PDA

View Full Version : Nieuw speelgoed!



Michael AE
13 november 2007, 15:32
Weer eens een nieuw speeltje erbij.

Een tijdje terug begaf mijn Mesa MKIIC het. Hem laten repareren, maar dat duurde nogal lang. Eenmaal hier weer in huis toch weer zo'n gevoel alsof je thuiskomt en ook in de band klinkt hij toch wel geweldig. Helaas een nogal zeldzame bak en voor mij vooral een sentimentele waarde, dus ik neem hem niet graag mee naar optredens.

Nu had ik een rack, maar dat was nogal een gedoe om aan te sluiten met mijn XTC, dus dan gebruik je het live minimaal. Bovendien Dream Theater twee keer live gezien (waarvan 1 keer in Frankrijk) waarbij Petrucci toch wel een geweldige sound uit zijn Mark IV haalde.

Ben ik net een dag terug uit Frankrijk, zie ik Aart z'n rackmount Mark IV te koop staan. Meteen een pm, alhoewel hij mij er ook al 1 had gestuurd. Enfin, het is dus de Rackmount Mesa MKIV geworden. (Bedankt voor de deal, Aart!)

Soundwise doet hij me erg aan mijn oude MKIII denken, maar met meer gain en meer controle over de EQ. Lekker strak in het laag op het leadkanaal en heeeeeel veeeeel sustain. Het clean is wat "leeg" en een beetje klinisch en het crunch kanaal mist een beetje dynamiek afentoe, maar het leadkanaal is onovertroffen Mesa. Bovendien heb ik voor clean en crunch toch liever mijn Matchless, maar goed.

Leads klinken spectaculair. Vol, maar wel met heel veel bite en een lekkere duw in het midden. Helaas in combinatie met mijn Bogner XTC helemaal de bom, dus dat wordt waarschijnlijk weer een kapotte rug.

Heb hem meteen even in een rack gezet met wat ander speelgoed.

Enfin, tijd voor een foto:

http://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/12-11-07_1402.jpg

AART
13 november 2007, 15:39
Tof dat ie bevalt!

Met clean en crunch moet je gewoon een hoop proberen qua combinaties met alle schakelaars. Crunch is meer voor blues en vieze clean dan voor echte crunch sounds.

PS: Ik krijg alleen al bij het kijken naar dat rack een spontane hernia, maar het zal vast wel vet klinken! Op de meeting hoor ik het wel :)

Rinze
13 november 2007, 15:41
Mooi ding, wat een koelkast trouwens :o ! Gefeliciteerd!

Michael AE
13 november 2007, 15:42
Tof dat ie bevalt!

Met clean en crunch moet je gewoon een hoop proberen qua combinaties met alle schakelaars. Crunch is meer voor blues en vieze clean dan voor echte crunch sounds.


Ja, aan schakelaars inderdaad gen tekort op deze amp! Maakt hem wel mega allround, want je kan hem zo instellen dat hij een stuk meer vintage klinkt...maar goed, welke idioot koopt nou een Mark IV voor een vintage sound? :D

Ik kan niet wachten om hem met Stillborn te proberen.

Michael AE
13 november 2007, 15:43
Mooi ding, wat een koelkast trouwens :o ! Gefeliciteerd!

Thanks!

(Ja, heb mijn rug al een paar keer helemaal naar de klote geholpen met dat ding, maar nu staat hij voorgoed op de benedenverdieping en ik heb een auto gekocht een tijdje terug waar hij heel simpel in kan. Het enige moment dat ik hem moet tillen is als hij het podium op moet.)

Michael AE
13 november 2007, 15:44
BTW, maak later nog wel wat betere foto's, want deze telefoonshit ziet er natuurlijk niet uit.

AART
13 november 2007, 15:46
Inderdaad, vintage daar is ie niet voor, al zie je veel jazzers en bluesers met een Mark IV.

Over die switches nog wat: Het lead kanaal is echt super veelzijdig, vooral door 4 knoppen: Presence, Triode/Pentode, en de pull fat.

Voor een IIC+ achtige sound(smooth, erg vloeibare solo sound) stel je hem als volgt in: Pull fat, triode presence shift(uitgetrokken). Dan krijg je echt de oude mark leadsound.

Echte vette metalrythm sound krijg je met presence ingedrukt op een hoge stand(8), pull fat en pentode. Hij is dan echt aggresief en minder smooth.


Misschien moet je je IIC erbij hangen voor de solosound en het clean, lijkt me echt een geweldige combi. :cooler:

Michael AE
13 november 2007, 15:55
Ja, ga ik zeker een keer proberen! Bedankt voor de tips! ;)

almarvk
13 november 2007, 16:11
Als Michael AE iets posts, moet het wel een geile versterker zijn! Wat heb je toch weer een super collectie met super sounds!

@Aart: wat ga je nu halen? Weer een Mark IV, alleen dan de short versie?

AART
13 november 2007, 16:19
Als Michael AE iets posts, moet het wel een geile versterker zijn! Wat heb je toch weer een super collectie met super sounds!

@Aart: wat ga je nu halen? Weer een Mark IV, alleen dan de short versie?

Dit is een short head(in rackmount kit). Ik ga morgen een medium top oppikken(short head boven op 412 ziet er niet uit). Ik kon een 12he rack in mijn eentje niet tillen en ik gebruikte de meeste mogelijkheden van een rack niet(stereo/fx). Ik heb de hele boel dus maar verkocht en ga over op een normale top/speakerkast combi. De verkoop van de flightcase en overige inhoud hebben nog genoeg opgeleverd voor een leuke amp ernaast. :)

Nellyrocks
13 november 2007, 20:25
Ik kan niet wachten om hem met Stillborn te proberen.

