PDA

View Full Version : Semi Hollow



Rexke21
12 november 2007, 23:16
Wat is nu het verschil tussen een semi hollow, en een Les Paul of Tele of dergelijke? Ik heb gehoord dat semi hollow goed is voor rock sounds, maar toch vraag ik me af wat de grote verschillen zijn! Wil onderandt ook nieuwe gitaar kopen, en ik moet natuurlijk genoeg weten he ;)

Grtz

Orgasmocaster
12 november 2007, 23:23
koop nou gewoon die Talon.. niet zo zeuren ;)




seriously, wil je weten wat het verschil in tone is bij een Solid, Semi en een Hollow body?

Rexke21
12 november 2007, 23:25
jaah, anders zou ik het hier ni vragen e ;)
heb zelf nog nooit semi hollow vast ge had, dus zou begot niet weten hoe het klinkt! De Talon V die ik ook wou kopen is al weg, heb nu iets anders op het oog, meer info volgt!

Marcel Steenwijk
12 november 2007, 23:31
Je hebt toch ook van die holle les pauls ofzo? :seriousf:

Orgasmocaster
12 november 2007, 23:32
ah sorry, ik had je vraag een beetje verkeerd gelezen..

Semi Hollows hebben gewoon een heel ander karakter.. meestal warmer, resonanter, maar vaak minder sustain dan een holllow of semi hollow.

Gaat niet altijd op, omdat alle semi's weer anders zijn.. gewoon even inpluggen in je favoriete muziek zaak..

bass blom
12 november 2007, 23:32
yup, semi hollow, semi gibson ;) les paul

http://www.hetgelegevaar.nl/gibsun1.jpg

ook een soort less paul dus :seriousf:

Orgasmocaster
12 november 2007, 23:35
ohja, een semi hollow herken je niet per definitie aan een of 2 f-holes..
ze kunnen ook tone chambers hebben.. bij een carved top heeft dit geen of nauwelijks invloed op de tone, en is meer bedoeld om het gewicht te verminderen.

hoe er ook rekening mee dat hollow/semi-hollow minder geschikt is voor harder Rock en metal. de feedback is minder controleerbaar.

Marcel Steenwijk
12 november 2007, 23:36
ohja, een semi hollow herken je niet per definitie aan een of 2 f-holes..
ze kunnen ook tone chambers hebben.. bij een carved top heeft dit geen of nauwelijks invloed op de tone, en is meer bedoeld om het gewicht te verminderen.

wat issun carved top? :???:

Orpheo
12 november 2007, 23:57
wat issun carved top? :???:

oh help, engels is wel moeilijk he? het is zeker te moeilijk om even in te tikken in google 'babelfish' of lekker ouderwets de van dale erbij pakken....


carven is uitsnijden/gesneden. kortom; een gebolde top, zoals bij een les paul.

tik je in google 'guitar carved top' in, krijg je warmoth waar ze het heel duidelijk uitleggen.


kom op, een beetje zelf zoeken kan geen kwaad.







GELD ook voor de topicstarter! man, het verschil tussen een telecaster een een les paul. nog nooit van

www.fender.com
www.gibson.com

gehoord?! aah wat zielig dan.

Orpheo
12 november 2007, 23:58
ohja, een semi hollow herken je niet per definitie aan een of 2 f-holes..
ze kunnen ook tone chambers hebben.. bij een carved top heeft dit geen of nauwelijks invloed op de tone, en is meer bedoeld om het gewicht te verminderen.

hoe er ook rekening mee dat hollow/semi-hollow minder geschikt is voor harder Rock en metal. de feedback is minder controleerbaar.

MITS natuurlijk de (semi)hollow helemaal dicht is, zoals bij de gibson bfg, en je dus geen open contact tussen de snaren, pickups en uitsparingen hebt. dan is de feedback veel beter te controlleren.

Rexke21
13 november 2007, 00:58
Loooooooool, ik vraag niet het verschil tussen Telecaster en Les Paul ...
Ik denk dat jij eens moet leren lezen alvorens comentaar te geven !!
Ik vraag het de verschilling (in geluid) tussen een semi hollow (eender welke) en bijvoorbeeld een Les Paul of een Telecaster!

Wat zielig ...

Bedankt voor iedereen die al normaal kon reageren en ook mijn post deftig heeft gelezen!

Lexvandoef
13 november 2007, 01:12
MITS natuurlijk de (semi)hollow helemaal dicht is, zoals bij de gibson bfg, en je dus geen open contact tussen de snaren, pickups en uitsparingen hebt. dan is de feedback veel beter te controlleren.

Dan heten het gewoon tone chambers of iets dergelijks, ist niet gelijk een (semi)hollow gitaar. :seriousf:
Bovendien zou er dan zo goed als geen feedback van de het trillen van de body moeten zijn.

Orpheo
13 november 2007, 02:24
Dan heten het gewoon tone chambers of iets dergelijks, ist niet gelijk een (semi)hollow gitaar. :seriousf:
Bovendien zou er dan zo goed als geen feedback van de het trillen van de body moeten zijn.

ik kan 'm even niet vinden, maar zoek jij maar eens even op google naar de gibson bfg x ray foto's. als DAT niet semi hollow is, weet ik 't niet. dat ding is gewoon voor 2/3 hol man. hoe kan je dat niet semi hollow noemen. zaag er 2 f-gaten in, en je hebt echt gewoon een semi hollow LP.

