PDA

View Full Version : De snelste necks



Jellyfish00
12 november 2007, 17:06
Ok jongens, suggesties ;)
Maakt niet uit of het type is of houtsoort, wat er in je opkomt xD
Zelf denk ik (tjah..) een wizard II prestige, maar dat zal wel aan mij liggen xD

feel free to post :)

Jelly ;)

vidar
12 november 2007, 17:12
Ik moet zeggen dat ik juist op die hele dunne ibanez nekjes niet lekker weg kom. Voor mij is de snelste hals (lees: waar ik het snelst op ben) de hals van m'n LP Custom :).

Mr.Fingers
12 november 2007, 17:14
Hals van m'n SG... Ik schuif over de hals alsof het niets is!

Badman
12 november 2007, 17:15
De hals van m'n RI '57 Stratocaster is anders ook behoorlijk snel :)

Rutger
12 november 2007, 17:16
k Vind 'goed', 'prettig' en 'inspirerend' eigenlijk belangrijker dan 'snel'

Maar om alle vier in één samen te vatten:

Music Man. Period.

pannekoek
12 november 2007, 18:16
de hals van een peavey rotor exp is egt waanzinnig snel! zo lekker dun !

voo rmij persoonlijk sneller dan jackson/ibanez etc etc

MusicManMaestro
12 november 2007, 18:19
Mijn MM Luke II natuurlijk want die is ergonomisch gezien perfect :cheerup:

G.G.
12 november 2007, 18:33
Music Man. Period.

Die hebben toch dat heerlijke asymetrische profiel van D naar V? Dan ietsjes dikker, en het is perfect.

Tin
12 november 2007, 18:36
Voor mij is de ibanez wizard het snelst (niet de prestige wizard)
dan de prestige wizard en dan de wizard II.

een 60's gibson hals kan ik ook nog wel mee overweg maar veel dikker moet het niet worden want dan krijg ik kramp in me handen (heb hele kleine handjes)

G.G.
12 november 2007, 18:38
een 60's gibson hals kan ik ook nog wel mee overweg maar veel dikker moet het niet worden want dan krijg ik kramp in me handen (heb hele kleine handjes)

Grappig, dat heb ik juist zodra een hals dun wordt. Blijft een kwestie van veel uitproberen.

grayfink
12 november 2007, 18:40
Snelle halzen bestaan niet. Snelle vingers wel :) Ik geloof wel dat de meeste mensen op een dunne brede hals met jumbofrets meer noten per seconde kunnen spelen als op een smalle dikke.

Arvoitus
12 november 2007, 18:43
Jackson.

Get the best & **** the rest ;)

Harm
12 november 2007, 18:51
Tsja....
het is net al met fietsen: Hoe hard gaat je fiets? Nou zo hard als je er zelf op fietst.... Maw: goed snel spelen is het criterium voor een snelle hals, lijkt me! :D

Harm

Orgasmocaster
12 november 2007, 19:12
no such thing! een snelle hals is zo persoonlijk.. ligt er aan wat je maar gewend bent en wat de grootte is van je hand.

wel haat ik het om op (vooral nieuwe) gelakte halsen te spelen.. gelijk schuren!
mijn ongelakte Wenge nek standard thin 1-11/16 inch nut is voor mij de snelste..

Rormo
12 november 2007, 19:14
Tsja toch wel een moeilijke vraag. Ik ben traag op mijn tele, redelijk snel op mijn strat en op mijn snelst op mijn LP's.

Als je in het algemeen kijkt zou je misschien kunnen zeggen dat superstrats het snelst zijn. Veel bands met hele snelle solos blijken toch vaak op superstrats te spelen van Ibanez, Jackson etc... Maar er zijn ook mensen snel op een gewone strat of SG, LP. Het kan allemaal, maar in het algemeen zou ik toch zeggen superstrats.