??????? Ik dacht dat jullie niet meer bestonden? Of komt dat omdat dat met die Tobias Rukberg niet verder is gegaan.
Nou ja, als dat wel zo ik, vind ik dat alleen maar te gek. Volgend jaar Koninginnendag bij de Pitcher dan maar weer he?

Verder geen idee hoe een Mesa Mark VI klinkt. Ik weet het, waarschijnelijk verklaren jullie me ter dood in dit topic. Sorry, maar evengoed gefeliciteerd.

Evil-Payasos
13 november 2007, 21:04
Gefeliciteerd met je aankoop!!

Kunnen jullie Mark IV bezitters wat sound samples posten please! En dan door de channels lopen?

Alvast bedankt,

AART
13 november 2007, 22:13
Ik heb geen goede opnamemogelijkheid(nooit gehad) dus hierbij een linkje naar Zorran's clips:

Redelijk diverse clips, waarvan het meeste opgenomen is met een Mark IV(apathy is XXX).

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=147856&content=music

Nocki
14 november 2007, 10:19
Gefeliciteerd! Weer iemand van het forum die op een ampp van mij speeld :)!
Het is een leuke amp! De nieuwere modellen (Aart zal het straks hopelijk kunnen bevestigen) klinken op kanaal 2 wat beter!
Het zijn hele leuke amps! Je zal er vast heel happy van worden!

Ik ben op weg naar de 2e Mark IV!

AART
14 november 2007, 13:11
Gefeliciteerd! Weer iemand van het forum die op een ampp van mij speeld :)!
Het is een leuke amp! De nieuwere modellen (Aart zal het straks hopelijk kunnen bevestigen) klinken op kanaal 2 wat beter!
Het zijn hele leuke amps! Je zal er vast heel happy van worden!

Ik ben op weg naar de 2e Mark IV!

Ik geef niks om kanaal 2. Op mijn oude heb ik er zo weinig op gespeeld dat ik er geen verschil in zal merken. Ik gebruik alleen Lead+EQ en af en toe wat cleane stukjes, en dara is ie geweldig voor.

jw009
14 november 2007, 14:22
Ik begin steeds meer te gassen op een Mark IV. Aart of Micheal hoe vinden jullie hem in standard tuning klinken?

Mijn Powertone II vind ik op een één of andere manier een beetje te "lief" klinken. Klinkt een Mark IV een beetje agressief ??

Ik zit nu op me werk maar zal thuis eens wat sound files ervan zoeken.

vinni
14 november 2007, 23:40
Zal inderdaad wel klinken dat ding!

Mooi rekkie!

Vinni

AART
15 november 2007, 00:10
Ik begin steeds meer te gassen op een Mark IV. Aart of Micheal hoe vinden jullie hem in standard tuning klinken?

Mijn Powertone II vind ik op een één of andere manier een beetje te "lief" klinken. Klinkt een Mark IV een beetje agressief ??

Ik zit nu op me werk maar zal thuis eens wat sound files ervan zoeken.

Hij is erg aggresief/strak/gearticuleerd vergeleken met recto achtige high gain amps. Ook bij flinke hoeveelheden gain. Hij heeft meer 'texture' zoals de amerikanen het zeggen. Moeilijk uit te leggen, maar het is de typische Mark sound. Het is wel zo dat je ervan houdt of je vind het niks.


Ik heb net mijn nieuwe opgehaald in alkmaar. Klere eind rijden maar ik heb eindelijk mijn medium head :)

Heb em nog niet kunnen testen op mijn cab hier thuis en kan dus nog niks zinnigs zeggen.

Nocki
15 november 2007, 10:14
Fotos!!!!!

marc_o
15 november 2007, 10:47
Zo Michael, jij hebt ondertussen een vette collectie....amai.


Zeg effen wanneer je niet thuis bent, leg de sleutel onder een potje ofzo en geef je adres, dan huur ik alvast een busje....

Mitch
15 november 2007, 13:33
't Schijnt dat -ie zondag overdag iets heeft...

AART
15 november 2007, 14:10
't Schijnt dat -ie zondag overdag iets heeft...

:D
Jammer voor Marc neemt ie dan het rackje mee(blijft natuurlijk genoeg leuks achter).

@Nocki: Geduld, ik ga nu eerst eens op lekker volume met dat ding spelen, dan maak ik daarna wel foto's.

Raffel
15 november 2007, 15:13
Dikke shit Michael! :D

AART
15 november 2007, 20:46
Fotos!!!!!

Even Michaels topic kapen dan maar:

http://img61.imageshack.us/img61/5533/cimg2838uh7.jpg

http://img217.imageshack.us/img217/5776/cimg2833vs2.jpg

http://img413.imageshack.us/img413/8765/cimg2844bx5.jpg

http://img404.imageshack.us/img404/561/cimg2841gd7.jpg

Da was em dan!

(En let op dat blauwe lampje he! Daar deed ik het eigenlijk om, psssst!)

Jimwoud
15 november 2007, 21:22
Ziet er nog erg goed uit AART, wil echt graag zo'n ding eens proberen na al die verhalen.

AART
15 november 2007, 21:30
Ziet er nog erg goed uit AART, wil echt graag zo'n ding eens proberen na al die verhalen.

Kom naar de meeting. Daar komen als het goed is zowel de Mark IV van Michael(mijn oude dus) en mijn nieuwe.