PDA

View Full Version : Project: Manson M1d1



Kevz0r
12 november 2007, 19:38
Hallo allemaal,

Ik ben dus bezig met het namaken van een Manson M1d1 en mijn eigen twist aan te geven.

De gitaar die ik bedoel:

http://www.musewiki.org/images/M1d1manson.jpg

Een flinke klus dus, daarom heb ik jullie nodig. Dit wordt mijn eerste zelfbouw project.

Gelukkig gebruik ik de hals van een andere gitaar dus het gaat nu even puur om de body.

Nu heb ik zelf aan een beetje zitten navigeren maar ik ben er nog steeds niet uit wat ik precies wil.

Onderdelen:

Houtsoort: Ik denk dat ik voor Salomon Padouk, vrij dik ook ( 4 tot 5 cm) er gaat nog een fuzz factory in.

Pickups: Ik wil iig een P-90 in de brug en iemand nog een idee voor een neck pickup? Daarom heen een chrome humbucker ring.

Bridge: Ik dacht iets van een Tune-O-matic bridge van een LP en een Stoptail piece ook van LP, zit ook op mijn SG en speelt zeer fijn.

Finish: De gehele bovenkant bedekt met een plexiglas spiegel. Een Fuzz factory ingebouwd ( maar dat komt later )

Wat mis ik nog?
Enig advies op mn houtsoort, pickups etc?

Mvg Kevin!

barno
12 november 2007, 19:41
spacey! succes gewenst.

ikzelf ben meer bezig met vintage style dingen maar anderen hier kunnen je zeker advies geven

AvU
12 november 2007, 19:41
wat voor een hals komt er op? wat voor een hout is de hals gemaakt. Padouk heeft vrij veel hoog dus als je al een maple hals hebt, is de kans dat dit schel gaat klinken. Op warmoth staat veel info over de houtsoorten en klinken.

Arjan

Kevz0r
12 november 2007, 20:06
@barno Vintage is ook cool hoor, ik heb hier nog een SG met Vintage Sunburst staan :p

@AvU Ik heb eerlijk gezegt geen idee wat voor hout deze hals die ik hier heb is.. Het is een tijdelijke hals voor de manson, afkomstig van een iBanez gax 30, zo'n beginnersgitaartje.

Wat zou jij mij dan voor hout aanraden voor de hals?

Orpheo
12 november 2007, 20:35
wat voor een hals komt er op? wat voor een hout is de hals gemaakt. Padouk heeft vrij veel hoog dus als je al een maple hals hebt, is de kans dat dit schel gaat klinken. Op warmoth staat veel info over de houtsoorten en klinken.

Arjan

nee, en full maple gitaar klinkt niet schel. hij klinkt eerder juist brullend, agressief, strak, scheurend, brullend laag, 'knorrend' mid en knallend hoog, maar no way dat ie schel is. ik spreek uit ervaring. ik heb bij max guitars de hamer slammer van full maple getest, en bij fred dons ook een paar, en echt; het klinkt niet schel. daarom raad ik padouk ook zeker aan.

Orpheo
12 november 2007, 20:36
@barno Vintage is ook cool hoor, ik heb hier nog een SG met Vintage Sunburst staan :p

@AvU Ik heb eerlijk gezegt geen idee wat voor hout deze hals die ik hier heb is.. Het is een tijdelijke hals voor de manson, afkomstig van een iBanez gax 30, zo'n beginnersgitaartje.

Wat zou jij mij dan voor hout aanraden voor de hals?

ik zou gaan voor een simpele esdoorn hals met rosewood toets. niet moeiljk doen.

Kevz0r
12 november 2007, 22:14
Oke

Dus dan wordt het Padouk voor de hals en body, wat vinden jullie van mijn pickup keuze, die P-90 lijkt me zoiezo wel wat maar welke neck humbucker?

mvg

Orpheo
12 november 2007, 22:51
ik zou juist voor p90 in de hals, en humbucker ind e brug gaan. geeft je gewoon meer 'strakheid' op die positie, en met de p90 kan je een veel opener en transparanter clean maken dan met de humbucker in de hals... just my 2 cents...

bass blom
12 november 2007, 22:56
ik haal ook vaak brug/hals door elkaar :D

Kevz0r
13 november 2007, 10:45
ik zou juist voor p90 in de hals, en humbucker ind e brug gaan. geeft je gewoon meer 'strakheid' op die positie, en met de p90 kan je een veel opener en transparanter clean maken dan met de humbucker in de hals... just my 2 cents...

Oke, maar hiermee krijg ik wel een "fat" geluid toch, echt een rock / Muse-achtig geluid?
En welke humbucker raad je mij dan aan voor de bridge?

edit* Heb wat op internet gezocht en Matt b. van Muse heeft idd ook een P-90 in de hals.
http://www.museabuse.com/gallery/albums/userpics/10008/2487513.jpg

Ik heb trouwens nog wat specs van de gitaar gevonden:

Body: Mahogany
Body covering: Cracked Mirror
Neck pickup: Fernandes Sustainer
Bridge pickup: Bare Knuckle Nailbomb Humbucker
Neck: Birds-eye maple, rosewood fingerboard
Special circuit 1: Fernandes Sustainer pickup system
Special circuit 2: X-Y Touch Pad
Special circuit 3: 3-way Toggle kill switch


De orginele manson heeft een telecaster hals, bespaard het dan niet veel werk om gewoon deze te kopen:http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?products_id=3213

Is dat aan te raden ?

Orpheo
13 november 2007, 11:03
als je echt een stevig rockgeluid wilt, zou ik dus niet voor een p90 in de brug gaan. bromt veel te veel. ik zou dus gaan voor een humbucker. welke? tja, dat is smaak. de nailbomb heb ik zelf, en zou 't heel goed doen (net als de esdoorn hals/rosewood toets, geen probleem!), maar die is nogal duur; 150 euro. wil je wat hebben dat gewoon lekker klinkt, en niet te duur is; dimazio air norton. is lekker warm, maar niet modderig, en levert goeie pinches, is strak genoeg voor heavy metal, maar los genoeg voor lekker ouwe blues of jazz.

je kan allicht het op safe spelen, en een mahonie back nemen, maar padouk levert ook gewoon een leuk geluid.

Kevz0r
13 november 2007, 11:30
Heb je misschien een link ofzo waar je die nailbomb vandaan hebt?

Ik ga dezer dagen is langs Vox humana en ga ik is informeren over het body hout, mahogany lijkt mij wel wat sinds die originele gitaar daar ook van gemaakt is. Bij de specs staat dat de neck pickup een fernandes sustainer is, lijkt mij een beetje onnodig en duur :D dus wat raad je mij voor pickup in de neck aan ?

mvg