PDA

View Full Version : 2 dezelfde amps naast elkaar?



Nocki
12 november 2007, 22:01
Hoi,

Na jaren ben ik er achter dat mn soundje gewoon in de mark IV zit. Nu dat er een kleine op komst is (kind geen amp) verwacht ik het wat rustiger aan te gaan doen met de gear. Het bloed zal natuurlijk kruipen waar het neit gaan kan maar goed...
Mijn gedachte is voor op de buhne een Mark Iv te hebben in combinatie met mn 2 2x12 cabs en voor in de kerk ook 1. zopdat ik altijd de zelfde sounds heb. Ik merk gewoon dat die amp het beste in me omhoog haalt.
Voro leuke optredens zou ik zelfs beide mark Iv head kunnen gebruiken. elk op 1 2x12 cab.
Beide amps zullen waarschijnlijk verschillend klinken. hoe zou dat zijn om op 2 dezelfde amps te spelen? en hoe kan ik dat het beste aanpakken?

90% van de tijd zal ik de amp en cabs apart gebruiken en alleen slepen met de gitaar, pedalboard en rack maar voor de toevallige keer dat ik ze samen wil gebruiken ben ik erg beneiuwd naar jullie bevindingen emt spelen over 2 dezelfde amp...

alvast bedankt!

JorikDekkers
12 november 2007, 22:09
1 keer gedaan met een vox tonelab in stereo naar 2 peavey bandits. En dat was echt GRUWELIJK vet! Zeker als je stereo delays of chorussen gebruikt is het echt veel ruimtelijker dan mono. Maar dat was je vraag niet echt

Ik had ze toen helemaal gelijkmatig ingesteld, en eigenlijk niet ge-experimenteerd met verschillende settings per kant...
Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat mark IV's zo exemplarisch zijn dat je echt heel erg het verschil hoort: kwestie van dezelfde buizen op hetzelfde tijdstip erin jassen en ze zouden vrij gelijk moeten zijn, my 2 cents

remcol
12 november 2007, 22:12
Er zijn veel artiesten die twee amps naast elkaar draaien. Wat ik daar zelf mooi aan vind is dat je ook met stereo effecten ed kan werken.

Ik weet niet meer preies wat voor effect apparatuur je hebt, intelliflex dacht ik? Die heeft toch een stereo uitgang?

remcol
12 november 2007, 22:13
en Jorik was me voor... Maar zelfde dus.... (kijk eens naar the Edge van U2)

AART
12 november 2007, 22:15
Ik zou geen 2 Mark IV's nemen imo.

Ik wilde het zelf ook een hele tijd, een soort van natte droom, maar imo kan je beter een amp nemen die het geluidspallet verder aanvult, zoals een Dual Rectifier, Lonestar(Classic/Special) of een Stiletto. Dan wordt je sound pas echt dik!

Alhoewel mark Morton wel een gruwelijk vette live sound heeft met 2 Mark IV's in stereo. Hij stelt de een wel anders in dan de ander, maar draat ze wel tegelijk.

wiegersma
12 november 2007, 22:17
maakt het veel verschil dan wanneer je met twee versterkers stereo speelt (wanneer de versterkers identiek zijn ingesteld) of gewoon één versterker speelt?

wiegersma
12 november 2007, 22:17
ik bedoel dus met één versterker stereo speelt met twee kabinetten

AART
12 november 2007, 22:17
maakt het veel verschil dan wanneer je met twee versterkers stereo speelt (wanneer de versterkers identiek zijn ingesteld) of gewoon één versterker speelt?

Als je stereo effecten gebruik dan maakt het uit.

AART
12 november 2007, 22:18
ik bedoel dus met één versterker stereo speelt met twee kabinetten

Dat is niet stereo.
Stereo is twee verschillende versterkers, de een doet de linker en de ander de rechterkant bijvoorbeeld, en dan met stero effecten ertussen.

Rouzy
12 november 2007, 22:22
Watch this:
http://nl.youtube.com/watch?v=D8K2d5OAov8

wiegersma
12 november 2007, 22:24
met mijn quad + 50/50 kan ik toch stereo spelen over twee kasten? dat kan vast ook met de Mark

AART
12 november 2007, 22:25
met mijn quad + 50/50 kan ik toch stereo spelen over twee kasten? dat kan vast ook met de Mark
De 50/50 is een stereo poweramp, de mark IV is mono ;)
Hij kan dus mono over 2 kasten.

wiegersma
12 november 2007, 22:25
AHA, ik begrijp!

wiegersma
12 november 2007, 22:26
dan is het idd erg oké om twee Marken te gebruiken. Moet je doen!

