schouwsierstukken ( buffelhoorn, koehoorn, hardhouten stukjes, geprepareerd koebeen edm; ivoor zal niet meer te vinden zijn) en als het geen duur antiek is zet je er de dremel tegenaan.
Schijven zagen, vorm geven en dan schuren en polijsten maar...

Die vette plectrums geven een heel uitgesproken toon die varieert naargelang de grondstof. Daar zijn al onderwerpen over opgestart.

Harald
14 november 2007, 17:22
Heb het heel vroeger eens van een geodriehoek gemaakt. Die klonk en speelde goed. Maar kon later niet hetzelfde materiaal vinden. Los daarvan, je bent echt wel even bezig... Is me de moeite zelf niet meer waard eerlijk gezegd. Was schildpad (neem aan het schild) niet ook zo'n (inmiddels beschermd) mooi materiaal voor picks? Maar met zo'n Wegenpick kun je lekker uit de voeten. Die Gipsy picks die vorig jaar op Raalte te krijgen waren waren ook niet gek trouwens. Maar vond ze ook weer niet opvallend beter dan de Wegens die ik al heb. Het verschil tussen de plectrums van Michel en de dunlops die ik daarvoor gebruikte (trouwens ook 3mm stubbys) was wel gelijk enorm. Speel zelf meestal trouwens met een Mandolin pick van Michel (1,5 mm) Maar voor het gipsyachtige werk, met die Fatone.

Sim-Simon
14 november 2007, 21:12
Allemaal leuk en aardig. :seriousf: Maar de vragen waren dus eigenlijk:

1. Zijn er ook Silk and Steel snaren in 012?
2. Kan de afstelling etc. van je gitaar naar de klote gaan door Slik and Steel snaren te gebruiken ipv bronze snaren aangezien het andere materialen zijn (en dus misschien meer/minder spanning ofzo)?
3. Mochten ze er alleen in 011 zijn: wat voor effect heeft dat dan op de gitaar, als hij 012 gewend is?

drap
14 november 2007, 21:23
That's the spirit, Je bent tevens een natural mod. Er komt binnenkort een vacature vrij trouwens.

1. volgens mij niet in de lage landen (maar mijn hand gaat niet in het vuur)
2. nee, geen schade. Je nek zal zich alleen wat meer naar achter stellen. Denk dat dit al gauw 40% trekkracht scheelt. Afstelling wordt dus super licht of te licht.
3. Schat een afname van 50% volume. Maar ja volume is ook niet zaligmakend.
4. Ga het experiment rustig aan is altijd goed. Mijn inschatting is wel dat het geen explosief experiment zal gaan worden. Maar ja, je weet dan wel precies wat er gebeurt is.

Onder de gordel had je het laatst over?

drap
14 november 2007, 21:40
We doen het ff verder via pm, oké?

drap
14 november 2007, 21:59
Goed, dan is dit het laatste wat ik er op ga zeggen, om er niet weer een Hans K show van te maken en een topic te vervuilen. Mag ik je in ieder geval vriendelijk vragen nu eens op te houden met telkens weer je mening te ventileren om vooral het moderatorschap hier te ondermijnen? Die mening is inmiddels lang en breed bekend. Je doel ga je toch niet bereiken en dat weet je zelf ook wel. Men hoeft ook niet ineens naar jouw pijpen te dansen lijkt me. Dat is de wereld op z'n kop. En wetende dat Don Capo er flink van baalt, mede door het geklier van jouw kant, dan is zo'n opmerking echt ver beneden peil. Die man die doet het nog steeds kosteloos en volledig ten behoefe van een subforum, hoe je daar ook over denkt. Ik ben ook van mening dat als je het niet met de zaken hier eens bent, dat jij daar je conclusies uit trekken en niet Don Capo. Zo niet, mondje dicht en aanpassen.

Pais
14 november 2007, 22:10
Laat hem toch lullen Drap. Die kerel grijpt iedere kans om te blaten en die geef je hem nu.


