PDA

View Full Version : pedalen boosten



EuroCinema
12 november 2007, 13:10
Het is geen geheim dat ik de ballen snap van natuurkunde en electronica. Daarom even een enorme n00b-vraag. Als ik een overdrivepedaal boost met een MXR micro-amp (cleanboost), kan ik mijn overdrivepedaal dan beschadigen door een te hoog inputvolume?

Uitlachen mag, maar ook even antwoord geven ajb. :noob:

Mitch
12 november 2007, 13:14
Nee, geen vrees, met een beetje boost ervoor zal een drive in ieder geval wat meer gain krijgen en afhankelijk van de setting ook nog wat meer volume. Zet je een boost ná een drive krijg je uiteraard alleen meer volume als je amp nog clean is.

Nocki
12 november 2007, 14:00
Volgens mij kan het gewoon.

Het ene pedaal reageert er beter op dan een andere. Mijn Marshall shredmaster clone reageert heel goed op mijn tube screamer clone. Mijn rat clone reageert daarintegen niet zo lekker op de tubescreamer. mijn amp daarintegen vind de tube screamer weer helemaal super!

Nocki

LostHighway
12 november 2007, 14:06
Kort samengevat, het kan geen kwaad, je kan daar zorgeloos heel extreem in gaan, of het dan nog klinkt is een andere zaak.
Niets mis met wat noise op tijd en stond though :)

ponq
12 november 2007, 14:18
Er zijn hier mensen die het veel beter begrijpen dan ik, maar:

De meeste Boosts/OD/Dist werken met een signaalversterker (een transistor of IC). Deze signaalversterker heeft een bepaalde range waarbinnen ie kan versterken. Die range is afhankelijk van de schakeling, het specifieke type en de aanwezige voeding.

Stel je voor dat die range zo'n 2.5 V is. Het signaaltje uit je gitaar (van de Pickups) is ook gewoon een electrisch signaal. Dat signaal wordt versterkt door de Boost/OD/Dist. Als die versterking groter is dan de range die beschikbaar is, dan krijg je clipping (het 'randje', de 'distortion').

Je kunt je voorstellen dat als het signaal wat de signaalversterker ingaat al groter/sterker is, dat je dan eerder buiten de range van de Boost/OD/Dist gaat komen. En dat is precies wat je doet door een Boost voor een andere Boost/OD/Dist te zetten. (veel OD's/Distortion werken juist door meerdere keer achterelkaar het signaal te versterken, binnen 1 circuit).

Om op je vraag in te gaan, kan het schade toebrengen aan je pedaal? Nee, geen schade. Experimenteer er maar op los!

drap
12 november 2007, 14:44
Volgens mij kan het gewoon.

Het ene pedaal reageert er beter op dan een andere. Mijn Marshall shredmaster clone reageert heel goed op mijn tube screamer clone. Mijn rat clone reageert daarintegen niet zo lekker op de tubescreamer. mijn amp daarintegen vind de tube screamer weer helemaal super!

Nocki

Dit vind ik dan persoonlijk weer heel apart. Ik doe al tijden niet anders.

Nocki
12 november 2007, 15:18
Het verschil zit m waarschijnlijk in het feit dat mijn ratclone niet meer 100% is en hij van zich zelf al wat meer verzadigt klinkt. met de ts ervoor is het teveel van het goede.

Yannicks
12 november 2007, 18:16
Ik heb me MXR ná me SD-1 staan. Voor gewoon clean heb ik niets, voor een dikke clean tegen drive aan me MXR en voor dikke rag of harde solo's me SD-1.

-Heineken-
12 november 2007, 18:21
Beschadigen nee. Maar of 't nu echt beter gaat klinken? Meer fluiten en ruisen jaah... Maar da's een kwestie van smaak natuurlijk.

Thoon_Loque
12 november 2007, 21:27
Ik snap er deels ook maar de ballen van...

Hoe lossen jullie, of hoe gaan jullie dan om met de enorme volume verschillen tussen bijv. clean en je gebooste od/dist??

Of is daar weer een "simpele" manier voor om dat gelijk te trekken?

Mitch
12 november 2007, 21:29
Ik begrijp je probleem niet helemaal :???:
Als je teveel volume hebt trap je die boost toch gewoon weer uit ?

Lexvandoef
12 november 2007, 21:57
Ik snap er deels ook maar de ballen van...

Hoe lossen jullie, of hoe gaan jullie dan om met de enorme volume verschillen tussen bijv. clean en je gebooste od/dist??

Of is daar weer een "simpele" manier voor om dat gelijk te trekken?

De volume knop wat terugdraaie van je od/dist?

Thoon_Loque
12 november 2007, 23:54
De volume knop wat terugdraaie van je od/dist?
Hmm okee, ik snap het.
Maar het gaat er toch juist om bijv. met een tubescreamer om een extra overstuurd signaal naar je versterker te geven.
Toen dacht ik bij clean is dit niet de bedoeling. dus draai je je volume terug. Daarom (dacht ik met mijn simpele brein en goedkope oren) zou je een volume verschil krijgen tussen "clean" en "drive" zeg maar.