Sarco
12 november 2007, 22:27
Als ik op twee versterkers tegelijk speel stel ik meestal de éne mid-heavy in en de andere scooped, geeft toch wel een dik geluid. Met 2 Mark IV's zal dat waarschijnlijk wel niet anders zijn. Tenzij je ze natuurlijk ver uit elkaar gaat zetten..

AART
12 november 2007, 22:31
Als ik op twee versterkers tegelijk speel stel ik meestal de éne mid-heavy in en de andere scooped, geeft toch wel een dik geluid. Met 2 Mark IV's zal dat waarschijnlijk wel niet anders zijn. Tenzij je ze natuurlijk ver uit elkaar gaat zetten..

Dta is precies wat mark van lamb of god ook doet.

Op de ene de 750 een flink eind naar beneden en bij de ander nauwelijks gescooped.

DeiDRagonas
13 november 2007, 00:57
Ik heb ook een tijdje met twee dezelfde amps gespeeld (nu nog wel eens btw). Ik ging via een pre-amp stereo out naar een combo rechts en een combo links. Had ik aan elke kant van de drummer 1 staan, dan stelde ik ze exact gelijk in. Anders krijg je een lelijk stereobeeld. Klinkt alsof je via 1 amp speeld, behalve dat het zo heel gaaf is stereo delay/chores/e.d. te gebruiken.

Had ik alle 2 de versterkers aan dezelfde kant (ze stonden dan op elkaar), dan kreeg de bovenste meer mid en high en iets minder bass, terwijl de onderste meer bass en minder mid en high kreeg. Op deze manier kun je lekker experimenteren en nwe sounds proberen te maken. Het gebruiken van stereo effecten is dan totaal overbodig geworden, omdat je dat toch niet hoort.

grt R.

Firebird
13 november 2007, 02:13
Goh toevallig... ik kom net terug van een potje monitoren voor Popa Chubby... die speelde zoals gewoonlijk met 2 Twin's (for fuck sake zeg.. wat speelt die gozer HARD :O)

Klonk wel erg vet, hij had een Line6 DL4, een Wah en een Maxon 808, en dan de 2 amps doorgelust.... klonk waanzinnig goed... heel dynamisch!

Ook leuk, we hadden backline gehuurd bij ProTone... 2 The Twins. Hij komt binnen, sluit z'n troep aan... alles piept en kraakt. What the fuck?
Amps gecheckt... kraakt nog steeds. Wij ProTone bellen en zeggen dat ze andere amps moeten komen brengen.

Affijn... komt zo'n kerel met 2 nieuwe amps... inpluggen... klinkt beter maar nog steeds kraakie kraakie. Popa vanuit zn stoel: 'Wait! I'll check my cables!'. Zit er gewoon een gare kabel tussen z'n Maxon en Wah. Hilarisch! :P

Maargoed... ff ontopic: Ik ben erg fan van spelen met meerdere versterkers (het liefst ook stereo). Het geeft zoveel meer diepte in je sound.. ik kan niet meer zonder...

MAARRR... ik vind dat het onnodig is in een band met bv een Hammond, keys in t algemeen (stereo dan), een tweede gitarist e.d.

Chiel
13 november 2007, 08:49
De live sound van bijv. 'Van Katoen' is echt gruwelijk vet. Gitarist Marijn gebruikt hiervoor een top die continu speelt met een clean/randje. En daarnaast een top die van chrunch -> mega scheur schakelt. Zo heb je een hele dikke onderkant in je geluid en een mega definitie in je licks. Als je het goed doet lijkt het in feite alsof er twee gitaristen spelen.

Jimwoud
13 november 2007, 09:16
MAARRR... ik vind dat het onnodig is in een band met bv een Hammond, keys in t algemeen (stereo dan), een tweede gitarist e.d.
Ik ga in mijn band eens proberen om met m'n Sovtek en m'n Laney te spelen, en dan op het moment dat onze leadgitarist eeen solo speelt om dan die versterker aan zijn kant mee te laten brullen. Dan blijft het ook tijdens solo's wat dikker. Maar misschien werkt dat niet lekker, maar lijkt me wel gaaf.

Nocki
13 november 2007, 11:56
Ben erg benieuwd hoe het gaat klinken! :)
Ik wordt erg enthousiast van de opmerkingen!

