PDA

View Full Version : Vraagjes over pickups



Jellyfish00
12 november 2007, 14:44
Ok, heb ff wat vraagjes. Ten eerste: Wat is het verschil tussen active en passive pickups? enneh.. Is er ook verschil tussen humbuckers waarbij je de "puntjes" ziet zitten en waar een metalen plaatje over heen zit?

Zijn er nog pickups die jullie me kunnen aanraden? ik speel vooral heavy metal en slipknot, stone sour, disturbed (etc..)..
Alvast bedankt

Jelly ;)

almarvk
12 november 2007, 14:48
1) gebruik de zoekfunctie van het forum of probeer Google 's.

2) Waarover speel? Wat is je gear? En wat wil je?

pol
12 november 2007, 14:53
bij actieve zit er een preampje ingebouwd in de pickup, en ze zijn meestal wat helderder en hebben wat meer output dan passieve, alhoewel dit ook niet altijd opgaat, er zijn ook passieve pickups die serieus veel output hebben.

qua klank maakt het niet veel verschil uit voor die humbuckers of er een pickupcover over zit, is meer voor het uitzicht.

wat goed klinkt hangt heel fel af van de rest van je gear, de pickup moet goed combineren met de gitaar en versterker.

wat wil je anders hebben aan je geluid dan ?

heeft ook niet zoveel zin om pickups te wisselen als je versterker niet goed is voor het geluid dat je zoekt, tenzij wat er nu inzit echt rommel is.

Jellyfish00
12 november 2007, 14:55
hmm ik speel op een goedkoop squier stratje, maar wil nieuwe gitaar kopen (daarom vraag ik dit ook). Mn versterker is een 15w Behringer buizenversterker. Ik wil wat ruigere distortion, mooier sologeluid..

pol
12 november 2007, 15:05
dan heeft het niet veel zin om nu al pickups te vervangen, kan je beter sparen voor een betere versterker.

Jellyfish00
12 november 2007, 15:07
Het gaat niet precies om pickups vervangen, daar is mn gitaar veel te goedkoop voor, kwil meer bedenken wat ik op mn nieuwe wil

thnx,

jelly ;)

pol
12 november 2007, 15:15
met een duncan JB in de brug kun je alle kanten op vind ik. Zijn wel vrij veel gitaren die deze stock hebben.

actieve EMG's zijn ook niet slecht, zeker als je laag stemt en alles duidelijk wil houden, voor standaard en iets lager qua stemming vond ik ze wat te scherp.

Rormo
12 november 2007, 16:18
Het gaat niet precies om pickups vervangen, daar is mn gitaar veel te goedkoop voor, kwil meer bedenken wat ik op mn nieuwe wil

thnx,

jelly ;)

Ga gewoon testen. Als je nu nog op een Squier met een Behringer speelt, dan ben je echt nog niet in de fase dat je een speciaal soort pickup moet zoeken omdat die perfect voor je is. Je moet gewoon een lekkere gitaar en vooral versterker zoeken. En als die goed klinkt, dan zie je wel wat voor pickups er in zitten. Ga gewoon eens een dagje ergens spelen in een grote muziekhandel. Mocht je dan een hele lekkere gitaar vinden die toch niet helemaal klinkt als je wilt, dan kun je eens gaan denken aan pickups vervangen.

Jellyfish00
12 november 2007, 16:45
Ga gewoon testen. Als je nu nog op een Squier met een Behringer speelt, dan ben je echt nog niet in de fase dat je een speciaal soort pickup moet zoeken omdat die perfect voor je is. .

lol thanks for advise maar dat fasegedoe, het is niet dat ik een kleuter ben ofzo (xD) maar ik heb gewoon slechte gear ;)

jelly ;)

FenderPlayer
12 november 2007, 18:16
naja je moet gewoon zoveel mogelijk pickups uitproberen op gitaren die het dichtst bji de jouwe in de buurt komen(die je gaat kopen dan) en dan kijken welke je het lekkerst vindt en welke het best bij je past...
Als er 1 pickup de beste zou zijn, zouden er niet zoveel verschillende pickups zijn...

Rormo
12 november 2007, 19:16
lol thanks for advise maar dat fasegedoe, het is niet dat ik een kleuter ben ofzo (xD) maar ik heb gewoon slechte gear ;)

jelly ;)

hehe, het was niet denigerend bedoeld ofzo hoor. Het is meer dat iemand die op een Squier en een Behringer speelt 99/100 keer nog niet super lang gitaar speelt. Na 1 of 2 jaar gaat iedereen toch wel zoeken voor iets beters als hij het leuk vindt. Maar na 1 a 2 jaar ben je nog niet zo gevorderd dat je het verschil in bepaalde pickups al echt kunt benutten.