PDA

View Full Version : gitaar krijgt netwerkaansluiting



JV
30 januari 2003, 21:02
http://www.tweakers.net/nieuws/25286/?highlight=gibson



EE Times bericht dat gitaarfabrikant Gibson een electrische gitaar met Ethernet-ondersteuning heeft ontwikkeld als onderdeel van het 'Magic' project van het bedrijf. Magic, een afkorting voor Media-accelerated Global Information Carrier, heeft tot doel om de onderlinge communicatie tussen muziekinstrumenten, versterkers, effecten of media-apparaten als DVD-recorders of camcorders, te vereenvoudigen. Het systeem is aanvankelijk ontwikkeld om het leven van muzikanten makkelijker te maken, maar bleek volgens Gibson zoveel potentie te hebben dat het veel breder toegepast kan worden: van gitaren en mengpanelen tot video voor medische apparatuur. Zo zouden MRI-afbeeldingen eenvoudig en snel naar artsen gestuurd kunnen worden en kunnen muziek of beelden van een beveiligingsvideo moeiteloos van de ene naar de andere kamer in een huis verzonden worden.

Om dit te bereiken is er de beschikking over een behoorlijke bidirectionele bandbreedte; acht maal zoveel als nodig is voor DVD-A (192kHz, 32-bit) kan simultaan zowel heen als terug verzonden worden - eventueel zelfs draadloos. Daarnaast vereisen Magic-apparaten geen configuratie, zijn ze volledig plug-and-play en is de latency (250 microseconden over 100 meter) laag. Bovendien is het protocol tien jaar lang royalty-vrij te gebruiken. Gibson werkt momenteel samen met bedrijven als 3Com om compactere circuits te ontwikkelen waar de technologie in verwerkt zit, zodat het toepassingsgebied van de standaard verder verbreed kan worden.

Hoewel de ontwikkelaar Magic op termijn zien als de sleutel tot onder meer het volledig automatiseren van huizen, zal de eerste toepassing van de techniek volgens het bedrijf plaatsvinden in muziekstudio's en bij concerten. Om deze ontwikkeling te versnellen heeft het bedrijf zelf onder meer een Magic-enabled variant ontwikkeld van zijn wereldberoemde Les Paul elektrische gitaar. Hiermee kunnen gitaristen theoretisch per snaar bijvoorbeeld een aparte versterker of verschillende effecten toepassen, maar ze kunnen hun instrument indien gewenst ook gebruiken als een traditionele gitaar. Vooral dat laatste zou de acceptatie bij relatief conventionele musici wel eens kunnen bevorderen:

schaap
30 januari 2003, 21:32
kan iemand dit in het kort samenvatten ??
ik ben te lui om het helemaal te lezen :razz:

Phizer
30 januari 2003, 22:53
stoer man! maar of het echt succesvol zal worden... ik denk dat de meeste gitaristen het op snoeren en buizen houden, en geen digitale crap...

vulvasonic
30 januari 2003, 23:01
Ik had het ook al gezien, maar eerlijk gezegd snap ik er geen hol van.

aadplagiaat
30 januari 2003, 23:36
Zoiets als de (mobiele) telefoons van tegenwoordig.
Je kunt ermee chatten, wappen, internetten, e-mailen en foto's mee maken en versturen.

En ehhhhhh.......oh ja je kan er ook mee telefoneren :grin:

FragDaddy
30 januari 2003, 23:54
Ik had het ook al gezien, maar eerlijk gezegd snap ik er geen hol van.


ik zal het kort samenvatten, voor zover ik de vage beschrijving kan ontcijferen.

ze willen gewoon je gitaar een soort van digitale uitgang geven (denk aan midi) en deze digitaal uitgang een universele taal laten spreken, zodat het signaal kan worden verwerkt via het internet, via een mengtafel, via je versterker, etc etc.

er staat ook bij dat de kwaliteit van de digitale uitgang veel beter is dan digitaal DVD-geluid. dit betekend dat je wel wat kwaliteitsverlies hebt (het is toch digitaal he) maar dat dat al lang niet meer te bemerken is door het menselijk oor.

Pegasus
31 januari 2003, 00:09
Zo, zo, gaan we ingewikkeld doen?

vinni
31 januari 2003, 02:55
Stoer....maarru.....zeker weten dat je weer mega manuals erbij krijg en drivertje X en update Y nodig hebt om het te laten werken...en voor wat?

Heb juist alle digitale teringzooi de rug toegekeert omdat ik er van baalde alleen maar met nullen en eenen muziek te maken en constant problemen op je PC...Midi-protocol, M-lan, Firewire SMidi...afijn..
Alle keyboards verkocht en lekker gitaar gaan spelen.