HvV
12 november 2007, 19:20
Voor mij is de ibanez wizard het snelst (niet de prestige wizard)
dan de prestige wizard en dan de wizard II.

een 60's gibson hals kan ik ook nog wel mee overweg maar veel dikker moet het niet worden want dan krijg ik kramp in me handen (heb hele kleine handjes)

Die Wizard is iets van een 17mm en drie-delig, echt heel dun ja. Mijn RG heeft een hals van 18mm (Wizard Prestige). Voor de zekerheid hebben ze die laatste versterkt met titanium (5-delig). Ik weet niet of die wel sneller is dan de hals van mijn Les Paul. Ik bedoel, de RG is wel sneller (voor mij dan) maar denk dat de jumbo frets ook wel een rol spelen.

Jay Cal
12 november 2007, 19:37
Ik ben nooit een dunnere (houten)neck tegengekomen dan mijn Ibanez RG550LTD met super wizard profiel:

Scale 648mm/ 25.5"
a : Width at Nut 43mm
b : Width at Last Fret 58mm
c: Thickness at 1st 17mm
d : Thickness at 12th 19mm
Radius 430mmR

GeofJackon
12 november 2007, 19:57
ongelakte halzen vind ik sneller spelen dan gelakte: k vond mijn jackson halsje veel sneller dan men vriend zen gibson explorer(zwart met witte slagplaat)

barno
12 november 2007, 19:59
It's all in the fingers. De echte snelle jongens spelen op acoustische gitaren omdat er percussiever op gespeeld kan worden op dikkere snaren met hogere spanning. check out stochello en tommy E. Niks in de zakken, niks in de mouwen... Geef deze jongens een electrisch halsje en ze laten de bliksem ter plaatse

YannickH
12 november 2007, 20:03
jackson hals is lekker

Tin
12 november 2007, 20:10
Die Wizard is iets van een 17mm en drie-delig, echt heel dun ja. Mijn RG heeft een hals van 18mm (Wizard Prestige). Voor de zekerheid hebben ze die laatste versterkt met titanium (5-delig). Ik weet niet of die wel sneller is dan de hals van mijn Les Paul. Ik bedoel, de RG is wel sneller (voor mij dan) maar denk dat de jumbo frets ook wel een rol spelen.

Mhh k heb nog een oude rg met 1 delige hals van kwartiers gezaagd esdoorn.

17mm 1ste fret en 20mm 12de fret

jerome
12 november 2007, 20:23
De halsjes van m'n beide Fender Japan Contemporary 22 Strats...
Lekker dun en smal...Heerlijk!

Orpheo
12 november 2007, 20:24
en ik speel het snelst op mijn superdikke boomstam-warmoth halzen :) ongeveer 1 inch (26 mm bijna) dik.

Dark_Tranquillity
12 november 2007, 20:52
Onvermijdelijk: M'n Jackson halsje. Gezien ik niet lang op een andere gitaren gespeeld heb is het denk ik ook een kwestie van gewenning. Als je "naar je gitaar toegroeit" kun je vanzelf snel spelen, ongeacht het halsprofiel. Persoonlijke kwestie dus!

Noid
12 november 2007, 21:24
Mijn hohner revelations hebben brede platte halzen. Die spelen het snelst. Zelf heb ik wat moeite met m'n LP en SG hals: de frets liggen te dicht bij elkaar en de snaren staan te dicht bij elkaar (voor mij dan).

Verder maakt het niet zoveel uit trouwens of een gitaar een wat dikkere, of een wat dunnere hals heeft: als ik een aantal weken vrijwel alleen op dunne halsen heb gespeeld, dan ben ik traag op een dikkere. Maar tegenovergesteld: heb ik een tijdje op wat dikkere halsen gespeeld, dan vlieg ik weer uit de bocht als ik een dunnere hals pak. Voor mij heeft het dus veel met de fijne motoriek te maken, waarbij mijn handen (of is 't de hersenen?) een memory functie hebben voor de hals die ik het laatst veel vast heb gehad.

bass blom
12 november 2007, 21:27
snelste die ik ooit had was op mijn peavey vandenberg
24 frets, ebben toets, heel smal en dun en supersnel :P

joskedentweede
12 november 2007, 22:09
Fender Heartfield Talon II, mooie nek, alhoewel de frets wel beter konden

Kim Wilson
13 november 2007, 09:29
De hals van mijn Tele is sneller dan mijn vingers...

