PDA

View Full Version : Furch 23 CR



Sibold
13 november 2007, 11:17
Ik kan voor 1000 euro een Furch OM 23 CR gitaar kopen met een Fisherman Prefix Pro element. De gitaar is van 2005.
Is er iemand die ervaring heeft met deze gitaar? Ik wil graag weten of ik een verantwoorde investering doe. Ik heb zelf een Seagull S6. Ga ik er echt op vooruit met de Furch?

Buzz
13 november 2007, 13:37
Beste Sibold,


Ik ken natuurlijk de staat van de Furch niet. Als de gitaar in goede staat is, ga je er behoorlijk mee vooruit. Furch (en dan bedoel de typen van 23 en verder) zijn echt klasse gitaren met massief hout van goede kwaliteit. Ik denk dat je in prijs/kwaliteit verhouding niet gauw beter treft.
Als de gitaar in goede conditieis het een goede prijs, als de gitaar duidelijk beschadigd is, hoeft dat aan de klank niets af te doen, maar kun je er nog wel wat vanaf praten.

Succes!!

Laser
13 november 2007, 14:54
Ik sluit me aan bij wat Buzz zegt,
dit aanbod is zeker verder onderzoek waard.
De Furch OM 23 CR is zeker een goede gitaar, en als de gitaar in redelijke toestand verkeert is dit een redelijke prijs.
Je moet ze wel horen, voelen, ruiken, zien of er iets klikt als je erop speelt. Als het klikt doet wat opkuis- of licht herstelwerk er niet toe.
Belangrijk is de nek goed te bekijken; is een reset aan de orde of niet? Ik verwacht van niet ( 2005 is niet oud) maar je weet nooit wat de gitaar heeft meegemaakt.

Dus eerst: voel je wat als je erop speelt? Duidelijk ja? Dan even het hoofd erbij houden en technisch nazicht uitvoeren, en afhankelijk daarvan al dan niet afdingen.

Succes!

Buzz
13 november 2007, 15:08
Zeg Sibold,


Heb je het over de gitaar van Marktplaats.nl?

Sibold
13 november 2007, 16:39
Beste Sibold,


Ik ken natuurlijk de staat van de Furch niet. Als de gitaar in goede staat is, ga je er behoorlijk mee vooruit. Furch (en dan bedoel de typen van 23 en verder) zijn echt klasse gitaren met massief hout van goede kwaliteit. Ik denk dat je in prijs/kwaliteit verhouding niet gauw beter treft.
Als de gitaar in goede conditieis het een goede prijs, als de gitaar duidelijk beschadigd is, hoeft dat aan de klank niets af te doen, maar kun je er nog wel wat vanaf praten.

Succes!!

Bedankt Buzz,
Ik voel me al een stuk steviger en denk dat ik de knoop ga doorhakken. Ik zal hem eerst eens kritisch bekijken maar de foto's zijn veelbelovend. Ook is de snaaractie verlaagd, omdat ik van de adverteerder begreep dat deze bij Furch standaard aan de hoge kant is.
Hartelijke groeten,
Rens

Sibold
13 november 2007, 16:41
Zeg Sibold,


Heb je het over de gitaar van Marktplaats.nl?

Klopt!
Wat vind je van de advertentie?

Sibold
13 november 2007, 16:45
Ik sluit me aan bij wat Buzz zegt,
dit aanbod is zeker verder onderzoek waard.
De Furch OM 23 CR is zeker een goede gitaar, en als de gitaar in redelijke toestand verkeert is dit een redelijke prijs.
Je moet ze wel horen, voelen, ruiken, zien of er iets klikt als je erop speelt. Als het klikt doet wat opkuis- of licht herstelwerk er niet toe.
Belangrijk is de nek goed te bekijken; is een reset aan de orde of niet? Ik verwacht van niet ( 2005 is niet oud) maar je weet nooit wat de gitaar heeft meegemaakt.

Dus eerst: voel je wat als je erop speelt? Duidelijk ja? Dan even het hoofd erbij houden en technisch nazicht uitvoeren, en afhankelijk daarvan al dan niet afdingen.

Succes!

Bedankt,
Ik hoop inderdaad dat het klikt want ik moet er een behoorlijk eind voor rijden en kan natuurlijk geen andere gitaren proberen.
Ik heb de klik echt gehad bij een Taylor van rond de 1000 euro. Deze speelde ook nog eens waanzinnig licht maar ik heb het idee dat ik dan ook een hoop voor de naam betaal.

Sibold
13 november 2007, 20:26
Sorry Buzz en Laser,
Ik zie nou dat ik met citaten geantwoord heb. Moet duidelijk nog even wennen aan het forum.
Bedankt voor jullie reakties tot nu toe.
:B

Buzz
13 november 2007, 21:28
Klopt!
Wat vind je van de advertentie?