Kortom reken er maar niet op dat ik die bagger koop....geld trouwens ook voor de Variac....Een gitaar is een blok hout met snaren en elementen....dat moet je zo houen..

Groet,
Vinni

Negative K3 fan
31 januari 2003, 09:19
Gwewoon een soort aparte/nieuwe vorm van midi.

Marc Oblivian
31 januari 2003, 10:27
Op 2003-01-31 02:55, schreef vinni:
Stoer....maarru.....zeker weten dat je weer mega manuals erbij krijg en drivertje X en update Y nodig hebt om het te laten werken...en voor wat?

Heb juist alle digitale teringzooi de rug toegekeert omdat ik er van baalde alleen maar met nullen en eenen muziek te maken en constant problemen op je PC...Midi-protocol, M-lan, Firewire SMidi...afijn..
Alle keyboards verkocht en lekker gitaar gaan spelen.

Kortom reken er maar niet op dat ik die bagger koop....geld trouwens ook voor de Variac....Een gitaar is een blok hout met snaren en elementen....dat moet je zo houen..

Groet,
Vinni


Haahahaha! Mijn idee...je hebt zodirect zoveel zooi en verschillende versies (nieuwe/oude/verschillende fabrikanten met hun eigen kenmerken) en side equipment dat je meer als technicus dan als gitarist bezig bent. Heb die troep dus ook niet nodig.
En wie wil er nou telefoneren met z'n gitaar???
:grin:

Harry
31 januari 2003, 10:39
ik zie me al lopen met m'n Les Paul aan mijn oor

Mithrandir
31 januari 2003, 10:39
Volgens mij is de bedoeling van het Magic project juist een snelle, gestandaardiseerde manier van gegevensoverdracht realiseren (met als mogelijk toepassing gitaren rechtstreeks via die (snelle en betrouwbare)ethernet verbinding aansluiten op recording pc's), dus het argument van verschillende versies, incompatibiliteit etc... gaat niet echt op volgens mij.

ik vind het juist een erg interessante ontwikkeling en ben benieuwd wat het allemaal zal opleveren.

Bigfoot414
31 januari 2003, 13:29
Als @home dan weer eens een storing heeft heb je er nog nix aan

Bassie79
31 januari 2003, 13:40
Leuk neem je gitaar mee naar een lanparty, kan je unreal spelen op je gitaar :smile:

pimmetje
31 januari 2003, 13:52
Misschien wel leuk als 't in veel studio's standaard wordt... een gast-bijdrage kan dan gemakkelijk op afstand worden geleverd.

En voor versterking bij grotere orkesten en zo lijkt 't me ook niet onhandig... wellicht kan dat over een tijdje met een flinke computer en wat pluggendoosjes worden geregeld. Niet meer hele bussen aan geluids-apparatuur on site proberen te krijgen.

Maar het zal net als met vele uitvindingen zijn: de toepassing zal op een heel ander gebied komen te liggen dan aanvankelijk gedacht... wel interessant om te volgen.

Shay
1 februari 2003, 03:07
Straks moet je eerst windows op je gitaar installeren voordat je kan spelen ... En heb als je delay wilt => Start - Programma's - Effecten - Delay

En heb je een ps/2 ingang voor een muis in je gitaar.

Geef mij maar lekker de huidige manier

Nocki
1 februari 2003, 08:56
in de gitarist stond ook iets met een gibson maar dan geloof ik met een oude coax aansluiting... blijft ver hetzelde natuurlijk...

oeveel zouden deze gibsons waard zijn over 10 jaar???

Nocki

sander666
1 februari 2003, 16:58
krijgen we dalijk gitaren van Nokia en Erricson en al die shit
Zet ik er wel kpn sim-kaart in, heb je tenminste overal bereik anders kun je dalijk nog niet eens spelen.
nadeel :gitaren worden dan natuurlijk ook in een keer bij bosjes gejat

doe mij toch maar de ouderwetse manier zoals ie nou is

Mithrandir
1 februari 2003, 17:57
Volgens mij snappen jullie gewoon niet wat nou de bedoeling is van die techniek, stelletje conservatievelingen. :smile:

vulvasonic
1 februari 2003, 23:59
Ik snap de bedoeling wel, ik snap het principe niet.
Ik juich nieuwe initiatieven altijd toe. Maar ik ben bang dat ik deze ontwikkeling moet overslaan.......

Mithrandir
2 februari 2003, 00:02
Het is natuurlijk ook nog in een erg vroeg stadium, en daarbij ligt de toepassing van deze techniek op een veel breder vlak dan alleen maar de gitaar.