Harry
13 november 2007, 09:52
bij mij ligt het er aan waar ik mijn handen mee heb gewassen, en of ik dat wel heb gedaan.

Rutger
13 november 2007, 10:05
Die hebben toch dat heerlijke asymetrische profiel van D naar V? Dan ietsjes dikker, en het is perfect.

Elke MM waarop ik heb gespeeld speelt zalig, al wijken de halsen van de verschillende modellen wel iets van elkaar af.

Zelfs de gelakte hals van de Sub1 speelt heerlijk. Laatst had ik er eentje in handen en had direct het vooroordeel 'shit, deze is gelakt'... maar mijn vingers dachten daar anders over :D

Reb
13 november 2007, 10:39
Elke MM waarop ik heb gespeeld speelt zalig, al wijken de halsen van de verschillende modellen wel iets van elkaar af.

Zelfs de gelakte hals van de Sub1 speelt heerlijk. Laatst had ik er eentje in handen en had direct het vooroordeel 'shit, deze is gelakt'... maar mijn vingers dachten daar anders over :D

De halzen wijken wel af ja. De Luke hals is volgens mij V shape, terwijl de Silhouette en Axis C shape zijn. Bovendien is de Axis C shape dikker dan die van de Silhouette. ;)

En ja, zelfs de gelakte hals van de Sub1 speelt heerlijk! ;)

Braindead
13 november 2007, 13:20
Musicman inderdaad. En Peavey Vandenberg is ook megasnel.
Verder Jackson soloist, Charvel model 6, Ibanez JEM 7, en er zijn er vast nog meer.

Fuhgawz
13 november 2007, 13:53
Hagstrom, the fastest neck on the planet! (http://www.hagstromguitars.com/features.html)

marter544
13 november 2007, 15:17
Ik speel het snelste op de dunne Ibanez Wizard halsjes, alleen ik kan daar niet comfortabel op spelen, krijg kramp, voelt niet lekker aan etc. Dus voor mij, het snelst: Ibanez Wizard, het fijnst: Op dit moment toch wel de hals van m'n Schecter, gibson vind ik te, ik ben nog nieuwsgierig naar de Musicman, aangezien veel mensen die helemaal geweldig vinden.

minas
13 november 2007, 15:19
Mijn snelste: Charvel 750xl (redelijk dikke hals)
Prs custom 24 regular

Jellyfish00
13 november 2007, 17:09
bij mij ligt het er aan waar ik mijn handen mee heb gewassen, en of ik dat wel heb gedaan.

hmm... speel je dan sneller als je je handen wast met ..? leg eens uit meneertje ;) ik zou het wel eens willen weten xD

Nobler
13 november 2007, 17:12
De ene gitaar speelt duidelijk sneller dan de andere, dat staat vast. Het ligt dus NIET alleen aan de vingers en speeltechniek. Of het alleen aan de hals ligt weet ik niet. Gevoelsmatig ga ik vaak voor de wat dunne halzen, maar eigenlijk heb ik geen idee of ik op een dikke hals veel langzamer of sneller zou zijn, want als ik een dergelijke gitaar uit het rek pak zet ik hem vanzelf al terug. Of snaardikte van belang is weet ik niet. Jazz gitaristen kunnen supersnel zijn op hele dikke snaren, maar dan gebruiken ze natuurlijk een andere (klassiekere) speltechniek dan ik met mijn blues/rock solo's met veel opdrukken. Ik kan zelf in ieder geval niet snel soleren op dikke snaren, hoe dun of hoe dik een hals ook is. Het materiaal van de toets zal best van belang zijn, maar ik denk niet veel. Wat ik voor mijn speltechniek het meest uit vind maken voor of ik snel kan soleren op een gitaar of niet, is de frethoogte. Ik kan niet snel spelen op te hoge frets, maar ál te laag moeten ze ook weer niet zijn. Het snelst ben ik op mijn Epi Sheraton II, maar die is herfret en gevlakt, dus is niet te vergelijken met een originele.