Maar als ik jullie zo lees, is het zo simpel... :p

Lexvandoef
13 november 2007, 00:37
Hmm okee, ik snap het.
Maar het gaat er toch juist om bijv. met een tubescreamer om een extra overstuurd signaal naar je versterker te geven.
Toen dacht ik bij clean is dit niet de bedoeling. dus draai je je volume terug. Daarom (dacht ik met mijn simpele brein en goedkope oren) zou je een volume verschil krijgen tussen "clean" en "drive" zeg maar.

Maar als ik jullie zo lees, is het zo simpel... :p

Bij clean trap je dan toch gewoon je tubescreamer uit? Als je hem als pure booster (vol op 10, gain op 0/1) gebruikt terwijl je amp nog spatjeclean is zal je idd een dot extra volume krijgen. Gebruik je hem al od dan kan je met de gain/vol knoppen spelen en zo de boel afstellen.

Of heb ik je nu verkeerd begrepen?

Thoon_Loque
13 november 2007, 00:52
idd dat was precies wat ik bedoelde...

Maar ik begin het nu te begrijpen
(eindelijk)

Yannicks
13 november 2007, 09:12
Mijn ervaring is dat een clean boost als een MXR micro amp gewoon het lekkerste boost, een TS-9 als boost vind ik 100x niets bijvoorbeeld. (als OD ook niet overigens) .

Maar een clean boost in je signaal lijn (dus niet door de effecten loop) voegt geen extra volume toe hoor! Het maakt het signaal wat je versterker in gaat groter, je krijgt dus meer gain zogezegd.
Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat een clean booster vóór je pre-amp een volume boost is. Ik krijg er alleen maar een dikker en aanweziger geluid door.
Als je 'em in je effecten loop stopt is het een heel ander verhaal natuurlijk.

Kim Wilson
13 november 2007, 09:19
Mijn ervaring is dat een clean boost als een MXR micro amp gewoon het lekkerste boost, een TS-9 als boost vind ik 100x niets bijvoorbeeld. (als OD ook niet overigens) .

...
Ligt er helemaal aan hoe je hem gebruikt. Als je hem gebruikt om je voortrap van je dikke buizenamp te kietelen, is het wel een geweldig ding. Of je moet niet van het typische TS-geluid houden, dat kan. :)

En het ligt er helemaal aan met hoeveel gain je speelt, maar een booster voor je preamp kan zeker wel voor een toename in volume zorgen. Mijn preamp is nog lang niet op het eind als ik hem op de gebruiksstand heb staan. Als ik dan mijn BD-2 er bij in trap (gain dicht, level op 2 uur), gaat ie echt nog wel een klap harder. En als ik dan mijn GE-7 ook nog eens aantrap (met de level iets omhoog), dan blaas ik de hele band naar achteren als het moet. En dat zit allemaal tussen de gitaar en de amp. Ik heb niet eens een effectloop. :D

EuroCinema
13 november 2007, 09:35
Tnx guys. Ik heb gisteren geexperimenteerd en ben uitgekomen op de volgende set-up:

Signaal->BD2->MI Audio Blues Pro->MXR Micro-amp -> cleane amp met voldoende headroom.

Hoe werkt dat? Basissound met klein randje komt uit Blues Pro. Om die sound meer volume te geven voor clean-ish solo's, trap ik de MXR in. (boost na overdrive) Wil ik wat extra drive, dan trap ik de BD2 in met de gain op 9 uur (boost voor overdrive).

Liefst zou ik natuurlijk drie 100 watt Fender Twins hebben en daartussen switchen, maar tot het zover is werkt dit prima. :)

Kim Wilson
13 november 2007, 09:36
Kun je je basissound met randje niet uit de amp zelf halen?

ponq
13 november 2007, 12:22
Je moet vooral doen wat jij zelf goed vindt klinken!

Met dat in het achterhoofd: Zou je de extra gain/OD niet kunnen bereiken door de MXR voorin je chain te zetten? Een soloboost is vaak effectiever (naar mijn mening) door gebruik van bijv een equalizer die een bepaalde set frequenties boost.

En wat KM zegt: zet je Amp eens op t randje van clean. Als je hard aanslaat breekt ie al open, die stand. Gebruik nu je pedalen nog eens: de boost zal m nog steeds extra volume geven, maar zal ook het randje duidelijker maken. De OD's zullen hun 'grit' mengen met het randje van de amp. Dat kan heel lekker klinken.

Welke amp heb je trouwens?

EuroCinema
13 november 2007, 13:21
Jullie hebben gelijk als het om een buizenamp gaat. Maar ik (cleane jazz/funker) gebruik een transistor Fender Princeton 65. Deze set-up is voor nummers waarbij ik een beetje extra ballen nodig heb.