PDA

View Full Version : vraagje over Floyd Rose



Requiem1991
13 november 2007, 16:46
De Ibanez RG 350 EX BK heeft een Edge 3 Tremelo , als er op zo'n ding 1 snaar breek , kan je dan alleen die eene gebroken vervangen of moet je ze allemaal vervangen ?

sorry ik weet echt niks van Floyds =p

Bram+
13 november 2007, 16:52
Je hoeft ze niet allemaal te vergangen, maar je kunt wel van voorafaan beginnen met het stemmen van alle snaren.

Je hebt al wel ervaring met electrische gitaren overigens? Anders is het misschien beter als je eerst een gitaar zonder FR koopt.

Requiem1991
13 november 2007, 17:05
ja heb ik ervaring mee =D had eest een Washburn Maverick Serie's ( gewoone Tremelo ) en ook een Jackson RR nu ( zonder Floyd ), maar het stemmen is dat moeilijk ?

Bram+
13 november 2007, 17:11
Nee. Wel moeilijker dan bij een gitaar zonder floyd, maar niet moeilijk. Als je gitaar in de eerste plaats al goed was afgesteld, is het zo gepiept. Dat afstellen is moeilijker.

Wat je wel moet weten: Met gitaren met floyd rose is het lastig om constant van stemming te veranderen (tenzij je 'm daarvoor geprepareerd hebt). Als je veel van standaard E naar Drop-D of C of wat dan ook wil gaan, kun je beter naar iets anders op zoek gaan.

Overigens staat de Edge III niet te boek als de beste tremolo die er is, maar dat is in mijn geval van horen zeggen. Dat de goedkopere RG-modellen van Ibanez ermee uitgerust zijn, zegt wel iets.

Requiem1991
13 november 2007, 17:22
volgens een vriend van mij blijkt de Edge III Tremelo juist geweldig te zijn =D en blijft heel lang gestemd staan

maar ik ga niet van stemmingen veranderen daar gebruik ik mijn Jackson Randy Rhoads voor =D

Afstellen , als je hem koop ( Feedback ? ) kan hij dan afgesteld worden voor je of moet je dat zelf doen ? of is hij al afgesteld ?

Bram+
13 november 2007, 17:51
Feedback mag dat op zich wel doen, maar je zal toch wel graag je eigen snaren (dikte, merk) erop willen leggen en evt. zelf de neck willen stellen totdat je helemaal tevreden bent. Een beetje als een paar schoenen zeg maar; die veteren ze ook wel eens voor je in de winkel, maar je zult ze toch moeten inlopen.

Requiem1991
13 november 2007, 18:12
zet er wss D'addario ( ofzo ) 0.10 snaartjes op :D en ik ga eerst lekker spelen als ik hem gekocht heb =D

Dark_Tranquillity
13 november 2007, 20:15
Wat voor RR heb je? :) De JS30RR veranderd namelijk vanzelf van stemming ;)

Requiem1991
13 november 2007, 20:17
ik heb de JS30RR =p

Dark_Tranquillity
13 november 2007, 20:27
Is best wat leuks van de maken hoor, met wat relatief goedkope upgrades kun je iets heel moois maken (Psst, mijn toekomst plannetje)

http://img222.imageshack.us/img222/4624/naamloosbl1.png

Backup gitaartje met gotoh tuners & gouden hardware.

ONTOPIC:

Floyd Rose is best makkelijk in de omgang, gewoon lekker mee knutselen in binnen de kortste keer is het je grootste vriend. Alhoewel velen hier dat zullen tegenspreken :)

Rormo
13 november 2007, 22:31
volgens een vriend van mij blijkt de Edge III Tremelo juist geweldig te zijn =D en blijft heel lang gestemd staan

maar ik ga niet van stemmingen veranderen daar gebruik ik mijn Jackson Randy Rhoads voor =D

Afstellen , als je hem koop ( Feedback ? ) kan hij dan afgesteld worden voor je of moet je dat zelf doen ? of is hij al afgesteld ?


Qua afstelling is Feedback volgens velen hier niet het beste. Vaak krijg je de gitaar gewoon zo uit de doos. Dan zul je het dus zelf moeten doen of moeten laten doen. Overigens zijn ze bij Feedback wat dat betreft weer niet zo moeilijk. Als je het vraagt doen ze dat voor je, maar standaard doen ze het geloof ik niet. Veel gitaristen doen het sowieso liever zelf.


Ik zit zelf trouwens ook te denken aan een gitaar met een Floyd, maar wat is nou het lastige van het stemmen? Het is mij toch niet helemaal duidelijk.

EmgMaster
13 november 2007, 22:42
Een floyd Rose is een zogenaamde 'floating tremelo'. Dit houdt in dat je de tremelo beide kanten op kan bewegen. Om dit te bewerkstelligen wordt de tremelo in evenwicht gehouden door de spanning van de snaren en de spanning van de veren. Als je de spanning op 1 snaar verhoogd, worden de andere snaren slapper. Dus ook met stemmen is dit zo. Maar na een paar keer oefenen gaat dat al een stuk beter. Je moet er een beetje handigheid in krijgen.

Requiem1991
14 november 2007, 08:56
dank je wel voor de info allemaal =D en ja Dark_Tranquillity mijn JS30RR gaat er ook zo uitzien :D heb al een setje EMG 81/85 pickups besteld en goude Hardware ook al =) alleen vind ik de Inlay van mijn JS30RR zo saai maar ja dat is niet erg =D

Dark_Tranquillity
14 november 2007, 09:02
dank je wel voor de info allemaal =D en ja Dark_Tranquillity mijn JS30RR gaat er ook zo uitzien :D heb al een setje EMG 81/85 pickups besteld en goude Hardware ook al =) alleen vind ik de Inlay van mijn JS30RR zo saai maar ja dat is niet erg =D

Je zou even op ebay kunnen rondneuzen voor een 24 fretter met sharkfin neck. Deze staan/stonden wel te koop voor redelijk schappelijke prijzen. Of je dan ook een Jackson logo hebt, weet ik niet. Is slechts een tip!

Orpheo
14 november 2007, 12:52
ik dacht dat als je een floyd had, je niet alleen de snaren, maar de complete trem-unit erbij moest vervangen...

Bram+
14 november 2007, 21:38
poe doem tissshhh
Speel jij maar lekker verder op je model gitaar uit het jaar kruik.