PDA

View Full Version : Buizeneindtrap voor bas.



Kaboemba
12 november 2007, 19:43
Als hij bij versterkers moet verplaats hem dan maar, maar daar komt zleden of nooit iets bassigs langs.

In ieder geval gaat het om het volgende.
Een gitaarvoorversterker voor bas gebruiken kan maar is niet het beste (toch?), volgens mij kan er opzich niks kapot gaan maar klinkt het gewoon niet zo.
Maar hoe zit het met de eindtrap, ik heb nog een mooie buizeneindtrap liggen.
Stereo 2x50 watt, ik wil dan een 15 inch speaker op 1 kanaal en een 2 x 10 op het andere kanaal.
Kan het ? klinkt het ? of moet ik dat gewoon niet doen ?

En hoe zit het met 19 inch voorversterker voor de bas wat zijn daar de betaalbare maar als het kan betere merken in ?

Ik heb nu een trace elliot blx130 en die is niet verkeerd maar ik mis er iets in, het is niet dynamisch genoeg. Ik zoek iets wat je het gevoel geeft dat er spanning (als in stroom) op staat.

Goose
13 november 2007, 02:54
Mmmm het zou wel kunnen, er kan niks kapot ofzo. MAAR, er is alleen 1 hele grote maar.....2x50 watt, dat is toch wel heeeel erg weinig voor bass. Sommige op basgitaarforum willen versterkers hebben vanaf een 200 watt ongeveer, sommige zelfs meer om maar genoeg headroom te hebben voor een clean geluid. Het is namelijk zo dat om bas te versterken je best wel veel vermogen nodig hebt tov een gitaar. Het is niet voor niks dat waar 50/60/120 watt als standaard geld voor gitaar (buizen) de norm voor bas zo´n beetje ligt op een 200/300 watt. Kijk maar naar Ampeg (300), Orange (200), MesaBoogie (400, of is dat alleen de type aanduiding..?). Die 2x50 watt zullen denk ik al heel gauw overstuurd worden, dat kan trouwens ook erg best klinken, maar het blijft in band gebruik wel wat weinig denk ik. Je zou hem wel als 2e amp kunnen gebruiken om een mooie oversturing te krijgen. In deze opstelling:
1e amp voor cleae sound (altijd aan)
2e amp de 2x50 watt voor oversturing (erbij aan zetten)
Er zijn best wel wat bassisten die het op die manier doen (eventueel met 2e of 3e basversterker erbij of gitaarversterker) bv Tim van Audioslave, die heeft er 3 staan, 1e clean, 2e een randje, 3e helemaal over de kop. Hij zet de 2e en 3e versterker aan (footswitch) wanneer dat nodig is. Bij het over de kop sound staan alle 3 aan..... mmmm lekker.

FC Spoiler
13 november 2007, 05:47
Ik speel over een Mesa/Boogie Strategy 400. (zie m'n site)
Brute sound en meer dan genoeg power (2x200 watt)
50 watt is aan de lage kant idd, hangt er wel van af hoe hard je wilt spelen...
Ultragoede en betaalbare 19 inch preamp:

http://www.vanderkleyspeaker.com/images/amps.jpg (http://www.vanderkleyspeaker.com/)

Hier te vinden: Klik (http://www.vanderkleyspeaker.com/)

@ Goose: De Mesa Bass 400 geeft 200 watt, de Mesa Bass 400+ geeft 500 watt ;)

peter_heijnen
13 november 2007, 15:44
Als je bas speakers met de juiste specs aansluit, kan er iig nooit ets misgaan.

Wat betreft de sound moet je het gewoon uitproberen en zal veel afhangen van de voicing van de versterker, wie weet pakt het juist goed uit.

100 buizenwatts zouden naar verluid vergelijkbaar moeten zijn met 200 transistorwatts. Dat is voor bas niet al te veel maar ook niet te weinig, al naar gelang de muziekstijl en grootte van de gigs.

Kaboemba
13 november 2007, 20:57
Okee maar veel hangt ook af van de speakers, kwa volume en sound.

Bovendien zou ik mogelijk mijn trace elliot nog als extra versterker kunnen gebruiken.

Over speakers, ik weet dat trace elliot bekend staat om zijn power is dat een speaker kweetie of rekenen de verschillende merken nog wel is anders in wattage ?
Wat zijn mogelijke aanraders voor een strak geluid, het hoeft niet heel diep te grommen en zeker niet flabberen, in combinatie met een hoog volume (iets met decibel per wattage).

Jeroenvanhulsteijn
16 november 2007, 21:36
Kijk eens op www.basgitaarforum.nl. Daar is denk ik heel wat informatie voor je te vinden. Ze zijn er best enthousiast over de Traynor YBA200, wat betreft buizenversterking.

Voor geluidsdruk moet je denk ik een efficiënte speaker hebben. Efficiëntie van een speaker wordt meestal in Decibel SPL weergegeven in specs dacht ik.