Al zit Hans zn composiet van karton en linnen me nog steeds dwars. :chicken:

hendrix2
14 november 2007, 22:21
Misschien even nuanceren. Hanskemink heeft toch naar mijn mening een mooie poging (bewust of onbewust) ondernomen om nuttige informatie bij te dragen aan een conversatie. Verder vond ik zijn opmerking over dat mod-schap nu niet bepaald onder de gordel. Soms moet je mensen ook een kans willen geven. En als ik het zo lees kan Hans best een nuttige aanwinst zijn voor het forum. :hippie:

drap
14 november 2007, 22:31
Misschien even nuanceren. Hanskemink heeft toch naar mijn mening een mooie poging (bewust of onbewust) ondernomen om nuttige informatie bij te dragen aan een conversatie. Verder vond ik zijn opmerking over dat mod-schap nu niet bepaald onder de gordel. Soms moet je mensen ook een kans willen geven. En als ik het zo lees kan Hans best een nuttige aanwinst zijn voor het forum. :hippie:

Ja hoor, dat denk ik ook. Hans K kan zonder meer een aanwinst zijn voor dit subforum. En als hij het nou ook gewoon lekker over gitaren gaat hebben heeft hij niets geen last van moderators. De opmerking was wat mij betreft wel een steek onder water, gezien Don Capo laatst heeft aangegeven er strontziek van te zijn en er daarom mee wilde stoppen.Wat ik dan weer hoop van niet persoonlijk.

hendrix2
14 november 2007, 22:50
Ja hoor, dat denk ik ook. Hans K kan zonder meer een aanwinst zijn voor dit subforum. En als hij het nou ook gewoon lekker over gitaren gaat hebben heeft hij niets geen last van moderators. De opmerking was wat mij betreft wel een steek onder water, gezien Don Capo laatst heeft aangegeven er strontziek van te zijn en er daarom mee wilde stoppen.Wat ik dan weer hoop van niet persoonlijk.
Ik heb de eer gehad op het festival met Don te mogen praten en ik denk dat eerder tijdsgebrek een reden is waarom hij met akoestische gitaren wil stoppen. :hippie: Ik denk dat de man best wel wat kan verdragen en zich niet laat wegjagen hoor :)

peter_heijnen
15 november 2007, 00:57
Kunnen we mss afspreken dat zowel Don Capo als ikzelf zelf kunnen aangeven wanneer iets niet door de beugel kan?

Kwesties met hk kunnen per pm afgehandeld, hij weet hoe zijn inbox werkt en kan zich niet verschuilen achter een vermeende onwetendheid daarin.

Is het vanaf nu eindelijk afgelopen met het offtopicgezwam?

Pais
15 november 2007, 11:16
Deal.

Als ik het goed begrijp zijn silk & steel snaren voor een steelstringgitaar bedoeld, om de speler een soepeler bespeelbare snaar te geven?
Bestaan er eigenlijk ook snaren voor een klassieke gitaar geschikt zijn die de speler een meer steelstring-feel geeft? En dus wel een net zo'n lage snaarspanning heeft als een nylon snaar.

Laser
15 november 2007, 11:25
Bij mijn weten zijn er geen steel-string-feeling snaren voor klassieke of flamenca gitaren in omloop. Lijkt me ook vergezocht, de constructie van de gitaar is bedoeld en gericht voor gebruik met een bepaald type snaren, de setup is er ook naar.

Gebruik de gitaar met de snaren die erbij horen, of koop een andere gitaar denk ik dan.

Silk-steels heb ik nog geen ervaring mee, maar ik heb het ooit overwogen om ze te gebruiken op een oude ladder-braced Sovereign 1203. Ik heb er dan uiteindelijk toch steel Lights op gezet om de spanning onder controle te houden.

Maar niets weerhoudt iemand ervan om vanalles te proberen... rekening houdend met wat de gitaarconstructie aankan.

freekick
15 november 2007, 13:11
Thomastik-John Pearse folk strings.

Deze hebben een lage spanning en kunnen volgens fabrikant ook
op klassieke en pre-war parlour gitaren gebruikt worden.

Zit wat merkwaardig in elkaar .
Sommige snaren zijn nylon wound (flat)on steel en andere roundwound (steel) on nylon.
Ik heb ze ooit geprobeerd op een gewone steelstringgitaar en het speelt
dan net zo soepel als en klassieke gitaar. Maar het geluid vond ik helemaal niks. Raakt veel volume kwijt klinkt wat "laf"'
Door lage spanning willen ze ook snel tegen de fretten rammelen.

Hoe ze klinken op een spaanse gitaar weet ik niet maar het kan wel.
.