Het schakelen en dergelijke gaat allemaal via midi en naast een 2e mark IV head is er eigenlijk niks nodig afgezien van wat soldeerwerk aan kabeltjes...

vettavillenl
13 november 2007, 12:19
Ik speel wel een met m'n Vetta combo en een extra cab. Onwijs om zelf in je sterobeeld te staan.
Ik gebruik dan echter nooit dezelfde amps (ook niet met verschillende instellingen). Een ander type amps brengt een veel groter klankpalet zoals al eerder opgemerkt.

Nocki
13 november 2007, 12:24
Dat was inderdaad hetgene wat me ontzettend aansprak in de vetta. 2 verschillende amps tegelijk laten spelen. ik heb ooit zo'n boss of roland multie effect dingetje gehad welke dat ook kon. Ik weet alleen niet meer hoe die heette. zo'n zwarte was dat.
Het idee van de verschillende eq instelling staat me ook heel erg aan! de combinatie van wat thuis goed klinkt samen met wat lekker speeld en dat dus tegelijkertijd! Ik ben erg benieuwd! Zeker ook hoe het straks smoelt :)

JorikDekkers
13 november 2007, 13:18
of: een mark IV die een gruwelijk podium geluid genereert en een andere specifiek voor het geluid in de zaal! ik denk dat dat misschien dan nog wel t grootste effect heeft voor de beleving...

Want de keren dat je hem dubbel ging gebruiken was voor de speciale optredens toch? nou dan lijkt me dit wel fijn eigenlijk

Nocki
13 november 2007, 13:48
Het dubbel spelen is af en toe inderdaad. meestal zal 1 van de amps thuis staan en 1 ervan in de kerk en allebei worden ze regelmatig gebruikt maar wel met dezelfde randgear.

DaveItUp
13 november 2007, 15:11
Beter 2 verschillende amps, dan krijg je echt een dijk van een geluid. Nog een tipje om echt een monsterlijke wall of sound neer te zetten. Zet op 1 van de amps een hele hele korte delay.....dan weet je echt niet wat je overkomt.

-Heineken-
13 november 2007, 18:13
Tjah is natuurlijk geweldig met 1 gitarist in een band om met 2 amps te werken. Met een AB boxje ervoor is het helemaal geweldig natuurlijk omdat je dan ook met dynamiek kan werken en er bij de cleane partijtjes 1 uittrappen en op de volle bakstukken een geweldige boost geven. Op het stereogebied... Tjah das allemaal wel leuk als je beide amps clean afsteld en pedalen gebruikt voor je scheurgeluid maar zo'n MarkIV klinkt natuurlijk het best met een flinke bak preampgain en dat werkt dan natuurlijk weer niet met reverbs en delays die je toch na je pre-amp/in je effectsloop wil gebruiken.

ben vanhoof
13 november 2007, 18:17
Het dubbel spelen is af en toe inderdaad. meestal zal 1 van de amps thuis staan en 1 ervan in de kerk en allebei worden ze regelmatig gebruikt maar wel met dezelfde randgear.

Wat bedoel je eigenlijk met "in de kerk"? Je speelt toch geen luide gitaarmuziek in die kerk bij jullie? Of mag dat ginder...

Nocki
13 november 2007, 19:45
Hoi,

Natuurlijk is het niet op super luid volume. Er wordt meegezongen op de muziek die we maken en eigenlijk gebruik ik alle stijlen zo[n beetje die er zijn. Er zijn wat poppy achtige nummers maar ook rocky songs met af en toe leuke solos. Niet echt op hoog volume maar wel lekkere muziek! je zou verbaast staan hoor :)

xmichielx
14 november 2007, 16:51
Ik heb het een keer getest met 2 verschillende laboga cabs en een mr hector en een mesa triple rectifier: blazen!
Maar vind de laboga toch iets beter klinken dus heb nu 2 laboga mr hectors met verschillende pre en eind buizen en 2 andere cabs..dat moet volgens mij rete dik klinken..binnenkort maar snel doen :)

Rutger
14 november 2007, 17:12
Wat bedoel je eigenlijk met "in de kerk"? Je speelt toch geen luide gitaarmuziek in die kerk bij jullie? Of mag dat ginder...
Dat kan... klein voorbeeldje (http://www.traxopia.f2s.com/uplink_recorded/mp3/OneWay.mp3)

Let niet op zang en fouten :listen:
Maar k weet nog wel dat het dak eraf ging :D

Nocki
15 november 2007, 20:31
Ja! Geweldig nummer! Hebben we ook met veel plezier gespeeld met "this side up!".
Maar dit is inderdaad een leuk voorbeeldje van wat er in de kerk gespeeld/gezongen wordt.