Voor zover ik de advertentie kan bekijken, is het een dijk van een gitaar! Ik heb er zelf ook naar zitten lonken, maar ik heb al een OM van Furch (de 34SR om precies te zijn) en het moet een keertje ophouden hè :D. Overigens meldt de eigenaar dat de gitaar nieuw 1800 euro gekost zou hebben, maar dat betwijfel ik. De gitaar is nieuw dacht ik iets van 1400, en het element inbouwen kost dacht ik geen 400 extra, maar ik kan me vergissen. Ik denk dat je het met 1650 nieuw wel zo ongeveer hebt.
Dus 1000 voor deze is zo te zien geen gekke prijs.
Overigens wordt in een beetje gitaarzaak de actie altijd aangepast aan de wensen van de klant. Bij de meeste gitaren is de actie wat aan de hoge kant.

Mocht-ie het geworden zijn, laat je het dan weten hier. Mét foto's natuurlijk!

Als je wat meer wil weten over Furch gitaren:
www.furch.cz (http://www.furch.cz)
www.stonebridgeguitars.com (http://www.stonebridgeguitars.com) (het zelfde als furch, maar dan voor de Amerikaanse markt).
www.voxhumana.nl (http://www.voxhumana.nl) (de nederlandse importeur)

Sibold
13 november 2007, 22:12
Leuk om te lezen Buzz.
Ik laat het zeker horen (en zien) als ik hem gekocht heb. Ik moet wel zeggen dat ik er door jullie een stuk meer zin in heb. Het geld brandt a.h.w. in m'n broekzak. Ik ga hem (of is het een haar?) vrijdagavond uitproberen.

Buzz
14 november 2007, 10:02
Deze 23 is gelukkig de eerste serie die compleet massief zijn (...)

De 23-serie is altijd al volledig massief geweest. Waar je deze quasi-wijsheid vandaan haalt is mij onduidelijk.

remcol
14 november 2007, 10:46
Even een reactie op Hans,

Je zou achteraf altijd de prefix pro voor een prefix pro blend kunnen vervangen. Je voegt dan een microfoontje toe, en je krijgt een nieuwe voorversterker in je gitaar met een blend functie. Deze heeft dezelfde grootte als het model wat er nu in zit. Dus geen hak en zaag werk.

Maar het is maar de vraag of Sibold dat wil, ligt aan je stijl. Ik vind een piezo geluid heerlijk. (heb trouwens zelf een B-band)
Ik vind het lekker scherp klinken.

Maar ligt een beetje aan jezelf, speel je alleen? Of met een band?

Wil je uberhaubt versterkt spelen?

Buzz
14 november 2007, 15:14
Aha! okee, ik snap je!

greencharlie
14 november 2007, 17:32
de nieuwe milenium 22 line is sinds 2006 ook volledig massief, maar soberder van uitvoering, en rosewood bridge en toets ipv ebbenhout.
rosewood toets slorpt wat hoge freq op heb ik de indruk.

Sibold
14 november 2007, 21:58
Nee hoor Hans,
Ik ga gewoon voor de 23. Vrijdag ga ik kijken, ruiken, voelen en spelen. Ik heb hier in principe m'n zinnen op gezet.
Ontzettend boeiend trouwens al die reacties en adviezen. Iedereen reuze bedankt hiervoor. Ik laat jullie weten hoe het is afgelopen.

Buzz
15 november 2007, 11:06
Ik moet ook vrezen dat dit een erg fijn gitaartje is.

Ik spin al een poosje op een steelstring met ceder top. Als dit maar niet gaat leiden tot oncontroleerbare GAS-aanvallen.....

sanderz
15 november 2007, 11:48
Juist ja... 'gas'

Wa's dat? Een afkorting? En zo ja, waarvan? Zo niet, wat is 't dan wel?

En wat zijn de symptomen? Is er wat aan te doen? En zo ja, is dat wenselijk?

(ik dacht eerst aan flatulentie, maar dat zal je niet bedoelen)

Buzz
15 november 2007, 11:53
GAS = Gear (of Guitar) Acquiring Syndrome


en ja, bij mij gaat het soms gepaard met flatulentie...:)

Laser
15 november 2007, 12:29
GAS is een serieuze aandoening, afgekort van Guitar Acquiring Syndrome.

Het leidt tot nachtmerries, zweethanden, ongecontroleerd aankopen van gitaren, met soms verregaande gevolgen (bankroet, rekeningen niet meer betalen, echtelijke ruzie, echtscheidingen..).

De aangetaste persoon leidt soms aan slaaptekort, verwart de gitaarkoffer met het bed, leidt aan spraakverwarring (vrouwen worden met gitaren vergeleken, de rondingen beginnen weer interessant te worden, strings worden door elkaar gehaald edm). Kinderen krijgen ukelele's van de sint, tot ongenoegen van de wederhelft... De kinderkamers, zolder, kelder, koelkasten worden volgestouwd met koffers, al dan niet bespeelbare gitaren van alle leeftijden en gezinten... het ziet er niet meer uit. Bloemperken krijgen de vorm van klankkasten...

De familie wordt aangeraden hulp te zoeken bij een psycholoog. Slachtofferhulp is soms aangewezen.