Fredric
14 november 2007, 21:40
Misschien ligt het aan de actie van de snaren.
Mijn Gretsch speelt echt "snel" niet te vergelijken met een gibson les paul standaard, niets tegen les pauls overigens.

Wilde ik even toevoegen :D

crapton
14 november 2007, 22:26
Mijn '56 Telecaster hals is pas snel. Ophanging verlaagd en V8 erin. 0-100 noten in 5 seconden. Zie dat maar eens bij te houden. En dan dat soundje als ik vol gas geef...

s0ck
14 november 2007, 22:31
de snelste hals is er 1 met wielen en een turbo motor.
:gitarist:

Rude Perception
14 november 2007, 23:45
Voor mij is dat de hals van m'n squier uit '83 (en fenderhalsjes in het algemeen). Maar m'n PRS hals is ook wel prettig. Ik weet trouwens niet of het de 'snelste' zijn, maar wel degene die me het lekkerst liggend en het prettigst aanvoelen.

Dribbel_
15 november 2007, 00:03
Ik nomineer m'n JS1000 :chicken: supersnel

cerpintaxt
15 november 2007, 10:58
Ik speel het snelste op de dunne Ibanez Wizard halsjes, alleen ik kan daar niet comfortabel op spelen, krijg kramp, voelt niet lekker aan etc. Dus voor mij, het snelst: Ibanez Wizard.
+1

ik speel liever ook op me LP'tje die speelt veel beter.

Rutger
15 november 2007, 11:08
De halzen wijken wel af ja. De Luke hals is volgens mij V shape, terwijl de Silhouette en Axis C shape zijn. Bovendien is de Axis C shape dikker dan die van de Silhouette. ;)

En ja, zelfs de gelakte hals van de Sub1 speelt heerlijk! ;)
Weet je toevallig ook de shape van de Steve Morse MM hals in vergelijking met die van de Silhouette?

jw009
15 november 2007, 13:46
De Bo-el MC6 heeft ook echt een lekkere hals, wel gelakt wat hem niet mega snel maakt. Maar wel erg dun en lekker in de hand liggend (voor mij dan).

Reb
15 november 2007, 18:56
Weet je toevallig ook de shape van de Steve Morse MM hals in vergelijking met die van de Silhouette?

Ik heb het even voor je opgezocht. Het is een Silhouette (C shape) neck, maar dan ietsje dunner. :)

jimihattricks
15 november 2007, 19:12
deze

http://www.gruhn.com/photo/EU2629.jpg

ff serieus; dit is eigenlijk een onzinnige vraag natuurlijk.. (zoals de reacties reeds bewijzen); een wizard is voor mij onbespeelbaar omdat ik graag met mn duim over het board hang > dat wordt met die lucifers onmogelijk snel spelen dan..

wat dat betreft sluit ik me aan bij de lp-liefhebbers.. v-necks zijn overigens ook niet aan mij besteedt, liefst een c die vol in de hand ligt of een moderate d

pannekoek
15 november 2007, 19:58
snelste die ik ooit had was op mijn peavey vandenberg
24 frets, ebben toets, heel smal en dun en supersnel :P


ja, peavey heeft zeer snelle halsen de predator serie is ook heel snel samen met de rotor

Rutger
15 november 2007, 21:57
Ik heb het even voor je opgezocht. Het is een Silhouette (C shape) neck, maar dan ietsje dunner. :)
Zoiets dacht (hoopte) ik al, thanks :)