PDA

View Full Version : nieuwe pc, welke geluidskaart.



domie
30 januari 2003, 22:19
hallo mensen

ik ga een nieuwe pc kopen. Hij moet aan een paar eisen voldeon. Nou wil ik ook gaan opnemen met behulp van mijn gt-6. Gewoon van digital out van de gt-6 naar de line-in van mijn geluidskaart.
Nu hoorde ik dat dat niet bij elke geluidskaart kan (of is dat onzin) en wil ik dus graag weten welke.
Zijn er nog grote verschillen tussen deze geluidskaarten. Dus gewoon dat ik ermee kan opnemen via me gt-6 van mijn line-ingang.

skanky
30 januari 2003, 22:58
Je kan gewoon via line out-> line in opnemen, dat kan in principe met elke geluidskaart daar heb je geen digitale ingang ofzo voor nodig

Kjiratsiekoedel
30 januari 2003, 23:24
er zijn geluidskaarten met een kastje eraan zodat je line in, etc. voorop je PC zit (=makkelijk)

de ene geluidskaart is de andere niet, kijk naar geluidskwaliteit, stereo, teglijk geluid heen en terug, etc.

vulvasonic
30 januari 2003, 23:30
Terratec EWX 24/96

Relatief goedkoop en een absoluut geweldige kwaliteit.

Mithrandir
31 januari 2003, 08:47
Ik denk idd dat een Terratec geluidskaart een hele goede keus zal zijn, als ik een nieuwe geluidskaart zou kopen zou het een Terratec DMX 6fire 24/96 worden deze heeft o.a. ook een break-out box met 6.3mm jacks, 3.5mm jacks, optisch, midi, coax en nog meer dus veel mogelijkheden voor opnemen.
Geluidskwaliteit is heel goed en ze zijn best betaalbaar (duurder dan standaard Sounblaster, maar niet zo duur als de hele professionele kaarten)

skanky
31 januari 2003, 09:10
Ik zou voor een 128-kanaals protoolsHD systeem gaan, tis iets duurder dan de terratec maar....... :grin:

Mithrandir
31 januari 2003, 09:13
hehe, dat is natuurlijk ook een optie :smile:

Voor een geluidskaart geld natuurlijk hetzelfde als voor een gitaar of versterker: wat is je budget en wat wil je er mee doen.

skanky
31 januari 2003, 09:21
Hoeveel in/uitgangen digitaal/analoog hoeveel bit/kHz wil je een breakout box?

domie
31 januari 2003, 20:07
en die terratec, hoe duur zijn die?

Heb er namelijk wel meer goeds overgehoord.

FragDaddy
31 januari 2003, 20:14
Je kan gewoon via line out-> line in opnemen, dat kan in principe met elke geluidskaart daar heb je geen digitale ingang ofzo voor nodig


dat kun je doen, maar dat is niet zo slim. zoek een geluidskaart met een digitale ingang, waar je je GT-6 DIGITAAL op aan kunt sluiten. dit is heel belangrijk voor je geluidskwaleit.

in de GT-6 zitten namelijk AD/DA convertors die van je analoge gitaar een digitaal signaal maken om daarmee te kunnen werken (een GT-6 is eigenlijk een computer en werkt dus digitaal) bij het omzetten van analoog naar digitaal gaat een beetje geluidskwaliteit verloren. hoe veel dat is en of je dat kunt horen kun je over twisten.

als je nu het digitale signaal zo lang mogelijk digitaal kan houden, en dus digitaal je computer in kunt sturen, gaat de geluidskwaliteit niet meer achteruit omdat je computer ook digitaal is en je dan dus digitaal opneemt of weergeeft naar je speakers en alleen dat laatste is analoog.

als je je GT-6 via line-in (analoog) aansluit op je geluidskaart wordt het digitale signaal in de GT-6 alweer analoog gemaakt, door het draadje gestuurd en daarna door je geluidskaart weer digitaal gemaakt. hierbij heb je weer veel verlies!

maw. je wilt altijd ZO MIN MOGELIJK AD/DA convertors tegenkomen in je signaalweg omdat je dan bij elke AD schakeling een stukje kwaliteitsverlies hebt. als je dit maar vaak genoeg doet, wordt de kwaliteit hoorbaar minder.

denk aan het kopieren van een cassettebandje en maak van het kopie weer en kopie en van die kopie nog een kopie. luister daarna het origineel en het kopietje maar eens naast elkaar.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-01-31 20:18 ]</font>

Mithrandir
31 januari 2003, 22:09
Op 2003-01-31 20:07, schreef domie:
en die terratec, hoe duur zijn die?

Heb er namelijk wel meer goeds overgehoord.




Kijk ff op http://www.alternate.nl bij geluidskaarten, ik dacht 239 euro voor de DMX 6Fire.

domie
1 februari 2003, 11:04
hey fragdaddy, jij bedoelt dus een digitale ingang op je geluidskaart? Zijn deze veeel duurder dan "normale geluidskaarten"?

bedankt vor de site trouwens, mitrhandir

Ic3gl0vE
2 februari 2003, 21:57
Op 2003-01-30 22:19, schreef domie:
Gewoon van digital out van de gt-6 naar de line-in van mijn geluidskaart.


je line in is analoog, je digital out (de naam zegt het al) is digitaal. Dat kan dus niet
je zult inderdaad een geluidskaart met digital in moeten hebben

domie
3 februari 2003, 17:36
aha, dus ik moet sowieso een geluidskaart hebben met digitale ingang. Zijn die veel duurder?

sash
3 februari 2003, 18:41
Op 2003-01-31 22:09, schreef Mithrandir:


Op 2003-01-31 20:07, schreef domie:
en die terratec, hoe duur zijn die?

Heb er namelijk wel meer goeds overgehoord.




Kijk ff op http://www.alternate.nl bij geluidskaarten, ik dacht 239 euro voor de DMX 6Fire.


Vind dat nog steeds erg duur :smile:

sash
3 februari 2003, 18:42
Btw, alternate is excl btw, maar zelfs als je de btw erbij doet is het nog vrij goedkoop, ik koop er al m'n computerdingen (woon er toch vlakbij).

Luuk
21 mei 2003, 19:38
Je kunt natuurlijk ook de hercules theatre xp 7.1 kopen heeft digital in en is ook bij alternate verkrijg baar kost je wel 119,- + iets meer dan 10 euro verzendkosten.

En het is er volgens mij goed voor geschikt.





Op 2003-01-31 22:09, schreef Mithrandir:


Op 2003-01-31 20:07, schreef domie:
en die terratec, hoe duur zijn die?

Heb er namelijk wel meer goeds overgehoord.




Kijk ff op http://www.alternate.nl bij geluidskaarten, ik dacht 239 euro voor de DMX 6Fire.

Ic3gl0vE
21 mei 2003, 20:26
als je wilt opnemen moet je toch geen home theater ding hebben? gewoon een studiokaart erin!