PDA

View Full Version : Weer een dom vraagje... (maar dan ook echt de laatste van deze 2 weken)



*AcousticGuitarMan*
12 november 2007, 15:12
Wat zijn die dingen die soms over het klankgat zitten en wat doen ze?

Dirk_Hendrik
12 november 2007, 15:20
Snaren,

Ze trillen en dat hoor je ;)

Laser
12 november 2007, 15:26
Die dingen...
zijn een rubber deksel ( feedback buster genoemd) om de feedback te busten...
maw:
feedback ( gehoord als het beginnen 'rondzingen' van een bepaalde frequentie) is het interfereren van een frequentie uit de luidsprekers met een bepaalde frequentie uit de gitaar zelf.
Dat kan heel vervelend gaan rondpiepen in de zaal.
Komt vaker voor als een acoustische gitaar gebruikt wordt in een groep die nogal wat volume ontwikkelt.

Dat rubber deksel op het klankgat zal rond'vliegende' frequenties van in de omgeving opvangen ( daarom is het flexibel) en de doorgang naar binnen in de klankkast blokkeren. Daardoor gaat de 'feedback' niet zo snel beginnen 'spelen' met frequenties van binnen in de gitaar.

Je kan de feedback ook te lijf gaan met het eerst vinden, dan dempen van de juiste frequentie, of het omdraaien van de fasen. Dat is dan een electronische 'feedback buster'. Het neemt ook iets van je geluidsfrequenties weg, dus van je signaal, dus van je klank.

Da's mijn poging om het uit te leggen... over naar familie.

PS soms wordt die feedback juist gebruikt om bvb fluitende, of lange sustain noten in de muziek te brengen... dan hang je wat met de gitaar rond te draaien vlak voor de versterker en 'tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut' kan je wat mee spelen. Is soms wel eens leuk. Honden houden ervan :-)

*AcousticGuitarMan*
12 november 2007, 15:28
nee geen deksel. Het is een staafje

remcol
12 november 2007, 15:35
Bedoel je niet een Pick-up?

En nee, geen auto of truck, maar een element/microfoon dat je signaal/muziek oppikt en naar je versterker of pa installatie stuurt.

Voorbeeldje:
http://www.dguitarparts.com/images/fRare%20Earth%20Blend.jpg

*AcousticGuitarMan*
12 november 2007, 15:38
ok thanks!!!!!!!!!! :dance: :dance: :seriousf: :seriousf:

remcol
12 november 2007, 15:40
you're welcome


(is het misschien niet makkelijk of handig om een sticky over pickups, akoestische versterkers e.d. te maken?)

MurphyFan
12 november 2007, 15:48
ff een beeldje opgesnort van het www:

is dit zoiets wat die zogenaamde feedback verhinderd?
(sorry, ken er ook nog zoveel niet van)

remcol
12 november 2007, 15:50
inderdaad een feedbackbuster!

Harald
12 november 2007, 15:53
Damn, hij is al opgelost... Mis handen en plectrums nog in de opsomming van dingen die zich soms voor het klankgat bevinden :D

MurphyFan
12 november 2007, 16:00
Mis handen en plectrums nog in de opsomming van dingen die zich soms voor het klankgat bevinden :D

Die laatste bevond zich eergisteren IN het klankgat :(
Heeft wel ff geduurd om die op te vissen :-)

Pun
12 november 2007, 21:22
Die laatste bevond zich eergisteren IN het klankgat :(
Heeft wel ff geduurd om die op te vissen :-)

Da's me nu al een paar keer gebeurd, een keer is hij er gewoon ingesprongen tijdens het spelen, vraag met nog steeds af hoe ik het voor elkaar heb gekregen. Hoe dan ook, een best vervelend grapje :)


MBT. Feedbackbusters, de rubberendoppen nemen ook wel iets wel van je geluid, het wordt er iets minder sprankelend van. Dat heb ik tenminste begrepen van de bassist uit mijn band (die nog maar net bas speelt, en daarvoor altijd gitaar heeft gespeeld).