PDA

View Full Version : Hals dikte bij neckpocket



Hendriks
13 november 2007, 15:20
Kort vraagje: wie weet hoeveel de hals/ toets bboven de body uitsteekt bij een strat ter hoogte van de neckpocket ? de Neckpocket is 17 mm diep en de hals is ongeveer 27 mm dik. Lijkt mij zoveel 10 mm.Kan iemand dit na meten , heb geen strat bij hand.

G.G.
13 november 2007, 18:12
Kort vraagje: wie weet hoeveel de hals/ toets bboven de body uitsteekt bij een strat ter hoogte van de neckpocket ? de Neckpocket is 17 mm diep en de hals is ongeveer 27 mm dik. Lijkt mij zoveel 10 mm.Kan iemand dit na meten , heb geen strat bij hand.

Ik heb geen fabrieksstrat bij de hand, maar alleen zelfbouw. Ik houd altijd aan: +/- 3 mm halshout boven de body (neckpocketdiepte + 3 mm is hals) en dan de toets van +/- 6 mm erbovenop.

Fender haalde altijd zijn all maple necks uit een stuk van 1" dik, dus dat zou dan een neck moeten zijn van ongeveer 25mm na schuren.

Hendriks
13 november 2007, 19:32
Dank je , dan zit ik goed , het leek net of de hals er te veel bovenuit stak .

G.G.
13 november 2007, 19:39
Dank je , dan zit ik goed , het leek net of de hals er te veel bovenuit stak .

Ongeveer de dikte van de slagplaat moet je nogeens aan blank esdoorn boven de slagplaat zien uitsteken. Dat zou hem ongeveer moeten zijn. Als iemand een echte strat heeft, kan ie wel precies uitsluitsel geven. Maar dat is wat ik ongeveer aanhoud.

Pas de boel nog even voor het lakken, je kan altijd nog een mm van de pocket of de heel afhalen als je je mal bewaard.

Hendriks
13 november 2007, 20:31
Oke , ik ga pas lakken als alles pas is.

G.G.
13 november 2007, 20:32
Oke , ik ga pas lakken als alles pas is.

Met een heel klein beetje ruimte bij een dikke (poly)lak omdat je hals `dikker` wordt en je pocket `krapper`.

Hendriks
13 november 2007, 21:20
In de hals zitten gaten voor de schroeven , nu is de kans groot dat deze niet overeen komen met de gaten in de body (paar mm verschil) , wat is wijsheid , deze gaten eerst dichtmaken en dan nieuwe boren? Of gewoon nieuwe boren.
Verschil is ontstaan omdat de hiel van de hals qua vorm iets afwijkt van het profiel van de neckpocket. Hoe moeten de gaten worden opgevult? Gaten iets groter maken en er duvels inlijmen?

G.G.
13 november 2007, 21:21
Hoe moeten de gaten worden opgevult? Gaten iets groter maken en er duvels inlijmen?

Dat werkt prima, zo doe ik het ook altijd. Wel voorzichtig dat je niet door de hals heen boort!

Hendriks
13 november 2007, 21:46
Dank , als ik nog meer vragen heb hoor je het. Dit is mijn eerste assemblage gitaar,

G.G.
13 november 2007, 21:51
Dank , als ik nog meer vragen heb hoor je het. Dit is mijn eerste assemblage gitaar,

Cool, succes, Strat is mijn favoriete model. Maak er wat leuks van, en post gauw eens een plaatje.