:chicken:

ponq
15 november 2007, 13:33
Kleine correctie. G.A.S. staat voor Gear Acquisition Syndrome

Iets breder dan 'alleen' gitaar dus, alhoewel je t vaak bij gitaar-freaks ziet ;)

(http://www.gearacquisitionsyndrome.com/)

peter_heijnen
15 november 2007, 13:40
Zo, en nu we precies weten wat gas is, kan het weer on topic.

Sibold
15 november 2007, 14:09
Precies. Nu dus nog een goeie versterker erbij, hoewel dit soort randzaken niet echt onder de rubriek accoustische gitaren thuishoort natuurlijk. Maar misschien heeft iemand een tip. Ik heb zelf een Hughes & Kettner. Op zich niet gek maar ik ben erg gecharmeerd van Ashdown. Weet iemand misschien of hier ook een betaalbare versie van is of hebben jullie nog andere suggesties?

remcol
15 november 2007, 14:17
Ashdown radiator is idd wel mooi. Maar ben zelf meer gecharmeerd van een AER of een Schertler. Ik dacht dat een Ashdown een buizenvoorversterker had, die klinkt wat warmer.
Een AER klinkt wat gedetailleerder en iets meer helder.

Er staan er wel wat op Marktplaats.

dadgad
15 november 2007, 16:21
Hallo,

Nog commentaar op de Roland AC-60 ? Die gebruik ik zelf
al een tijdje. Iets groter dan de Aer, maar nog altijd zeer
portable, en heeft een goede reverb en chorus aan boord.
Daarmee kun je met name het geluid van piezo pickups
makkelijk wat voller maken. Microfoon bijplaatsen kan
natuurlijk ook, maar dat geeft dan weer (kans op) feedback
problemen.

En hij heeft ook nog een 2e kanaal voor een zang (of
spraak, voor aankondigingen en zo) microfoon.

Greetz,

Han.

greencharlie
15 november 2007, 18:20
zeer tevreden over mijn ac60, kan lekker breed klinken. met een snuifje chorus en een druppeltje galm, en de 2 outputs gebruiken om naar de pa te sturen; lekkere stereo chorus.

Sibold
17 november 2007, 13:26
Yes! Yes! Yes!!
Ik heb hem hoor. Wat een prachtgitaar zeg. Je kunt gewoon zien dat hij met liefde is gebouwd. De details zijn gewoon ontroerend mooi en ingetogen tegelijk. En lekker spelen! De gitaar is erg fijn afgesteld, zodat ook onderin weinig kracht nodig is. Het hoog, laag en midden is prachtig in balans.
Ik heb hem nog niet op de versterker uitgeprobeerd maar volgens Igor klinkt hij versterkt erg mooi en ik geloof het direct. Zeer vertrouwenwekkende afhandeling hoor. Erg aardige vent, goed verhaal en erg zuinig op z'n spullen. De gitaar is echt in nieuwstaat en ik voel me helemaal spekkoper.
Nogmaals erg bedankt voor jullie adviezen en ook voor de versterkertips.
De foto's volgen. Eerst maar even lekker pielen op de Furch. Ik denk dat ik voor deze maar eens vingerpicks ga proberen al lijkt me dat wel vreselijk wennen.

Buzz
17 november 2007, 14:21
HAHAHA, JIJ VUILE SMERIGE BOFFERD!!! :seriousf:


Gefeliciteerd man! Ik ben heel benieuwd naar meer foto's. Hoe is de klank?

Of fingerpicks handig zijn, weet ik niet. Nagels of vingertoppen voldoen ook prima. Ik zou je wel een thumbpick adviseren. Neem een zware.
't is even wennen, maar je kunt dan heel veel variëren in aanslag, dempen etc.

Gebruik de zoekfunctie maar eens over thumbpicks of duimplectrum. Er is hier genoeg over geschreven.

Of lees dit eens, heel leerzaam:

http://www.eltjohaselhoff.com/the_thumb_pick.htm

Sibold
19 november 2007, 23:53
:(
Hi Buzz,
Nou zeg, da's wel effe wennen hoor met die fingerpicks. Bedankt voor je tip, interessante info. Ik laat me niet ontmoedigen en geef mezelf een week of 2 om eraan te wennen.
De gitaar klinkt erg mooi en dat geldt eigenlijk voor alle snaarposities. Het geluid is warm en komt lekker los. Ik heb nog nooit zo'n mooie gitaar gehad. Wonderbaarlijk dat er uit zo'n relatief kleine kast toch nog zo'n vol geluid komt. Het ceder bovenblad voelt wel wat kwetsbaar aan, alsof het een hele lichte houtsoort is. Ik zal maar geen dikkere snaren nemen dan 0,12 (vind ik doorgaans toch te zwaar).
Het is voor het eerst dat ik een gitaar ook gewoon in de woonkamer heb staan. Bijkomend voordeel is dat ik hem nu ook wat vaker pak.
Bedankt voor je leuke reacties en ik ben een beetje aan het kloten geweest met de foto's maar die hou je nog tegoed (als het me tenminste lukt om ze mee te zenden, ik ben nogal een computerjurk zie je).
Hartelijke groet,
Rens (zo heet ik eigenlijk, Sibold is m'n 2e geboortenaam)