Lexvandoef
13 november 2007, 02:46
ik kan 'm even niet vinden, maar zoek jij maar eens even op google naar de gibson bfg x ray foto's. als DAT niet semi hollow is, weet ik 't niet. dat ding is gewoon voor 2/3 hol man. hoe kan je dat niet semi hollow noemen. zaag er 2 f-gaten in, en je hebt echt gewoon een semi hollow LP.

Oh die foto's heb ik ook gezien, hij is idd vrij hol ja :seriousf:, maar officieel wordt hij niet gemarket als een semihollow dus ist het in mijn ogen nog steeds geen echt semi. Net als cloud nines trouwens. Zo zijn ze gewoon niet bedoeld.

Wel een cool idee trouwens, 2 f gaten in je BFG.

fransoos
13 november 2007, 10:41
yup, semi hollow, semi gibson ;) les paul

http://www.hetgelegevaar.nl/gibsun1.jpg

ook een soort less paul dus :seriousf:

he bass, hij is af
hoe klinkt je Gibsun nou met betere HB's ?

Mr.Fingers
13 november 2007, 10:43
Een semihollow zal romiger & warmer klinken als een solidbody, maar zal bij hoog volume sneller oversturen, met het verschrikkelijk gepiep en gejank tot gevolg.

fransoos
13 november 2007, 10:50
Een semihollow zal romiger & warmer klinken als een solidbody, maar zal bij hoog volume sneller oversturen, met het verschrikkelijk gepiep en gejank tot gevolg.

inderdaad Mr.Fingers, inderdaad, maar een solid top heeft hier dan weer meer last van dan
een lamineerde top. ( ES335)
heb ze alle twee en het verschil is hoorlijk merkbaar.

Mithrandir
13 november 2007, 10:50
Ik vind dat gepiep en gejank heeeeeeeel erg meevallen met mijn ES-335, ik kan de feedback goed controleren en maak juist dankbaar gebruik van het feit dat hij iets sneller feedbacked. Maar het is mooie feedback die soms resulteert in oneindig aanhoudende boventonen, geen schel gepiep.

Orpheo
13 november 2007, 10:59
he bass, hij is af
hoe klinkt je Gibsun nou met betere HB's ?

deze was al af ;)alleen die ander was niet af :)

bass blom
13 november 2007, 11:02
he bass, hij is af
hoe klinkt je Gibsun nou met betere HB's ?

nee hij is niet af, ligt bij zwager voor fretwerk.

Jellyfish00
13 november 2007, 17:55
hoe er ook rekening mee dat hollow/semi-hollow minder geschikt is voor harder Rock en metal. de feedback is minder controleerbaar.

l0l je bent wel strak hoor als je live metal gaat spelen met een semi hollow xD
:lp:

Rexke21
13 november 2007, 17:59
oke, ik weet genoeg bedankt iedereen, nu kan ik voor 595€ een Gibson MIII kopen, met een Jeff beck seymour duncan brug element, orginele koffer inbegrepen, lijkt me een koopje, niet? Buiten het andere brug element is hij voledig origineel!

Mvg

Rexke21
13 november 2007, 18:51
Had ander topic gemaakt omdat hier niemand reageert

Mvg

Rexke21
13 november 2007, 19:10
Niemand die me kan zeggen of 595€ een goede prijs is of niet? En mischien iemand die zijn ervaring met de Gibson MIII wil delen?

Mvg

Patrick M.
13 november 2007, 19:11
l0l je bent wel strak hoor als je live metal gaat spelen met een semi hollow xD
:lp:
Uitzonderingen bevestigen de regel. Lips van de band Anvil speelt al meer dan 20 jaar metal op zijn semi hollow flying V's.
http://my.tbaytel.net/tgallo/anvil/031007f.jpghttp://my.tbaytel.net/tgallo/anvil/090107c.jpg

Rexke21
13 november 2007, 19:46
Nog altijd niemand iets over die Gibson?

almarvk
13 november 2007, 19:56
Nog altijd niemand iets over die Gibson?
Ooit de zoekfunctie gebruikt? Of Google?

Rexke21
13 november 2007, 20:09
Valt hier niet veel over te vinden, en op google ook niet, toch niet in het nederlands

G.G.
13 november 2007, 20:20
Niemand die me kan zeggen of 595€ een goede prijs is of niet? En mischien iemand die zijn ervaring met de Gibson MIII wil delen?

Mvg

Oknarb hier op het forum heeft er volgens mij eentje, of het was Rinaldo. Ik heb er ooit eens op eentje mogen spelen en vond hem fantastisch. Leuke aparte superstrat. Niet echt heel erg gewild, maar ook niet vaak aangeboden. Ik denk dat die prijs wel prima is. Je moet hem zeker gaan testen voor dat geld.

G.G.
13 november 2007, 20:22
Valt hier niet veel over te vinden, en op google ook niet, toch niet in het nederlands

Google
Gepersonaliseerd Resultaten 1 - 10 van circa 988 voor gibson mIII

zx81
13 november 2007, 20:25
volgens mij is die prijs redelijk, die dingen beginnen zeldzaam te worden. op marktplaats staat er nu 1 voor 800 euro, maar die is origineel.

Rexke21
13 november 2007, 20:31
Google
Gepersonaliseerd Resultaten 1 - 10 van circa 988 voor gibson mIII


Als je dan ook alle 988 resultaten had bekeken zou je vast ontdenkt hebben dat er niet veel tussen staan waar echt informatie word gegeven, het zijn allemaal verkoopers, die reeds lang vervallen zijn, of mensen op andere forums die vragen wat prijzen zijn, ik heb zelf al een stuk of 8 paginas bekeken, en nog niet veel kunnen vinden ...